Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mercedes-sen-teki-koeajoimme-kolmannen-tason-autonomista-autoa-joka-ajaa-liikenteessa-itse-kesasta-2021-lahtien-otamme-turvallisuudesta-tayden-vastuun/5ba39532-f1e5-4b5c-b515-00a550c0380f

Kolmostasollakin tarvinnee silmäliikkukameraa?

6 tykkäystä

Luulisi että nelostasollakin tarvitaan välillä.

2 tykkäystä

Hyvä huomata myös automallien kehityssykli: ramp up 7 v, ramp down 7v. Olen hyvin luottavainen sen suhteen, että DMS tullessa hiljalleen pakolliseksi 2024-26 mennessä nähdään tuosta 14v ajanjakso eteenpäin jolloin DMS on käytössä standardina. Mennään pitkälle 2030-luvulle.

23 tykkäystä

Muutama sananen NVIDIAN DRIVE:sta. Tämä alkaa vaikuttaa hyvältä.

DRIVE:n kotisivut:

image

Jonkinlainen whitepaper:

Toyota

VW

Volvo

http://www.corp.smarteye.se/en/press/press-releases/details?releaseId=2450310

Mersu

https://blogs.nvidia.com/blog/2017/01/06/mercedes-benz-nvidia-ai-car/

Audi

Huyndai, Kia, Genesis

https://www.eetasia.com/hyundai-embraces-nvidia-for-future-fleet-ai-ivi-services/

Hyundai Motor Group announced Monday that the Korean automotive giant will use Nvidia’s DRIVE platform for every Hyundai, Kia and Genesis model’s in-vehicle infotainment systems.

SmartEyen AI-X on kehitetty NVIDIAn kanssa, mukana NVIDIA DRIVE IX platformissa. Smart näyttää olevan NVIDIAN DRIVE-platformille toimittaja.

“Smart Eye brings a wealth of knowledge in driver monitoring systems for the automotive market,” said Rishi Dhall, senior director of business development at NVIDIA. “Smart AI-X together with the NVIDIA DRIVE IX software development kit will make in-car safety profoundly robust and diverse.”

Smart AI-X is based on Smart AI, an AI platform product for use in vehicles’ in-cabin environment launched by Smart Eye in 2017. Now, as a result of further developments in the form access to the high performing DRIVE IX platform from Nvidia and automotive level eye tracking hardware and software tuned for optimum performance from Smart Eye, Smart AI-X is launched. This is a plug-and-play Driver Monitoring hardware and software suite that will enable any automotive OEM or supplier using NVIDIA DRIVE IX to rapidly prototype and develop a high performing, state-of-the art Deep Learning-based DMS.

107 tykkäystä

Siis huhu miten hyvä olet selvittelemään asioita. Hyvä päivä sipsaista hieman lisää salkkuun.

2 tykkäystä

Mikäänhän ei estä rakentamasta tusinaa malleja yhden kameran ympärille - hyvin todennäköistä että näin on tehtykin. Ainoa syy usean kameran systeemille lienee se, jos luotettavuus ei ole riittävän korkea yhden kameran varassa (vertaa avaruussukkuloiden kolminkertaiset järjestelmät, jotta saadaan enemmistöääni signaalille, tai lentokoneiden kaksinkertaiset järjestelmät siltä varalta, että ensimmäinen vikaantuu). Useampi kamerahan tarjoaisi toisen kuvauskulman, joka kenties jeesaisi tuossa gradussa mainitun glaren suhteen. Tai kenties eri hardwarella saataisiin parempaa kuvadataa vaihtoehtoisissa olosuhteissa kuten pimeällä. Pidän itse varsin epätodennäköisenä.

Sikäli ei ole mikään ihme, että simppelilläkin CNN:llä saadaan tunnistettua perusilmeet / silmien aukiolo. Netistä löytyy useammankin vuoden takaa videoita, joissa CNN nätisti erottelee videokuvasta identtisiä kaksosia reaaliaikaisesti.

3 tykkäystä

Lainsäädäntö kun pakottaa ja lisäksi taustatietoihin liittyvien arvioiden pohjalta uskon Smartin ottavan selvän valtaosan DMS-markkinasta ainakin 2025 asti (> 50%)… niin eniten tässä nyt huolettaa a) pystyykö Smart repeämään kohta joka paikkaan b) ostaako joku tämän pois kuleksimasta ennen 5-10 bäggäystä.

Toivottavasti saamme hyvät kyydit ennen ostotarjoista. Kaikki on pääomistajien käsissä onneksi. Potentiaali tiedetään ja Krantzit ym tuskin haluavat luopua elämäntyöstään ennen kuin potentiaali on hinnoiteltu kunnolla sisään. Markkina on niin nuori että sinne menee toivottavasti ainakin 5-10 vuotta.

Koodarit osais ladata täältä developer kitit ja tsekata sisältöä. Vois oppia uutta Smartin softan kyvykkyyksistä

Täällä lisää Driven käyttäjiä, mm Tier1 firmoja

Hälsningar till Martin. Sälj inte innan Smart har kommit 5-10 bagger. Tack :sweden::gem:

32 tykkäystä

No ei tietenkään estä. Mutta hidastaisi input output pipelinea kun systeemin reaktioajat on kriittisiä. Varmaan joku multikamera + lidar systeemi voisi olla luotettava ratkaisu - en välttämättä itse luottaisi yhden kameran neuroverkkoihin näissä kriittisissä asioissa.

