Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Pakko kysyä että mikä kaveri tämä Troy (@t__royw), jonka twiittejä tänne linkkaillaan? Tyypillä on kokonaiset 4 seuraajaa ja niistäki 2 jotaki feikkitilejä, ei varmaan mikään kovin vakavasti otettava taho arvioimaan Smarttia?

32 tykkäystä

Nojuu, ehkä vähän turhaa herran twiittejä tänne retostella. Ei liene Seeing-puolen Alhanko tai Aston kuitenkaan.

Luin tuota Seeing-sijoittajien telegramia parin kk ajalta, ja vahvisti entisestään halua olla mukana Smart-junassa. Lähinnä Colinin juttujen hypettämistä ja SE:n design winnien väheksyntää.

3 tykkäystä

Hmm. ”Limitations of a hardware agnostic solution…”

kuva

Saan kohta slaagin…

En ihmettele miksi kilin-Colinin valittu näkökulma on tuo jos Seeing ei ole aikaisemmin pystynyt tarjoamaan HW-riippumatonta softaa. Juuri tuon takiahan sekä Smartin että Redin arvioiden mukaan Smart menestyy… OEM ei halua mitään yhden hardwaren skeidaa vaan vapaata muokattavuutta tier-1:n tarjoamista vaihtoehdoista…

Wtf

Kaiken perehtymisen pohjalta Colinin tekstistä on vaikea löytää mitään muuta logiikkaa, kuin että kyseessä on maksettu näkökulma. Jos kuka tahansa keksii logiikan Colinin näkökulmaan niin kuulen sen enemmän kuin mielelläni. Olen myös aina valmis vaihtamaan mielipidettäni jos esitetään riittävän vankat perusteet vastapuolen näkökulmalle.

27 tykkäystä

Juuri näin!

Jo tuon julkinen info vai industry insider private info -kysymykseen vastaamatta jättäminen paljastaa, että kyseessä on hänen oma henkilökohtainen mielipiteensä.

En oo linkkarinkaan perusteella kovin vakuuttunut miehen tiedoista, kun ei ole itse ollut käsittääkseni autofirmoissa tai vastaavissa?

Mutta se on sanottava, että itse en osaa kyllä ottaa kantaa ”Agnostic is ok in cheap, low performance designs such as in China. ARMv8-A is too much power & too much heat in most high performance DMS.”

8 tykkäystä

image
Täytyy olla totta…

3 tykkäystä

Tuokin on Colinilta mielenkiintoisesti sanottu mm. siksi, että nämä DMS-procurementit etenevät high end → mid class → low end -järjestyksessä.

Eli high-end autojen winnejä tuli ensiksi, 2019-2020 vaihteessa ja keväällä erityisesti suurimman tuotantovolyymin mid class Design Winnejä… ja low end tulee viimeisenä.

Smart on siis paaluttanut erityisesti high ja mid classia itselleen Winneillään. Ei päde siis tässäkään logiikka Colinin sanomisissa.

Yksi konkreettinen asia mitä pitää seurata on tuo BMW, jossa CLAR on high-end platform ja FAAR/UKL on low-class. Toistaiseksi kaikki Smartin julkaistut winnit on CLAR-alustalta

11 tykkäystä

Palstan ansiokkaasta pohdinnasta huolimatta olen hieman huolestunut, kun mielestäni ajoittain liian helposti teilataan SEE leirin näkemykset, ilman todellisia (teknisiä) vasta-argumentteja. Ei niitä tosin heidänkään suunnalta aina saa (viittaan Twitter keskusteluihin).

Ovat Barnden&co twiitit sitten maksettuja tai ei (siitäkään tuskin näyttöä on), niin yritän itse aina miettiä miksi vastapuoli olisi oikeassa ja minä väärässä. Löytyykö tästä tapauksesta sellaista skenaariota, että Smart Eyen julkaisemat tiedot pitäisivät sinänsä kaikki paikkansa (erityisesti DW määrä ja voitto-osuus 65%), mutta todellisuudessa SEE olisi kilpailussa kuitenkin edellä?

29 tykkäystä

No tässäpä on vaikka hyvä esimerkki teknisestä näkemyksestä. Samasta ketjusta jota on tässä nyt puitu joulun aikana. Kertonee siitä että Colininkin ymmärrys teknisestä puolesta voi sisältää vähän puutteita?

Vähintäänkin tällainen kertoo sitä, että Colin esittää lähinnä mielipiteitä pystymättä esittämään teknistä logiikkaa spekulointiensa tueksi.

10 tykkäystä

Niin, jokaisen Smart Eyen osakkeenomistajan etu olisi ettemme täällä sorru heidän tasolleen. En nyt viittaa kenenkään erityisesti enkä sano, että tämä olisi suuri ongelma. Mutta ehkä next level pohdintana: näetkö skenaariota, jossa molemmat leirit olisivat oikeassa ja SEE johtaa kilpailua?

