Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Sää astuit juuri tähän miinaan eli aloit puolusteleen, toivoin aktiivista keskustelua riskeistä hyökkäämättä toisen päälle :v:

4 tykkäystä

Jos luet vaikka tuon Smartin AIS:stä tehdyn opparin, niin huomaat että automotivessa OEM ja TIer1 eivät täysin ymmärrä softapuolta ja tarvitsevat apua RFQ tekemisessä sekä lisäksi Smartin demotuotteita nähtäväksi.

Smart on tehnyt hommaa 20 vuotta.

Hienoa, että keskustellaan riskeistä. Silti vaikka unohtaisin omistusosuuteni yhtiössä, olen lukemani perusteella sitä mieltä, että kuvasi Tier1 toimijasta ei ole välttämättä täydellinen. Ne ovat varmaan kuninkaita hardwaressa ja yleisemmissä softaratkaisuissa, mutta tämä DMS-softa on aika pitkälle menevää nicheä. Varmasti uutta asiaa automotivelle. Kompleksisuudessaan ihan eri tasoa, kuin turvavyön suunnittelu silloin vuosikymmeniä sitten.

Olen avoin perusteluillesi, joita voinet esittää: mihin perustuen Tier1 on mielestäsi kyvykäs tekemään kilpailukykyisiä DMS-softia, kun julkisissa lähteissä oleva materiaali (yliopiston opinnäytetyö) puhuu muuta? Itse annan yliopiston opinnäytetyölle (master thesis) kuitenkin jonkinlaista krediittiä uskottavuuden osalta. Vaikka siellä on Smartin johtajia haastateltu, niin ei siinä pitäisi periaatteessa olla ihan puutaheinää esitettynä. Haluaisin tähän väitteeseen nyt vähän enemmän perusteluja :slight_smile: Olen sitten valmis muuttamaan näkökantaani jos vakuutat minut.

20 tykkäystä

Master thesis ei nyt kuitenkaan kovin syvällistä perehtymistä ole edellyttänyt. Siinä ei ole haastateltu useampaa alan yritystä, vaan näkemys on SE biasoitunut, koska työ on tehty SE:lle. Sen lauluja laulat…

6 tykkäystä

Mieti asiasisältöä, josta puhutaan. Mitä hyötyä Smartille olisi valehdella, kun kertovat kokemuksiaan miten OEM ja TIER1 kanssa on asiassa toimittu? Jos tämä olisi valhetta, niin minkä hyödyn he saisivat valehtelusta? Miten he viisastuisivat itse tästä?

3 tykkäystä

En olisi uskonut että sääkin astut tähän miinaan! Auts! Ehkä se on vaan sijoitusfoorumin tapa kun osaketta omistetaan niin ei uskalleta katsoa paperin toista puolta!

Juu, toki ei ne kaikkea teekkään, siksi SE on design winnit, ymmärrän! Tää ei ollut se pointti! :v:

2 tykkäystä

Työ olisi sisällöltään kuitenkin kurantimpi, jos siinä olisi kattavampi otanta.

1 tykkäys

Astuin miinaan? Täh. Minä halusin sulta perusteluja väitteellesi, en poissulkenut osaltani mitään tässä :slight_smile: Minä esitin myös kirjallisen ja uskottavan lähteen, johon perustin oman näkökantani.

Esitä sinä nyt jotain uskottavaa.

24 tykkäystä

@Pandakarhu juuri näin, mukava että herättelet keskustelua riskeistäkin! Aloititkin keskustelun tuossa, mutta et itse argumentoinut juurikaan. Kaipaisin nyt hieman perusteluja tälle:

“Tier1 kuten Boschilla on AIVAN VARMASTI samat kyvykkyydet softan tuottamiseen kuin SE:llä”.

21 tykkäystä

Oikei ehkä mun olisi pitänyt jättää pois mun kommentti ja jättää avoimeksi, tää meni äkkiä tähän juupas eipäs joten palaanpa takas muiden harrastuksien pariin :v:. Muurahaispesän sohiminen aiheuttaa liikennettä!

3 tykkäystä

Kerros nyt meille, missä tuolla sanotaan, että Bosch tekee softan DMS-järjestelmään itse?

Minä kun olen siinä käsityksessä, että Bosch saa softan nimenomaan Tier-2 :wink:

Tässäpä edelleen kysymykselleni katetta. Vastaustasi odottaen @Pandakarhu

Äläkä nyt vedä herneitä nenään tästä. Tässä kaivataan nyt vain vähän perusteluja näkemyksellesi. Olet kuitenkin selvästi eniten meistä Tier-1 sisällä kun olet siellä töissäkin.