7 tykkäystä

Jos hieman viihteellisempi postaus sallitaan, niin myös Aki Pyysing on ottanut starttipaketin Smart Eyeen. Alla kommentit. (Tämä tuli sitten ensin Akin eikä Vernerin salkkuun, ei olisi heti uskonut :wink:)

36 tykkäystä

Miksi tuo kurssikäyrä näyttää tuolta? Ekat DW:t julkaistiin ja siitä lähti nousuralli? Miksi Aki ei osta firmoja joiden kurssikäyrät näyttää tuollaiselta?

1 tykkäys

Koska odotukset nousseet & riskit laskeneet.

Aki kuvaa itseään “paskayhtiösijoittajaksi”. EV/s 10 paskayhtiöihin hänkään ei kuitenkaan taida koskea :face_with_hand_over_mouth:

2 tykkäystä

Onneksi smartti on vain jonkun 45 EV/S paskayhtiö :hot_face: :money_mouth_face: Mutta 3 vuoden päästä ehkä jo alle 10, paitsi jos kurssi raketoi.

1 tykkäys

Tarkkaavaisuus pitkään tekstiin herpaantuu itselläni pahasti ja tekninen sanasto ei aina auta asiaa. Koitin noita kahlailla ja kyllähän tuo NVIDIAn kuvio näyttää todella hyvältä. Osa linkkien uutisista tai teksteistä on parin vuoden takaa mutta tulkitsenko oikein että noilla yhteistyökuviolla tähdätään juurikin näihin itseohjautuviin autoihin ym joiden hillotolppa on mahdollisesti jonkin verran pidemmällä kuin itsessään DMS:n?

En pidä sitä mitenkään huonona juttuna. Kyllähän tässä itsellä alkaa taas käteinen polttelemaan tilillä… :face_with_monocle:

Hieman kyllä mietityttää miten Smart Eye sopii NVIDIAN pitkä ajan suunnitelmiin… luulisi NVIDIAlla olevan kapasiteettia apinoida tuommoinen systeemi?

Jep. Eihän Smartilla ole edes patentteja, joten kopioitavissa.

En tiedä putoanko nyt trolliin, mutta mistä tulee nää “kopioidaan helposti 25 vuotta tutkimustyötä ja ohjelmointia joka perustuu valtavaan määrään dataa” Ei ne smartillakaan ihan tyhmiä taida olla.

30 tykkäystä

Smartilla on tosiaan RI-puolelta lähtöisin 20vuotta kehitystyötä. RI:ssä asiakkaita muistaakseni yli 700. Kannattaa käydä katsomassa mitä toimialoja löytyy. Niitä on paljon.

Minäkin luulen että Smart johto on aika fiksua väkeä. Voisko jopa olla, että on etupeltoon tunnistettu omat vahvuudet ja hedelmällisin maaperä :wink:

Lukemani jälkeen luulen, että automotivessa eyetracking on teknisesti liian vaikea ja markkinana liian pieni isoille firmoille. Eli jos isot alkaisivat itse kehittää niin nykyisellään panostuksesta saatu hyöty on liian pieni… ja se vie kauan aikaa… mutta jos on pari vuosikymmentä päätyökseen panostanut tähän ja on päässyt itse valitsemaan erikoistumisalueensa… Tästähän on saatu todisteitakin lukea tässä ketjussa.

Luulen, että useat sijoittajat ylenkatsovat algojen kehittämisen teknistä vaikeutta. Kuulisinkin teiltä mielellään perustelut siitä miksi tämä niche on tosi helppoa kopioida?

16 tykkäystä

En usko, että on varsinaisesti helppo kopioida. Mutta sanotaanko että omia jo olemassaolevia algoja (jotka tällä hetkellä hieman eri tarkoituksessa) muokkaamalla mahdollista.

Olisi pitänyt lukea enemmän tuosta NVIDIAn systeemistä ennen kommentointia. DRIVE IX tarjoaa ilmeisesti rajapinnan (ja resurssit?) sensorien lukemiseen ja GPU-laskentaan, NVIDIA tuskin on niinkään kiinnostunut “sovelluskehityksestä”, mitä Smartti sitten tekee. Eli Smartin kannalta tuo yhteensopivuus on yksi sulka hattuun joka helpottaa eye trackingin käytöönottoa jos OEM on ottanut NVIDIAN alustan.

Jos tuota NVIDIAN systeemiä ei ole niin kuuluukohan jonkin asteen integroitu GPU SEYEn toimitukseen? Ollaan kamera-HW-agnostic mutta jossain pitää vielä data murskata.

Tälle Astonin linkkaamalle listalle ei Smarttia ole nostettu, mutta varmaan vain hitaasti päivittyvä satunnainen otos kyseessä: Innovations by Automotive Industry Partners | NVIDIA DRIVE

8 tykkäystä

Tai sitten Smartti on liian pieni toimija mainittavaksi?