Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Aina sitä hetken miettii alahuuli väpättäen, että mitäs nyt… Kunnes Aston tulee kertomaan asioiden todellisen laidan. Kiitoksia kun jaksat! :smiley:

25 tykkäystä

Kyllä, sitten pitää vaan toivoa, että Astoni on oikeassa :smiley:
Tuli sitä itsekin mietittyä riskejä uudemman kerran kun luki noita päivityksiä ja pohdintoja.
Onhan tässäkin silti omat riskinsä.

4 tykkäystä

Mun mielestä on hyvä että käsityksiä haastetaan. Tuntuu vaan olevan että samoja riskejä nostetaan esiin vähän väliä. Muistan lukeneeni useita kertoja ketjussa esim tämän että DMS olisi jotain muuta kuin kamera.

Kiitoksia Astonille kun jaksat vastailla ihmisille jotka eivät ole lukeneet ketjua läpi kuin piru raamattua.

8 tykkäystä

Kyllähän tämä koko keskustelu viestii mielestäni siitä, että kellään ei ole täyttä varmuutta, mitkä on loppupeleissä tarkemmat vaatimukset DMS:n täyttämiselle. Onhan tässä yhtiössä olemassa suht korkea poliittinen riski, sillä tulevien vuosien EU-päätöksiä ei voi kukaan täysin ennustaa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että DMS tulee vaatimaan kameran, mutta siihen oletukseen ei kannata vielä tuudittautua.

6 tykkäystä

Saako SE tai muut toimijat kamerasysteeminsä toimimaan moitteettomasti, jotta sitä voisi pakottaa käyttämään tai käyttää ylipäätään?
Onhan noissa kuitenkin melko paljon kysymysmerkkejä, kuinka kamerat tulkkaavat silmiä.
Pitääkö nuo silmät kalibroida jotenkin, jotta kamerajärjestelmä osaa tulkata väsymyksen tms.

Tiedän kaverin joka ei päässyt baariin sisään, koska ilmeisesti näytti humalaiselta, koska hänen silmänsä ovat normaalistikin hyvin “aasialaiset”, sori en osannut kuvata sen tarkemmin, mutta tarkoitan sellaisia ns väsyneen näköisiä.

Lisätään vielä, että Smartti on kyllä isolla painolla omassakin salkussa.

Miten ajattelette, että level 1-4 AD toimintoja voidaan lisätä tällä vuosikymmenellä autoihin, jos kunnolliselle kuljettajan tarkkailulle EU vetäisi yhtäkkiä henkselit päälle? Minun on vaikeaa kuvitella, että tämä kehityssuunta paljoa muuksi tästä muuttuisi. Toki aina voi tulla jotain pienempää viivästystä mutta iso kuva vyöryy kohti AD:tä. Ja DMS on osa sitä pakettia. Asioita syvälle tutkineet (esim. redis, Aston) eivät ole törmänneet kameraa kunnolla haastavaan tekniikkaan. Hieman on itsekin tullut pengottua.

Näiden faktojen valossa olen itse varsin luottavainen tällä hetkellä.

5 tykkäystä

Niin no kirjoittelen täällä nimimerkillä. Mulla voi olla vaikka mitä motiiveja taustalla… että siihen nähden kannattaa mun mielipiteet asettaa kyseenalaisiksi. Ja koko keissiä pitää kyseenalaistaa jatkuvasti koska kyse on teknologiasta. Teknologia kehittyy ja elää kokoajan.

Design Winnit kertovat omasta mielestäni siitä, että markkina on olemassa. Minulle ne myös kertovat että kameraa käyttävät DMS-järjestelmät alkavat tulla autoihin 2022-2023 alkaen enenevissä määrin.

Kaikki alan viestintä näyttää puhuvan kameroista:

  • NCAP eli ”riippumaton arvioitsija” (kuten mm. päivän uutisessa todettiin)
  • Tier-1 esim. continental
  • Tier-2 eli nämä DMS-toimittajat

Tämön hetken tiedoilla vasta OMS on mielestäni seuraava steppi, jossa voidaan nähdä tutkia ym. sensoreita toteuttamassa tuota nimensä mukaista toimintoa. Esim Acconeer on samassa tilanteessa kuin SmartEye pari-kolme vuotta sitten. Hyvinkin acconeerin tekniikalla voisi kuvitella toteuttavan OMS:ää esim auton takariveillä jne. (Sieltä ehkä seuraava hillotolppa Smartin jälkeen?).

10 tykkäystä

Kannattaa kyseenalaistaa.
Oma pääpointti oli siinä, että AD kytkeytyy pois päältä jos kuski ei seuraa liikennettä. Ilman konenäköä auto ei voi asiaa varmentaa. Voiko riittävän tarkkaa konenäköä olla ilman kameraa?

