Kyselyt ja vastaukset firman X tilanteesta TA:n näkökulmasta

TA:ssa on aina tärkeää käyttää ensi sijaisesti sitä timeframea tarkastelussa, mikä parhaiten tukee oman treidin luonnetta ja pituutta ajallisesti. Käyttämäsi 30min on lähinnä intraday tai max yön yli treidin pituus itselleni. En itse kuitenkaan käytä 30min aikajännettä kuin erikoistilanteissa, joissa muuten ei löydy mieleistä setuppia. Siinä mielessä minulle on hankala kommentoida fiboa asettamallasi tavalla, koska jos itse sitä hyödyntäisin SEYE:n yhteydessä, minulla olisi timeframe daily ja low olisi 193.

  • golden pocket on 0.618-0.65 välinen alue

Minulla on mielikuva, että kommentoin lähiaikoina jollekin tätä tickeriä ja siitä tuli lähinnä mieleen double top ja sen luoma mahdollinen shorttipaikka beareille. Eli sen breakout vaatii volumea ja reilua ylitystä, koska ne on tyyppillisiä shorttipaikkoja yleisesti.

Kurssi on tehnyt päivätasolla viiden päivän sivuttaisliikkeen, joka on mahtunut käytännössä isoimman päivän low/high rangeen eli range on tiukka ja breakout on tapahtumassa lähipäivinä. Sen suuntaa ei pysty ennustamaan, joten jos longia haet, niin lähin stop buy voisi olla huomenna tämän päivän high.
Mikäli breakout ei tapahdu huomenna, niin tilanne pitää katsoa uudestaan. Treidin pituutta ei koskaan voi tietää, mutta R&R pitää tietysti määritellä. Nythän stopparin/max. tappion saa tämän päivän low:n alle, joten se on suht tiukka. Siinä mielessä voit ajatella hakevasi esim. 3:1 treidiä ja katsoa targettia sen mukaan. Sinun pitäisi kuitenkin itse miettiä, mikä on tavoitteesi sekä rahallisesti että ajallisesti.

9 tykkäystä

Isot kiitokset @DayTraderXL ! Aikajaksoni on pidempi (vähintään kuukausia), mutta TA kiinnostaa, jos sitä voi hyödyntää tällaisella aikajänteellä.

Näyttää jo erilaiselta, kun laittoi dailyn päälle. Double top taitaa olla 247 tienoilla?

Golden pocket (0.618-0.65) olisi äkkiseltään katsottuna nyt aivan toisessa paikkaa (212-214). Piirsin tuohon myös trianglen, jolla ei liene merkitystä, mutta tiukkenevalta näyttäisi tuon trading rangen lisäksi. Nyt jos ostoja miettii minun tilanteessani, niin varmaan järkevämpää ajatella TA:n perusteella tuota 212 seutua?

Virheen ja erehdyksen kautta oppii, toki voisi ajatella ja opiskella aihetta enemmänkin kuin laittaa 30 min aikagraafeja tänne näkyville, pahoittelut tästä! Takaisin opiskelemaan siis :nerd_face:

Kiinnittäisin @vilpukkaulpukka huomion ascending trinangleen (The Ascending Triangle Pattern: What It Is, How To Trade It), joka on muodostunut nousutrendin alareunan (keltainen) ja vastustason 247.0 väliin. Murto 247 läpi on merkki nousutrendin jatkumisesta ja murto alas 227 läpi indikoisi nousutrendin päätöstä. Osto/myyntisignaaleiksi murrot voi tulkita, jos volyymi nousee merkittävästi murron tapahtuessa. Tavoitetasot kuvassa vihreällä ja punaisella nuolella. Huomaa volyymien lasku 11.3 alkaen ja RSI:n vaakasuora trendi edellisen 2kk ajan. Nämä vahvistavat ascending trianglen.

Itselläni on positio, jonka sulkemista tai kasvattamista harkitsen mm. tämän TA:n pohjalta.

15 tykkäystä

Näkevätkö terävämmät ja kokeneemmat silmät EH:n käyrässä kolmiota, jonka kärjestä loppuu ihan just tila?

Pahoittelut kuvan ja erityisesti merkintöjen laadusta… työkalut jäivät kotiin kun metsä kutsui poikaansa :smile:

2 tykkäystä

Ei tuossa muodossa, mutta daily chartissa on nähtävissä kärjen osalta descending triangle - vahvasti bearish kehitys jatkuu edelleen, weekly support lähestyy testiä, jos vajotaan lisää huomenna.

2 tykkäystä

Tulkaas nyt joku perustelemaan miksi tänään on hyvä päivä myydä Smart eyetä. Jengi kertoo joukoin myyneensä ja ostavansa halvemmalla takaisin. Mielestäni meno näyttää aika vahvalta tällä hetkellä, vaikka RSI alkoikin tuntitasolla menoa hetkellisesti jarruttelemaan. Uusi ath isolla volyymilla ja tuo aiemmin vastustellut trendilinjakin rikottiin. Ollaan myös nousutrendissä ainakin, 1h, 4h ja 1d

17 tykkäystä

Vaikea keksiä syytä myyntiin. Päivän sisäisesti SEYE:lle voi koettaa myyntipaikkaa hakea, jos aikoo ostaa takaisin tänään/huomenna (en kuulu tähän porukkaan). Pidempään pitoon saatiin ostosignaali, kun murtauduttiin läpi 247 tasosta, kuten tuossa yllä 5 päivää sitten analysoin.

