Stellantis - Monen tunnetun automerkin koti

Tervehdys kaikille!

Stellantis mainittiin viimeisimmässä Vernerin vartissa ja sille ei ollut vielä minkäänlaista ketjua olemassa. Yhtiö on Italian pörssiin listatuista yhtiöistä kaikista suurin markkina-arvoltaan. Stellantis ei nimenä välttämättä kovin monelle sano yhtään mitään, mutta tämän autovalmistajan merkit ovat varmasti jokaiselle tutut:

Stellantis on melko tuore kokonaisuus ja sen osakkeilla on käyty kauppaa tammikuusta 2021 lähtien. Yhtiö muodostettiin kahden autojätin fuusiolla: Fiat-Chrysler sekä PSA lyöttäytyivät yhteen. Tästä fuusiosta ei sen enempää, vaan kiinnostuneet voivat lukea tärkeimmät vaikka Wikipedian artikkelista: Stellantis - Wikipedia .

Olen ollut itse Stellantiksen omistaja kesästä 2022 alkaen ja aloitin tämän kokonaisuuden seurannan heti yhtiöiden fuusioiduttua. Välittömästi en omistajaksi ryhtynyt, koska halusin nähdä, miten pöly laskeutuu fuusion jälkeen: miten jättien taloudet konsolidoituvat ja mikä on yhtiön tavoite ja strategia. Kun asiat selvisivät ja talouslukujen valossa hinta oli erinomaisen halpa, iskin kiinni. On selvää, että yhtiön merkit eivät kaikkien silmissä ole missään nimessä sieltä hohdokkaimmasta päästä. Itselläni on kokemusta sekä Fiatin että PSA:n tuotteista lapsuudenkotini kautta, mutta mikään varsinainen merkkien fani en ole.

Ensimmäinen osatekijä, joka kiinnitti huomiotani, on yhtiön strategia. Ennen vuotta 2015 sekä Fiat-Chryslerin että PSA:n tuotteet eivät herättäneet, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta, mitään ihmeellisempiä tunteita. Kuitenkin automedioita seuratessani kummankin yhtiökokonaisuuden osalta huomioni kiinnittyi yhteen seikkaan: tuotteiden laatu oli parantunut ja tämä ilmeni kohonneena luotettavuutena. Tämä oli mielestäni erinomainen merkki.

Ennen fuusiota merkkeihin yhdistetty vakavin puute oli jo menossa parempaan suuntaan. Kun varsinainen Stellantiksen strategia esiteltiin eri merkkien osalta, mielestäni se oli nykyiseen epävarmaan automarkkinaan varsin osuva. Ensinnäkin kaikki Stellantiksen automerkit ovat karsineet mallistoaan ja huonoiten tuottavat mallit on tiputettu pois. Erityisen hyvin tämä näkyy Fiatin tuoteportfoliosta, josta ei ole kauheasti jäljellä. Portfoliota rakennetaan nyt jokaisen merkin kohdalla uudelleen. Toiseksi Stellantis ajaa mielestäni onnistuneesti kaksilla rattailla sähköistymisen suhteen. Stellantiksella on toki selkeä strategia malliston sähköistämiseen. Kuitenkin ennen kuin sähköistyminen lyö suuremmin läpi, myös muille voimalinjavaihtoehdoille on kysyntää. Stellantis on usean mallin kohdalla mennyt yliajalle ja tiristänyt viimeisetkin ostohalut kaikenlaisilla erikoismalleilla. Rapakon takana myyty Dodge Challenger on tästä erinomainen esimerkki. Samaan aikaan on kehitetty konsernin yhteistä alusta-arkkitehtuuria, jonka pohjalle tehtyjä malleja alkaa pian tulla markkinoille. Mielenkiintoista on myös se, että Stellantis on ensin tuonut jonkun mallin täyssähköisenä markkinoille, mutta koska kysyntää on polttomoottorille, niin mallista on sellainenkin versio sitten kehitetty. Esimerkkinä tästä Fiat 500. Asiasta voi lukea esimerkiksi Hesarin tuoreesta artikkelista (https://www.hs.fi/talous/art-2000010316537.html) Kolmanneksi mielestäni koko konsernin autoissa on löydetty muotoilullisesti hyvä linja. Tämä on toki makukysymys, mutta mielestäni jokaisella automerkillä on hienosti löydetty oma linja ja/tai moderni tulkinta historiallisesta ”sukunäöstä”. Kaiken kaikkiaan pidän Stellantiksen uutukaisia hyvännäköisinä autoina. Neljänneksi Stellantiksen yhtenä hyvänä puolena näen Kiinan markkinalla vähäisen presenssin. Niin sanottua kiinariskiä ei siis tämän autovalmistajan kohdalla ole samalla tavalla kuin monella muulla valmistajalla. Toisaalta asiaa voi ajatella myös menetettynä mahdollisuutena, mutta itse ajattelen, ettei Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin fokusoituminen ole välttämättä huono asia.

