Starbreeze - Ruotsalainen pelikehittäjä, joka tunnetaan PAYDAY-peleistä

Ihan yhtä kylmähermoinen en ollut vaan katselin viikonlopun menoa kauhulla ja pistin maanantaina reilu puolet osakkeista myyntiin. Starbreezeä olen omistanut 6v, matkalla ollut yrityssaneerausta ja ties mitä härdelliä mutta olen vaan ostellut lisää keskihintaa laskien – roimastihan ovat tappiolla.

Vielä ajattelen että pelistä tulee pitkässä juoksussa PD2:n kaltainen menestys. Steamin umpisurkea arvio varmasti karkottaa potentiaalisia uusia pelaajia ja paljon lienee sen varassa että PD2-pelaajia siirtyy PD3:een. Steamin arviotkin varmaan pikkuhiljaa paranee kun alun ongelmat ratkotaan. Voisi verrata siihen että 70% luokkaa olleet nuo pelimedian arviot ja sitä oli myös Steamissa ennenkuin serveriongelmat alkoivat.

Teknisten ongelmien lisäksi peliä verrataan hieman epäoikeudenmukaisesti mutta toisaalta loogisesti PD2:een ja PD3 vaikuttaa monessa suhteessa raakileelta, PD2:ssa kuitenkin 10v edestä julkaisun jälkeistä kehitystä. Täytyy vaan toivoa että pelaajamäärät alkaa nousta ja Starbreeze pystyy jatkamaan kehitystä. Kovasti harmittelin kun kesällä tekivät annin ennen pelin julkaisua mutta nyt asiaa katsoo ihan eri tavalla; onneksi tekivät sillä nyt kassa kunnossa.

Olen seurannut noita Steamin pelaajamääriä ja hieman huolestutti että eilisessä Almirin päivittäisessä streamissa tuli mielenkiintoinen tieto; tiistain fiksissä tuli myös rajoitus pelaajamääriin (jotta matchmaking pysyy pystyssä) ja ovat sitä rajaa ovat jo pari kertaa pystyneet nostamaan. Jos tämän tiedon valossa katsoo laskevaa pelaajamääriä niin eihän se hyvältä näytä vaan vaikuttaa että osa pelaajista luovuttanut pelin suhteen (ei mikään ihme). Huomenna tulee jokin uusi fiksi ja saa nähdä millaisia määrät ovat viikonloppuna, jos näyttää kovin hyvältä niin varmaan alkuviikosta harkittava myydyn position takaisinostoa.

Olen myös pohtinut että koska nyt ilmeisesti serveriongelmien syy on 3. osapuolen matchmaking service ja lienee tämä AccellBytes (Starbreeze Nebula Connects Players Across the Ecosystem with AccelByte) niin mahtaako Starbreezellä olla mahdollisuus hakea vahingonkorvauksia. Tosin sen aika tulee jos tullakseen kun pöly laskeutuu ja nyt tärkeintä saada systeemi toimimaan jotta pelaajamäärät lähtisivät kasvu-uralle.

Nuo muutamat tulevat pelit, joissa Starbreeze toimii julkasijana, vaikuttavat myös mielenkiintoiselta. Tosin toivon ettei firma lähde rönsyilemään kovinkaan core-osaamisestaan kuten Bo:n aikana kävi (VR-lasit, peli-enginen osto ja vaihto, VR-pelikoppien osto…)

7 tykkäystä

Uusi tiedote lukuja:

The scheduled maintenance carried out last week has fixed the initial matchmaking issues that occurred during PAYDAY 3’s first few days after launch. Matchmaking has been stable and has had good performance after the completed maintenance. In the past five days, PAYDAY 3 had a peak concurrent players (CCU) of 124,254. In September 2023, the game had 3,167,938 unique players (MAU). Starbreeze Nebula has a total of 4,538,702 registered users across all titles.

Starbreeze will now intensify the commercial activities around PAYDAY 3, after partially pausing these during the previous week. In early October, the first update to PAYDAY 3 will launch, focusing on improving the game experience. The coming months include planned updates for PAYDAY 3 that address both content, Quality of Life-improvements, bug fixes and new functionality.

