Suomen Hoivatilat sijoituskohteena

Hoivatiloilla kasvu on niin kovaa, että yhtiötä pitää mielestäni arvioida tällä hetkellä ensisijaisesti kasvuyhtiön kertoimilla. Sovittu hankekanta antaa näkyvyyttä kasvun jatkumiselle ja parantaa ennustettavuutta. Ruotsin potentiaali on iso asioiden loksahdellessa kohdalleen. Ei ihme että firmalle on ostajia, varsinkin tarjottuun hintaan, jossa preemio jää mitättömäksi.

2 tykkäystä

Juma! Joku sentään kuuntelee Masse-setää! Tervetuloa jonon ohi Massen ja massen seurakuntanuoriin!! Matka kuoripoikain kerhoon on pitkä, mutta se kannattaa, jos rikastuminen ei pelota.

Masse-setä, FA, nuorisossa on tulevaisuus :muscle:

1 tykkäys

Muu vaihtoehto: Yrityksen todellinen arvo.

Oletteko muuten ajatelleet, mihin raha todennäköisesti menee Hoivatiloihin sijoittaneilta?

Minulle Hoivatilat oli valintani “hoivarahastoksi”, mutta nyt jos ja kun se viedään käsistä, pitäisi löytää jokin vastaava kohde. Omalta kohdaltani en usko lähteväni EQ:n tai Titaniumin hoivarahastoihin tässä kohtaa, mutta uskoisin monen muun ajattelevan toisin. Niihin siis voi hyvinkin olla lähiaikoina tunkua sijoittajapuolella.

Toisaalta Hoivatilat saa entistäkin vahvemmat hartiat (luulen, että johto kyllästyi jatkuvaan rahan saamisen järjestelyyn, nyt voi keskittyä myyntiin ja tuottamiseen), joten kilpailu niistä kohteista, joita tuolla sijoittajien ovista ja ikkunoista tunkemalla rahalla sitten pitäisi saada plakkariin onkin entistä kovempaa.

1 tykkäys

Hoivatilat oli ensimmäinen sijoitukseni. Nyt tosiaan tuli ostotarjous, mutta en ymmärrä tilannetta käytännössä. Jos hallitus suosittelee tarjouksen hyväksymistä, niin olisiko vaan turvallisinta myydä osakkeet pois? Mitkä ovat riskit ja mahdollisuudet, jos en myy heti?

Kato Mika on tarjouksen voimassa olo, kyllä se hinta tällaisissa tuppaa pysymään ostotarjouksen paikkeilla.

Inderesin q&a olikin ilmestynyt tänään sama kysymys kuin minulla. En taida vielä myydä hoivatiloja.

4 tykkäystä

Lisäksi säästät välityspalkkion, kun et myy itse vaan hyväksyt ostotarjouksen. Välittäjäsi (ainakin
Nordea) lähettää sinulle myös postitse ohjeet, miten toimia. Tosin tuo postilakko voi viivästyttää kirjeen saapumista :slight_smile:

1 tykkäys

Itse myin heti ma. aamupäivällä. Koska se raha nousee Qt, Detection tai Herantiksen sijoitettuna paljon parin kk. lunastus aikana :slight_smile:

3 tykkäystä

Täällähän alkaa Masse-sedän opit purra! YES. Sinne vaan kurkistelemaan seurakuntasalin ikkunoista sisään. Ahkerimmille (ja uskovaisimmille, toim.huom) aukeaa tie salin puolelle ja seurakuntanuorien hurskaaseen joukkoon!

Masse-setä, FA, sedän sijoituskoulun 1. kysymys lienee vastattu oikein :slight_smile:

Hoivatilat on kyllä selkeästi onnistunein sijoitus jonka olen tehnyt, joten kovin mielelläni en luovu.
Toivottavasti tulee kilpaileva tarjous, jottei liian halvalle menisi :slight_smile:

1 tykkäys

Mä olin ajatellut, että josko Suomalaiset eläkeyhtiöt olisivat nollakorkojen ahtaalle ajamana ottaneet ja ostaneet tämän sijoitussalkkuunsa. En tosin edes tiedä, olisiko sääntöjensä puitteissa mahdollista. Joka tapauksessa sellainen omistus olisi itseäni miellyttänyt enemmän kuin meidän kuntien ja kaupunkien vuokrarahojen valuminen maailmalle…verojahan noista tulevat tuskin maksamaan.

6 tykkäystä

Hoivatilojen ostotarjous päättyy 2.12. Milloin on viimeistään kilpaileva ostotarjous oltava julkisesti nähtävillä?

Jesse??

Masse-setä, FA, ei sentään ihan kaikkea muista ulkoa :slight_smile:

5 tykkäystä

Jesse_Kinnunen

Jesselle pikakyssäri yllä.

Masse-setä, FA

Kiitos sedälle, kun kysyy.

1 tykkäys

Käsittääkseni 2.12 klo 16.00 mennessä. Tämä tulee arvopaperimarkkinalaista “ostotarjouksen hyväksyneet kohdeyhtiön arvopaperien haltijat voivat perua hyväksymisensä ostotarjouksen voimassaoloaikana, jos ostotarjoukselle on julkistettu kilpaileva ostotarjous eikä ostotarjouksen toteutuskauppoja ole vielä tehty.”

Mikäli kilpaileva tarjous tulisi, niin tämä synnyttäisi Aedificalle velvollisuuden täydentää tarjousasiakirjaa ja Finanssivalvonta hyvin todennäköisesti edellyttäisi tarjousajan jatkamista: “Fivan
MOK ostotarjouksista kohdassa 5.5(53) annetun ohjeistuksen mukaan kilpailevan tarjouksen julkistaminen synnyttää velvollisuuden täydentää tarjousasiakirjaa, ja täydennyksen hyväksymisen yhteydessä Finanssivalvonta voi edellyttää tarjousaikaa jatkettavaksi enintään kymmenellä pankkipäivällä, jotta tarjouksen kohteena olevien arvopaperien haltijat voivat harkita tarjousta uudelleen (AML 11:11.4).”

10 tykkäystä

Mietin vielä sitä, kannattaako tarjousta hyväksyä, jos korkeampaa tarjousta ei tule. Nimittäin tarjoukseen sitoutuneita ankkuri sijoittajia oli aika vähän, muistaakseni alle 20% koko osakekannasta. Voiko siinä menettää jotain, jos ei hyväksy tarjousta? Eikös ne pakkolunasteta jos yli 90% hyväksyy. Entä jos jää sen alle? Yhtiö jatkaa toimintaansa ja uusi pääomistaja yrittää ostaa puuttuvia lappuja pörssin kautta saadakseen 90 % kasaan?

1 tykkäys

Itse mietin siltä kannalta, että olisiko tuossa mahdollista, että saisi lykättyä rahojen kilahtamisen tilille ensi vuoden puolelle. Tällä saisi siirrettyä verotusta pitkälle 20-luvulle.

2 tykkäystä

Onhan tuossa pieni “riski”, että jos ei hyväksy ja 90 % menee rikki niin sitten voi joutua odottelemaan rahoja puolisen vuotta. Tällainen eräänlainen filosofiasta tuttu “vanki-dilemma”.

2 tykkäystä

Olispahan tulevilla karhumarkkinoilla osa kassasta turvassa. :grinning:

2 tykkäystä