Italialais-amerikkalais-ranskalainen fuusio on herättänyt aivan ansaitusti pessimistisiä ennakko-oletuksia. Fuusioituessa Stellantis asetti monenlaisia tavoitteita, joiden kokonaisuus tunnetaan nimellä ”Dare Forward 2030”. Yhtenä ensimmäisenä tavoitteena oli luoda fuusion kautta säästöjä lähitulevaisuudessa. Tavoite asetettiin viiteen miljardiin, mutta juuri julkaistussa tilinpäätöksessä todetaan, että säästöjä on toteutunut kahdeksan miljardin arvosta. Optimointi Stellantiksella jatkuu edelleen, kuten tästä Kauppalehden jutusta ilmenee: Sähköistämisen satoa –Autojätti irtisanoo 2 500 työntekijää | Kauppalehti . Muutenkin asetetut välitavoitteet on joko saavutettu tai ylitetty todella reippaasti. Esimerkiksi kassavirtatavoite asetettiin kuuteen miljardiin ja toteutunut oli viime vuonna 12,9 miljardia. Tärkeimmät tavoitteet ilmenevät yhtiön sivuilta Dare Forward 2030 - A Bold Strategic Plan | Stellantis ja tästä kuvasta:

Taloudellisesti Stellantis on siis ollut positiivinen yllätys. En sijoittaessani uskonut, että näin hyvin voisi mennä, vaan kuvittelin, ettei tavoittesiin välttämättä päästä. Vaikka tavoitteista olisi jonkin verran jääty, oli ostohinta mielestäni silti ollut varsin edullinen. Kesällä 2022 Stellantiksen arvostuskerroin kun oli varsin matala. Sitä se on toki edelleenkin, sillä p/e on alle 5 ja osinkotuotto yli 6%. Yhtiö on nettovelaton ja sillä on 29,5 miljardin euron nettokassa. Tämä on melko massiivinen peilattuna yhtiön markkina-arvoon, joka on vain 84 mijardia euroa.

Yhtiön osakekurssi on ollut viime aikoina melkoisen rapsakassa nousussa ja analyytikko-odotukset ilmenevät seuraavasta Marketscreenerin kuvaajasta:

21 tykkäystä

Stellantis kuitenkin kai tavoittelee suurempaa läsnäoloa Kiinan markkinoilla. Se osti viime vuonna 21% osuuden kiinalaisesta Leapmotorista. Samoin S ja L ovat perustaneet yhteisyrityksen josta S omistaa 51%. Yhteisyrityksen mukana Stellantiksella on yksinoikeus viedä, myydä ja valmistaa Leapmotorin autoja Kiinan ulkopuolella.

