Starbreeze - Ruotsalainen pelikehittäjä, joka tunnetaan PAYDAY-peleistä

Jos osakkeen arvostus nojaa PD3 toipumiseen (kts viimeinen kuva) ja mitään merkkejä tästä ei ole ei ole näkyvissä niin kyllä omasta mielestäni keissin riskiprofiili nousee ja tämän pitääkin näkyä arvostuksessa.

Pari viimeistä content patchia sai aikaan pienen, väliaikaisen hypyn pelaajissa jonka jälkeen pulkkamäki jatkui. Seuraava content patch tulee milloin? Maalis-huhtikuussa? Mikä on pelaajamäärä sillä hetkellä? Miten kovan pitovoiman tuo Boys in Blue omaa? Redditissä ym fanit lähinnä naureskelee pd3 epäonnistumiselle.

Pelinä PD3lla on tottakai mahdollisuuksia pitkän aikavälin menestystarinaksi, mutta se vaatinee vuosien kehitystyön ja säännöllisiä päivityksiä. Ei tekemätön paikka mutta vie aikaa, tupakkia ja rahaa.
Kritisoin Inderesin ennusteita tälle ja lähivuosille ja jos osakkeen arvostus nojaa juuri näihin. En tiedä tarkemmin firman taseasemaa (ilmeisesti aiemman annin vuoksi ei katastrofaalinen?) mutta liikevaihtoennusteissa vaikuttaisi olevan todella paljon laskupainetta.

3 tykkäystä

Starbreeze siivonnut IP portfoliotaan ja myynyt salkustaan kasan vanhoja Amiga pelejä, joilla ei tällä hetkellä varmaan kovinkaan suurta rahallista arvoa. Osa näistä peleistä oli aiemmin ostettavissa GOG palvelussa, mutta pelit poistettiin alustalta joulukuussa.

The full list of Cinemaware IP’s are:

  • The Cinemaware brand
  • Defender of the Crown
  • Wings
  • The King of Chicago
  • Sinbad and the Throne of the Falcon
  • Lords of the Rising Sun
  • Rocket Ranger
  • It Came from the Desert
  • It Came from the Desert II: Antheads
  • SDI
  • TV Sports: Basketball
  • TV Sports: Baseball
  • TV Sports: Boxing
  • TV Sports: Football
  • TV Sports: Hockey

Starbreeze osti IPt vuonna 2016, kauppahinta tuolloin 525,000 EUR in cash

Nyt nämä *legendaariset *IPt vaihtoivat jälleen omistajaa, ostajana liettualainen mobiilistudio Nordcurrent. Kauppahintaa ei kerrottu, mutta kovin vaikea nähdä, että näiden arvo olisi vuosien varrella suuresti kasvanut.

Nämä olivat myös Steamissa “Cinemaware Anthology Collection”-pakettina. Eivät varmaan mitään hiveitä rahasampoja, mutta enpä ihmettelisi jos olisi jokusen sata tonnia kerännyt kahdeksan vuoden aikana. SteamSpy arvioi että 20000-70000 omistajaa, ja hinta oli muistaakseni kympin luokkaa. Sen päälle sitten muut kaupat ja erikseen myyty Wings Remastered Edition, niin voi olla että saivat tuosta omansa pois, varsinkin jos Nordcurrent vielä maksoi IPistä jotain.

@Anton_Damsten ja ennakkokommentit koskien Starbreezen Q4:sta, joka julkaistaan torstaina. :slight_smile:

Starbreeze will report its Q4 results on Thursday at 6:45 am CET. During the fourth quarter, Starbreeze released a free and paid update for PAYDAY 3, which temporarily increased the number of players. Since then, however, the number of players (on Steam) has continued to decline. This naturally casts doubt on the game’s future revenue potential and puts downward pressure on our estimates. Therefore, we will be particularly interested in any comments regarding how the company plans to get PAYDAY 3 back on track.