4 tykkäystä

Ei kai tuossa muuta kuin että tämän range ollut aika iso jo 100kr lähtien. Eli oletus että jatkuu. Ainahan sitä voi olla väärässä

1 tykkäys

Samaa itsekin ihmettelin kun osto/myyntipalstan selasin. Päivätasolla RSI vasta just puhkaisi 70, se voi jatkaa nousuaan vielä monta päivää. Varsinkin tällä volyymilla mikä itselleni kielii kyllä aivan muuta kuin myyntisignaalia

9.10.2020 mentiin myös daily RSI 70 yli, josta jatkettiin 8 päivää ylöspäin, kurssi 140-196. Sen jälkeen alimmillaan käytiin 151 tasolla, mutta kestääkö kaikkien tänään myyneiden pokka katsella nousevaa kurssia seuraava viikko kun mennään 350SEK? Itse jätän tällaisissa ns. peliliikkeet tekemättä ja nautin siitä kun vihdoinkin se kanava breikattiin, nimittäin ylöspäin

20 tykkäystä

Itse odottelen, että SMART nousisi tuonne alkuvuonna piirtämääni ylimpään trendiviivaan, jolloin OST-positio lähtisi ulkoilutukseen, toki jäisi silti isoimpana positiona omistuksiini. Hyvällä vauhdilla kyllä tuli tuosta viime aikojen trendiviivasta läpi, mikä itselläni ohuella.


Itselläni on ollut tällainen pitkän aikavälin megaphone seurannassa, joka tarjoaa targetiksi 300-320 SEK.
Myynnithän perustuu monella ihan puhtaasti saavutettuun tuottoprosenttiin tai rahamäärään, joten muiden seurailu ei useinkaan ole järkevää, kun et tiedä esim. heidän avg:ta.

Eilinen volyymi ja blue sky breakout tekee aika tyhjäksi puhtaan RSI:n seuraamisen kehityksen osalta - näissä tilanteissa voidaan edetä ylöspäin hyvinkin pitkään. Kai tässä yhtiön osalta kyse on siitä, että tavoitteiden realisoituminen vahvistuu?

14 tykkäystä

Miltäs Neste näyttää ta:n näkökulmasta? Vuoden alusta nyt 23% tultu alas ja pohjia tehty viime aikoina 44,84 44,95 ja tänään 45,30. Voisiko käänne olla alkamassa?

1 tykkäys


Mun laskin kertoo laskuksi noin 30% - daily bear flag, monthly support 43.33 - falling knife toistaiseksi.
Mutta koska on pudonnut daily OS:ään, olen itsekin varovasti aloittanut skaalaamisen, mutta lisäilen aina vain alempaa. Vaatisi daily TC:n, jotta pohjien voisi uskoa löytyneen

16 tykkäystä

Itsellä käppyrät näyttää myös alle 44e hintoja Nesteelle.

Kiitoksia tämän langan kaikille analyysin suurmestareille. Olette olleet ainakin allekirjoittaneelle todella suuri apu. Itsellä niin lasten kengissä että googlettelemalla pitää pärjätä,mutta en nyt niin tätä TA:ta käytäkkään… vielä. Täytyy sanoa että hienosti on täällä “ennustukset” pitäneet paikkansa.

Kait viikinkipäällikönkin pitää alkaa tosissaan treeneihin tän kanssa. Tai sitten tulen sarvihattu karvaisessa kuorassa kysymään shamaaneilta neuvoja.

Kiitokset mestareille.

6 tykkäystä

Ahdasta alkaa olla

2 tykkäystä

Onko Kojamossa H-P-H kuvion mahdollisuutta?

1 tykkäys

@Badwithmoney Ennustelit viimeksi Lohilon nousut TA:lla about päivälleen oikein. Sopiiko kysyä, että miltä käppyrä näyttää tänä päivänä? :see_no_evil:

1 tykkäys

Chartti on sen tyylinen, mutta vas.kainalohan oli <14 ja toisaalta oikea olka on jo muodostunut ja kurssi lähtenyt nousuun, joten ainakin tilanne on sen osalta ohi. En olisi itse kelpuuttanut, mutta olisin kyllä seurannut tuota oikean olan muodostumista bear-näkökulmasta.

1 tykkäys

Vaihtomäärä on tasaantunut maaliskuun alun jälkeen. Maaliskuun lopussa käytiin Daily chartilla dippaamassa MA 50 alle, mutta nyt on taas palattu sen päälle ja on toiminut useaan kertaan tukena. RSI on neutraali. Oma ennuste on, että tässä konsolidoidutaan nykyiselle rangelle seuraavaa osaria odotellessa, josta mahdollinen seuraava katalyytti.

4h chartilla tällä hetkellä MA 100 toiminut vastuksena ja MA 200 tukena. 4h chartilla voisi osarin jälkeisista huipuista laskun jälkeen yrittää hahmottaa IHS patternia :woman_shrugging:

2 tykkäystä