Hyvä avaus riskeistä! Tämän keissin kanssa sentimentti on todella optimistinen
. Riskeistä pitää ehdottomasti keskustella eikä missään tapauksessa ummistaa silmiä sijoituspäätöstä tehdessä.
Olen lueskellut ketjua mahdollisimman kriittisellä silmällä ja tässä omia ajatuksia SE riskeistä. Tai ehkä enemmänkin koostetta päälimmäisistä ajatuksista ketjussa keskustelluista riskeistä. Varmaan kaikenlaista tähän voidaan lisäillä.
Kilpailu
Lisääntyvä kilpailu on aina ihan relevantti huoli. Olen kuitenkin yrittänyt ajatella, että autofirmojen on aika iso työ lähteä kilpailemaan tässä SmartEye kanssa. Vaikka niillä olisi tähän sinänsä lihaksia ja se saattaisi säästää muutaman pennin on kehitystyössä kuitenkin aina riskejä. Ison autokonsernin kannalta on järkevämpää ostaa palikka luotettavan toimijan maineen saaneelta Smartilta kuin yrittää pihistellä muutamasta eurosta auton valmistuskustannuksista ja hukata fokusta itse ydinliiketoiminnasta pieneen nyanssiin.
Sama pätee osittain myös kokonaan uusien kilpailijoiden markkinoilletuloon. Uuden toimijan on vaikea lähteä kilpailemaan, koska Smart on etabloitunut toimija ja teknologiassakaan ei ole mitään vikaa. Tämä ei luo markkinalle sellaista vallihautaa etteikö uusia toimijoita voisi absoluuttistesti tulla, mutta jos etumatka on tarpeeksi pitkä vauhti kova niin käytännössa kilpailuun ryhtyminen on todella vaikeaa.
Ehkä tärkeimmät kilpailijat oikeasti nämä lähimmät kilpailijat (SE ym…) ja niitä vastaan on pärjätty ihan hyvin.
Olen ollut sijoittamatta QT:een siksi, että olen pitänyt infotainment-ruutujen rakentamista niin yksinkertaisena hommana ettei siitä kannata maksaa ulkopuoliselle taholle hirveitä summia. Olen myös spekuloinut sillä, että autofirmojen saattaisi olla kannattavaa rakentaa oma vastaava (vaikka open source) softa kuin käyttää QT:n systeemiä. Voi kuinka olenkaan aliarvioinut helppouden ja luotettavuuden arvostuksen. Pidän SE:tä vielä enemmän deep techinä kuin QT:n käyttöliittymää ja siksi vallihautaa suurempana (anteeksi jos aliarvioin Qt:ta jotenkin tässä tai olen ymmärtänyt koko firman väärin
)
DMS toteuttaminen eri tekniikalla tai DMS tarpeen poistuminen
Todennäköisesti kamerapohjainen järjestelmä on edullisin tapa toteuttaa DMS. Todettiin myös, että muilla tavoilla (esimerkiksi ratin sensorit) ei päästä täysin tyydyttäviin tuloksiin. DMS tarpeen poistuminen tulee olemaan oikea huoli silloin kun täysin itsenäisesti ajavat autot saadaan markkinoille. Itseajavista autoista löytyy niin paljon mielipidettä ja analyysia internetistä etten rupea sitä tähän kertaamaan. Joka tapauksessa eiköhän ne sieltä joskus tule ja se kannattaa huomioida jollain tavalla valuaatiossa esimerkiksi v. 2035 (?) jälkeen. Toisaalta ultrapitkissä skenaarioissa voidaan myös luottaa yrityksen kykyyn uusiutua kymmenessä - kahdessakymmenessä vuodessa.
Tekniikan adoptio ennustettua hitaammin
Regulaatio ajaa muutoksen takarajaa, mutta muutaman seuraavan vuoden kehitystä on vielä vaikea ennustaa. Omaa mielenrauhaa tukee a) regulaation takaraja b) DW:t ennustaa liikevaihtoa aika hyvin. Ei ole sen jälkeen niin justiinsa sitten enää tuleeko se kassavirtana sisään vuosina 2022 - 2029 vai 2023 - 2030.
Muut riskit
Esim. Tekniikan kopiointi Kiinassa.
…
Myös yrityksen todella hyvä näkyvyys olemassa olevien DW kautta laskee riskiä huomattavasti sijoittaa keissiin näillä hintatasoilla. Riskistä puhuttaessa kannattaa myös muistaa puhua asioista jotka laskevat sitä.