3 tykkäystä

Fourth quarter 2023

  • Net sales amounted to SEK 69.2 million (33.6).
    • PAYDAY 2 accounted for SEK 18.3 million (32.4).
    • PAYDAY 3 accounted for SEK 36.2 million (0).
  • EBITDA* amounted to SEK -20.6 million (19.4).
  • Profit/loss before taxes amounted to SEK -91.5 million (-12.3).
  • Basic and diluted earnings per share amounted to
    SEK -0.06 (-0.02).

Full-year 2023

  • Net sales amounted to SEK 633.5 million (127.6),
    • PAYDAY 2 accounted for SEK 139.1 million (121.9),
    • PAYDAY 3 accounted for SEK 477.0 million (0).
  • EBITDA* amounted to SEK 439.3 million (66.4).
  • Profit/loss before taxes amounted to SEK 207.7 million (-54.4).
  • Basic and diluted earnings per share amounted to SEK 0.19 (-0.08).
  • Cash and cash equivalents amounted to SEK 347.8 million (108.2).

Eivät ohjeista vuotta 2024 mutta paljon painotetaan että resursseja ohjataan edelleen PAYDAY:n ongelmien korjaukseen ja lyhyen tähtäimen tavoite (kaksi GaaS peliä livenä) säilyy edelleen.

Pisteet Starbreezelle että ovat erotelleet paljonko PAYDAY 2 ja PAYDAY 3 tuottaa liikevaihtoa.

[EDIT:]


5 tykkäystä

@Anton_Damsten rustaili kommenttinsa aamun tulokseen.

Olen kyllä snadisti yllättynyt että suosituksia ei päivitetty. Jos en väärin muista niin nämä tuli silloin kun valoa oli vielä tunnelin päässä? Nyt ollaan tilanteessa että saa olla aikamoinen velho että PAYDAY 2:sta saadaan pelaajat konvertoitua kolmoseen tai muuten houkuteltua pelaajat takaisin… ja vielä maksamaan siitä.

1 tykkäys

Osakkeen arvostus takas payday3 julkaisua edeltäviin lukemiin. Toki sillä poikkeamalla että peli kyllä julkastu. Liekö hyvä vai huono. Jahka niitä muutoksia/päivityksiä tulee ulos onhan tuolla aina potentiaalia nytkähtää ylöspäin positiivisesti.

Red eye:n analyysissä/kommentissa näkee jotain positiivisiakin puolia omiin arvioihin nähden.

Olen kyllä snadisti yllättynyt että suosituksia ei päivitetty

En oo huomannu että muutkaan tahot olis vielä suosituksiaan tarkistaneet.

En oo huomannu että muutkaan tahot olis vielä suosituksiaan tarkistaneet.

Totta ja nyt kun ajattelen asiaa niin Inderes ei taida tarkistaa suosituksia kommenteissa vaan raporttien yhteydessä.

2 tykkäystä

Tällä kertaa en hyppää ATL hintoihi, tää alkaa jo muistuttamaan omistamaani Nightingale osaketta jossa osakkeen hinnan muodostaa vain palava kassa.

Starbreeze joutuu toteuttaan PD3.5 version, uusilla kartoilla, UnrealEngine5 ja offline modella. Vielä lisäksi useamman viikonlopun free-weekendit. Tämä syö kassaa reilusti ja vahva tase ei välttämättä ole enää vahva kesän lopulla…

Yhtiön PR koneet käy kuumana kun uusia lupauksia PD3 tulevaisuudesta annetaan.

3 tykkäystä

Starbreeze joutuu toteuttaan PD3.5 version, uusilla kartoilla, UnrealEngine5 ja offline modella. Vielä lisäksi useamman viikonlopun free-weekendit. Tämä syö kassaa reilusti ja vahva tase ei välttämättä ole enää vahva kesän lopulla…

Hienosti ennakoitu:

  • Offline -mode :white_check_mark:
  • Unreal Engine 5 :negative_squared_cross_mark:
    • EDIT: Ei ollutkaan
    • We have reallocated the resources dedicated to the Unreal Engine 5 update to instead work on the improvements to the PAYDAY 3 experience. Since the UE5 update wouldn’t directly fix the current problems, we’ll come back to this topic once we are able.
  • UI Revamp + progressio uusiin ja hienosäätöä: nimetään tämä PD3.5 :white_check_mark:
  • Ilmaisia karttoja :white_check_mark:

