Lähtökohtaisesti olen saanut sen kuvan automarkkinoilta euroopassa, että suomalaiset pihistelee lisävarusteissa mutta esim. saksalaiset ostavat uudet autot lähtökohtaisesti melkein kaikilla herkuilla. Varsinkin jos uusista teknologioista kyse. Olettaisin samaa esim ruotsiin, missä ihmiset arvostavat suuresti turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia.
Kaverini joka myy autoja, naureskelee välillä kun joku parru kinaa uutta autoa ostaessa, että hän ei mitään ilmastointia halua
Esim. työsuhdeautoissa verotusarvo nousee tasaisesti kun ruksii lisävarusteita, samaten kun ostaa auton niin lisävarusteet verotetaan erikseen ja muuttavat koko auton veroa.
Koko systeemi on rakennettu tukemaan julkisen hallinnon byrokratiahimmeleitä, kuinkakohan monta jantteria Tullissa, Verottajalla yms. on töissä pelkästään autoveron takia?
Voi tällä jotain vaikutusta olla. Volvo oli pikaisella googlauksella euroopan 18. myydyin merkki viime vuonna. Toivottavasti jotain muutakin driveriä nopealle yleistymiselle siis löytyisi.
Tämä on todella tärkeä lause mitä itse myös noudatan. Tässä myös kerkeää tapahtumaan paljon, ennenkuin smart eye kääntyy voitolliseksi ja kurssi tulee heilumaan kunnes päästään lähemmäksi herkullista vuotta 2022. Mitä lähemmäksi mennään tuota vuotta ilman set bäkkejä, sitä pienemmäksi riski käy ja kurssi nousee sen mukana. Aina voi spekuloida, mutta spekulointi ei pienennä riskiä.
Kruunuiksi käännettynä Bear-Bull Fair Value range 2025 lopussa on siis 280-2600 SEK.
Huonoimmassakin tapauksessa tuotto-odotus on 11,9% viideksi vuodeksi eteenpäin vuosittain (nykyhinnalla 158 SEK). (Tässä skenaariotarkastelussa, joka ei ole tietysti täydellinen kattaen kaikki vaihtoehdot maailmassa.)
Eipä kai tässä ihmeempiä. Antaa vähän näkökulmaa long-sijoittajien keissille ja nykyiselle kurssille.
Nyt soisi vähän iloisempaa musiikkia markkinoille, muuten on vaarana että käydään hakemassa tuo alkukuukauden gappi kiinni eli haettaisiin vauhtia 144 tienoilta. Tai voihan tuota pitää jopa hyvänä asiana jos noin kävisi.
Ainakin lisäyksien kannalta hyvä. Toisaalta harmittaa, mutta en usko tätä tahtia sen kuitenkaan jäävän moiselle tasolle niin eipä se haittaa. Lisäilen itse jos alle 150 mennään. Muuten kyllä sopivan kokoineb positio jo.
Eiköhän sitä kuitenkin huonoimmassa tapauksessa sijoittajalla ole vaarana menettää koko sijoittamansa pääoma, enkä nyt ihan kiveen hakattuna pitäisi tuota bear-scenaarion tuottamaa 12%/v. Kyllä sekin vaatii aika paljon onnistumisia eikä mitään yllättäviä takapakkeja markkinoilta, lainsäätäjiltä tai kilpailijoiden suunnasta. Tämä siis vaan varoituksena, kun palstaa kuitenkin lukee myös sellaiset sijoittajat, joilla ei välttämättä hirveästi ole kokemusta. Kuitenkin hyvä muistaa, että tällä hetkellä yhtiön liikevaihto on noin 5M€ ja markkina-arvo 250M€. Potentiaalia toki, mutta aina voi tulla mutkia matkaan. (löytyy kyllä omastakin salkusta)
Hyvä pointti! Aina voi tulla yllätyksiä tai tapahtua katastrofeja.
Kun on tehnyt taustatyöt kunnolla ja on vahva näkemys niin pystyy ottamaan vastaan isotkin (väistämättömät) korjaukset osakkeen hintaan ja pysyä mukana jos fundat ei muutu huonompaan. Pidemmässä juoksussa kurssi seuraa aina fundia ja tuloskasvua.
Ja mikäli silti tapahtuu jotain yllättäviä kauheuksia, kuten on aina mahdollista ja ajoittain tapahtuukin, niin silloin pelastajana on se sijoittajan ainoa ilmainen lounas eli hajautus
Ketjuhan on täyttä ilotulista niin ajattelin nyt tulla sitten lannistamaan tunnelman. Hyvään osakeanalyysiin kuuluu käsitellä riskejä ja riskejä tässä ketjussa ole hirveästi käsitelty vaan saa lukea kuinka eläkeikä aikaistuu x-määrällä jne. Uudet sijoittajat jotka eksyvät foorumille lukemaan ketjua pelaavat jo näitä osakkeita kuten lottoa ns. äkkiä rikkaaksi vaikka oikeesti osakesäästäminen on maratooni ja jokaiselle meille sattuu sen aikana kömmähdyksiä.
Jos vain ketjun suurkuluttajat jaksaisi nyt vääntää riskeistä hiukan niin saisi uudetkin ja ehkä vanhemmatkin sijoittajat hiukan muuta ajateltavaa kuin dollarit silmälaseissa.
