Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Jaahas, kylläpäs näitä design winnejä tulee nyt kuin sieniä sateella. Tämä on kyllä todella ristiriitainen yhtiö. Heittämällä markkinajohtaja omalla alallaan, ja teknologia vaikuttaa olevan parasta laatua, mutta taloudellisesti toiminta sakkaa.

Siksi onkin erittäin hyvä saada uutta verta talousosastolle. Ja sijoittajan mieltä lämmittää kyllä tuo, että on alettu myös säästämään kustannuksissa. Tätä olen kyllä odotellut. Haluan uskoa, että siellä on todella konservatiivisesti ennustettu tulevaa kassavirtaa, ettei tarvii muiden lompakoilla enään käydä. Tämä olisi myös yhtiön uskottavuuden kannalta tärkeää. Nyt SmartEye on todella hyljeksitty osake ja kategoriassa “pettää aina”. Sen takia tämä alkaa todellakin kiinnostamaan.

Kohta on Martinin aika siirtyä pienempään rooliin?

12 tykkäystä

Itselläni tämä puulaaki edelleen radarissa myöskin, mutta niin pitkään kuin ei tule muutoksia johtoon, niin pysyn tästä erossa. Martin ja ”muut” ovat mielestäni taustaltaan liian ”tutkijoita” - tuote on nyt valmis ja yritys tarvitsee henkilöitä, joilla taloudellinen ja skaalautuminen hyvin hallussa.

Smart Eye on ollut pitkään ”rakkaudesta lajiin”, nyt tarvitaan ihmisiä käynnistämään vaihe nimeltään ”rakkaudesta rahaan”.

8 tykkäystä

Toisaalta kun niitä muutoksia tulee ja yhtiö on päässyt eteenpäin, niin kurssi on luultavasti vähintään tuplat nykyisestä. Nyt olisi ehkä se paikka tehdä tällä isompaa voittoa, kun markkina-arvo on poljettu alas. Mielestäni perusasiat ovat edelleen kunnossa, johtava teknologia, jossa Smartille pitäisi ihan kohtalainen siivu markkinoista lohjeta.

Saas nähdä tuleeko tavoitehintoihin muutoksia Red Eyellä, jos joku niihin yhä uskoo.

8 tykkäystä

Melkoinen viikko Smart Eyelle. Liekö OEM:t odottaneet DMS-toimittajansa rahoituksen järjestymistä (ts. toiminnan jatkuvuuden takaamista), vai mikä nämä diilit on jaksottanut näin tiheään… Joka tapauksessa nämä desing winit tarjoaa ihan kunnon valon pilkahduksia, ehkä SE ei olekaan menettämässä asemaansa alan ykkösenä.

Oman salkun pohjalla näitä on edelleen pieni kasa -75 % taulussa, mutta firmaa ei ole tullut tämän vuoden mittaan juuri seurattua. Muistan kuitenkin hyvin, että sijoitusteesi on perustunut regulaatioon ja ajatukseen siitä, että autonvalmistajien on käytännössä pakko ottaa DMS ja jatkossa myös OMS käyttöön. Euro NCAPin vaatimuksista ei ole tällä palstalla ollut pitkään aikaan puhetta, joten vilkaisin mitä tuolla saralla olisi tällä hetkellä kerrottavana.

Lukijoiden muistin virkistämiseksi, Euro NCAP arvioi autoissa neljää osa-aluetta. DMS sisältyy osa-alueeseen “Safety assist”, muita osa-alueita ovat “Adult occupant protection”, “Child occupant protection” ja “Vulnerable road user protection”. Kokonaisarvosanassa Adult occupant protectionin pisteet vaikuttavat 40 % kokonaispisteistä ja muut osa-alueet 20 % kukin. Jokaisen autovalmistajan tavoittelema viisi tähteä vaatii kuitenkin myös, että Safety assist -osa-alueesta tulee vähintään 70 % pisteistä. Nämä perustuen tähän ohjeistukeen: https://cdn.euroncap.com/media/67890/euro-ncap-assessment-protocol-overall-rating-v911.pdf

No, mistä Safety assist -osa-alueen pisteet sitten koostuvat? En yllättäen löytänyt tätä tietoa selkeästi mistään. Euro NCAPin “protokollat”, joiden mukaan safety assist -osa-aluetta testataan, löytyvät täältä: Euro NCAP | Safety Assist

Sivun perusteella Safety assist koostuu viidestä protokollasta, joista vain kahdessa puhutaan pisteytyksestä. Toinen näistä, ja Smart Eyen kannalta oleellinen protokolla on Assessment Protocol - SA - Safe Driving, jossa kerrotaan DMS pisteytyksestä. Driver status monitoring antaa korkeintaan kaksi pistettä protokollan kuudesta pisteestä. Toisin sanoen protokollan sisällä DSM vastaa 33 % pisteistä.

