Haulla taitaa sana SoFi löytyä foorumilta tasan yhden kerran. Sekin osuma jostain SPAC-ketjusta lähes vuosi sitten. Disruptiivinen ja suhteellisen pieni kasvuyritys on minulla salkussa yhtenä suurimmista positioista. Pidän yhtiötä mielenkiintoisena, joten yritetään tuoda se muidenkin tietoon omalla ketjulla kera kattavan aloituksen. Olkaa hyvä.
Taustaa
SoFi Technologies on yhdysvaltalainen finanssiteknologiayhtiö. Yhtiö tuli pörssiin vuonna 2021 SPAC-listautumisen kautta. SoFi, tai myös nimellä Social Finance tunnettu yritys perustettiin 2011 Stanfordin yliopistossa. Tarkoituksena oli tarjota opiskelijoille edullisempaa rahoitusta opintoja varten, mihin saatiinkin alumneilta kahden miljoonan dollarin rahoitusta. Yhtiö keräsi nopeasti lisää rahoitusta, ja toiminta laajeni nopeasti pyörien kuitenkin ensimmäiset vuodet opiskelijoiden rahoituksen ympärillä. Vuonna 2014 kuvioihin tuli asuntolainat ja vuotta myöhemmin vielä kutusluotot. Samana vuonna SoFi oli ensimmäinen yhdysvaltalainen fintech-yritys, joka keräsi kerralla miljardin dollarin edestä rahoitusta, joka tuli Softbankilta. Sittemmin Sofi on myös lanseerannut valikoimiinsa tilit, kortit, sijoitukset sekä tietysti myös nykyajan trendin mukaan kryptot, tarjoten kuluttajalle lähes täyden pankkien tuoteportfolion.
Nimestäkin löytyvä Technologies viittaa lähinnä Galileo-alustaan, jonka SoFi hankki vuonna 2020 1,2 miljardilla dollarilla. Galileo on tietynlainen peruspankkialusta, jota käyttävät muun muassa Robin Hood, Wise ja Chime. SoFi Bank puolestaan on syntymässä, kun yritys yhdistyy hankkimansa pienen kalifornialaispankin kanssa. Tällä järjestelyllä SoFi saa virallisen pankkitoimiluvan, joka vähentää SoFin riippuvuutta muista pankeista, ja tarjoaa mahdollisuuden toimia kuin oikea pankki. Sitähän se silloin olisi. Toistaiseksi on saatu vasta alustava lupa, mutta lopullista odoteltiin jo viime vuoden lopulla. Uutispimentoa on kestänyt jo tovin, mutta ehkä olemme Q4-tulosjulkistuksen jälkeen viisaampia.
SoFilla on Los Angelesissa omaa nimeä kantava NFL-stadion, jossa pelaavat LA Rams ja LA Chargers. Vajaan kuukauden päästä siellä olisi määrä järjestää tämän vuoden Super Bowl, joten näkyvyyttä on luvassa. SoFin asiakkaille on tarjolla etuja SoFi Stadiumilla. 2028 olympialaisten avajaiset järjestetään stadionilla, mutta ymmärtääkseni stadioneiden sponsorinimiä ei olympialaisissa käytetä.
Miten yhtiöllä menee?
Tuoreimmat tarjolla olevat luvut ovat Q3:lta. Linkkaan ne tähän kunkin tarkemmin tutustuttavaksi. Lyhyesti sanon, että kasvu on kovaa monella mittarilla. YoY-asiakasmäärä kasvoi lähes 100%. Tappiota tehdään, mutta kasvu edellä mennään, eikä voitollisen tuloksen tekeminen ole kaukana.
Johto
Linkkaan SoFin leadership-sivut tarkempaa tutkimusta varten. Muutama sana kuitenkin. Toimitusjohtaja Anthony Notolla on pankkitaustaa Goldman Sachsilta, ja hän on myös ollut Twitterin COO ja NFL:n CFO. Muulla johtotiimillä on monipuolinen tausta pankkialalta, mutta myös sen ulkopuolelta. Nimitasolla eivät minulle kerro mitään, enkä ole heidän taustojaan ja meriittejään tutkinut mitenkään tarkasti, mutta nopealla tutustumisella vaikuttaa siltä, että ovat saaneet haalittua johtoon monipuolisella taustalla eri alan ammattilaisia, eikä yritystä johdeta enää neljän opiskelijan toimesta. Kauas ollaan siis tultu perustamisvaiheista.
Erot kilpailijoihin
Fintech-yrityksiä on tullut kuin sieniä sateella, enkä suoraan sanottuna ole jaksanut kaikkiin tutustua liian tarkasti. Lukemani ja katsomieni videoiden perusteella vaikuttaa siltä, että SoFi on yksi harvoista, ellei ainoa, joka tarjoaa kuluttajille käytännössä kaikki pankkipalvelut yhdeltä “luukulta”. Euroopassa toimivista olen itse käyttänyt mm. Revolutia ja paria muuta. Ne toimivat ihan hyvin, mutta ovat palveluvalikoimaltaan hyvin suppeita. Tili, kortti, jotain rajoitettua sijoitustoimintaa. Siinä se. Vähän sama tilanne vaikuttaa olevan Atlantin toisella puolella. On monia yhteen asiaan erikoistuneita tai yhdessä palvelussa loistavia, mutta SoFin kaltaista kaiken kattavaa digipankkia ei ole tutkimustyössäni tullut vastaan. Uskoisin törmänneeni näihin, jos niitä olisi, mutta jätetään tilaa virheelle.
Miksi minä sijoitin?
Pankit ja varsinkin pankit Yhdysvalloissa kaipaavat kunnon ravistelua, mitä tulee teknologiaan. Jos ei muutos tule alan sisältä, pitää sen tulla joltain uudelta ja pieneltä toimijalta. En väitä tuntevani täydellisesti yhdyvaltalaista pankkisektoria tavallisen kuluttajan näkökulmasta, mutta mitä olen ymmärtänyt, ei siellä ainakaan edistyksellisempiä olla kuin täällä meillä Suomessa, jossa tilanne on ihan OK. Täysin digitaalisesti toimiva SoFi voi onnistua valtaamaan markkinasta hyvän siivun, jos kasvu jatkuu samanlaisena, eikä matkalle tule suurempia töyssyjä.
SoFi haluaa olla kuluttajille digitaalinen yhden luukun pankki. Kaiken perusteella vaikuttaa siltä, että minä olisin heidän asiakas, jos asuisin Yhdysvalloissa. Mielestäni SoFi on hyvissä asetelmissa digitalisoituvassa pankkimaailmassa. Uskon yhtiöön ja pidetään osakkeita pitkässä salkussa.