Spotify - Music for everyone

Spotify on ruotsalainen äänen suoratoistopalvelu ja mediapalvelun tarjoaja, jonka perustivat Daniel Ek ja Martin Lorentzon vuonna 2006. Se on yksi suurimmista musiikin suoratoistopalveluiden tarjoajista maailmassa, ja sillä on yli 626 miljoonaa kuukausittaista aktiivista käyttäjää, joista 246 miljoonaa on maksavia tilaajia (2024/6).

Millainen palvelu

Spotify tarjoaa digitaalista, tekijänoikeuksien suojaamaa äänisisältöä ja sieltä löytyy useimmille lähes kaikki musiikki, mitä saattaa toivoa. Spotify on käytettävissä ilmaiseksi mainosten kanssa, mutta lisäominaisuudet, kuten offline-kuuntelu ja mainosvapaa kuuntelu ovat saatavilla vain maksullisen tilauksen kautta. Käyttäjät voivat etsiä musiikkia artistin, albumin tai tyylilajin perusteella ja luoda, muokata sekä jakaa soittolistoja.

2024: 100 miljoonaa biisiä, 6 miljoonaa podcastijaksoa, 350 000 audiokirjaa

Maailmanlaajuinen saatavuus

Spotify on saatavilla suurimmassa osassa Eurooppaa sekä Afrikassa, Amerikassa, Aasiassa ja Oseaniassa, yhteensä 184 markkina-alueella. Suurin osa käyttäjistä ja tilaajista on Yhdysvalloista ja Euroopasta, jotka yhdessä muodostavat noin 53 % käyttäjistä ja 67 % liikevaihdosta. Spotify ei ole läsnä Manner-Kiinassa, missä markkinoita hallitsee QQ Music. Palvelu on saatavilla useimmilla laitteilla.

Royalty-maksut ja muut sellaiset

Spotify maksaa rojalteja perustuen artistien suoratoistokertojen määrään suhteessa kokonaiskuunteluihin. Yhtiö jakaa noin 70 % kokonaistuloistaan oikeudenhaltijoille, eli useimmiten levy-yhtiöille, jotka maksavat artisteille yksilöllisten sopimusten perusteella. Vaikka jotkut muusikot ovat kritisoineet Spotifyn rojaltirakennetta ja sen vaikutusta levymyyntiin, toiset arvostavat palvelua sen laillisena vaihtoehtona piratismille ja artistien palkitsemiselle jokaisesta kuuntelukerrasta.

Yleisesti

Spotify on valtava toimija musiikin ja podcastien suoratoiston maailmassa. Yhtiö on onnistunut kasvamaan jatkuvasti ja se pystyy tarjoamaan laajan tarjonnan ympäri maailman.


Mitä sitä sijoittajana pohtii

Spotify on kovin suosittu, sillä on valtava käyttäjäkunta, mutta edelleen kasvaa ja sillä on vielä mukavasti lisääkin potentiaalia ottaa uusia asiakkaita. Yhtiö on rohkeasti monien mukaan investoinut runsaita summia teknologiaan, joka varsinkin pitkässä juoksussa tarjonnee kilpailuetuja ja vallihaudan syvennystä.

Markkinoilla on paljon kilpailijoita ja sellaisia joilla on innostuessaan rahaa investoida sekä kehittää. Spotifylle voiton tekeminen ei ole aina ollut helppoa

ja tuosta Q2:sta, joka oli vahva:

Spotify on ylittänyt analyytikoiden odotukset toisen vuosineljänneksen tilaajamäärässä. Yhtiö on onnistunut kasvattamaan maksavia käyttäjiään 12% vuodentakaisesta ja ylittänyt näiltä osin markkinoiden ennusteet.

Onnistumiset luvuissa johtuvat mm. siitä, miten Spotify on onnistunut viime vuoden aikana tehokkaasti vähentämään kuluja parantaakseen kannattavuutta. Lisäksi yhtiö on nostanut kuukausimaksuja toisen kerran vuodessa.

https://x.com/EconomyApp/status/1815750580457099458

image

Sitten vähän lisää lukuja.
Ja tääl vielä paljon lisää, Spotifyn Q2-matskut.