Välihuomio: Euro NCAP puhuu Driver status monitoringinsta, DSM. Smart Eye (ja muutkin toimittajat) puhuu Driver monitorin systemista, DMS. Käytettävä termi saattaa vaihdella omassa tekstissäni

Valitettavasti itselleni ei nyt selviä miten tärkeät nuo kaksi pistettä ovat kokonaisuuden kannalta. Seuraavat havainnot DMS huomioimisesta Euro NCAPissa kuitenkin voidaan tehdä:

  • Protokolla astuu voimaan tammikuussa 2023
  • Protokollan DSM koskeva sisältö käsittelee varsin selkeästi kuljettajan seuraamista kameralla, vaatimusten täyttäminen ilman kameraa lienee hyvin vaikeaa (mahdotonta?)
  • Jotta auto on oikeutettu pisteisiin DSM osa-alueesta, DSM-järjestelmä täytyy olla autossa vakiovarusteena
  • DSM arviointi tehdään OEM toimittamilla teknisillä asiakirjoilla järjestelmästä. Näiden asiakirjojen täytyy todistaa järjestelmän täyttävän monet vaatimukset, esim. kuljettajan ulkonäköön, valo-olosuhteisiin tai kuljettajan käyttäytymiseen liittyen. Tämä todennäköisesti rajaa OEM:ia kiinnostavat DMS-toimittajat niihin muutamaan, jotka pystyvät vakuuttamaan näiden vaatimusten täyttymisen. Tässä välissä on hyvä muistaa että Smart Eye on ollut mukana työstämässä tätä arviointia.

Tämmöisiä hajatelmia perjantain ja lauantain välisenä yönä. Ottakaa kirjoitusajankohta huomioon esitettyjen väitteiden luotettavuutta arvioidessanne :grinning_face_with_smiling_eyes:

50 tykkäystä

Redeye päivitys:

Redeye’s new fair value range is SEK55 to SEK205, with a new base case of SEK155. This can be compared to our old fair value range of SEK90 to SEK275 and our previous base case of SEK200.

Analyysissä 2023 -224 M SEK, 2024 -45 M SEK ja 2025 +307 M SEK.

12 tykkäystä

Eihän tohon base-caseen ole kuin 3.5x matkaa

17 tykkäystä

Nyt on oikean kokoluokan diiliä.
Saa nähdä paljonko kurssi keulii😀

33 tykkäystä

Tiedotteessa mainitaan DMS tuleminen pakolliseksi 2024 alkaen. Ilmeisesti moni valmistaja nyt on lykkäämässä näillä järjestelmillä varustettuja autoja valitettavasti siihen saakka kunnes niitä on pakko tuottaa. Eli tavallaan pikkunega ja iso posi tietty uudesta diilistä. Toisaalta 2024 nyt NÄYTTÄISI muodostuvan tiiliseinäksi mitä pidemmälle tölkkiä ei voida enää potkaista. Loppuvuodesta 2023 jos SEYE kurssi mataa vielä, on mahdollisuus “get rich or fail fast trying” tyyppiseen sijoitukseen :smiley:

16 tykkäystä

Onhan tämä bullish tekstiä:

“During the year, when I repeatedly communicated that our market position is strong, this is what I meant”, said Martin Krantz, CEO and Founder of Smart Eye. ”This new order, which has been in the making for some time, means three things for us. Firstly, we solidify our position on the important European market, estimated to be 18 million vehicles in 2026. Secondly, it puts us in the lead in North America, expected to have the fastest growth following Europe. Thirdly, it further improves our position in China, where we are already in production with two OEMs and expect rapidly increasing business in the years to come. With this latest order, we can with confidence re-iterate our stated ambition to have a global market share of at least 40% long term.”

Smart Eyen asiakasvoitot ovat nyt sellaisia, etten usko tämän yritysen menevän nurin - rahoitusta tulee löytymään, mikäli tarvetta. Riskitaso on siis laskussa, ja se kelpaa.

Yhtiön markkina-arvo on 946,68 miljoonaa kruunua, ja tämä tekee euroissa noin 86 miljoonaa. Sitkuttelua vuoden pari, ja kaikki on mahdollista. Mitkä olisivat suurimmat riskit? Yhtiö ostetaan pilkkahinnalla tai tarvitsevat niin paljon uutta rahaa, että dilluutio muodostuu suureksi.

Edit: Ja kuitenkin kannattaa muistaa ettei yhtiö ole ainakaan vielä positiivista kassavirtaa tekevä vakaa yhtiö, joten siinä mielessä riskitaso on korkea.

23 tykkäystä

Kaveri tilasi taannoin auton, jonka toimitus on huhtikuu 2024. Jos ja kun DMS tulee pakolliseksi, on tuon järjestelmän löydyttävä jo nyt myynnissä olevista automalleista? Vai tuleeko pakolliseksi 2024 jälkeen valmistettaviin autoihin?

2 tykkäystä

Onpa tässä nyt melkoista voittoputkea! Edelleen olisi mielenkiintoista tietää mistä syystä tulppa on irronnut, onko autonvalmistajat odotelleet muutosta regulaatiorintamalla, Smart Eyen vakavaraisuudessa vai muualla?