DLC hintoja tarkastetaan (alaspäin). Kolme uutta DLCtä suunniteltu tälle vuodelle ja ingame shop tulee vuonna 2025. Jotta tästä saadaan oikeasti hyöty pihalle niin kyllähän tämä vaatii ihan massiiviset markkinointikustannukset. Vähän kyllä naurattaa tämä offline moden pakotus ja siihen vielä taipuminen. Tälle olisi todennäköisesti ollut helpompi ja halvempi ratkaisu ja se mainitaan tuossa blogitekstissä:

  • Optimization & Reliability
    • This covers the game performance in all ways. This includes reliability of both performance and consistency of finding games, UI improvements and technical issues such as crashes.
4 tykkäystä

@Anton_Damsten kertoilee ajatuksiaan raportin muodossa.

Spoiler alert:
Tavoitehinta: 0,55 → 0,35 SEK
Suositus: Lisää → Vähennä

3 tykkäystä

Itsekin juurikaan en offline tilassa pelaa näitä pelejä. Mutta periaatteessa tuo on täysin ymmärrettävää ja varmasti oikea kädenojennus yhteisölle koska yhteisö on myös tätä äänekkäästi vaatinut.

Kannattaa kuitenkin muistaa tai tiedostaa sellainen fakta että payday pelaajayhteisö on laajalle jakautunut ja vaikka länsimaisesta kuluttajasta se tuntuukin oudolta. Muualla maailmassa ei edelleenkään ole käytettävissä välttämättä edullista dataverkkoa kuluttajille. Tai vakaata data/sähköverkkoa joka olisi yhtä vakaa kuin korkealle kehittyneissä länsimaissa. Tämän takia esimerkiksi kritiikki puhtaasti sitä kohtaan että pelit vaikka niistä löytyisikin offline tila vaativat joka tapauksessa palvelimelle kirjautumisen ja edestakaisen yhteydenpidon ping tyyppisellä jatkuvalla tökkimisellä/kyselyllä on täysin ymmärrettävää ja validia.

Miten tämä liittyy taas paydayhin on puhtaasti sen osalta että payday2 pelaaja yhteisö on todennäköisesti kuluttajia jotka ovat ajautuneet pelin pariin sen edullisen hintatason johdosta. Sekä payday2:n rautavaatimukset nykystardeilla mitattuna eivät ole olleet mitään valtavia. Joka yhtä lailla on voinut indikoida sitä että suurimmalla osalla käyttäjistä ei ole ollut varaa ostaa sitä uusinta ja hienointa pc-rautaa saatikkaa maksaa edes kohtuullisesta broadband-verkkoyhteydestä.

Tässä on mielestäni kehittäjän/julkaisijan osalta menty täysin metsään. Joko kehittäjä/julkaisija ei siis ymmärrä pelaajayhteisöä. Koska ei ole osannut/saanut kerättyä riittävästi dataa tämän tiedon kartoittamiseen tai ei ole halunnut omaksua kerättyä dataa vaan on vastoin kerättyä dataa pakottanut silti agendaa suuntaan jonka jälkikäteen on ollut helppo todeta ampuvan takaisin.

2 tykkäystä

Ymmärtääkseni peliä ei ole soolona päässyt millään pelaamaan muuten, lisäksi pelin serverit ovat kaatuneet jatkuvasti, joka noh, on huono asia kun edes soolona peliä ei pysty pelaamaan. Kokonaisuudessaan ihan posi fiilis, ja ehkä nyt vihdoin pd3 voi toimittaa sen kaiken mitä pelaajakansa toivoi jo julkaisussa.

