Lindex Group (Stockmann Group)

En oikein keksi mitään hyvää omakohtaista syytä, miksi pitäisi käydä keskustassa kuin äärimmäisen harvoin, vaikka tekisivät mitä.

Etätyön myötä ei enää tarvitse mennä Helsinkiin muuallekaan kuin vain harvoin saati sitten keskustaan. Saan ostaa kaiken tarvitsemani joko Espoon tai Vantaan automarketeista itse hakien tai nettikaupasta kotiin toimitettuna. Teatterit sun muut kulttuuririennot eivät kiinnosta sen vertaa, että minua saisi raahattua niihin edes maksamalla minulle. Lapset niissä joskus käyvät, jolloin voin toimia kuskina. Ravintolat eivät kiinnosta.

Mitä jää keskustan vetovoimaksi? Minulle ei mitään. Tuskin olen lajissani yksin. Jotain asian yleisestä tilasta kertonee pormestarin uusin ulostulo, että kenties toimistoja pitäisi muuttaa asunnoiksi. Taitaa olla niin, että keskustan peli on jo menetetty. Stockmannin keskustan vuokrakiinteistö ei siis enää ole assetti vaan se on rasite. Lindexhän jo valmiiksi toimii muuallakin.

4 tykkäystä

Ongelma on siinä että Helsingissä ko. asia on kaivautunut varsin syviin ideologisiin poteroihin. Minusta autot pitäisi siirtää maan alle, keskustatunneli ja siihen liittyvät isot parkkihallit olisi oiva tapa vapauttaa tilaa kävelykaduille yms. Samalla mahdollistettaisiin se autolla tulo keskustaan.

8 tykkäystä

Niin näissä asioissa kannattaa miettiä vähän laajemmin kuin että miten juuri MINULLE mikäkin sopii. Tilastojen mukaan suurin osa ostoksille aikovista kulkee jollain muulla välineellä kuin autolla.

Nyt kun on tullut katsottua kuvia Espalta, niin ihan täynnähän ne terassit tuntuu olevan ja ihmisiä suhaa ees taas. Tämä on itsessään positiivinen asia. Mitä tulee ostoskeskuksiin, niin ne ovat olleet olemassa jo iät ja ajat, eikä Stockmann voi kilpailla jotain Prismaa vastaan siinä, että pystyy tarjoamaan lähiössä asuville helpon pääsyn samalla ruokakauppaan ja vaateostoksille.

Keskustatunneli maksaisi miljardeja, ja se koko hanke taitaa olla siitä syystä pitkäksi aikaa kuopattu kaikkien muiden kuin kokoomuslaisten mielestä.

Stockan kannalta järkevintä on panostaa sellaiseen eksklusiivisuuteen, mitä joku Jumbon Citymarket tai H&M eivät pysty tarjoamaan. Keskusta on edelleen kaupankäynnin osalta hyvä sijainti, jos tietää mitä tekee. On hyvin vaikea kuvitella, että paikka jossa sijaitsee merkittävä osa työpaikoista ja palveluista, häviäisi yhtäkkiä vetovoimassa. Pasila on ainoa selkeä kilpailija, mutta eipä sielläkään taida olla muuta kuin kauppakeskus ja hyvät junayhteydet.

9 tykkäystä

Autoilijat ostavat kerralla enemmän, mutta niin harvoin, että heidän kokonaiskulutuksensa jää yrittäijen kannalta alhaiseksi. Yrittäjät myös luulevat, että heidän asiakkaansa tulevat kaukaa.

Oikeasti raha saapuu kassaan julkisilla, pyörällä tai jalan. Ja silloin, kun alueella asuu ihmisiä. Eli julkisen ja pyöräilyinfran rakentaminen on keskustan kivijalkojen kannalta olennaista. Samoin se, että keskustan kaavoitetaan asuntoja.

Näin sanoo nyt viimeisimmäksi tämä artikkeli.

Kluuvin kaupunginosassa asuu tällä hetkellä 600 ihmistä.

Miten tämä liittyy Stockmanniin? No siten, että on lähes varmaa että kesä-Espa on kaupalle hyväksi.

12 tykkäystä

Tampereelta: kun ei autolla pääse oven eteen, ei kauppa käy - edes keskustorin läheisyydessä. Paitsi Tampereen Stockalla lelukauppa jatkaa.

2 tykkäystä

Muistaakseni Kampin keskuksen myynti per asiakas on noin neljäsosa Jumbon myynnistä per asiakas.

