Mietin softaa lähinnä internetin kautta ja erityisesti yritysten jotka jollain tavalla luovat verkostoja/alustoja/ekosysteemejä.
Haen niitä siksi että niillä on usein mahdollisuus muodostaa kilpailullisia etuja ja skaalautuvuutta.
Skaalautuvuuden puute sulkee itseltä pois ns. konsulttitalot kuten Vincit, Siili ja muut. En sano etteikö ne voisi olla hyviä sijoituksia ja voisin sijoittaakin, mutta eivät varsinaisesti ole sitä mitä etsin.
Monet uudet palvelut mullistavat maailmaa, mutta mitkä niistä ovat hyviä bisneksiä?
FB, Google ja muiden kuluttajille suunnattujen digitaalisten palveluiden vaikutuksista ja network effecteistä on jauhettu jo paljon.
Uudemmista palveluista Spotify mullisti musiikin jakelun, mutta ei omista tuotettaan ja maksaa voittonsa pois levy-yhtiöille.
Uber mullisti taksialan mutta kohut antaneet Lyftille ja paikallisille kilpailijoille mahdollisuuden syrjäyttää tai ottaa verkoston koossa kiinni.
Ruoan toimitus on ehdottomasti maailmalla nopeasti digitalisoituva ala. En tunne sitä tarpeeksi että osaisin arvoida miten paljon vaikka voittavalla verkostolla on hinnoitteluvoimaa. Hehän eivät kilpaile vain muiden appien kanssa vaan myös lähikaupan jne. Ja toisaalta ravintola samoin kun Uber kuski voi asentaa kaikkien kilpailijoiden appit. Eli Woltit ja Foodorat kilpailevat asiakkaista lähinnä kuskien määrällä (nopeus) ja hinnalla. Tuote eli ravintolat kaikilla sama.
Varmasti monet muutkin alat voidaan luoda verkostoksi ja laittaa appiin ja mielenkiinnolla odotan millaisia toimijoita sinne syntyy.
Vaikka kuluttajapuolella on muutakin mielenkiintoista, kuten vaikka maksaminen, olen viime aikoina keskittynyt tutkimaan SAAS palveluita. Erityisesti isoilla markkinoilla toimivat kiinnostavat.
En tunne suomalaisia kovin hyvin mutta epäilyttää kuinka hyvin kansainvälistymiset tulevat onnistumaan. Se on kuitenkin pitkän ajan kasvussa avaintekijä.
Ulkomaisista hyviä esimerkkejä ovat isoista (ja kalliista) Salesforce, Workday, ServiceNow tyyliset yritykset joiden moat perustuu osittain integraatioiden määrään. Esim Salesforcen Mulesoft kauppa perustui juuri tämä moatin kasvattamiseen. Jos Facebook toi social media managerit, niin nuo yritykset muuttavat mitä myynti, HR, finance jne yrityksessä tekevät.
Yksi mielenkiintoinen uudempi ilmiö on Instagramin, Facebookin ja Amazonin kautta toimivat “mikrobrändit”. Paljon puhutaan Amazonista ja verkkokaupasta mutta mikrobrändi ilmiö voi mullistaa tuotteiden myyntiä Amazoniin verrattavalla tavalla. Mikrobrändit markkinoivat Instagramien jne kautta ja myyvät Shopifyn tai muun vastaavan alustan avulla.
Shopify olisi ehdottomasti yritys johon sijoittaisin sopivaan hintaa. Se johtaa omassa markkinassaan, myy skaalautuvaa palvelua ja jolla integraatioiden ja pluginien määrät kasvavat nopeammin kuin kilpailijoilla mikä tuo kilpailullista etua.