Planned updates and new content for PAYDAY 3 during 2023:*

3 tykkäystä

Tähän antoi aamun Hesari (maksumuuri) vähän osviittaa:

Xboxin strategia on viime vuosina rakentunut Game Passin varaan. Netflixin tyylisestä nettikirjastosta saa ladata pelejä käyttöönsä kuukausimaksua vastaan. Vuoto paljastaa ensi kertaa, millaisista summista puhutaan, jos Microsoft haluaa Game Passiin muita kuin omia pelejään.

Microsoft muun muassa arvioi, että Star Wars Jedi: Survivor -toimintaseikkailu olisi maksanut 300 miljoonaa dollaria ja zombiaction Dying Light 2 Stay Human 50 miljoonaa. Tuleva Suicide Squad: Kill the Justice League puolestaan kustantaisi 250 miljoonaa.

Indiepeleille ollaan yleensä valmiita maksamaan viisi miljoonaa dollaria. Viime aikojen hittipeli Baldur’s Gate 3:n ajateltiin ylimielisesti maksavan saman verran – osoitus Microsoftin tilannetajun puutteesta.

5 tykkäystä

Starbreezestä päivitystä viimeisimpien datapisteiden ja kurssilaskun tiimoilta:

PD3:n tekniset haasteet luonnollisesti nostaneet riskitasoa pelin tulevien vuosien liikevaihtotason suhteen, minkä johdosta ennusteisiin tehtiin leikkauksia. Samalla osake ottanut huomattavasti osumaa ja mielestämme tarjoaa pelipaikan riskiä sietävälle sijoittajalle. Meidän näkemys on, etteivät nykyiset haasteet kokonaan tuhoa Payday 3:n pitkän aikavälin mahdollisuuksia, vaan tilanne on vielä korjattavissa.

Starbreezen velaton arvo tällä hetkellä noin 515 MSEK (nykyinen markkina-arvo ja Q2:n taseluvut oikaistuna tehdyillä rahoitusjärjestelyillä) tai 2023 ennusteilla (huomioi odotetut H2:n kassavirrat PD3:sta) noin 390 MSEK. Kuriositeettina Payday-pelibrändin arvoksi arvioitiin vuonna 2019 noin 1600 MSEK.

13 tykkäystä

Olisiko tähän raporttiin mahdollista saada jotain muuta kuin $$$ merkintöjä raportin sivulle 5? Mikä tämän “Timeline of game projects” kalvon idea on, mitä lukijan tästä pitäisi ymmärtää?

Pelinkehityksessä käytetään useita erilaisia malleja, perinteinen vesiputous kehittäminen on myös jäämässä agile sprinttien jalkoihin eikä tästä diasta itsessään pysty oikein mitään ymmärtämään suuntaan tai toiseen (jos siis tämä oli sivun ydinviestin idea)? Onko tiedossa millaisella pelinkehitysmallilla Starbreeze itse toimii?

Voi olla pientä nipotusta, mutta oikeasti tämä sivu antoi pyöreät 0€ lisäarvoa itselleni. Pelkästään visualisointia voisi parantaa esim bridgellä tai stacked columneilla.

Raportilta tuli myös napattua nämä lainaukset:

Therefore, due to the increased uncertainty around the number of games sold and the refund rate, we have decided to lower our estimates of PAYDAY 3 sales.

With lower revenues, Starbreeze’s profitability will take a significant hit over the next few years

Starbreeze’s valuation is tied to the expected success of PAYDAY 3. With the negative publicity derived from the technical issues, uncertainty regarding PD3’s success has arisen.

Olisiko siis yrityksen riskiprofiilia jossain vaiheessa tarkastella uudelleen, nythän analyysissa firman riskiksi asetetaan 3/4, joka on sama kuin mikä esim. Aspolla tai Taalerilla? Ymmärrettävästi myös TERM-% nousi näiden muutosten seurausella DCF:ssä.

1 tykkäys

Tuolla kuvaajalla on pyritty vain karkeasti hahmottelemaan ja esittelemään lukijalle sitä, mistä projekteista meidän ennustemallissa Starbreezen tuotot ja kustannukset lähivuosille muodostuvat. Seuraavalla sivullahan on myös sitten pelikohtaisesti pilkottu kuvaajaan liikevaihto-oletuksia projekteittain.