Tällä hetkellä oma logiikka eri asioiden riippuvuuksissa on, että ei AD:tä ilman konenäköä eikä konenäköä ilman kameraa.

Ei tämä mikään kiveenhakattu 100% varma ennustus tulevasta tietenkään ole, mutta oma ymmärrys asiasta tänään.

Kyllä, samoista asioista täällä jauhetaan, tietyllä syklillä. :slight_smile:
Mä katson tässä keississa isoa kuvaa, mistä se tarve tälle teknologialle tulee. Niin kauan kuin tarve on olemassa, tulee olemaan kysyntäkin ennen pitkää. Pidän osakkeet, ellei jostain ilmesty parempi teknologia joka syrjäyttää SE:n tuotteen.

Nyt en tainnut muistaa ihan yhtä yksityiskohtaisesti keskusteluita puolen vuoden takaa… mutta kiitos vinkistä :smiley:

1 tykkäys

Jotenkin hauskasti tämä palasi ihan ketjun alkuun ja ground zero -karhuiluuni.

Rehellistä lienee sanoa, ettei tätä voi tietää varmasti. Design winnit kuitenkin silloin antoivat kyllin luotettavaa indikaatiota kameroiden markkinapenetraatiosta. Tai mielipidehän tämä on, mutta minusta kyllin luotettavaa.

Siksi nämä DW:t ovat niin keskeisenä pidetty ajuri tälle, eli niistä yritetään päätellä tätä markkinapenetraatiota ja Smartin osuutta.

Loppuviimein kiinnostaa lähinnä rojalti per auto ja autojen määrä, koska tästä tulee se raha. Autojen määrä taas on kamera-DMS:n markkinapenetraatio x Smartin osuus tästä.

Joo… mutta jos tämä puhuttaa niin keskustelua voi jatkaa siitä mihin ensimmäinen 100 viestiä jäi. Ei kannata käydä sentään samoja vaiheita uudestaan.

Ei ollut kuitti sinulle henk koht. Anteeksi tästä @lazyway :smiley:

Enemmän poiminta, ettei ketju alkaisi puida vanhaa aihetta tyhjästä uudelleen.

4 tykkäystä

En ole kovin kiinnostunut tuhlaamaan aikaani väittelemällä näistä asioista. Mulle riittää, että tiedän itse missä tämän aiheen kanssa mennään ja ajattelin vain pitkästä aikaa jakaa tietoa, kun tuntuu, että tässä keskustelussa annetaan hieman väärä kuva tästä EU regulaatiosta ja sen kautta pakolliseksi tulevista asioista.

Sinänsä hauska juttu, että sulla on jo speksit tiedossa, kun itse vasta tavaan draft speksiä DDAW:sta, jota viimeksi päivitettiin 16.12.2020. :sweat_smile:

Jaa toki se lähde kaikille, missä on kerrottu, että kamera DMS on pakollinen 2022 alkaen?

Yleisesti - on huvittavaa lukea näitä kommentteja, kun jostain syystä joidenkin korttitalot tuntuu sortuvan heti päälle. Onko sillä kahdella vuodella nyt ihan hirveä merkitys? :slightly_smiling_face:

Jos se jonkun oloa parantaa, niin omistan yhtiön osakkeita ja ajattelin omistaa pitkään.

10 tykkäystä

Näin en ole missään väittänyt. Päin vastoin, ketjussa ylempänä olen todennut että lainsäädännössä ei useinkaan ole tarkoituksenmukaista määrittää/velvoittaa tarkkaan teknologiavalintoja. Näin on myös GSR:n tapauksessa.

Tuossa kohdin sinulla on siis hieman väärä käsitys väittämistäni.

Tilanne on nähdäkseni se, että edellytetään näitä yllä olevassa viestissäni jakamieni määritelmien mukaisia järjestelmiä (DMS), mutta reaalimaailmassa (kaupallisella puolella) näyttää siltä että kameratekniikka on se voittava. Tämä on se olennainen pointti tässä keississä jota olen tuonut tänään esille. Toistaiseksi en ole nähnyt todisteita muiden tekniikoiden vievän näitä “winnejä.”

Olen edelleenkin erittäin kiinnostunut saamaan kaikkea mahdollista tietoa kilpailevista tekniikoista jotka alkavat haastaa kameroita (perustellut näkemykset kaupallisesta menestyksestä erityisesti kiinnostavat) :slight_smile:

13 tykkäystä

Mun pointti oli lähinnä se, että jaat täällä viestiä, että kamera DMS on tulossa pakolliseksi, vaikka siitä ei todellisuudessa ole vielä tehty mitään päätöksiä. Asiasta tietämättömille tämä saattaa antaa vähän turhan riskittömän kuvan Smart Eyesta.

