Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Näillä ajatuksilla eteenpäin. Vuonna 2026 yhtiö olisi kunnolla voitollinen.

Tähän mennessä liikevaihto kasvaisi noin 4x vuoteen 2023 nähden.

We have been in a long downward revision cycle in estimates, and at some time there should be a turning point, but exactly when remains hard to tell.

Vaikuttaa että autoteollisuuden alamäki on myös vaikuttanut siihen että Smart Eyen ennusteita on vuosille 2024-2025 laskettu toistuvasti. Mutta hiukan jo analyytikko arvuuttelee että milloin tämä kierre lähtee toiseen suuntaan.

Osakkeen osalta suuri volatiliteetti on edelleen odotettavaa.

21 tykkäystä

2026 koittaa nopeasti, kun nyt vain DMS puolen bisnes jatkaa kasvuaan kvartaalien välillä niin se varmasti rauhoittaa kurssia.

Vieläkään ei kielletty myöskään sitä ettei breakeven voisi olla tänävuonna, positiivisia yllätyksiä olisi mukava saada raporteissa, raporteissa näkyvä kasvu rauhoittaisi ainakin itseäni, ja olisi mahtavaa jos se edes hieman nopeampaa olisi kuin mitä odotetaan, vaikka nyt ei kassavirrat olisikaan vielä tänävuonna kunnossa.

Edit, mainittiin myös että tällähetkellä olisi 40 automallia tuotannossa ja loppuvuodesta olisi 80 automallia, ensivuonna 200 automallia, olettaen että tämä pätee luulisi sen näkyvän todella rajuna kasvuna.

Edit2, koska ilmoitetusti 40 automallia tuotannossa ja viimevuoden automotiven liikevaihto 90m, jos ajatellaan 60sek per auto, se tekee 37500 autoa myyty per malli.
Kia ceed myi viimevuonna 87246 autoa josta voidaan päätellä että, joko automallit mitä myytiin ei olleet kovin suuren voluumin automalleja, tai kaikissa autoissa ei ollut dms mitä myytiin, kummassakin tapauksessa per automalli pitäisi olla kasvuvaraa, myös 60sek per auto on aika alakanttiin, joka suuremmalla summalla laskee myytyjen määrää ja se vain lisäisi potentiaalia kun se kaikissa kohta pitäisi olla.
Tässä on reilusti spekulointia ainakin sen suhteen ettei tiedä montako mallia on koko ajalla viimevuonna myyty, saa korjata, ei missään nimessä sovi käyttää faktoina.

18 tykkäystä

Uutta redeyelta Smart Eye: Buckle up
Itse en näe mitä pitää sisällään, en omista premiumia.

2 tykkäystä

Hyundain myydyin malli Usassa ja Euroopassakin on Tucson. Kesäkuussa jälleenmyyjille saapuva vuoden 2025 malli esiteltiin New York Auto Showssa tällä viikolla. Auto sisältää DMSn vakiona samoin kuin niin ikään New Yorkissa esitelty Hyundain entistä amerikkalaisempi avolava Santa Cruz, jota saa myös jälleenmyyjiltä kesän aikana. Olen Redeyea optimistisempi Euroopan ulkopuolisen kasvun nopeudesta.

21 tykkäystä

Vuosirapsa

image

Joko oma laituri ja syväys on mitattu?

46 tykkäystä

Twiittiketjussa videoita NCAP-mötestä ja loppu kruunaa kaiken

https://twitter.com/MarKluft/status/1783148321772646625?s=19

11 tykkäystä

Velman lisäksi Martinia kiusaavat hänen päivityksissään Seeing Machinesin fanipojat. Tälläkin kertaa Martin pääsi kuitenkin sivaltamaan aika sopivasti. Seeing Machinesin omistajilla on ollut aika vähän ilon aiheita viime aikoina ja ovat riemuinneet Bemarin siirtymisestä heidän leirinsä jo neljä vuotta. BMWltä on kuitenkin tulossa jo 2025 uusi sukupolvi, johon Martin mielestäni viestissään viittaa. DMS-toimittajaa ei ole vielä käsittääkseni julkaistu.
https://www.bmw.fi/fi/more-bmw/concept-cars/vision-neue-klasse.html

8 tykkäystä

Mikä muuten on tämän hetken tilanne kilpailussa Seeing Machinen kanssa? Täällä hypen ollessa korkeimmillaan kaikki oli Smart Eyellä parempaa. Ollaanko forumilla edelleen samaa mieltä vai mitä muutoksia on parin vuoden aikana tullut?

2 tykkäystä

Pipeline:

Seeingillä käynnissä 6 programia, pipeline noin 60% Smart Eyen vastaavasta (366m USD vs. 575m €). Voipi myös olla, että Seeingin lukema sisältää Guardian-tilaukset, kun taas tuo Smartin käsittelemä Design Winnit liittyvät vain DMS-softaan (ei heidän AIS-aftermarket tuotteeseensa, joka on optio päälle). Tämän takia on mahdollisuus, että lukemat eivät ole suoraan vertailukelpoiset ja Seeing voi “kaunistella” tätä.


vs.

