Lindex Group (Stockmann Group)

Mitä vaatisi, että Lindexin Q1 ebit olisi plussalla? Korona vuosien huonon tuloksen ymmärrän, mutta Q1 on aiheuttanut ongelmia Lindexille jo ennen koronaakin. Miksi ensimmäinen kvartaali on niin vaikea?

Riittääkö nykyinen verkkokauppan kasvu, liikkeiden avautuminen, kulukuuri ja muut tehdyt toimenpiteet Q1 2022 saattamiseen plussalle vai onko kyse kroonisesta huonosta kvartaalista mikä pitää vain hyväksyä?

Miksi Q1 oli tappiollinen ennen koronaa?

2 tykkäystä

On hyvä huomioida, ettei tavarataloliiketoiminnalle anneta positiivista arvoa tällä hetkellä missään skenaariossa. Taustalla on pitkään jatkuneet huonot ajat

Mikäli retailin annetaan jatkaa tappion tekemistä eikä sitä onnistuta sopeuttamaan tulevaisuudessa, se syö omistaja-arvoa. Viimeistään nyt pitäisi ymmärtää, että Lindex on tulevaisuus ja arvokkain osa kokonaisuutta, jonka tulisi myös olla toiminnan keskipiste ja betonijalka.

Stockmannilla ei voida taputella toisia selkään ajatellen että hyvää työtä on tehty. Ihmettä ei tule tapahtumaan, vaan se vaatii työtä ja oikeita, mutta vaikeita päätöksiä. Stockmann ei ajautunut saneeraukseen vahingossa. Siksi toiminta täytyy sopeuttaa vastaamaan kysyntää.

Vuokraneliöiden määrää ja henkilöstökustannuksia pitäisi saada alemmas ja verkkokaupan myynnin osuus kasvamaan. Mielestäni tavaralotoiminnan jatkaminen kannattavana ei ole mahdoton tehtävä. Kun Stockmann pääsee saneerauksesta, täytyy toiminnan osalta keskittyä vain siihen, mikä on järkevää (elämyksellisyys ja premium tuotteet). Helsingin kokoiseen kaupunkiin mahtuu premium tavaratalo palvelemaan suomalaisia asiakkaita ja turisteja (Stockmann hyötyy siitä, että turismi elpyy). Sellainen tavaratalo, mistä saa erinomaista palvelua ja mihin mennään katsomaan ja ostamaan vain parasta eli sellaisia tuotteita, joita ei saa jokaisesta tokmannista.

OP:n analyysissä Lindex aliarvioidaan vaikka juuri tehtiin kaikkien aikojen paras tulos. Lindexillä on hintaisekseen erinomainen imago, toimialan sisällä defensiivisyyttä (lastenvaatteet, alusvaatteet) sekä vahvaa näyttöä oikeiden asioiden tekemisestä. Ruotsalaiset on muuten maailman parhaita muoti- ja vaatealalla. Pahimmat kilpailijat (H&M Group yrityksineen) tulee pitkälti Ruotsista.

Sen lisäksi että Lindexin oma verkkokauppa on moderni ja laajalla jakelulla, on kolmannen osapuolen jakelukanavat vain parantuneet viime vuosina (Zalando, boozt, ASOS, nelly ja Tmall). Tmall myy Kiinassa Lindexin valmistamia lastenvaatteita.

Uskon Lindexin q4 olevan parempi kuin q3 perustuen siihen, että “normaali” on tullut lähemmäs, jolloin ihmiset palaavat työpaikoille, käyvät ulkona ravintoloissa, viettävät juhlia ja ostavat uusia vaatteita. Tällä hetkellä odotellaan, että q4 taas yllättää ylittäen ennusteet. Kuitenkin pidemmällä aikavälillä pitää pystyä keskittymään siihen, mikä on kannattavaa.

13 tykkäystä

Kansainvälistymistä ja Lindexin Extended -kaltaisten mallistojen suosion kasvua. Ajattomuus on yksi trendi kestävien valintojen, kierrätyksen ja läpinäkyvyyden ohella. Sesonkimallistojen sijaan ajattomia vaatteita.