34 tykkäystä

Minä toimin @Pandakarhu itse alalla, jossa täytyy olla valmis ottamaan kritiikkiä vastaan ja muuttamaan mielipiteitä ja vanhoja uskomuksiaan. Minä olen enemmän kuin avoin muuttamaan käsitystäni SE:stä, tarkastelen ajatteluani päivittäin ja olen todella paljon “kriittisen ajattelun” ystävä.

Harmittavasti teillä tuli nyt joku marttyyrikohtaus. Toivoisin, että oikeasti avaisitte tuota yllä olevaa, olen ihan aidosti kiinnostunut ja haluan tietää jos en ole ymmärtänyt jotain oikein.

31 tykkäystä

Miksi porukka syyttelee toisiaan täällä? Keskusteluun saa, ja on erittäin suotavaakin tuoda vastakkaisia näkökulmia sekä riskejä näkyville. Nämä on kuitenkin syytä perustella selkein ja faktapohjaisin argumentein. Vastakohtaiset teesit omaa kommenttia kohtaan pitää myös hyväksyä. Näinhän rakentavassa keskustelussa pitääkin olla. Ei vastaväitteiden esittäminen sitä tarkoita, että puolustelisi jotakin tai olisi jotain asiaa vastaan. Vastakkaisten näkemysten esittäminen nimenomaan avaa keskustelua syvemmin, jotta fundamentit taustalta löytyisivät ja tapauksesta saataisiin mahdollisimman todenmukainen ja validi kuva.
Jatkakaamme keskustelua järkevästi ja rakentavasti :slightly_smiling_face:

15 tykkäystä

Pakko sanoa rakentavana kritiikkinä nyt kun ensimmäisenä vastasinkin.
Halusit keskustella riskeistä, toit riskin esille, me olemme vasta argumentoineet, olet vain sanonut että astuimme miinaan :grin: miksi et vasta argumentoinut minun kommenttiini mitenkään? Tai astonin. Mielestäni riskeistä pitää pystyä puhumaan ja purkamaan niitä, nyt ei mennyt ihan näin. Kaikkihan me pystymme miettimään sata black swania yms, mutta eikö meidän pitäisi yhdessä keskustellen käydä riskit läpi ja miettiä todennäköisyyksiä, eikä luetella ja puhua muiden astuvan miinaan jos he koittavat perustella tietyn riskin vähäisyyttä

43 tykkäystä

Itselläni ei ole tietotaitoa ottaa kantaa teknologia kysymyksiin tai siihen miten/millä volyymilla DWt käytännössä muuttuvat liikevaihdoksi, mutta olen yrittänyt sopivasti karhuillakkin välillä tässä, ja muissa ketjuissa:

PS. alkuperäinen viestisi on aika tykätty, joten karhuilu on varmasti tervetullutta, eli eikun lisää sohimaan sinne muurahaispesään.

6 tykkäystä

Patenttien suhteen SE:llä ei ole merkittävää vallihautaa (Patents Assigned to Smart Eye AB - Justia Patents Search). Tosin algoritmien kanssa pelatessa vallihautaa on vaikea rakentaa, koska niitä on helppo kiertää ja teknologinen kehitys tuo jatkuvasti optimointimahdollisuuksia.

2 tykkäystä

En itse tiedä ohjelmistopuolen patentoinneista mitään, mutta yleisestihän kaikkia keksintöjä ei patentoida tai ei kannata patentoida, kuten esimerkiksi jotain sellaisia keksintöjä, joiden patenttien rikkomista ei voida valvoa. Tässähän voisi olla, että on paljon teknistä etumatkaa mitä ei olla patentoitu. Toki joku asiasta paremmin perillä oleva voisi tätä tämmöisen teknologian patentointia avata.

2 tykkäystä

Olisi erittäin mielenkiintoista tietää smart eye vs seeing machinen todelliset erot, kuinka he erottuvat toisistaan kun he pitchaavat itseään? Millä perusteilla smart eye on voittanut niin paljon enemmän design winnejä.
Voihan tässä aina käydä niin, että toinen alan konkari rupeaakin valtaamaan enemmän markkina alaa.

2 tykkäystä

En tiedä kuinka paljon on softa-alasta tuntemusta, mutta tuo väite ei pidä paikkansa. Etkä myöskään tarjonnut mitään argumenttia sen taustalle.

10 tykkäystä

Hyvä avaus riskeistä! Tämän keissin kanssa sentimentti on todella optimistinen :smiley:. Riskeistä pitää ehdottomasti keskustella eikä missään tapauksessa ummistaa silmiä sijoituspäätöstä tehdessä.