@Anton_Damsten voi tarkentaa, mutta käsittääkseni agile-mallilla pelinkehitystä tehdään ja live-service pelejähän pitää pystyä datan ja pelaajilta saadun datan pohjalta melko ketterästi kehittämään jatkuvalla syötöllä.

Tuohon meidän riskiarviomatriisiin on jossain vaiheessa tulossa päivitystä, josta enemmän tietoa täällä: Inderesin analyysit (aik. Inderesin uusi suosituspolitiikka) - #459 käyttäjältä Antti_Viljakainen

Argumentoisin kuitenkin, että nykyisen mallin puitteissa tuo 3 on ihan perusteltu. Jos Starbreezen tase olisi heikko ja yhtiön toiminta vaakalaudalla, ellei PD3 menesty, niin siinä tapauksessa 4 olisi ihan ehdoton. Nythän tase on juuri kesällä pääomitettu ja sen puolesta ei suurempia huolia. Samoin osakkeen arvostuksen on vaikea argumentoida olevan tällä hetkellä aivan tapissa, vaikka se edelleen paljon nojaakin tulevaisuuden kasvuodotusten varaan.

9 tykkäystä

Ei se nyt ihan putkeen mennyt tämä julkaisu:

Payday 3 : :cold_face:

Payday 2 : :upside_down_face:

PD3 julkaistiin myös GamePass palvelussa, joten se selittänee osittain alhaisemmat käyttäjämäärät, mutta ei ne hyvältä näytä. Onneksi eivät pakottaneet kaikkia pelaajia heti uuden versioon pariin kuten teki Overwatch2 ja CS2, mutta muutoin melkoinen katastrofi.

Kurssi laskenut ihan syystä, mutta jos tarinaan uskoo, niin halvallahan tätä nyt saisi

11 tykkäystä

Tänään loppui minulta usko, kun liukumäki näyttää jatkuvan. Katsotaan uudelleen, kun pohja on ohitettu.

Eniten harmittaa, että kurssi romahti niin typerästä syystä. Alun serveriongelmia lukuunottamatta PD3 on juuri sitä mitä odotettiin, mutta kun putoaa kelkasta alkumetreillä niin pelaajia on kovin hankala houkutella enää innostumaan.

1 tykkäys

Meinasitko, että ilman serveriongelmia pelaajat pelaisivat ikuisesti kolmosen kahdeksaa tehtävää sen sijaan, että palaisivat pelaamaan kakkosen yli 70 tehtävää? En oikein usko, että noin vähäisellä kontentilla pelaajia saisi millään pysymään pelin parissa. Vähentää myös intoa ylipäätään ostaa koko peliä.

Kirjotellessani tähän ketjuun välillä tuntuu veitsen kääntämisenä haavassa.

Samaa heikkoutta pelaajadatas vaikuttaa olevan myös tuolla Xbox puolella, se että gamepass sopimus on kiinteästä köntästä tehty tai kuukausittaisesta summasta ei ole olemassa varmaa tietoa. Xbox Gameplay Chart — Oct 15, 2023 — Starfield falls from first place

Se että tilanne vaikuttaa elävän kurssin osalta voimakkaasti pelaajamäärän kehittymisen mukaan, et lieneekö yksi hyvä viikonloppu. Isompi patch ja se kaivattu yksinpeli ominaisuus, jota ilmeisesti jo kulisseissa kehitellään voi saada aikaan sen et osake korjaa nopeesti.

Mahtaako tällä hetkellä Starbreeze olla all-time low hinnois tai joku korjatkoon tämän.

Itse seuraan tilannetta Embracer omistajana, joka tästä julkasusta ottaa kovasti osumaa.

Kyllähän se oli jo etukäteen tiedossa, että sisältöä tullaan lisäämään ajan kanssa. Ei kai kukaan tosissaan olettanut, että PD3:ssa on julkaisuhetkellä yhtä paljon sisältöä kuin mitä PD2:een on kymmenen vuoden aikana kertynyt.

Toki jotkut pettyivät varmasti siihenkin, mutta suurin harmistus liittyi nimenomaan siihen, etteivät pelaajat päässeet pelaamaan edes niitä jo julkaistuja tehtäviä.

1 tykkäys

Toki jotkut pettyivät varmasti siihenkin, mutta suurin harmistus liittyi nimenomaan siihen, etteivät pelaajat päässeet pelaamaan edes niitä jo julkaistuja tehtäviä.