Lindexin Extended -mallisto pitää sisällään ajattomia klassikkoja vaatekaappisi kulmakiviksi.

Myös Online Edition -tuotteiden eli rajoitetumpien vain Lindexin omasta verkkokaupasta saatavilla olevien tuotteiden myynnin kehittyminen voi parantaa heikompien kvartaalien tulosta. Todennäköisesti jonkinlaista kausivaihtelua kuitenkin nähdään.

Yleisesti Q1 vähän sellainen välikausi. Syksyn ja talven vaatteet on hankittu, vietetään alennusmyyntejä ja odotellaan kevään ja kesän mallistojen saapumista, jotka osuu paremmin Q2:n puolelle.

Muotiyritys kehittää jatkuvasti tarjontaansa asiakkaiden tarpeiden mukaan ja kehittää edelleen menestyksekästä ja laajennettua Online Edition -valikoimaansa. Lindexin strategiset digitaalisen kehityksen investoinnit, myyntikanavien integrointi ja myymälävalikoiman optimointi jatkuvat edelleen vauhdikkaasti.

"Jatkamme kehitystämme kohti kestävämpää liiketoimintaa ja edistymme kestävän kehityksen lupauksissamme. Naisten voimaannuttaminen on yksi tärkeimmistä osa-alueistamme, ja asetettujen tavoitteiden tueksi nimesimme Lindexille Global Women Empowerment Managerin. Tämän tärkeän roolin avulla voimme edistää työtämme oikeudenmukaisten ja tasa-arvoisten työpaikkojen luomiseksi toimitusketjussamme. Kiertotalouteen siirtymisen edistämiseksi ja vaatteiden käyttöiän pidentämiseksi tarjoamme osassa Ruotsin ja Norjan myymälöitä mahdollisuuden ostaa ja myydä Lindex Second Hand -tuotteita. Tämä kokeilu antaa meille arvokasta tietoa siitä, miten voimme laajentaa liiketoimintamallia, mutta myös siitä, miten voimme kehittää kestävää suunnittelua. Tavoitteemme on, että vuoteen 2025 mennessä koko valikoimamme perustuu kestävään suunnitteluun ja kiertotalouteen. Olemme mukana muutoksessa, ja meillä on kunnianhimoisia tavoitteita matkallemme kohti globaalia, brändijohtoista ja kestävästi toimivaa muotiyritystä. Vaikka näen edessämme yhä haasteita, olen kuitenkin varma, että kaikkien Lindexin työntekijöiden upean sitoutumisen ja työpanoksen ansiosta olemme vahvempia kuin koskaan”, Susanne Ehnbåge sanoo.

2022 Q1 osalta täytyy muistaa, että vertailukausi 2021 Q1 oli pandemia-aikaa ennen rokotteita. Suurimmassa osassa markkina-alueita kaupat olivat osittain suljettuna. Mikäli ihmeitä ei tapahdu, tämänkin kvartaalin osalta on odotettavissa vertailukauteen nähden hyvää tekemistä.

5 tykkäystä

Onko tämä tehtävissä ilman veroseurauksia omistajille? Eli voidaanko tässä tehdä osittaisjakautuminen ja miksei?

1 tykkäys

Paljon ollut nyt puhetta OP:n analyysista. Itseäni kiinnostaisi myös tietää, miten muut analyytikot ovat arvottaneet yhtiötä. Onko kellään tietoa esim. Handelsbankenin ja Evlin analyyseista? Stockan IR-sivujen mukaan seuraisivat myös yhtiötä.

4 tykkäystä

Kävin läpi Lindexin verrokkeja ja keräsin heidän myyntikatemarginaalit. Lindex painii tällä hetkellä lähes kaikista kannattavimpien luxus-merkkien tasolla. Lindexin tapauksessa liikevaihto siis valuu todella tehokkaasti alariville. Toisin sanoen Lindexin kasvu olisi tällä hetkellä todella hyvin skaalautuvaa. Mikäli liikevaihto lähtee edes pienelle kasvu-uralle ja erityisesti mikäli online-myynti jatkaa hyvää kasvua, on Lindexillä vielä hyvät mahdollisuudet parantaa tämän vuoden liikevoittotasoja.

kuva

36 tykkäystä

Mielenkiintoinen poiminta. Huomatkaa, että Lindex on pystynyt parantamaan katettaan yhtäjaksoisesti jo vuodesta 2018! Tähän samaan ei ole yksikään muu verrokeista pystynyt, joiden kaikkien kate on kyykännyt vähintään yhtenä kyseisistä vuosista.