Ulkomuistista, Seeing on puhunut 6 programista jo aika kauan. Olikohan sama lukumäärä Seeingillä jo 3-4 vuotta sitten. Program voi olla yksi platform useita automalleja jonkin tietyn OEM:n sisällä (käytännössä GM) tai sitten useampi valmistaja. Veikkaan itse 1-2 valmistajaa ja kuutta platformia yhteensä.

Ehkä tärkeimpänä Smartin kannalta, on OEM määrä noussut tasaiseen tahtiin ja on nyt 21kpl. Jokaisella OEM.llä on yksi tai useampi platform Smartin kanssa pipelinessa. Keskimäärin 315 design winniä kohdistettuna 21 valmistajalle tarkoittaa jo 15 automallia per valmistaja.

Aftermarket:

  • Seeingin vahvuusalue. Em. perusteella lähes 60,000 ajoneuvossa on jo asennettuna.
  • Smartilla lähdössä vasta liikkeelle. Tämä on optio perus DMS/IS asennusten päälle.

Hauskasti molemmat valmistajat puhuvat 40%+ markkinaosuudesta tuoreimmissa katsauksissaan. Mutta mielestäni SEYE:llä on esittää näistä kahdesta vakuuttavampi pipeline tätä tukemaan.

20 tykkäystä

Mä en pääse tästä kilin-kolinista yli niin mitenkään, aivan totaalisesti pää jumissa tämän puolueettoman analyytikon kanssa: Colin Barnden on LinkedIn: #automaker #ceo #ncap #nhtsa #iihs #technology #safety #aeb #dms…

“For 2023, the leading supplier of NCAP compliant DMS is judged to have been Seeing Machines, well ahead of Smart Eye in second place. 2024 looks like a breakthrough year for DMS suppliers, with volumes rising through the critical 10% global fitment level, and a growing tailwind for DMS adoption from Global NCAP. Automakers need to consider their DMS partnerships and roadmap very carefully.”

“This new information again reinforces the point that “design wins” can be a highly misleading metric when used as a measure of market leadership, with cars on road proving much more reliable. OEMs can, and do, change their development plans. As previously observed, for now we will have to continue to review videos on YouTube as new models are released in 2024 and 2025 to find clues as to what is happening at Ford.”

9 tykkäystä

Itse uskon että Martin puhuu tässä totta, ja näin ollen Smart Eye olisi selkeä markkinajohtaja.

Omasta mielestäni tämä Colin ei syystä tai toisesta kuulosta kovin puolueettomalta. Jokin syy täytyy olla että hän sivuuttaa täysin Martin kertoman viestin, ja muutoinkin kyseenalaistaa ääritiukasti kaiken mitä yhtiö kertoo… tekeekö hän samoin Seeing Machines kertoman viestin kanssa? Mielestäni vaikuttaa ettei hän tee niin.

Mutta joka tapauksessa tässä on siis 2 markkinoiden kärkeä isolla marginaalilla taaksepäin. Esimerkiksi Smart Eyen kannalta itselleni riittää hyvin se että markkinaosuus olisi noin 40 % - jos vaikka Seeing Machines ylittäisi tuon lukeman - ja kaikki tuon päälle on plussaa. Mutta tosiaan mikäli yhtään Martinin viestiä uskoo vaikuttaisi että Smart Eyen markkinaosuus olisi jopa noin 50 %. Aika näyttää tarkalleen että miten tämä menee - juuri nyt kaikki näyttää kuitenkin hyvältä. Hieman omissa ajatuksissani harmaita hiuksia toi se tieto Smart Eye menetti heidän myyntitykkinsä - että miten käy tulevien sopimuksien kanssa? Vaikka toki kakku on jo niin sanotusti tuleville vuosille valmis, mutta päällyksen lisäkoristukset eivät kuitenkaan haittaisi.

17 tykkäystä

Myyntityön merkitys on korostunut aiempina vuosina, kun tälle teknologialle ei ole ollut pakkoa. Nyt tälle on tulossa pakko ensin eurooppaan ja myöhemmin NCAP / USA ym. myötä laajemminkin. Jalka on oven välissä ja kun teknologia päätyy yhdelle alustalle, on se siellä hyvinkin seuraavat 7-14 vuotta eteenpäin ihan ilman yhtään myyntityötä.

Pakko on hyvä myyntikonsultti. :slight_smile: Smartilla on myös jo 300 henkilöä globaalisti töissä. Luulisi jonkun sieltä joutavan myydä tarvittaessa.

Ja tämä yksi analyytikko on edelleen maailman puolueellisin puolueeton tutkija, jolla on epäilemättä omat taloudelliset intressit joko osakeomistusten ja/tai Seeingin maksamien rojalttien muodossa.

