Spotify on ruotsalainen äänen suoratoistopalvelu ja mediapalvelun tarjoaja, jonka perustivat Daniel Ek ja Martin Lorentzon vuonna 2006. Se on yksi suurimmista musiikin suoratoistopalveluiden tarjoajista maailmassa, ja sillä on yli 626 miljoonaa kuukausittaista aktiivista käyttäjää, joista 246 miljoonaa on maksavia tilaajia (2024/6).
Millainen palvelu
Spotify tarjoaa digitaalista, tekijänoikeuksien suojaamaa äänisisältöä ja sieltä löytyy useimmille lähes kaikki musiikki, mitä saattaa toivoa. Spotify on käytettävissä ilmaiseksi mainosten kanssa, mutta lisäominaisuudet, kuten offline-kuuntelu ja mainosvapaa kuuntelu ovat saatavilla vain maksullisen tilauksen kautta. Käyttäjät voivat etsiä musiikkia artistin, albumin tai tyylilajin perusteella ja luoda, muokata sekä jakaa soittolistoja.
2024: 100 miljoonaa biisiä, 6 miljoonaa podcastijaksoa, 350 000 audiokirjaa
Maailmanlaajuinen saatavuus
Spotify on saatavilla suurimmassa osassa Eurooppaa sekä Afrikassa, Amerikassa, Aasiassa ja Oseaniassa, yhteensä 184 markkina-alueella. Suurin osa käyttäjistä ja tilaajista on Yhdysvalloista ja Euroopasta, jotka yhdessä muodostavat noin 53 % käyttäjistä ja 67 % liikevaihdosta. Spotify ei ole läsnä Manner-Kiinassa, missä markkinoita hallitsee QQ Music. Palvelu on saatavilla useimmilla laitteilla.
Royalty-maksut ja muut sellaiset
Spotify maksaa rojalteja perustuen artistien suoratoistokertojen määrään suhteessa kokonaiskuunteluihin. Yhtiö jakaa noin 70 % kokonaistuloistaan oikeudenhaltijoille, eli useimmiten levy-yhtiöille, jotka maksavat artisteille yksilöllisten sopimusten perusteella. Vaikka jotkut muusikot ovat kritisoineet Spotifyn rojaltirakennetta ja sen vaikutusta levymyyntiin, toiset arvostavat palvelua sen laillisena vaihtoehtona piratismille ja artistien palkitsemiselle jokaisesta kuuntelukerrasta.
Yleisesti
Spotify on valtava toimija musiikin ja podcastien suoratoiston maailmassa. Yhtiö on onnistunut kasvamaan jatkuvasti ja se pystyy tarjoamaan laajan tarjonnan ympäri maailman.
Mitä sitä sijoittajana pohtii
Spotify on kovin suosittu, sillä on valtava käyttäjäkunta, mutta edelleen kasvaa ja sillä on vielä mukavasti lisääkin potentiaalia ottaa uusia asiakkaita. Yhtiö on rohkeasti monien mukaan investoinut runsaita summia teknologiaan, joka varsinkin pitkässä juoksussa tarjonnee kilpailuetuja ja vallihaudan syvennystä.
Markkinoilla on paljon kilpailijoita ja sellaisia joilla on innostuessaan rahaa investoida sekä kehittää. Spotifylle voiton tekeminen ei ole aina ollut helppoa
ja tuosta Q2:sta, joka oli vahva:
Spotify on ylittänyt analyytikoiden odotukset toisen vuosineljänneksen tilaajamäärässä. Yhtiö on onnistunut kasvattamaan maksavia käyttäjiään 12% vuodentakaisesta ja ylittänyt näiltä osin markkinoiden ennusteet.
Onnistumiset luvuissa johtuvat mm. siitä, miten Spotify on onnistunut viime vuoden aikana tehokkaasti vähentämään kuluja parantaakseen kannattavuutta. Lisäksi yhtiö on nostanut kuukausimaksuja toisen kerran vuodessa.
https://x.com/EconomyApp/status/1815750580457099458
Sitten vähän lisää lukuja.
Ja tääl vielä paljon lisää, Spotifyn Q2-matskut.