Suomen presidentinvaalit 2024

Näkemykseni on, että muuttuu ja jos valitaan presidentiksi, niin myös vaikuttaa Suomen ja luultavasti Saksan ja Ranskan ohella EU:n Venäjä-politiikkaan.
Perusteluni on, että Haavisto on hyvin kunnianhimoinen (kuten useimmat meistä poliitikoista) ja haluaa jättää jälkensä maailmanpolitiikkaan. Tämä aiheuttaa sen, että kun Ukrainan sodasta käydään rauhanneuvotteluja, niin Haaviston suhtautuu Venäjään (puikoissa Putin tai seuraajansa) hyvin myötämielisesti, että saa roolin rauhanneuvottelut ratkaisseena henkilönä.
Tämä päättely johtuen siitä miten Haavisto selvityi Darfurin casesta omasta mielestään ja kuinkas sitten kävikään.
Tämän linkin nimi saattaa olla liioitteleva https://www.iltalehti.fi/presidentinvaalit/a/2012013015138981

Tuohan on todellinen itsemurha-kysymys kaikille ehdokkaille. Mitä tapahtuu Venäjä-suhteelle Ukrainan sodan jälkeen? Tuohon jos joku ehdokkaista erehtyy ottamaan mitään muuta kantaa kuin Venäjän täydellinen eristäminen niin kansa tulee ja lynkkaa. Samalla kaikki ehdokkaat tietävät, että Suomen talous ja keskieuroopan maat odottavat jo Venäjän kaupan, turismin ja pääomien paluuta vesi kielellä eikä kovin pitkä välirikko sen kanssa ole oikein realismia.

5 tykkäystä

Tämä ei pidä paikkaansa. Pitkä välirikko on todennäköisin skenaario, sillä tuon rosvovaltion kanssa ei kukaan pysty tekemään bisnestä ainakaan kymmeneen vuoteen. Taloutemme ei myöskään miltään osin ole riippuvainen kaupasta terroristivaltion kanssa.

Itse luulen, ettei kaupankäynti tule minun ennustetun elinaikani aikana palaamaan vaan kehitys kulkee entistä voimakkaampaan kahtiajakoon ja terroristivaltion täydelliseen eristämiseen - aivan kuten pitääkin. Presidenttiehdokkaistamme valtaosa ymmärtää tämän ja osaa ottaa tämän huomioon.

3 tykkäystä

Sen roistovaltion kanssa tehdään bisnestä nytkin enkä hetkeäkään usko tuon bisneksen ainakaan pienenävän jos rauha Ukrainassa saavutetaan. Aihe vain on kuolleeksi vaiettu juuri nyt varsinkin poliitikkojen keskuudessa.

5 tykkäystä

Virallisesti mukana.
“Seuraava koko kansan presidentti”

3 tykkäystä

Perussuomalaisten kannattajat ainakin todennäköisesti toteavat että taas se Vasemmistolainen puhuu höpöjä minkä ehtii… Samanlaista sentimenttiä saattaa löytyä myös Kokoomuksen kannattajien riveistä.

Mutta kaipa se on markkinoinnissa hyväksyttävää vähän julistaa Parempaa Totuutta.

No, viran puolesta ehdolla vailla minkäänlaisia mahdollisuuksia, ymmärrettävää.

1 tykkäys

Ei ainakaan haulla löytynyt, mutta Hesari aloitti tänään sarjan jossa tulee käymään läpi kaikki ehdokkaat vähän pähkinänkuoressa. Sarja alkaa Rehnistä. Kuulosti pitkälle kyllä samalta kuin mitä olen lukenut aiemminkin, mutta mielenkiintoinen tarina tämäkin.

Mäntyniemen pesänjakajat | Olli Rehn on eliitin luottomies, joka otti kerran valtavan riskin – HS tutkii kärki­ehdokkaiden taustat: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009785744.html

image

Siis haluaako Li Andersson tehdä töitä piensijoittajien kanssa?

20 tykkäystä

Hesarin erinomainen artikkeli Mika “jeesuskristus” Aaltolasta.

Pari huvittavaa ja osuvaa lainausta. Kovat on luulot itsestä:

"Kirjan mukaan Aaltola koki olevansa eturintamassa silloin, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa 2022.

”Se, että olin kansan edessä, kun sota alkoi, on tietysti itsestään vaikuttavaa, mutta pyyteetön työ ja hyvä sanoitus oli tärkeää strategisen päättäväisyyden lisäämiseksi. Ihmiset pysyivät rauhallisena”, Aaltola kuvailee rooliaan."

Osuvin kohta:

Aaltola antaa ymmärtää, että Suomelle olisi parasta valita presidentti, jolla ei ole kokemusta politiikasta, vaikka presidentti on poliittinen toimija.

