Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Yksi parhaista lukemistani sijoituskirjoista on Peter Thielin Zero to One, joka kertoo hänen kokemuksistaan siitä, millaisia ovat menestyksekkäiksi muodostuvat startupit. Thielillähän on aika vakuuttava träkki näissä, oli mm. yksi PayPalin muutamasta perustajasta ja Facebookin ensimmäinen ulkopuolinen sijoittaja vuonna 2004, kun firma oli muutaman kuukauden ikäinen.

Kirjan eräässä luvussa on seitsemän kysymyksen lista, joka Thielin mukaan jokaisen startupiin sijoittavan pitäisi käydä läpi. Jos startup täyttää kaikki tai melkein kaikki kriteerit, kyseessä voi olla helmi. Jos enemmän kuin kaksi kysymystä jättää toivomisen varaa, lopputulos on luultavasti konkurssi.

Vaikka Smart Eye ei tietenkään ole startup vaan yli 20 vuotta vanha firma, siinä lienee kuitenkin jotain ”startupmaisuutta” siinä mielessä, että vasta nyt teknologia alkaa enenevässä määrin tulla markkinoille. Peli on alkamassa. Niinpä ajattelin sparrata näillä kysymyksillä. Olen jonkin verran viime kuukausina lukenut ketjua ja itsellänikin on joihinkin kysymyksiin jotain mutua Smart Eyen osalta, mutta en lähde niillä sörkkimään, kun täällä eräät muut tietävät firmasta niin paljon.

  1. The engineering question: Onko firman teknologia läpimurto, vai ainostaan pieni edistysaskel jo olemassaolevaan? Ongelmana pienessä parannuksessa jo olemassaolevaan on, että se ei välttämättä näy asiakkaalle lainkaan, jolloin firma jää irrelevantiksi. Hyvä peukalosääntö on, että teknologian tulisi olla kymmenkertainen parannus jo olemassaolevaan.

  2. The timing question: Onko juuri nyt oikea aika aloittaa juuri tämä bisnes? Tämä voi olla ihan kriittinen kysymys. Monesti idea on hyvä, mutta paradoksaalisesti firma voi olla liian aikaisin liikkeellä sen kanssa.

  3. The monopoly question: Aloittaako firma isona kalana pienessä niche-lammikossa? Thiel on ehdottomasti sitä mieltä, että näin startupin pitäisi aloittaa.

  4. The people question: onko kasassa hyvä tiimi? Ymmärtävätkö avainhenkilöt sekä teknologista että myyntipuolta?

  5. The distribution question: Onko firmalla kyky paitsi luoda tuote, myös saada se asiakkaille? Tämä kytkeytyy siihen, miksi on parempi aloittaa ratkaisemalla jonkin niche-porukan ongelma.

  6. The durability question: Onko firmalla kykyä puolustaa markkina-asemaansa 10+ vuoden tähtäimellä?

  7. The secret question: Onko firma löytänyt upean mahdollisuuden, jota muut eivät näe? Onko firman tuote jotain jota tullaan tarvitsemaan vaikka sitä ei vielä ymmärretä, jotain mikä on sangen vaikeaa mutta ei mahdotonta toteuttaa?

Edit: pari typoa

86 tykkäystä