Keskustan Stockmann ei sijaitse lainkaan yhtä hyvällä paikalla saavutettavuuden suhteen kuin Kampin keskus.

Autoilijat eivät varmaankaan tuo keskustan Stockmannille juuri mitään tuloja, koska mikä ihme olisi se syy, että autoilija ajaisi keskustaan, kun reunamilla on niin paljon helpompaa asioida.

Ehkä se jonkinlainen luxus voisi olla Stockmannin kilpailuvaltti. Ehkä. Se tässä vaan on vähän hankala juttu, että jos luxusta saa myös reunoilta, niin siihen meni se ainoakin kilpailuetu.

Tätä taustaa vasten uskon, siis uskon vaan en pysty mitenkään todistamaan, että Stockmannin mahdollisen menestyksen ratkaisee täysin Lindex.

2 tykkäystä

“Hän muistuttaa että Suomen kesä on lyhyt ja suurimman osan vuodesta Hämeenkatu on tuulinjen, sateinen tai luminen eikä houkuta käyskentelemään” -Janne Kataja

Tämä kannattaa kaikkien ymmärtää, nyt kun on +25C ja Stadi kuhisee ihmisiä kaduilla niin varmaan houkuttelee ajatus häätää kaikki autot pois keskustasta mutta se kusee kintuille siinä kohtaa kun syksyn räntäsateet alkavat.

4 tykkäystä

Muistaakseni Kampin keskuksen myynti per asiakas on noin neljäsosa Jumbon myynnistä per asiakas.

Lähde tälle tiedolle? Erityisen kiinnostavaa olisi nähdä myös luvut ilman Jumbon Prisman ja Citymarketin myyntejä.

1 tykkäys

Tuo linkkaamani artikkelikin toteaa, että keskustan kivijalkakauppojen pahin kilpailija ovat keskustan ulkopuoliset kauppakeskukset. Ihmiset asuvat niiden lähellä. Keskustassa ei asu ketään.

Stockan osalta kysymys on siitä, mikä parantaa keskustan kauppojen toimintaedellytyksiä, pitää tehdä sellaista mikä toimii keskustassa. Keskustan, kuten sanot, tulee kilpailla sellaisilla asioilla, joita muualla ei voi tarjota. Kuten tarjolla oleva luksus, erikoisliikkeet kulttuuri- ja ravintolameininki, kaunis empirekaupunki jne.

Autottomuus muuten lisää ihmisten halua viettää keskustassa vapaa-aikaa.

Tuosta Tampereesta, joka on sivupolku: yrittäjä sanoo, että lelukauppa ei kannata koska ostokset ovat kooltaan isoja. Jos myynnissä on pääasiallisesti tuotteita, joita ei voi kuljettaa ilman henkilöautoa, lähtökohtaisesti kävelykatu on väärä sijainti. Sijoittaisitteko itse yritykseen, jonka käsitys bisneksenteosta on tätä luokkaa?

4 tykkäystä

Voisitko jatkossa perustella tämän kaltaiset väitteesi arvottoman mutuilun sijaan?

Tunnen ihmisiä molemmista kategorioista. Niitä, jotka ajavat autolla Stockalle ostoksille ja niitä, jotka menevät sinne julkisilla. Suuren osan vuodesta Suomen sää on surkeaa, jolloin Stockalle liikkuminen muulla kuin autolla ei ole kovin houkuttelevaa, mikäli joudut arvokkaiden ostosten kanssa kävelemään räntäsateessa.

Toki tiedot tarkasta datasta Stockan keskustan asiakaskunnasta olisi erittäin mielenkiintoista ja arvokasta luettavaa, muttei sellaista tietoa taida olla missään saatavilla :frowning:

3 tykkäystä

Tämän Hämeenkadun liikkeen hiljentymiseen on satavarmasti vaikuttanut myös se, että Stockalle avattiin uusi Pieni Lelukauppa. Onhan se mielestäni selvää, että tuon kaltaisella konseptilla ei ole järkeä avata liikkeitä niin lähekkäin. Kyseessä ei ole kuitenkaan mikään R-kioski tai K-kauppa, joita kannattaisi avata joka korttelin nurkkaan.