19 tykkäystä

Seeing ei ole pitkään aikaan julkistanut merkittäviä voittoja. Kovin hiljaista ollut Seeingin fanileirissä ja osakekurssi on jatkanut pitkää dippiä.

Peli ei toki ole vielä pelattu, vaan tiukka kilpailu varmasti käydään jokaisesta isosta sopparista. Momentum ja uutisvirta vaan on ollut Smartin puolella sanotaan viimeisen vuoden ajan.

En tiedä, onko kuinka merkittävä liikevaihdollisesti, mutta kuriositeettinä yksi Seeingin DW oli Fisker, joka on isoissa vaikeuksissa Ocean-mallin heikon myynnin takia.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/fisker-may-seek-bankruptcy-protection-30-days-if-unable-meet-debt-obligations-2024-04-23/

PS samaa mieltä timontin kanssa. Voisin kuvitella, että näiden monimutkaisen teknisten järjestelmien myyntiprosessissa yksittäisen ihmisen työpanos on suhteellisen rajallinen.

12 tykkäystä
6 tykkäystä

26 tykkäystä

It would be useful if Smarteye would issue the number of cars hitting the road each quarter with Smarteye dms installed.
There is no other way to compare Smarteye and Seeing Machines in terms of real activity.
Smarteye must have this information and it would let investors know how things are progressing.

5 tykkäystä

I see this argument a lot from your camp. Why put so much focus on this particular measure?

I haven’t given it much thought, but sounds to me like it’s a measure focused on the present while the stock market is forward looking. The market caps of SEYE and SEE are not based on present sales, but market projections of how sales will develop in the future.

7 tykkäystä

image

But to be more serious, they have communicated for SOP;

  • 40 models now, Hyundai leading the way with ramp-up being far away from its peak
  • About 80 models by the end of 2024, USA/Japan/EU manufacturers will ramp-up during upcoming quarters
  • Approximately 200 by the end of 2025.

This should be more than plenty of information for anybody to consider this as investment case.

Looking 3 years back, there is much more concrecy now. They can provide number of models in production for upcoming quarters whereas 3 years ago they just communicated the expected year for SOP. Things have truly picked up speed.

23 tykkäystä

Because it’s the only true metric that can be easily compared between competitors.

Design wins are useful for forecasting possible future market share and Smart Eye have done better over the last year or so in terms of new design wins. SEE did better in 2021 and early 2022.

But SEE have just announced a new win that starts production this year (rumours that this is taking some of Ford back off SEYE). It shows how quickly the landscape can change if they are able to get to SOP in a few months.

Also design wins don’t necessarily reach start of production (JLR?). If they do, the next generation might then be taken off one DMS supplier and given to the other anyway (like BMW from Smart Eye to Seeing Machines).

Also design wins are described differently by each supplier:
Smart Eye: “Estimated revenue based on forecasts of the estimated product life cycle”
Seeing Machines “Initial lifetime value”

so it’s difficult to establish a direct comparison.

Also each design win has a different number of cars according to make/model so it’s difficult to compare a BMW, VW and Ford design win (SEE) to Hyundai, Volvo and possibly Ford design win (SEYE) for example.

Cars on the road alongside profitability is the best metric for comparing DMS suppliers because it is a definitive number. SEYE reached 1m cars first but it looks like SEE might have overtaken. If SEYE’s design wins in 2023 reach SOP they might overtake again in a couple of years, who knows, but they might not reach SOP or they might run out of cash again? If this happens, the design wins are meaningless.

Of Smart Eye’s 315 design wins how many have actually reached start of production (genuine question because I don’t know)?

But there’s an argument that holding both SEE and SEYE is the best way to reduce risk and ensure success if both are saying 40% market share.

I personally only hold SEE, but I believe both will be successful because there are plenty of cars that will need DMS!

24 tykkäystä

Osaria pukkaa toukokuussa. Pistetään tähän Redin ennusteita ylös. Eipä tässä varmaan ihmeempiä kuin hodlataan ja jodlataan.

Poiminta Smartin aiemmasta tiedotteesta:

Kvartaaliennusteet tällä hetkellä:

edit:

Tarkistin vielä Q1-2023, jossa Automotive sales oli 13.7 milj kruunua. Tässä tekstissä ilmeisesti painovirhe, pitäisi puhua ensimmäisestä kvartaalista (“det första kvartalet”).

image

Q4-2023 oli siis noin 30 milj. kruunua
image

Nyt annettu ohjeistus oli, että Q1:llä hieman kasvetaan viime vuoden Q4:stä. Näin ollen esim. tuolla vastaavalla 30 miljoonan kruunun myynnillä saataisiin automotiveen kasvua vertailukvartaalista (Q1-2023) noin 118%. Kertokaa jos olette laskuista eri mieltä.

20 tykkäystä