According to Starbreeze, PAYDAY 3 sales and player activity are currently significantly lower than the company would like. The company’s focus and absolute priority is now to identify the changes that need to be made to ensure that PAYDAY 3 lives up to expectations. If they are successful, Starbreeze’s current valuation undoubtedly looks very low. We had assumed that the updates released in Q4 would put PD3 on the road to recovery. As this has not happened and there are few signs of recovery at present, we do not see sufficient drivers or support for the stock over the next twelve months.

Toisaalta, nyt en inderesin rapsaa edelleenkään ymmärrä. Heti kun yritys tarjoaa vision siitä, mitä kaikkea muutetaan, alustava vastaanotto on positiivinen niin suosituksessa siirrytään vähennä -suositukseen? Henkinen vähennä-suositus on varmasti ollut jo kauan, julkaisusta lähtien, mutta jos markkinaa haluaa ajoittaa näillä suosituksilla niin menisin aivan päinvastaiseen suuntaan ja avaisin varovaisen seurantaposition starbreezelle.

Julkaisussahan tämä tuli pahasti esiin kun kaikki palvelimet oli matalana. Nyt tämä ei ole enää oikeastaan ongelma. Prosessi on vain vaikea kun pelaaja joutuu käymään kaikki askeleet pelin lobbyn perustamisesta lähtien sen sijaan että voisi painaa vain “Pelaa nyt”.

Toki tulevaisuudessa tämä segmentti on se joka häntää kannattelee, mutta tässä vaiheessa pelin hinta on edelleen AA -tasoa, jolloin tämä asiakaskunta rajautuu pois. Mielestäni nykyisiä rajallisia resursseja tulisi kohdentaa tehokkaasti PD:n pelastamiseen ja en näe että tämä on se oikea suunta. Oletan tässä että tämän hintalappu on ihan sievoinen. Goodwilliähän tästä kyllä aivan varmasti ja on PR mielessä hyvä temppu. Eiköhän ne ole länsimaisia ne jotka tällä hetkellä kovimpaan ääneen (edelleen) vaatii offline -modea.

Actions speak louder than words. Kuten tässäkin ketjussa on monesti todettu, tälläisen hiipuvan tähden pelastaminen on pitkä ja kallis prosessi ja takeita onnistumisesta ei ole jolloin suositus on kyllä mielestäni perusteltu. Ja lisäksi myös se fakta on Starbreezessä muistettava kokoajan että PD3 on periaatteessa ainoa joka tuo taloon rahaa ennen Baxterin julkaisua.

3 tykkäystä

Tästä samaa mieltä, korpivaellus tulee olemaan pitkä ja kallis. Pointtini tässä oli, että lisää suositusta on kaiken maailman saduilla ja olettamuksilla pidetty positiivisen puolella tähän asti. Q3 jälkeen suositus oli edelleen “lisää” koska toivottiin “korjaavia” päivityksiä jo Q4 aikana. Tämähän ei nyt ollut realistista millään, ja vaikka päivitykset olisi ajettu ulos niin myyntimääriin sillä ei välttämättä myöskään olisi ollut vaikutusta. Nyt olemme sentään suuntaviivat saaneet, osake on poljettu pohjamutiin markkinoilla, ja nämä päivitysjulkaisut sentään kerrottu ulos.

Katsotaan miten käy, mutta analyysin kannalta en näe kuinka tässä oltaisiin onnistuttu Inderesin puolella.

Rapsan kehityskustannuksiin joudutaan varmaan tämän seurauksena lisäämään myös muutamaan kohtaan lisää $$$

1 tykkäys

Aikamoista. Tobias Sjögren otti kenkää ja väliaikaiseksi CEO:ksi hallituksesta entinen Focus Entertainmentin entinen CEO Juergen Goeldner

4 tykkäystä

Sen verran pahoin Starbreeze on tumpleoinut asioitaan viime vuosina että “jo oli aikakin”. Payday 2 toi melkoisesti rahaa ja firma polttanut ne kaikenlaiseen typerään ja sitten kun alkaa kirstun pohja näkyä pitää paniikkijulkaista Payday 3 täysin puolivalmiina, käytännössä tuhoten firman pääasiallinen tulonlähde-IP. Ehkä saavat korjattua tilanteen, mutta savottaa on edessä ja ihan oikea päätös todeta että tämän pomon Taidot on nähty.