2 tykkäystä

Tämä on hyvä pointti. Stokkahan myy aika paljon kaikkea, isoakin tavaraa. Ennen stokkalla oli oma parkkihalli suoraan kiinteistön alla. Ramppi oli Keskuskadulla, joka on nykyään kävelykatu. Silloin oli helppo hakea sieltä enemmänkin roinaa kerralla. Nykyään parkkihalli on pidemmällä, mutta kyllä sinnekin vielä pääsee, jos haluaa ajaa keskustaan autolla. Jos/kun asiakkaat koostuvat jatkossa melkein pelkästään julkisilla kulkevista, tulisi tarjontakin muuttaa sitä tukevaksi. Vaatteet, luksus, ravintolat, elämykset? Shop in shoppeina muu roina, jos sinne joku haluaa tulla vuokralaiseksi.

2 tykkäystä

No Hesan Stockalla vielä parkkihalli, sisään ajo Ruoholahdesta ja Kalevankadulta. Myös Kampin keskuksen alla parkki, kuten myös muuallakin.

Toinen asia sitten on kuka jaksaa ajella ostoksille Hesan keskustaan, se on vähän hankalaa, hidasta ja parkki kallista. Kun vaihtoehtona on helposti saavutettavat ostarit.

Oikeastaan Hesan Stockan tarjonnan tulee olla sellaista, jota muulta ei helposti saa, pitää sovittaa tai katsella fyysisesti. Tuotteet, brändit, sortimentin laajuus, tunnelma. Vaikea ajatella että keskustan vuokratasoilla voisi helposti hinnalla kilpailla.

Mukavahan siellä on käydä ja tehdä ostoksia, mutta varta vasten keskustaan vaivautuminen on nykyisellään työlästä.

Stockan olisikin hyvä miettiä miten vaivautuvaa asiakasvirtaa saisi piipahtamaan useammin tavarataloon.
-pieni hyvitys joukkoliikennelipusta ostoksen yhteydessä?
-yhteistyökampanja museoiden kanssa?
-yhteistyökampanja laaturavintoloiden kanssa?
-teatterissa kävijät
-jne

Toisaalta Hesan ideologiset poliitikot turhan helposti unohtavat, että autoilijankin rahoja kannattaa houkutella. Tilastoissa ei näy se raha joka keskustaan ei viitsi vaivautua, vain se joka viitsii

3 tykkäystä

Ei ole keskustelun taso paljon muuttunut sitten viime kerran. Äänessä on ne, kenellä ei ole autoa tai eivät sitä käytä. Tai asuvat pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Ja käyvät keskustassa bissellä terassilla helteillä ja kehuvat, kuinka on paljon väkeä. Siinä se on mukava istuskella pakokaasujen keskellä. Odottelen ihastuneita kommentteja lokakuulta. No, yksi pohjoisesta tulevista pääväylistä on nyt bunkkeroitu. Eikä se Stockmann ole ainoa syy tulla autolla stadiin.

Turisteillehan tämä on tietysti hieno asia, sen parin kuukauden ajan, kun meillä kesää on.

10 tykkäystä

En muista, missä tuon nelinkertaisuuden näin.

Kun googlettaa “myynti Kampin keskus Jumbo”, niin saa vielä karumman eron Yleisradiolta.

En ole koskaan nähnyt mitään kauppakohtaisia erittelyjä, ei ole omaa alaa.

Eihän tämän nyt kenellekään pitäisi olla yllätys. Juna-asemat ja metroasemat ovat luontaisia läpikulkupaikkoja. Matkalla on kätevä napsaista nassuun joku sämpylä tai joku yksittäinen puuttuva tavara ostarin puolelta. Mutta onko kukaan koskaan nähnyt, että junassa tai metrossa kannettaisiin yleisestikin useita isoja muovikasseja täynnä sitä Citymarketin tai Prisman ruokaa. Yksikin on yllättävän harvinainen. Jos ollaan matkalla vähän kauempaa, niin vaikka valikoima ei olekaan yhtä hyvä, niin lähiökodin vieressä olevasta pikkukaupasta on kätevämpää se yksikin ruokakassi kantaa. Ja sitten on ne pahat autot, joista täälläkin on ansiokkaasti väitelty. Kun autolla on kauppaan menty, niin ei ole niin väliä, onko muovikasseja yksi vai viisi.

Nämä havainnot voi omin silmin ilman tieteellisiä tilastoja tehdä kuka tahansa, joka edes välillä vaihtaa kulkumuotoa auton ja joukkoliikenteen välillä.

