Markkinat toimivat - toivottavasti - kuten ne on lainsäädännöllisesti säädetty toimimaan.
Sähkön tuotanto on myöskin hyvin säännösteltyä toimintaa, ja sen toimintaa muokataan jatkuvasti erityisesti hintavaikutuksia pohtimatta / balansoimatta.
On monenlaista lupaa, kytkentärajoitteita, Venäjän tuonnin katkaisua (valtiovallan interventio toki perusteltu), päästöoikeuskauppa, päästöoikeuksien leikkaaminen, jne jne. Tuotantokapasiteetin tukiaiset, poliittiset toimijat omistajina ja ohjaajina (valtionyhtiöt kuten Fortum, kunnalliset energialaitokset kuten Helen ja lukuisat muut), varavoiman hankinta, jne
Sähkö puolestaan on hyödyke, joka on lähes välttämätön kuluttajille tänä päivänä, ja jota ei voi taloudellisesti erityisesti varastoida, jota voi säästää ja ajoittaa rajallisesti, ja jonka tuotannon nostaminenkin on hyvin hidasta.
Näemme markkinoiden toimimattomuutta hyvin katsomalla markkinahintaa, vaikka hinnat ovat nousseet paljon eli historiallisesta keskiarvosta vaikka 5-10 -kertaiseksi pitkäksikin aikaa, kulutus taisi leikkaantua pahimpina viikkoina joku 10%, ja ihmiset ohjata kulutustaa, ja senkin jälkeen hinnat olivat törkeän korkeat. Kulutuksen leikkaantuminen saavutettiin osin teollisen tuotannon tuotantoseisokeilla eikä siis läheskään aina oikealla tehostamisella.
Muutaman viime vuoden keskihinta verrattuna 2010-2020 keskiarvoon 4,89 c/kWh
2021: 8,95 c/kWh; +83%
2022: 19,03 c/kWh; +289%
2023: 7,18 c/kWh; +47%
Itse henkilökohtaisesti ole tiputtanut sähkön kulutusta 32.000 kWh tuonne vajaaseen 13.000 kWh asti, ja sähkönmyynnin osuus netottaen n 9300 kWh. Ja on varaa maksaa laskut
Kuitenkin, se että itse olen petrannut ja erilaisten investointien kautta vähentänyt omaa sähkön tarvetta, ja että minulla on varaa maksaa laskuni, tarkoita etteikö markkinoiden toimintaa ja markkinamekanismeja pidä kehittää nykyisiä ja tulevaisuuden tilanteita silmällä pitäen.
Samat tuottajat, sama tuotanto, sama kysyntä - noin karkeasti - ja moninkertaistunut hinta viestii siitä että jotain mätää mekanismissa.
Syökää kakkua jos ei ole leipää?
Kyllä, kiinteään hintaan takaisin kun markkinat tarjoavat sellaiseen järkevään hintaan. Viimeiste 5v sopparit ennen kuin umpeutui 10/2022:
2v: 4,4 c/kWh
1v: 5,3 c/kWh
2v: 4,0 c/kWh
Nyt markkinat tarjoavat matalimmillaan sellaista reilut 8c/kWh 2v kiinteälle sopparille, eli sellaiset +90% tuohon edelliseen soppariin verrattuna. Vaikka Venäjän tuonti on “korvattu” OL3:lla, ja tuulivoimaa suuresti kasvatettu.
Toimivat markkinat? Riippuu näkövinkkelistä.
Toimii teknisesti
Hyvä tuottajalla
Kuluttajan kannalta ei tuota kohtuullista lopputulosta.