Kyllä se valittettavasti jatkui vielä tästä. Se ensimmäinen päivitys joka piti julkaista kuun alussa on viivästynyt ja se onnistuttiin kommunikoimaan siten että pystyi tekemään johtopäätöksen ettei se ole välttämättä tulossa edes tässä kuussa. En ole täysin varma, mutta ilmeisesti sen päivityksen takana on edelleen ne silver- ja gold-tierin palkinnot, korjatkaa mikäli olen väärässä.

Tätä kaaosta pahentaa se, että Starbreeze ei pysty sitoutumaan mihinkään aikatauluun koska jatkuvasti kommunikoidaan vaan “niin nopeasti kuin mahdollista” sen sijaan että annettaisiin konkreettinen päivä.

Positiivisena puolena taas; steamin tilastoja kun olen seurannut niin pelaajien arvostelut ovat parantuneet huomattavasti ja nyt ollaan noustu jo “Mostly negativesta” “Mixed” tasoon ja silmämääräisesti sanoen negatiivisten palautteiden määrä ei ole noussut oikeastaan juuri yhtään kun positiivisia on tullut n. 2000 - 3000 kappaletta. Roskakori -tierihän nämä arvostelut ovat edelleen.

Negana; CCU on vajonnut kuin lehmän häntä ja trendi on edelleen laskeva. Toki tämä on huono mittari tässä tapauksessa kun suunnitelmat on täydentää peliä jatkuvasti. Ja posina; PAYDAY 2:n pelaajamäärät on herännyt uuteen nousuun, se että onko siellä tullut uutta kauppaa niin en osaa sanoa ja jos on niin en usko että ainakaan merkittävissä määrin.
Tiivistäen omat mietteet:

  1. Pelaajana ärsyttää ettei lupauksia pidetä.
  2. Pelaajana ja sijoittajana ärsyttää ettei anneta mitään konkretiaa vaan todetaan aina “niin pian kuin mahdollista”
  3. Sijoittajana yritys näyttäytyy tällä hetkellä että siellä on koko pakka aivan sekaisin.
  4. Damage control aloitettiin liian myöhään ja se oli vajavainen. PR ylipäätään on ollut turha kun mihinkään konkreettiseen ei voi vedota.

Siltikin uskon edelleen tarinaan. Hyppäsin aikaa sitten kyllä pois, mutta jos sentimentti kääntyy niin tulen todennäköisesti palaamaan jahka pohjat on ohitettu. Tuote itsessään on edelleen mielestäni hyvä.

EDIT: AINIIN! Mitä tämä tekee sitten tulevaisuuden DLC:lle ja lyhyen ajan myynneille, tuskin kovin hyvää. Sen julkaisu aikataulua ne eivät (myöskään) ole julkaisseet :smiley:

2 tykkäystä

Valitettavasti on nähty että täysin kustun launchin korjaaminen on vuosien ja kymmenien miljoonien projekti. PD3 oli vain puoliksi kustu, mutta kyyti on nykyään kylmää.

CDPR teki sen taikatempun Cyberpunkin kanssa, No Man’s Sky jotenkin onnistui siinä (kesti mooonta vuotta) mutta muuten maailma on täynnä pelien raatoja kun devaajilta loppuu usko ja/tai rahat puolivalmiin kiville vedetyn launchin jälkeen. Ja moninpelituotteissa valitettavasti tarvitset pelaajia “sisällöksi” muille pelaajille tai homma ei toimi. Jos pelaajamäärä ikinä dippaa alle kriittisen massan, homma on ns. taputeltu. Online-moninpelejä pelaavat käyttävät aikansa niihin peleihin mitä kaveritkin pelaavat. Jos kaveriporukassa vaikkapa puolet ei koskaan edes ostanut koko peliä ja toisesta puolesta suurin osa toteaa “joo tämä on nähty, surkea oli”, on hyvin vähän toivoa paluusta porukan pelimielenkiinnon kohteeksi.

Voiko PD3 tehdä ihmeen ja jotenkin vielä toipua? Onhan se mahdollista, mutta pistäisin todennäköisyyden varsin pieneksi. Aikaa on ehkä pari-kolme patchia ja isoja kaneja pitäisi vetää hatusta ja jotenkin saada uudestaan iso massa katsomaan peliä parannusten jälkeen. Toivotan tiimille onnea seikkailuunsa, mutta en tässä tilanteessa sijoittaisi sen onnistumisen puolesta.