11 tykkäystä

Maksettavat tekijänoikeuskorvaukset jakaantuvat kahteen osaan. Ääniteoikeuksien omistajille (levy-yhtiöt / artistit) Spotify tilittää noin 50 % tuotoistaan. Lisäksi se tyyliin 10-15 % menee musiikin tekijöille, eli esim. Suomessa käytännössä Teoston kautta säveltäjille, sanoittajille, sovittajille ja teoskustantajille.

Rojalteista vielä sen verran, että Spotify otti tänä vuonna käyttöön mielestäni hieman kyseenalaisen käytännön, jonka mukaan ääniteoikeuksista ei makseta mitään, ellei teosta ole striimattu vähintään tuhatta kertaa vuodessa. Saattaa kuulostaa merkityksettömältä uudistukselta, mutta suurien katalogien kohdalla tuolla voi todellisuudessa olla joissain tapauksissa yllättävänkin suuri merkitys.

12 tykkäystä

Pari ajankohtaista grafiikkaa Spotifyn kehityksestä. Mikäli alkuvuoden mukaista träkkiä pystytään jatkamaan myös viimeisillä kvartaaleilla, tästä vuodesta tulee ensimmäinen voitollinen Spotifylle. Kuten @Sijoittaja-alokas ensimmäisessä viestissä mainitsi, parantuneen kannattavuuden ajureita ovat olleet palvelusta maksavien käyttäjien määrän kasvu, hinnankorotukset ja vähentyneet kulut. Henkilöstön määrä on pudonnut 10 000:sta noin 7400:ään.

Aktiivisia käyttäjiä Spotifylla näyttäisi olevan yli kaksi kertaa enemmän kuin maksavia käyttäjiä. Spotify Premium -käyttäjien ARPU viimeisimmän neljänneksen osalta 4,62 euroa (10 % v/v). Kvartaali-infon esitysdekin grafiikan perusteella vaikuttaa siltä, että ARPU on sahannut kuitenkin pidemmän aikaa jossain 4,50 euron molemmin puolin.

6 tykkäystä

Pengoin tätä reilu vuosi sitten, kävi salkussakin, mutta laitoin lopulta myyntiin. Ikävä kyllä, koska osake on noussut mukavasti :smiley:

Tässä sekalaisesti omia tuolloisia pohdintoja:

  • Olen itse Spotifyn pitkäaikainen asiakas - softa on loistava ja aika “sticky” - en ihan pienestä enää vaihtaisi kun kaikki soittolistat, lempipodit ja muu data on siellä. Palvelu on sinänsä erinomainen ja uskon että se pystyy pärjäämään Googlen ja Applen kanssa, joka yksistään on aikamoinen saavutus.
  • Käyttäjämäärät on kasvaneet vakuuttavasti edelleen ja pidän musiikkia paljon esim. suoratoistopalveluita parempana mediana. Ei ole sidottu siihen mitä tekee tai paikkaan, jolloin tunteja kuunteluun on ihmisillä paljon enemmän käytettävissä kuin katsomiseen. Kilpailu muiden ajanviettotapojen kanssa ei ole niin kova.

Miksi kuitenkin päädyin myymään:

  • Spotify ei ole lopulta kovin kannattava ja ehkä tärkein syy - mielestäni kannattavuutta on hankala hirveästi parantaa. Katalogit omistavat muutamat levy-yhtiöt (UMG, Sony, Warner), joille pitää maksaa iso siivu rojalteja. Neuvotteluasema on myös hankala - kaikki isot yhtiöt ovat niin suuria, ettei niitä voi oikein jättää poiskaan kun musiikkitarjonnasta lähtisi kolmannes. (Lisäksi omassa Salkussa on UMG:ta, joten streamauksen kasvu näkyy positiivisesti salkussa muutenkin.)

En ole nyt hetkeen seurannut, näyttää siltä että kannattavuutta on hinnannostoilla ja kululeikkauksilla saatu parannettua, mikä on hyvä asia. Näillä molemmilla on kuitenkin jokin raja.

Näkisin että se isoin potentiaali on mainostulojen mahdollisessa kasvussa + paremmassa kohdentamisessa ja podcastien ym. muun ei labeleistä riippuvaisen sisällön kasvussa. Se voisi parantaa kannattavuutta entisestään. (AI music anyone ?)