Myös minä omistan Stellantista.

https://tekniikanmaailma.fi/stellantis-teki-tayskaannoksen-taistelussaan-kiinalaisia-autovalmistajia-vastaan/

1 tykkäys

Stellantis ja muut autoyhtiöt ovat mielenkiintoisia yhtiöitä. Itse en ole rahojani niihin kuitenkaan laittanut, syitä alla:
-Ala on verisesti kilpailtu ja sillä on ollut Euroopassa ylikapasiteettia viimeiset 20-30 vuotta.
-Lähes kaikilla eurooppalaisilla valmistajilla on jonkinlaisia kannattavuusongelmia, joka näkyy erittäin alhaisena pörssiarvostuksena. PE luvut ovat jopa 3-5.
-Kiinalaiset kilpailijat painavat päälle kuin raivohärät sähköautoissa
-Monissa alan firmoissa on ongelmallinen omistajarakenne. Julkisen vallan omistus voi olla suuri ja työllisyys/teollisuuspolitiinen intressi estää rationaalisen johtamisen.
-Ay-liike on vahva alalla monessa maassa, saneeraus ja siten kannattavuuden kohottaminen on hankalaa
-En usko, että nuorempi polvi tulee kaupungistumisen ja ympäristönsuojelun takia enää ostamaan niin paljon autoja kuin nykyiset aikuiset. Tämä laskee kysyntää jossain vaiheessa.

3 tykkäystä

Ylikapasiteetin ja kalliin R&D:n ongelma ja heikko kannattavuus ovat varmasti ongelmina koodattu hyvin juurikin Stellantiksen DNA:han ja yhtiöhän on toistaiseksi onnistunut ylläpitämään erinomaista kannattavuutta. Kaksinumeroinen operating margin on hyvä tulos.

Fiat ei ehkä merkkinä herätä tunteita, mutta yhtiönä siellä on tajuttu kyllä toimialan realiteetit. Fiatin edesmennyt CEO, Sergio Marchionne, piti “kuuluisan” esityksen alan ongelmista (Confessions of a capital junkie) ja luulenpa että tuo on ollut ehkä yksi triggeri koko Stellantiksen syntymiselle myöhemmin. Esitys on edelleenkin lukemisen arvoinen:
https://www.autonews.com/assets/pdf/ca99316430.pdf

Nykyisellä toimitusjohtajalla Carlos Tavareksella on myös hyvä maine alalla.

(esimerkiksi tämä miellytti omistajana itseäni: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/stellantis-will-avoid-brutal-price-cuts-ceo-says-2024-01-19/)

Itsellä on kyllä vahva luotto Stellantiksen omistajapohjaan ja johtoon että yhtiötä luotsataan oikeaan suuntaan.

Tuo Kiinalaisten mahdollinen tulva markkinalle on varmaan se isoin riski.

Täällä on Stellantista epäsuorasti holdingyhtiöiden Peugeot Invest ja Exor kautta. Menohan on ollut erinomaista, toisaalta pari vuotta sitten Stellantis oli aivan järjettömän halpa, EV/EBIT oli tyyliin 1,5, joten korjaus kurssiin olikin paikallaan. Mutta eipä tuo kallis ole edelleenkään.

4 tykkäystä

Stellantis päivitti taloudellista ohjeistustaan eli tulosvaroitti perjantaina:

Stellantis Updates 2024 Financial Guidance
AMSTERDAM – Stellantis N.V. today revised its 2024 financial guidance, reflecting decisions to significantly enlarge remediation actions on North American performance issues, as well as deterioration in global industry dynamics.

The Company has accelerated its planned normalization of inventory levels in the U.S., targeting no more than 330,000 units of dealer inventory by year-end 2024, from a prior timing objective of the first quarter of 2025. Actions include North American shipment declines of more than 200,000 vehicles in the second half of 2024 (up from 100,000 prior guidance), compared to the prior year period, increased incentives on 2024 and older model year vehicles, and productivity improvement initiatives that encompass both cost and capacity adjustments.

Deterioration in the global industry backdrop reflects a lower 2024 market forecast than at the beginning of the period, while competitive dynamics have intensified due to both rising industry supply, as well as increased Chinese competition.

The Company’s updated 2024 market outlook and financial guidance is as follows:

  • Adjusted operating income (“AOI”) margin – Expected to be between 5.5 - 7.0% for the FY 2024 period, down from prior “double digit”. Roughly two-thirds of the reduced AOI margin is driven by corrective actions in North America. Other contributors include lower than expected sales performance in the second half of the year across most regions.
  • Industrial free cash flow – Expected to range from -€5 billion to -€10 billion, from prior “Positive”. This primarily reflects the substantially lower AOI outlook as well as the impact of temporarily elevated working capital in the second half of 2024.