8 tykkäystä

Ihan äärimmäisen tärkeää on altistaa itsensä ajattelu mentaliteetille “Mitä tässä en nyt näe”

Mnua vähän häiritsee, että Seye näyttäytyy inden foorumilla ja omaan silmään kaiken sen tiedon perusteella mitä olen lukenut, niin ylivoimaiselta vs SEE. Ja silti SEE tuntuu jossain kivenkolossa olevan näitä tukijoita.

Seye jatkaa toistaiseksi edelleen salkun suurimpana omistuksena.

19 tykkäystä

Arvioni on, että Seeing ei ole pystynyt vastaamaan hankintakilpailussa Smartille viimeiseen kahteen vuoteen, ja arvioni on että todennäköisesti tilanne jatkuu vastaavana lähitulevaisuudessa.

Aftermarket-puolella Seeing on käsittääkseni erittäin kova luu, mutta juuri tällä hetkellä ei näissä auton paneeleihin ja koriin integroiduissa DMS-laitteissa.

Seeingin osalta odottaisin DMS-kyvykkyyden kasvavan huomattavasti hieman viiveellä kunhan Xilinx, Qualcomm yhteistyö ja R&D on edennyt. Oletan (ei siis fakta) tämän vievän hyvinkin pari-kolme vuotta aikaa.

Olen asettanut panokseni myös näkemykseni mukaan, eli Smart on yksi salkun neljästä suuresta 20% painolla.

Juuri näin. Tätä pohdintaa haluan käydä joka päivä ja käyn kun kirjoittelen tänne.

Korostan sitä, että jokaisen tulee perehtyä itse omistuksiinsa ja tehdä päätöksensä itsenäisesti. Minä en lupaa ottaa mitään vastuuta pahasta mielestä joka aiheutuu siitä että mahdollisesti palstalla peesaa ja keissi ei mene kuten toivomme.

29 tykkäystä

Pitkällä tähtäimellä base-skenaariossa oli 35%, eli alle yhtiön ohjeistuksen. Yhtiön ohjeistus (40%) nähdään myös yhtiön johdon toimesta jonkinlaisena bear-skenaariona.

Aspilla on myös hyvin suuri vaikutus pitkällä tähtäimellä. Sekä DMS toteutumisen aikataululla.

3 tykkäystä

Pelottaa että nuo voitetut dwt ei mene ikinä tuotantoon. Mitä nytkin, vasta joitain bemareita on tuotannossa?

1 tykkäys

Juuri näin. Tämä on se suurin syy, miksi Seyetä itsekin omistan: maltisillakin markkinaosuuden ennusteilla osake on muutaman vuoden päähän halpa. Tässä ketjussa todetut mahdollisuudet ennusteita selvästi suurempaan markkinaosuuteen ovat bonus. Bonuksena bonuksen päällä on se, että tällä hetkellä tuon bonuksen toteutuminen näyttää ihan hyvältä.

5 tykkäystä

Voidaanko siis vetää johtopäätös, että mielestäsi SEEn twitterleiri tiedostamatta (eivät ymmärrä olevansa teknologiassa ja markkina-osuuksissa takamatkalla) tai tiedostaen (ymmärtävät, mutta omien intressien takia eivät myönnä) ovat joka tapauksessa väärässä? Tässä yhteydessä twitterleirin mielipide suunnilleen yhtä kuin: SEE johtaa kisaa ja Smarteye saanut design winnejä, mutta ne tulevat vain vähäisessä määrin konkretisoitumaan liikevaihdoksi.

Myös minulla merkittävä paino, ja siksi sinua haastankin (ehdottomasti kaikella kunnioituksella työtäsi kohtaan).

7 tykkäystä

Jos minulta kysyt niin voidaan. Myöskin tulevaa hankintakierrosta koskien.

Valitettavasti en voi avata tässä kaikkea arviotani / tietoani.

Korostan sitä että jokainen päättäköön itse sijoituksistaan.

4 tykkäystä

Tämä tarkka aikataulu on itsellekin suurin kysymys tässä keississä. Korona voi viivästyttää hommaa vuodella helposti, kuten euroncap tähtikriteeristön siirtymästä nähtiin. Tässä onneksi kaikista merkittävämpänä tukena on ncapiakin vahvempi asia eli regulaatio, josta ei tulla joustamaan.

Koronan aiheuttama aikatauluepävarmuus on kuitenkin itselle tiedossa ja sekin hoituu olemalla kärsivällinen. Ei oo mulla kiire.

Jos homma viivästyisi monta vuotta niin pitäisin seeingiä, neonodea ym. suurempana uhkana jo seuraavalla kilpailukierroksella. Onneksi tässä on taustalla velvoittava regulaatio 2024, jolloin DW:tä pitää alkaa olla plakkarissa 2021.

8 tykkäystä
3 tykkäystä

Eikös Genesis ollut noissa aiemmin julkaistuissa design winneissä?

1 tykkäys

Hakevat tuolla Genesis-kyssärillä paikkaa ilkkua Smartin kannattajia :man_shrugging:

3 tykkäystä