1 tykkäys

Minun kannaltani mielenkiintoisemmat kysymykset kuuluvat, että a) lisääkö autottomuus ihmisten halua viettää vapaa-aikaa keskustassa ja b) eiköhän se vapaa-ajan vietto kuitenkin kilkuttele enemminkin ravintoloiden kuin Stockmannin kassaa?

2 tykkäystä

En.

Täydennän mielenkiinnottumuuttani edes yrittää selvittää asiaa sen tarkemmin: Stockmannilla menee taloudellisesti huonosti, Ideaparkeilla ja Jumboilla ja vastaavilla menee hyvin. Tämä tuskin johtuu siitä, että vaeltelevat jalankulkijat kantavat ämpäritolkulla rahaa keskustan Stockmanniin, samalla kun autoilijat sankoin joukoin ruuhkauttavat Manskun jonottaakseen Stockmannin parkkihalliin.

Jokuhan tässä yhtälössä mättää. Vaihtoehtoisia selityksiä ovat mm. että jalankulkijat eivät olekaan rahasampo, tai autoilijat eivät tule Stockmannille. Muitakin selityksiä voi olla. Kenties Stockmannin sisäänostohinnat ovat liian suuret, niin ettei kauppa käy ihan vaan siksi, kun valikoima on asiakaskunnan ostohalukkuuteen nähde väärä. Tai jotain. Lopputulema nyt joka tapauksessa on, että Stockmannin tavaratalotoiminta on riippakivi ja Lindex on se tuottoisa osa.

1 tykkäys

Näin on.

Siksi Helsingin keskustassa sijaitseva liike ei voi menestyksellisesti kilpailla yksityisautoiluun perustuvissa ostoskeskuksissa sijaitsevien liikkeiden kanssa, jos sen pääbisnes on myydä tavaraa, jonka kuljettamiseen tarvitaan henkilöauto. Ja vaikka pysäköinti olisi keskustassa ilmaista, suurimmalle osalle autolähiöistä saapuville keskusta on silti kauempana kuin lähin ostoskeskus.

Keskustoissa menestytään toisenlaisilla bisneksillä.

Stockan ja luksuksen osalta on vielä sekin ylämäki kiivettävänä, että suomalaisten ostovoima on vuosia syöpynyt ja nyt romahtanut. Allegron liikenteen loppumisen myötä hävisi vuosiksi toivokin koronan romahduttaman itärahan paluusta. Sitä ostovoimaa ei ympäryskunnista tulla keskustaan korvaamaan sellaisissa tuotekategorioissa, jotka saa lähempääkin.

9 tykkäystä

Moikka!

Em. aiheesta voinee jatkossa keskustella, vaikka Kahvihuoneella. :slight_smile:

Lippuja on alkanut syystäkin tulemaan ja on tästä aiheesta aiemminkin näitä keskusteluja jo käyty ja silloinkin on haluttu, että keskustelua jatketaan muussa kuin tässä Stockmannin yhtiöketjussa. Toki aina, jos tuo jotain uutta, joka tuo selvästi lisäarvoa tämän yhtiön osalta sijoituskeskusteluun, niin sellaiset viestit ovat aina tervetulleita. :slight_smile:

Kyllä osa näistä tämän aiheen viesteistä sopii ketjuun ja ehkä osin hieman ne muutkin tähän aiheeseen liittyvät viestit, mutta eivät ne ehkä tuo kuitenkaan pääosin tarpeeksi lisäarvoa varsinkin, kun keskustelu on jo jatkunut niin pitkään pyörien ehkä hieman paikallaan tuomatta juurikaan mitään uutta.

Kiitos ymmärryksestä ja hyviä sisältörikkaan asiallisia keskusteluja! :slightly_smiling_face:

13 tykkäystä

Stockmannilta tuli tällainen tiedote (linkki alla), osaako joku sanoa tarkemmin, mitä tämä kokonaisuudessaan tarkoittaa? :slight_smile:

STOCKMANN Oyj Abp, Muut pörssin sääntöjen nojalla julkistettavat tiedot 21.6.2023 klo 12.45 EEST

Stockmann on päättänyt saneerausohjelmansa mukaisesti 2 835 349 uuden osakkeen suunnatusta osakeannista vahvistettujen saneerausvelkojen velkojille; Yhtiö jättää listalleottohakemuksen

EDIT:

Sain vähän enemmän ymmärrystä asiasta tämän Kauppalehden jutun myötä. No kyl mä nyt jotain muutenkin tajusin. :slight_smile:

5 tykkäystä