6 tykkäystä

Kilpailu on kovaa GaaS rintamalla. Pelin tulis olla kyllä valmis ja lähes virheetön että nykyisillä markkinoilla pärjää. Näiden saavuttaminen tietenkään mitenkään helppoa.

Helldivers II on räjäyttänyt potin omalla rintamallaan. Toki taidettu kehitykseenkin käyttää reippaasti enemmän aikaa ja rahaa. Peli pyörii myös sonyn tukemana ja käyttää maineikasta Nprotect rootkittiä huijareiden estämiseen.

Vaikea sanoa oliko starbreezellä kehityksessä mikä visio mutta molempien pelien ollessa 4 person co-op pve objective shoottereita Arrowheadin menestyksestä varmasti voisi olla paljon opittavaa. Toisaalta pitää muistaa että kyseessä ei ole Arrowheadin ensimmäinen eikä toinenkaan co-op vaan ovat mm menestyneen Magickan kehittäjiä eli genrestä on kokemusta varmasti kertynyt ajan saatossa pelitaloon.

Toinen mielenkiintoinen ja hyvä mielestäni on 3 persoonan mode pelissä pääasiassa. 3 persoona toimisi allekirjoittaneen mielestä yllättävän hyvin myös payday-sarjassa. Periaatteessa pelihän ei ole siinä mielessä poikkeavampi esim GTA:sta. Toisaalta 3 persoonan lisääminen pelattavaan muotoon peliin vaatisi varmasti enemmän työtä ja todennäköisesti myös isompia kenttiä.

Helldivers 2 on myös sonyn infrassa toimiva joka on mielestäni vahvempi valinta vs microsoft/epic ekosysteemi toisaalta sopimuksen sonyn kanssa aikaan saaminen payday franchisen kokoiselle pelille tuskin lienee helppoa ilman että kehityksen panostetaan tai löytyy huomattavasti enemmän rahaa ja aikaa.

Lisäksi tuo rahoitusmalli vaikuttaa HD2 onnistuneelta ainakin tällä hetkellä. Toisaalta itse olisin kyllä halunnut payday3:sta payday2 luonnollista jatkumoa.

Ennakoittn että tämä alkaa muistuttamaan hinnaltaan “kassan” hintaa…no markkinat Starbreezen hinnottelee kassan tasolle. Yksi syy isoon myyntiin oli että yksi pääomistajista vähentelee voimakkaasti (kuinka kauan?).

Sisäpiiri on käyny kaupoilla helmikuulla.

Starbreeze ei ole ensimmäistä kertaa kriisissä flopanneen pelin kanssa.

On mielestäni hyvä signaali miten Starbreezen osallistui pelialan irtisanomisaaltoon, varsinki heikon PD3 julkasun jälkeen. Kun suurin irtisanomis uutinen oli että 1 saa väistyä. Ja vaikuttaisi että tässä olis menos työrauha, koska rekryymisiä uusille kyvyille on jatkettu.
(Starbreeze Jobs - GameJobs.co)

Mä uskon että Starbreezellä otetaan tämä luottamuksen osoitus talon sisällä hyvällä, ettei PD3 kriisiä enempää kaadeta muiden niskaan.

Roboquest! ja PayDay2 tuo tällähetkellä kassaan lisää rahaa. Et edelleen hyvis voimis on toi Payday, mitää isompaa droppia ei tuossa 2 osas tunnu olevan ja mielenkiintonen seikka on kun se offline pelitila on julkastu niin saako PD3 tästä lisää pelaajia taakseen.

Et vaikka tuossa PD3 surkeiden pelaaja määrien kanssa vielä hetken kamppailee niin Starbreeze itsessään vaikuttas olevan ihan ok-mallilla. Niitä korttejaki on vielä muutama käyttämättä millä pelaajia voidaan houkutella takasin, edelleen siellä on useampi miljoona pelaaja accounttia luotuna PD3.