8 tykkäystä

Harmillista, kun Mellby Gård osti retail puolen parhaan verrokin 2019 pois Tukholman pörssistä. En ainakaan löytänyt nykyisiä talouslukuja. Olisivat kyllä mielenkiintoiset.

Hiukan ilmaiseksi kyllä listattiin pois pörssistä.

En henkilökohtaisesti ole erityisen innoissani Lindexin listaamisen suhteen Tukholman pörssiin. Voipi olla, ettei arvostettaisi tarpeeksi korkealle. Siellä on lähivuosina tyypillisesti Lindex verrokit saaneet kylmää kyytiä. H&M:n kyyti on myös ollut omansalainen.

Fiksumpaa omasta mielestäni olisi ostaa jokin nuorten vaatekonsepti tuoteportfolion täytteeksi, jotta Stockmann brändinä houkuttelisi myös nuoria ja asiakkaat vain yksinkertaisesti tottuisivat käyttämään liikettä huolimatta iästä tai siitä, miten haluaa ilmaista itseään.

Kaukana on ne ajat, kun OneWay oli se teinien juttu ja lukiokirjat ostettiin Akateemisesta kirjakaupasta. Stockmannin olisi hyvä houkutella nuoret asiakkaakseen jo siinä vaiheessa, kun harjoittellaan ensimmäisiä kertoja rahan käyttöä.

Ei nuoret halua shoppailla vanhusten kanssa samoilla huudeilla. He tarvitsevat oman nurkan.

image

Toki voisihan tuon OneWayn vain järjestellä takaisin niin, ettei se ole integroituna vanhusten osastolle. :relaxed::v:

9 tykkäystä

Stockmann tavaratalossa on lukuisia brändejä, joita nuoret haluaa ja arvostaa. Varsinkin designer-brändit puolella, jossa Stockmann erottuu Helsingissä kilpailijoista Beamhill ohella. Stockmannilta löytyy mm. Acne Studios, Canada Goose, Common projects, Stone Island, Moncler ja Marimekko. Lisäksi suositut urheilullisten vaatteiden valmistajat.

Pidän järkevämpänä vaihtoehtona erottua kilpailijoista tarjoten premium/designer-muotia kuin lähteä kilpailemaan omien brändien kautta. Jopa Mr. Porter:lla on ollut tekemistä oman Mr. P -merkin kanssa, vaikka kyseessä on maailman tunnetuin ja paras high-end muodin “nettitavaratalo” eli verkkokauppa.

Tavaratalon omien brändien on haastavaa kilpailla globaaleja toimijoita vastaan enkä näe oikein muuta kilpailuetua kuin hinnan, mikä sotii premium tavaratalo -ajattelua vastaan. Pitäisi panostaa markkinointiin hyödyntäen somea sekä sitä kautta tapahtuvia yhteistöitä ja luoda sellaisia brändejä, jotka puhuttelee nykyajan nuoria kuluttajia. Vaatisi työtä ja osaamista vaikka hyödynnettäisiin Lindexin tehtaiden toimittamien tuotteiden uudelleenbrändäystä. Paremmat mahdollisuudet on mielestäni kasvattaa Lindexin osuutta kuin luoda uusia kilpailijoita Lindexille.

OneWayn jälkeen Suomeen on rantautunut useita nuorille tai nuorille aikuisille suunnattuja vaatekauppaketjuja, joiden myötä kivijalkaliikkeiden kilpailukenttä on kiristynyt. Samoin verkkokaupan osuus on kasvanut enkä näe erityisen houkutteleva pidemmän aikavälin suunnitelmana tarjota samoja vaatemerkkejä, joita myy käytännössä joka toinen Suomessa suosittu nettivaatekauppa.