Olen lueskellut ketjua mahdollisimman kriittisellä silmällä ja tässä omia ajatuksia SE riskeistä. Tai ehkä enemmänkin koostetta päälimmäisistä ajatuksista ketjussa keskustelluista riskeistä. Varmaan kaikenlaista tähän voidaan lisäillä.

Kilpailu
Lisääntyvä kilpailu on aina ihan relevantti huoli. Olen kuitenkin yrittänyt ajatella, että autofirmojen on aika iso työ lähteä kilpailemaan tässä SmartEye kanssa. Vaikka niillä olisi tähän sinänsä lihaksia ja se saattaisi säästää muutaman pennin on kehitystyössä kuitenkin aina riskejä. Ison autokonsernin kannalta on järkevämpää ostaa palikka luotettavan toimijan maineen saaneelta Smartilta kuin yrittää pihistellä muutamasta eurosta auton valmistuskustannuksista ja hukata fokusta itse ydinliiketoiminnasta pieneen nyanssiin.

Sama pätee osittain myös kokonaan uusien kilpailijoiden markkinoilletuloon. Uuden toimijan on vaikea lähteä kilpailemaan, koska Smart on etabloitunut toimija ja teknologiassakaan ei ole mitään vikaa. Tämä ei luo markkinalle sellaista vallihautaa etteikö uusia toimijoita voisi absoluuttistesti tulla, mutta jos etumatka on tarpeeksi pitkä vauhti kova niin käytännössa kilpailuun ryhtyminen on todella vaikeaa.

Ehkä tärkeimmät kilpailijat oikeasti nämä lähimmät kilpailijat (SE ym…) ja niitä vastaan on pärjätty ihan hyvin.

Olen ollut sijoittamatta QT:een siksi, että olen pitänyt infotainment-ruutujen rakentamista niin yksinkertaisena hommana ettei siitä kannata maksaa ulkopuoliselle taholle hirveitä summia. Olen myös spekuloinut sillä, että autofirmojen saattaisi olla kannattavaa rakentaa oma vastaava (vaikka open source) softa kuin käyttää QT:n systeemiä. Voi kuinka olenkaan aliarvioinut helppouden ja luotettavuuden arvostuksen. Pidän SE:tä vielä enemmän deep techinä kuin QT:n käyttöliittymää ja siksi vallihautaa suurempana (anteeksi jos aliarvioin Qt:ta jotenkin tässä tai olen ymmärtänyt koko firman väärin :smiley:)

DMS toteuttaminen eri tekniikalla tai DMS tarpeen poistuminen
Todennäköisesti kamerapohjainen järjestelmä on edullisin tapa toteuttaa DMS. Todettiin myös, että muilla tavoilla (esimerkiksi ratin sensorit) ei päästä täysin tyydyttäviin tuloksiin. DMS tarpeen poistuminen tulee olemaan oikea huoli silloin kun täysin itsenäisesti ajavat autot saadaan markkinoille. Itseajavista autoista löytyy niin paljon mielipidettä ja analyysia internetistä etten rupea sitä tähän kertaamaan. Joka tapauksessa eiköhän ne sieltä joskus tule ja se kannattaa huomioida jollain tavalla valuaatiossa esimerkiksi v. 2035 (?) jälkeen. Toisaalta ultrapitkissä skenaarioissa voidaan myös luottaa yrityksen kykyyn uusiutua kymmenessä - kahdessakymmenessä vuodessa.

Tekniikan adoptio ennustettua hitaammin
Regulaatio ajaa muutoksen takarajaa, mutta muutaman seuraavan vuoden kehitystä on vielä vaikea ennustaa. Omaa mielenrauhaa tukee a) regulaation takaraja b) DW:t ennustaa liikevaihtoa aika hyvin. Ei ole sen jälkeen niin justiinsa sitten enää tuleeko se kassavirtana sisään vuosina 2022 - 2029 vai 2023 - 2030.

Muut riskit
Esim. Tekniikan kopiointi Kiinassa.

Myös yrityksen todella hyvä näkyvyys olemassa olevien DW kautta laskee riskiä huomattavasti sijoittaa keissiin näillä hintatasoilla. Riskistä puhuttaessa kannattaa myös muistaa puhua asioista jotka laskevat sitä.

25 tykkäystä

“Ihan yhtä hyvät kyvyt tehdä softaa” -driveby heitot tuntuu samalta luokalta kun yhden toisen ketjun “JS-osaajia saa 10€/h Intiasta”.

Ts. näitä kuulee jatkuvasti mutta jotenkin jännästi maailma on toiminut tässä 25v täysin eri tavalla kuin mitä riisipalkalla toimivien JS-osaajien olemassaolo antaisi olettaa.

6 tykkäystä