1 tykkäys

Julkaisu meni kyllä umpisurkeasti mutta en pienessä mielessänikään ajatellut että myös jälkihoito voi mennä näin pahasti pieleen.

Nyt tässä tullut fiilis että onko kenties suuriakin sisäisiä ongelmia koska kuukausi mennyt eikä vieläkään patchin patchiä vaikka ehditty luvata kahteen kertaan sekä välillä luvattiin myös jakaa patch osiin että saataisiin pikaisesti ulos PS5-käyttäjille kuuluva lisäsisältö.

Tietysti olisi erittäin positiivinen yllätys jos tulevassa patchissä vedettäisiin se kani hatusta ja bugifiksien lisäksi siinä olisi pelaajakunnan haluamia uudistuksia mutta kommunikointi aiheesta on umpisurkeaa, ehkä osansa tekee että nuo pari kertaa luvattiin ja moni pettyis – nyt ollaan lupaamatta mitään etukäteen.

Pidän toipumista ja ihmettä mahdollisena mutta mielestäni se nojaa paljon PD2-pelaajakuntaan; jos sieltä pelaajia siirtyisi pikkuhiljaa PD3:een kun (jos) peli alkaa lunastamaan sille asetettuja lupauksia.

2 tykkäystä

SimCityn tarina käytynä läpi näin 10 vuoden jälkeen. Kuulostaa tutulta. Täysin samojen ongelmien kanssa painitty silloin kun mitä nyt uuden Payday:n kanssa:

1 tykkäys

Ensimmäinen patch tullee lähipäivinä ja loppuvuodesta ilmaista sisältöä.

Enkä yhtään ihmettelis jotain free-weekend ratkasuitakaan, jolla varsin murheelliset pelaajamäärät käännetään kasvuun.

2 tykkäystä

https://www.starbreeze.com/news/starbreeze-entertainment-launches-turtle-vs-turtle-a-fortnite-island-by-torus-games/

Onko jollain tästä tarkempaa tietoa?

Tänään suorittivat servereiden huoltotöitä, jolla valmistaudutaan pelin patchin tulemista.

Ja lisää informaatiota lienee tulossa…

Laittoivat patchin kahteen osaan, eli tämä ensimmäinen sisälsi ison kasan bugien korjauksia pääasiassa, eikä niinkään lisäsisältöä. Et jos uutisvirta oli tälläkertaa tässä niin viikonloppuna on jälleen hiljaset pelaajamäärät.

1 tykkäys

Tänään tuli julkaisuvalmiiksi Save 20% on Roboquest on Steam

Starbreezen ja kehittäjän RyseUp Studion yhteisjulkaisu. Vaikuttaa yllättävän mielenkiintoiselta julkaisulta joka toki ollut pidempään kehityksessä. Ainakin omasta mielestä vaikuttaa ihan mukavalta rogue shootterilta joka voinee myydä ihan mukavasti.

Paljonkohan lienee starbreezen cut tuosta julkaisusta :thinking:

Noissa on laaja skaala 30-90%, mut oma epäilykseni on että ollaan tuolla alareunassa eli max30%(voi olla pienempi). Sit noissa vaikuttaa että kuka omistaa IP oikeudet

Se että jos on liian ahne julkaisija niin kukaan ei sen kanssa lähde yhteistyöhön ja sivujen mukaan Starbreeze haluaisi olla näiden indie julkasijoiden tukikumppani.

Steam lähtö vaikuttaa Roboquestille lupaavalta (n.20-25 hengen tekijä porukka).

—edit—
Ja hyvää nousua tekee Steam myydyimmät global listalla, ollen kirjotushetkellä sijalla 50 !!!

—edit2—
Noiden algosivujen myyntimäärät oli välillä 200k-800k. Tästä voi tulla hyvä kumppanuus Starbreezelle tän pelin kanssa, viikon päästä osaria nii mahdettaisko jotai tän pelin myynneistä mainita.

—edit3—
Roboquesti vissii löytyy konsoleilta ja on xbox gamepass peli.

2 tykkäystä