The Company will continue to leverage and expand its competitive differentiators and believes that the recovery actions being put in place will ensure stronger operational and financial performance in 2025 and beyond.

Ohjeistuksen laskun kunniaksi otin ensimmäisen tarkkailuposition osaketta pitkään salkkuun ja valmistaudun ostelemaan lisää laskeviin kursseihin. Onkohan palstan ammattilaisilla kokemuksia miten Saksan markkinalta Xetra Stellantis N.V (8TI) ostetun osakkeen osingot on verotettu/ennakonpidätetty?

2 tykkäystä

Tulosvaroitukseen liittyen, tämän podcastin mukaan käytännössä kaikki länsimaiset merkit paitsi Tesla ovat suurissa vaikeuksissa Kiinassa

Kilpailukyky lagaa laadussa ja hinnassa

2 tykkäystä

Toimitusjohtaja Carlos Tavares ei jatka nykyisen sopimuskauden jälkeen, joka päättyy 2026. Mielestäni hyvä uutinen, koska ainakin omasta mielestä hän on johtanut sähköistymisen todella huonosti/ aivan liikaa kilpailijoita jäljessä. PSA-aikoina hän hoiti Opel-fusion esimerkillisesti ja sai tappiollisen firman plussalle puolessa vuodessa. Mutta sähköistymisessä hän on hakenut lyhyitä voittoja ja keskittynyt vain voittoihin ja se valitettavasti näkyy.

Kävin 2-viikkoa sitten koeajamassa uuden e-3008. Siinä oli paljon hyvää, mutta he ovat yrittäneet tehdä sähköautosta samanlaisen mitä heidän hybridi ja polttomoottoriautot ovat. Ei yhden polkimen ajoa, edelleen start/stop nappula, ei frunkkia, kiihtyvyys jäänyt samalle tasolle, kuin polttomoottoriautoissa… Sähköautojen pitäisi olla parempia autoja, ei samanlaisia, kuin fossiiliautot. Itse en ainakaan maksa 50 000€ autosta, joka kiihtyy hikiseen alle 8-selunttia 0-100.

4 tykkäystä

Niin, ja vielä kaiken lisäksi etuvetoinen…ei jatkoon.