Minähän olen puhunut vain siitä, että jo olemassa olevilla tekniikoilla pystytään täyttämään vuonna 2022 pakolliseksi tuleva DDAW (DMS). Kuten aiemmin todettu tähän riittää kaistakamera ja rattianturi. Näistä saatavien tietojen perusteella sitten tulee esim. kahvikupin kuva mittaristoon ja piippailua.

9 tykkäystä

Puhumme siis hieman eri näkökulmasta tai asiasta :slightly_smiling_face: itseäni kiinnostaa enemmän tuo aika jolloin DMS-kameroita alkaa olla käytössä ja joka on smartille relevanttia aikaa

4 tykkäystä

Kehitys kehittyy ja kameran hyödyt on ilmeiset (väsymys, kännykkä, sairauskohtaus jne…), joten autonvalmistajat tuskin jättää tätä tekemättä eli tulevaisuudessa karvalakki dms löytyy yhä harvemmista autoista. Sitten vielä eri asteiset autonomiset jotka vaativat kuljettajan tarkkailun kun tietokone ohjastaa. Ratin puristaminen olisi aika epäkäytännöllinen kun voi esim lukea sähköposteja ruuhkassa jne.

4 tykkäystä

Tästä vähän samoilla linjoilla. Toistaiseksi 12kpl oem on valinnut Smartin algoritmit. Käsitykseni on että Smartin osaaminen ja algoritmit ovat aika edistyksellisiä, eli kenties teknisesti huonompiakin toimijoita olisi tarjolla markkinoilla. Tämä on enemmänkin mutuarviota

4 tykkäystä

Tästä tulee mieleen että tuskin OEM:ät antaisivat huvin vuoksi näitä desing winnejä kuitenkaan eri tier 2 valmistajille.
Toki olishan se kiva nährä kaikki dw smartilla :wink:

1 tykkäys

Whats new 2020 Euroncap.

Suuntaviittoja on, että kamerajärjestelmä tulee olemaan ainoa järkevä ajajan tarkkailujärjestelmä ja penetraatio on nyt käsillä. Käytettävissä olevilla dokumenteilla ja mittareilla smart eye on saamassa ison position tuosta markkinasta. Asiat voidaan varmaan toteuttaa jatkossa edelleen muillakin sensoreilla, mutta epäilen viiden tähden turvallisuusarvion mahdollisuutta varsin heikoksi jatkossa ilman kameraa.
Tapahtuuko se vähän nopeammin vai nopeasti, on varsin epärelevanttia, koska suuntaviiva on nyt varsin selvä.

Pidän haastamisesta, se luo keskustelua ja tuo uusia näkökulmia. Haasteella tulee kuitenkin olla pohja ja perusteet, varsinkin silloin kun lähdetään arvostelemaan muiden kirjoittamista. Aston moni muu mukaan lukien on tehnyt hienoa työtä jakaessaan täällä auliisti tietoa muille. Vastuu kuitenkin jää aina lukijalle ja jokainen on vastuussa itsestään. Tahallinen harhauttaminen tietysti asia erikseen.

20 tykkäystä

Neural link tyylinen ratkaisu varmaan parempi kun kamera. En kuitenkaan pidätä hengitystä tätä odotellessa.

3 tykkäystä

Taitaa olla teslat museorekisterissä, ennen kuin tuollaiset käyttöliittyät vois olla todellisuutta :grin:

3 tykkäystä

Uskon itse että level 3 autonomisen ajamisen ominaisuuksia sisältäviin autoihin kamerapohjainen DMS tulee pakolliseksi. Ilmeisesti Mersun uudessa S-sarjalaisessa on Seeing Machinesin tekemä kamerapohjainen DMS?

Alemmilla tasoilla tulee varmasti riittämään tämä aikaisempi järjestelmä joka tunnistaa ohjausliikkeet ja sen pidetäänkö ratista kiinni.

Onko nämä BMW mallit jossa Smartin tekniikka on käytössä tulleet jo tuotantoon? Olen odotellut että joku BMW:n parissa työskentelevä olisi tutkinut asiaa ja voisi valaista vähän järjestelmän muita komponentteja. Kuka on valmistanut DMS kameran, mikä ohjainlaite tulkitsee kameran tiedot ja kenen valmistama se on. Näistä voisi hieman tehdä päätelmiä myös tulevasta.

Omassa tutkailussa havaitsin saman kun @Aston_Livingstone että vaikuttaisi että Seeing Machines olisi kimpassa Qualcommin ja Veoneerin kanssa, kun taas Smart olisi kimpassa NVIDIA:n kanssa. Tämä voi vaikuttaa paljon siihen, mitkä OEM valmistajat ottavat minkäkin TIER2 valmistajan käyttöön.

2 tykkäystä