Olisi tärkeää kuunnella nuoria kuluttajia ja ymmärtää, mitä ja millaisia vaatemerkkejä he haluavat Stockmann tavarataloista ostaa. Sisäänostajien kannattaisi tehdä fundaa vaikka liittymällä Facebookin Hypend -ryhmään ja seuraamalla keskustelua siellä. Sisäänostajilla on suuri merkitys sen kannalta, miten Stockmann retailin muotivaatekauppa jatkossa menestyy.

Vielä on osa-alueita, joissa kivijalkakauppaa arvostetaan. Mieleen tulee esimerkiksi mekaanisten arvorannekellojen myynti. Mikäli Stockmann pystyisi laittamaan koru- ja kellokaupan pystyyn sekä toimimaan tavaratalossa esimerkiksi Omegan, Tudorin ja Rolexin edustajana, olisi se pidemmällä aikavälillä erinomainen aluevaltaus. Vaihtoehtona olisi myös vuokrata neliöitä tällaiseen toimintaan. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty, mutta tuollaisella toiminnalla voitaisiin kattaa kalliita vuokraneliöitä ja tehdä tavaratalosta houkutteleva vierailukohde.

19 tykkäystä

Tämä olisi erittäin fiksu askel ottaa mutta en usko geelitukkien kykenevän moiseen. Myös We Got Beefin legendaarisien kirppiksien tuominen jollekin Stokkan osastolle houkuttelisi juuri tätä potentiaalista asiakaskuntaa. Esimerkkinä vast’ikään pidetty Roba trade (löytyy fb) tälläisten spektaakkelien luonti ja tarjoaminen nuorille olisi looginen jatkumo millä Stokka voisi erottua nettikauppabulkista.

3 tykkäystä

En ihan kaikkein uusinta hypetystä seuraa. OneWayn jälkeen ei pelkästään ole rantautunut nuorten vaateliikkeitä vaan OneWay rantautti nuorten muotia. On noita kivijalkaliikkeitä ollut ennenkin.

Hyvänä esimerkkinä on hollantilaisen Bestsellerin brändit, joihin tänä päivänä kuuluu mm. Vero Moda, Jack and Jones, Vila, Name It. Stockmann ja Pukeva olivat ensimmäisiä vaateliikkeitä, jotka olivat kiinnostuneita BestSellerin brändeistä ja muistaakseni OneWay otti ensimmäisinä valikoimiinsa VeroModan vaatteita. 1990 Bestseller perusti ensimmäisen VeroModansa Hyvinkäälle ja tänä päivänä, sillä onkin 113 liikettä.

Mistä löytyi uutta hittiä ensimmäisenä? No OneWaysta, tietenkin.

Muotitalot tekevät usein brändeilleen sitä, että suuntaavat brändin ensin nuorille, jotka on vastaanottavaisempia uusille jutuille. Tässä tapauksessa Vero Modan tai Onlyn. Sitten nuoret kasvavat ja vaatemaku muuttuu. Valmista asiakaskuntaa ei haluta menettää. Myytävät vaatteet muuttuvat enemmän aikuiseen makuun, kunnes brändi muutetaan ajattomaksi legendaksi, Pradaksi. Vaatteiden hintaluokkakin kasvaa matkan varrella.

Vero Modasta ja Only ei olekaan enää muotitietoiselle nuorelle, joka haluaa ilmaista itseään samalla tavalla kuin ennen. Kuuluu asiaan ja hyvä niin.

Nuorten trendien aistiminen vaatii ostajalta erityistä herkkyyttä, sillä hyvin usein ostaja itse ei ole nuori enää ja tyylitaju on muuttunut vuosien varrella.

Tässä on hauska silmäys historiaan, mitä muodin portinvartijan työ on ollut vielä 2009. Armankaan ei ole vielä tehnyt dokumenttiprojektejaan uutena Karpona vaan tunnetaan vielä vaatturimestarina.