1 tykkäys

Tavares voi olla lehdistön pommituksessa Pariisin autonäyttelyssä 14-20.10.2024 viimeisemmässä Euroopan lausunnossa (Ranskan RTL radiossa) Tavares toi esiin taas tehtaiden sulkemisen ja merkkien vähentämisen. USA:n johdon uudelleenjärjestely ei tuonut uskoa sijoittajiin ja kurssi jatkoi laskuaan vaikka iltapäivällä tuli pieni rekyyli noususuuntaan. Maaliskuun 2024 puolesta välistä lähtien kurssi on laskenut 45%. Kylmää kyytiä. Konserni teki vielä ennen koronaa ja koronankin aikaan huipputuloksensa USA:n lava-auto ja Jeep myynnillä. Koronan jälkeen muut suuret eli Ford ja Chevrolet laskivat reilustikkin hintojaan, Stellantis ei tätä tehnyt. Samalla Stellantis lopetti tuottoisten V8 -mallien myynnin, Ford ja Chevrolet jatkoivat ja kehittivät V8 -moottoreitaan. Ford julkaisu juuri viime viikolla yli 1.000hv V8:n joka tulee suositun lava-auton eli F-150 huippuversion Raptor R:n nokalle. Stellantis sen sijaan lopetti investoinnit juuri kannattavimpaan mallistoon eli lava-autot ja Jeep. USA:sta paras esimerkki olkoon vaikka Fordin Bronco -mallisto, joka on syönyt Jeepin myynnin takaisin AMC:n aikaan. Sen sijaan Stellantis investoi jättisummia Euroopan sähköauto kehitykseen ja Dodgen tila-autoon ja kuten kaikki tiedämme, on BEV -autojen myynti on koko Euroopassa hiljaista. Stellantis investoi 400 miljoonaa taalaa täyssähköiseen RAM 1500 lava-autoon, joka ei mennyt ihan putkeen. Amerikkalaiset ostavat kevyhybridejä tai hybridejä, niitäkin hitusesti. Katastrofi oli myös Alfa Romeo ja Fiat -merkin elvytysyritys USA:ssa. Tämä kaikki on johtanut siihen, että USA:n jälleenmyyjät ovat tukalassa tilanteessa. Tontti on täynnä myymättömiä autoja, joista osa on jo vuodelta 2023. Eniten on varastoissa Dodgen 2023 -malleja 28%. Myyntiajat ovat pitkiä, RAM 1500 -lava-auton myyntiaika on keskimäärin 131 päivää, naapurissa kilpaileva myy Chevrolet Silveradon 41 päivässä. Tai, että Jeep Wagoneerin myyntiaika on 137 päivää, mikä on 22 päivää pitempi kuin kilpailija Ford Expeditionin. Sama pätee koko mallistoon. Ei auta, vaikka RAMin ostaja saa nykyisen 4.500 taalan cashbackin ja cashback olisi huhujen tuplaantumassa varastojen tyhjentämiseksi. USA:n automyyjät tekivät julkisen kirjeen konsernin johdolle, minkä pääsanoma oli, että Euroopasta tullut uusi johto ei ymmärrä amerikkalaisia automarkkinoita. Ja mitä tuo viime viikon suuri organisaatiouudistus toi mukanaan? Eurooppalainen johtaja korvattiin toisella eurooppalaisella johtajalla. Lopuksi kaikki ongelmat näkyvät laadussa. RAM -lava-autot, jotka ovat USA:ssa yleensä keikkuneet luotettavuustestien Top10:ssä romahti ja RAM nimettiin USA:n epäluotettavimmaksi autoksi. Niinkuin eräs analyytikko Coxilta sanoi “Stellantisilla on merkittävä brändityömaa Yhdysvalloissa. Ja se tulee olemaan tuskallista.” Tavareshan näkee USA:n ongelmat vain varasto ongelmana, joka on hoidettu vuoden loppuun mennessä. Näinköhän?

Kuitenkin EU-maissa Stellantis on markkinaosuudeltaan toiseksi suurin Volkswagenin jälkeen, tänäkin vuonna myynnissä on ollut kasvua. Ja hyötyajoneuvo puolella Stellantis on Euroopassa suurin 29% markkinaosuudellaan ja hyötyajoneuvo puoli kasvoi paremmin kuin henkilöautot. Sähköautoissa Stellantis ui vastavirtaan eli myynti ja markkinaosuus ovat toimintaympäristöön nähden hyvässä kasvussa. Pariisissa Stellantis esittelee uusia sähköautoja Citroënilta, Alfa-Romeolta, Peugeotilta sekä uutena tulokkaana kiinalaismerkin Leapmotorsin kahden mallin voimin. Leapmotorsin valmistus alkaa Puolassa.
Euroopassa siis menee hyvin vaikka korkeat työvoimakustannukset, kallis energia ja Tavaresin mukaan huono työntuottavuus syövät rankasti katetta. Italiassa on menossa kädenvääntö yhden tehtaan sulkemisesta. Mutta, toisaalta Egyptiin muurattiin peruskivet uudelle Jeep -tehtaalle. Etelä-Afrikkaan on sovittu uusi tehdashanke, Algeriaan tulee uusi tehdas ja Marokkon tehtaita laajennetaan.

Näillä autotehtaiden USA-Eurooppa fuusioilla ei ole ollut tapana onnistua…Rootes-Chrysler, AMC-Renault, Mercedes-Chrysler. Niistä on jäänyt onnistuneita muistoja mm. Jeepin XJ -sarja, Chrysler 160/180, vuoden autoksi valitut Simca 1307-1308 ja Simca Horizon, amerikan taskuraketit Sunbeam Tiger ja Dodge Omni GLH (lyhenteen sanottiin US tyyliin tulevan sanoista GoesLikeHell)… General Motors osti ja myi Saabin pois ja myöhemmin Opel/Vauxhall -merkit Stellantikselle. Ford ei onnistunut Jaguar/Land Roverin kanssa, eikä Volvon kanssa ja myi pois. Viimeksi Ford US. lakkautti koko Ford Europen ja siirsi päätöksen teon 1 American Roadille Dearborniin.