Aloitan vaikka itse. Itse toimin työni puolesta autoteollisuudessa ja Tier1 kanssa. Tier1 kuten Boschilla on aivan varmasti samat kyvykkyydet softan tuottamiseen kuin SE:llä. Miksi tulevaisuudessa Tier1 valitsevat SE:n eikä esim Boschia joka on jo valmiiksi syvällä autoteollisuudessa?
Toivon, että riskeistä keskusteltaisiin niin että ei hyökättäisiin toisen kimppuun vaan jokainen voisi tuoda näkemystä riskeistä.
Kuinka nopeasti he saisivat softan luotua? Puoli vuotta? Vuosi? Kaksi? Smart eye kehittänyt softaa vuosikymmeniä. Jos boshcilla softa valmis vuoden päästä, sitten kaikki lupa asiat yms, niin en uskoisi sen olevan asiakkaalle tarjottavissa kunnossa ennen kuin on ns. Liian myöhäistä penetroitua “jaetulle” markkinalle.
On ollut myös puhetta asiakas uskollisuudesta, käykö valmistaja vaihtamaan softatoimittajaa kesken automallin usean vuoden elinkaaren? En usko. Myös nyt jo voitetut design winnit aika hankalassa paikassa kammeta pois smart eyeltä, ainakin smart eyen mukaan.
Mielipiteitä?
Edit.2 Riskejä tottakai on, alalla on kilpailua, automalleja voi jäädä suunnittelupöydälle, hinta eroosiota voi tulla, regulaatio ei tulekkaan voimaan? Näitähän voi kaivaa reppukaupalla jos oikeasti mietitään. Korona voi kestää 10v ja autovalmistajat menevät konkurssiin.
Edit. Pahoittelen jos tuntui hyökkäävältä? En todellakaan tarkoittanut niin koitin tuoda keskusteluun counter pointteja? En ehkä ymmärtänyt haetko keskustelua vai myötäilyjä kun koit viestini hyökkääväksi
Jos luet vaikka tuon Smartin AIS:stä tehdyn opparin, niin huomaat että automotivessa OEM ja TIer1 eivät täysin ymmärrä softapuolta ja tarvitsevat apua RFQ tekemisessä sekä lisäksi Smartin demotuotteita nähtäväksi.
Smart on tehnyt hommaa 20 vuotta.
Hienoa, että keskustellaan riskeistä. Silti vaikka unohtaisin omistusosuuteni yhtiössä, olen lukemani perusteella sitä mieltä, että kuvasi Tier1 toimijasta ei ole välttämättä täydellinen. Ne ovat varmaan kuninkaita hardwaressa ja yleisemmissä softaratkaisuissa, mutta tämä DMS-softa on aika pitkälle menevää nicheä. Varmasti uutta asiaa automotivelle. Kompleksisuudessaan ihan eri tasoa, kuin turvavyön suunnittelu silloin vuosikymmeniä sitten.
Olen avoin perusteluillesi, joita voinet esittää: mihin perustuen Tier1 on mielestäsi kyvykäs tekemään kilpailukykyisiä DMS-softia, kun julkisissa lähteissä oleva materiaali (yliopiston opinnäytetyö) puhuu muuta? Itse annan yliopiston opinnäytetyölle (master thesis) kuitenkin jonkinlaista krediittiä uskottavuuden osalta. Vaikka siellä on Smartin johtajia haastateltu, niin ei siinä pitäisi periaatteessa olla ihan puutaheinää esitettynä. Haluaisin tähän väitteeseen nyt vähän enemmän perusteluja Olen sitten valmis muuttamaan näkökantaani jos vakuutat minut.
Master thesis ei nyt kuitenkaan kovin syvällistä perehtymistä ole edellyttänyt. Siinä ei ole haastateltu useampaa alan yritystä, vaan näkemys on SE biasoitunut, koska työ on tehty SE:lle. Sen lauluja laulat…
Mieti asiasisältöä, josta puhutaan. Mitä hyötyä Smartille olisi valehdella, kun kertovat kokemuksiaan miten OEM ja TIER1 kanssa on asiassa toimittu? Jos tämä olisi valhetta, niin minkä hyödyn he saisivat valehtelusta? Miten he viisastuisivat itse tästä?
En olisi uskonut että sääkin astut tähän miinaan! Auts! Ehkä se on vaan sijoitusfoorumin tapa kun osaketta omistetaan niin ei uskalleta katsoa paperin toista puolta!
Juu, toki ei ne kaikkea teekkään, siksi SE on design winnit, ymmärrän! Tää ei ollut se pointti!
Astuin miinaan? Täh. Minä halusin sulta perusteluja väitteellesi, en poissulkenut osaltani mitään tässä Minä esitin myös kirjallisen ja uskottavan lähteen, johon perustin oman näkökantani.
@Pandakarhu juuri näin, mukava että herättelet keskustelua riskeistäkin! Aloititkin keskustelun tuossa, mutta et itse argumentoinut juurikaan. Kaipaisin nyt hieman perusteluja tälle:
“Tier1 kuten Boschilla on AIVAN VARMASTI samat kyvykkyydet softan tuottamiseen kuin SE:llä”.
Oikei ehkä mun olisi pitänyt jättää pois mun kommentti ja jättää avoimeksi, tää meni äkkiä tähän juupas eipäs joten palaanpa takas muiden harrastuksien pariin . Muurahaispesän sohiminen aiheuttaa liikennettä!