Osake oli näin jälkikäteen katsoen aika edullinen tuolla 2023 jos ajattelee käyttäjämääriä mitä tuolla sai ostettua, valuaatio oli alle 2 P/S. En ole tosiaan niin perehtynyt nykytilanteeseen, niin hankala sanoa kuinka hyvä ostos olisi nyt. Sinänsä luulisin että fundamenttiongelma on kannattavuus, käyttäjiä piisaa, niiden määrä kasvaa ja palvelu on hyvä.

EDIT: lisätään vielä yksi negatiivinen tekijä, joihin tunnun aina törmäävän näissä kasvufirmoissa. Osakemäärä kasvaa myös :slight_smile:

8 tykkäystä

Olli tuoreessa Tulosviikkosummauksessa kävi tämänkin läpi, alla oleva linkki pitäisi lähteä liikkeelle juuri oikeasta kohtaa.

Kannattaa tietty kuunnella koko podi alusta loppuun. :slight_smile:


EDIT:

Lisään vielä tämän tähän:

https://x.com/finchat_io/status/1816873135947530363

1 tykkäys

Toisaalta eikö Spotify pikkuhiljaa ala olemaan niin iso ja dominoiva peluri alalla, että tämän voisi kääntää myös niin päin, että katalogien omistavien muutamien levy-yhtiöiden neuvotteluasema on hankala, koska ne ei oikein voi jättää musiikkiansa pois Spotifystä (enää)?

1 tykkäys

Hyvä pointti. Onhan SPOT osuus kasvanut aika suureksi, luulin että osuus olisi pienempi:

Mutta silti, vaikka uskon että tuote on ”sticky”, niin tuskin niin tahmea ettei asiakkaat siirtyisi jos tarjonta pienenisi merkittävästi. Ja palvelut on kuitenkin substituutteja että hankala nähdä jollain olevan useampaa samaan aikaan esim. :thinking:

Mutta joo luulisi et spotifylla on parempi neuvotteluasema kun kilpailijoilla.

2 tykkäystä

Lisäksi on joukko riippumattomia levy-yhtiöitä. Merlinin kautta edustettuna ne ovat se neljäs suuri toimija.

Kyllä ja ei. Spotifyn kohdalla löytyy toki kaupallisesti tärkeitä esimerkkejä vain artistien kohdalta, mutta esim. Taylor Swift veti aikoinaan musiikkinsa pois Spotifysta. Nykyään biisit sieltä toki löytyy.

Merkittävämpi esimerkki on YouTube. Kun Google ei halunnut maksaa tekijöille säntillisiä korvauksia, oli musiikki poissa Saksan YouTubesta neljä vuotta. Suomessa koettiin vastaava, joskin paljon lyhytaikaisempi, episodi.

Täytyy myös muistaa, että masteroikeuksien omistajat (eli pääsäntöisesti levy-yhtiöt) eivät ole ainoa taho, joka päättää mitä Spotifyssa soi. Myös lauluntekijöillä on asiassa sanansa sanottavana. Suomalainen esimerkki: Kun Jussi Hakulinen halusi säveltämänsä ja sanoittamansa laulut striimauspalveluista pois, katosi esim. Yö-yhtyeen monet hitit mm. Spotifysta, vaikka esittäjät ja levy-yhtiöt muuta olisivat halunneet. Nuokin biisit toki palautuivat hiljattain taas kuunneltaviksi, kun lauluntekijän perikunta ja levy-yhtiö löysivät yhteisen sävelen.

Lisään vielä ihan mielikuvituksellisen skenaarion: Onhan niillä oikeasti suurilla levy-yhtiöillä muutakin vipuvartta kuin vetää tuotanto palvelusta pois. Mitä jos vaikka asetelma olisi sellainen, että ne striimauspalvelut, jotka maksavat 5 % enemmän liikevaihdosta oikeudenomistajille, saavat materiaalin viikkoa-kahta muita aikaisemmin tarjolle. Striimausmaailma on niin keskittynyttä päivän hitteihin, että kyse olisi ihan merkittävästä asiasta.

2 tykkäystä