5 tykkäystä

Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares on eronnut eilen.

5 tykkäystä

Stellantis omisti aikoinaan Ferrarin kokonaan. Ennen Ferrarin spin offia 2016, Stellantiksen arvo oli noin 25 Miljardia €. Ferrarin Spin Offin jälkeen Ferrari arvotetaan tänään 77 Miljardia € ja Stellantis 20 miljardia €. muutama huippusijoittaja näki tämän Ferrarin räikeän aliarvostuksen: Guy Spier ja Mohnis Pabrai. Mohnis myi taas liian aikaiseen Ferrarinsa, mutta Guy Spier pitelee possaansa mikä oli jälkikäteen katsottuna viisasta.

8 tykkäystä

On tuota odotettu. Mielenkiintoista nähdä kenetkä Agnellin - ja Peugeot -suvun edustajat valitsevat tilalle. Jos oikein nätisti pyytäisivät ja kumartaisivat, saisivatko Mike Manleyn takaisin AutoNationalista? Silloin olisi oston paikka.

4 tykkäystä

Tänään tuli ILOuutinen ja samalla osto salkkuun. V10- ja V8 -muskeliautojen uudelleen tulemisen ISÄ eli Tim Kuniskis tulee eläkkeeltä takaisin Dodge- ja RAM Trucks -divisioonien johtoon. Jeff Kommer tulee myös takaisin eläkkeeltä johtamaan koko Chrysler -myyntiä USA:ssa. Tavareksen nimittämät ranskalaiset saivat kaikki potkut. Vieläkö Mike Manley saataisiin takaisin niin kaikki olisi niinkuin Chrysler/RAM timanttisina vuosina. Jos Manley tulee myös mukaan niin kurssi nousu voi olla aika reipaskin. Manley loi sen Jeepin, jonka Taveres tuhosi. Pitää olla herkällä korvalla…

Muistan vielä hyvin sen, kun Chrysler teki hurjaa tulosta ja maksoi kiltisti Bidenin hallituksen sakot päästöylityksistä.Tim Kuniskislta kysyttiin miksi näin? Vastaus oli legendaarinen “Me emme tee autoja sen perusteella mitä hallitus haluaa, me teemme autoja mitä kansa haluaa”.

3 tykkäystä

Chrysler ilmoitti, että V8 -moottorit palaavat tuotantoon. Ja ainoa malli, jossa oli V8 -moottori tänä vuonna eli Dodge Durango valmistus jatkuu.Samoin huhut North American HQ palautettaisiin Auburn Hillsiin Michiganiin voimistuvat.

2 tykkäystä

Republikaanien muutama senaattori on todennut, että Chrysler pitää palauttaa amerikkalaiseksi eli painostus kasvaa saada Chrysler amerikkalaiseksi. Ja samalla on syytetty varsinkin ex-CEO Carlos Tavaresia Chryslerin kassan tyhjentämisestä Euroopan eduksi.

Tuli myös itselle yllätyksenä, että Chryslerin perustajan Walter Chryslerin pojanpoika Frank B. Rhodes, Jr johtama sijoittajaryhmä tarjoutui ostamaan tänä syksynä Chryslerin irti Stellantis -konsernista. 17 -sivuinen tarjous esiteltiin Carlos Tavaresille ja Christine Feuellille (Chrysler CEO). Tarjousta ei koskaan tuotu Stellantiksen johtokunnan käsittelyyn.

“The Chrysler brand, once a symbol of innovation and American ingenuity, is now at risk of fading into obscurity due to what I believe are poor decisions and mismanagement by its current owners, Stellantis,” Rhodes said in his missive.

3 tykkäystä