Tästä samaa mieltä. OEMien sitoutuminen teknologiatoimittajaan alkaa olla niin vahvaa, että 100M€ mahtaa olla taskuraha regulaation edellyttämien teknologiatoimitusten jatkuvuuden takaamiseksi. En epäile että Smart Eye olisi myyty jo ajat sitten Tier 1 tai OEM:lle, ellei perustajat pitäisi elämäntyöstään kiinni.

E: Kuinkahan ensi vuonna järjestettävän annin osakekohtainen hinta muodostuu? Jos antihinta on sidottu lapun markkinahintaan, niin osakehan liudentuu sitä vähemmän mitä korkeammalle kurssi näiden uutisten myötä kipuaa. Rahoitusta ilmoitettiin haettavan 325MSEK, joka on esim. 50SEK kurssilla noin 29 % yrityksestä, kun taas 37SEK kurssilla vastaava osuus olisi 39 %.

14 tykkäystä


Seuraava lyhyen aikavälin tavoite 60 - “gaps are made to be filled”

12 tykkäystä

Hieno uutinen! Nyt vain odotellaan mihin Red Eyen timanttikädet nostavat base case -tason. :slight_smile:

Mielenkiintoinen (ja turhauttava) seurattava ollut tämä yhtiö, mutta toivoa on.

8 tykkäystä

Redeye updates its fair value range following the up to 53 design wins from a new major North American car manufacturer (OEM). The recent deals confirm our view of Smart Eye as the market leader in a space where legislation is acting as a key catalyst for great change in the next couple of years.

Redeye’s new fair value range is SEK60 to SEK230, with a base case of SEK168.

Siis 155 SEK → 168 SEK

29 tykkäystä

Katsotaanpa mitä Smartin analyytikko tarinoi firman kuulumisista, ja omasta positiostaan, kun RedEye-viitta on riisuttu pois harteilta. Ilmeisesti huonoilta yöunilta ja painajaisiltakaan ei olla täysin vältytty.

Jokainen voi sitten verrata mitä RedEyen virassa istuva analyytikko tarinoi odotuksissaan.

Toki on selvä, että tulevaisuus voi osittain olla firmalla parempi, mutta pitkään palloa on potkittu ja omistusta liudennettu

17 tykkäystä

Vaikea tuosta Martinista on olla pitämättä. Mies huokuu hyväntuulisuutta, hiukan eksyneenä, suuren maailman messuilla, kun melkein kaikissa autoissa on Smart Eyen DMS.

LinkedIn puolella Rana näyttää, mistä löytyy DMS-kamera Hummerista. Lisäksi piipahdetaan Cadillacissa, Volvossa ja kiinalaisessa SAICissa

https://www.linkedin.com/in/kaliouby/recent-activity/

25 tykkäystä


Terveiset Vegasista CES-messuilta. Vikana messupäivänä ehdin käymään Smart Eyen ständillä. Siellä oli Polestar missä kuulemma kaksi kameraa sisällä. Koska en ollut potentiaalinen asiakas niin eivät päästäneet katsomaan autoon sisälle ja muutenkin kokemus oli pliisu. Muutaman sanan vaihdoin markkinointihenkilön kanssa mutta selvästi halusi päästä irti keskustelusta nopeasti. DMS tulossa pakolliseksi euroopassa, AIS-lainsäädännölle ei ole mitään aikatauluja vielä. Ei siis mitään uutta palstaa seuraaville.
Muutamia muita kävijöitä SE ständillä, mutta sunnuntai oli hiljaisin messupäivä.
CES on kyllä hieno tapahtuma, kaikkea uutta teknologiaa esillä enemmän kuin ehtii kiertämään.

52 tykkäystä

Colin on kirjoitellut ajatuksia DMS-markkinasta CESin jälkeen. Alla poiminta LinkedIn-postauksesta, yhä edelleen vaikuttaa hieman kitkerältä Smart Eyeta kohtaan. Tuon graafin kanssa on ainakin taidettu ottaa joitakin taiteellisia vapauksia :thinking:

The PR makes it appear Smart Eye is the clear leader, but there are obvious differences in definitions. Smart Eye appears to be counting marques within a group. For instance, wins from Stellantis could be counted as two #OEMs if the marques were #Vauxhall and #Opel. This might also open the possibility to double count a win, such as Vauxhall #Mokka and Opel Mokka.

The biggest uncertainty is Smart Eye’s latest award, for “up to 53 design wins.” There is a difference between “up to 53” and 53, and the obfuscation is interesting. Looking at the data, ten of Smart Eye’s first 17 OEMs initially went for a single model award, and two others are judged at 1-3 models. Three are judged 10-15 models, while two are unclear. Thus, statistically, OEM18 would have signed for a single model, and in the absence of definitive information it is assigned as such. That would take Smart Eye to 142 design wins.

Martin on valaissut Smart Eyen tapaa laskea OEM:ia, ihan mielenkiintoinen kommentti noin muutenkin:

image

26 tykkäystä
15 tykkäystä

Ai hitto, hienoa vääntöä Colinin ja Martinin kesken linkkarissa.

edit. lisää kuittailua Colin Barnden on LinkedIn: Smart Eye preliminary results 4Q22

9 tykkäystä