Kohtalaisen hyvä valintahan tuo on ollut integroida OneWay muuhun Stockmanniin. En sitä kritisoi.

Nyt kuitenkin Seppälä (:face_vomiting:) on myyty ja OneWayta ei osaa erottaa muusta Stockmannista. Tilalle tarvittaisiin se sisäänheittäjä brändi, joka löytäisi Euroopan kuumimmat nousijat suomalaisille ja totuttaisivat nuoret käyttämään Stockmannia. Eurooppa on kuitenkin täynnä mielenkiintoisia brändejä, jotka ansaitsisivat tulla paremmin suomalaisten tietoisuuteen.

11 tykkäystä

Vastaan tässä kollektiivisesti useampaan kysymykseen.

Kyllä tämä Lindexin erottaminen olisi varmasti arvon purkamisen kannalta paras reitti. Huomautan, että tämä osien purkaminen olisi ollut paras ratkaisu arvon kannalta jo monta vuotta sitten, mutta sitä ei kuitenkaan haluttu tehdä. Onko omistajilla nyt halua tehdä tämä päätös?

Ohessa Blommalta kuva Stockaa seuraavien analyytikoiden suosituksista:

Voisiko jakautumisen tehdä ilman veroseuraauksia? Käsittääkseni jakautumisesta ei tule välittömiä veroseuraamuksia omistajille (Yritysjärjestelyt ja verotus – jakautuminen - vero.fi).

21 tykkäystä

Eipä kovin moni aktiivisesti seuraa Stockaa mikä ihan ymmärrettävää. Ainoastaan OP ja SEB:llä jotain tuoretta.

SEB analyysia en ole nähnyt, mutta jotenkin jäänyt kuva että ohut paperi johon analyytikko käyttää hyvin rajallisesti aikaa ei välttämättä kykene identifioimaan turn-around casea.

Mielestäni Stocka on pörssin mielenkiintoisimpia sijoituskohteita tällä hetkellä. En yksinkertaisesti ymmärrä miksi (i) loistavaa ja kasvavaa tulosta tekevä Lindexin vauhti hiipuisi 2022, (ii) retail ei parantaisi tulostaan kun ihmiset jälleen liikkuvat ja (iii) kiinteistöistä ei saataisi markkinahinta (noin 500-600M€) ja Sale and Lease back kuhtuullisilla ehdoilla (konkkariski pieni kokonaisuudelle).

Kaikkeen liittyy riskejä, mutta tässä ihan hyvä kuponki

8 tykkäystä

Nyt on uusi johto, uudet omistajat pitkälti ja ehkä vähän viisautta lisää.

Jos retail ei pärjää yksinään niin se ei ansaitse jatkaa toimintaansa, Stockmann-nimen voi vuokrata vaikka Tokmannille ja ajaa alas oma toiminta tai myydä se jollekkin. Se että sitä subventoidaan Lindexillä on taas täysin typerää osakkeenomistajien kannalta.

Time to fly or die.

10 tykkäystä

Lisään vielä edellisiin sen, että ennen pandemiaa oli jo käänteen merkkejä ilmassa. Ilman koronaa liikevaihto ja -voitto voisivat olla huomattavasti paremmalla kasvu-uralla.

Paljon on riskejäkin ilmassa, mutta onhan niitä leivottu jo hyvän tovin osakkeen hintaan.

7 tykkäystä

Tässä toivoisi että saneerauksen jälkeen otettaisiin taas Inderesin seuranta. Tästä taidettiin kyselläkin Stockan ir:lta. Vanhentuneet ennusteet. :smile:

2 tykkäystä
13 tykkäystä

Hyvä että saneeraus menettely vahvistuu eikä muutoksia ole tulossa näiden osalta.

6 tykkäystä

Loistava homma! Poistuu osakkeiden laimentumisen riski siis näiden vaatimusten osalta :blush: Hienoa, että nyt on taas yksi pieni epävarmuustekijä poistunut. Näin se tarina eteenee.

6 tykkäystä

Jos ymmärrän oikein niin myös riidanalainen velka kokonaisuudessa pienenee merkittävästi

2 tykkäystä