Aaltola on vähän kuin maratoonari, joka hyppää juoksuun viimeisen kilometrin aikana ja haukkuu kilpailijansa siitä, että he ovat olleet radalla jo niin hirveän kauan.

AALTOLAN eetoksessa on jännittävä ristiriita, jota toivoisi tulevissa väittelyissä otettavan esille.

Hän kehuu, että hänellä paljon kokemusta, mutta haukkuu muita kokemuksesta. Ero Aaltolan ja muiden ehdokkaiden välillä on se, ettei Aaltola ole koskaan tehnyt ulkopoliittisia eikä mitään muitakaan poliittisia päätöksiä.

10 tykkäystä

Eikös tuo itseensä ja tekemiseensä luottaminen ole vähän niinkuin vähimmäisvaatimus jos aikoo presidenttikisaan lähteä? Hävetäkö pitäisi? “Minulla ei ole kokemusta politiikasta ja mahdollisuuteni tässä kisassa ovat marginaaliset ja perustuvat lähinnä kokeneempien ehdokkaiden kampanjoiden epäonnistumiseen” olisi ilmeisesti parempi lausunto?

Aaltolan tapa erottua on nimenomaan tuo politiikan ulkopuolelta tuleminen ja tietynlainen ryvettymättömyys. Totta kai hän tuo sitä joka käänteessä ilmi, aivan kuin Stubb kansainvälisyyttään, Rehn maltillisuuttaan (brändäsi muuten harmauden hienosti!) tai Li Anderson heikompien puolella oloaan.

10 tykkäystä

No, onhan se aika kova vertaus sanoa olleensa “eturintumassa tekemässä pyyteetöntä työtä”, kun on kirjoittanut kolumenja IS:lle (rahaa vastaan) tai istunut A-Studiossa. Etenkin sota-aikana.

Jokainen toki tyylillään. Kansa arvostaa tällä hetkellä Aaltolaa n. 8-10 prosenttiin ja veikkaisin lopullisen tuloksen olevan 3-5%.

2 tykkäystä

Taidat itse ainakin pitää Aaltolaa kovana kilpailijana, kun käsittelet sitä lähes jokaisessa vastauksessa. Oot kirjottanu 14 viestiä tähän ketjuun, joista 11 käsittelee Aaltolaa, 2 Stubbia ja 1 on nollapostaus. Eli aika isolla prosentilla Aaltola kiinnostaa sua.

Vaikka Aaltola on kristitty, niin voidaa pitää asiallisina viestit, eikä nimitellä esim. hörhöksi ja jeesuskristukseksi. Enkä siis ole kieltämässä kritiikin antamista, linkkaamasi artikkeli oli mielenkiintoinen ja hyvää sisältöä ketjuun.

3 tykkäystä

Kyllä, todella mielenkiintoinen hahmo ja hyvin ristiriitainen. Minkään tason kilpailijana häntä en pidä, mutta sitäkin erikoisempana seurattavana kyllä. Antaa itse itsestään puhuttavaa kunnon Seiskajulkkiksen tyyliin ja tuo mukavaa eloa muuten sinänsä hyvin asiallisten kilpailijoiden joukkoon.

1 tykkäys

Pakko todeta että Haavisto pärjäsi haastattelussa odotuksiani paremmin. Lin lisäksi yhä kategoriassa “en äänestäisi”, mutta oma mielipide muuttui kyllä useammankin piirun verran positiivisempaan suuntaan. Noh, tässä vaiheessa Haaviston tarkoituksena lienee houkutella äänestäjiä punavirheän porukan ulkopuolelta, mihin kohderyhmään myönnän kuuluvani. Viestiä tuunattu sen mukaisesti?

Ehkä mieleen jäi silti alun “tätä en kyllä tunnista” -kommentit Aaltolan syytöksiin. Joko Haavisto on poliittisesti korrekti ja liian diplomaattinen, tai sitten Aaltolan väitteissä on myös jotain perää. Itse olisin kyllä todennut vastaavassa tilanteessa suoraan että “Aaltola valehtelee”.

Ei liene enää suuri poliittinen salaisuus, että Kokoomus pelasi aikoinaan pitkää peliä ja teki vuosia sitten saunasopimuksen, jonka avulla Vapaavuoresta piti tulla seuraava presidentti.

Lähdettiin keräämään irtopisteitä aluksi pormestarin roolissa, jossa voi todeta olevansa ns. “sitoutumaton” ja sen jälkeen olympiakomiteaan varmistamaan koko kansan luottamus, mutta toisin kävi. vituix meni.

Haavistolla sen verran vahva kannatus puolueriippumattomasti, ettei edes Stubb saa tilannetta käännettyä , joten peli jo hävitty.

Onko tuollainen saunasopimus oikeasti olemassa? Sinälläänhän Vapaavuori olisi täydellinen jatkaja Niinistölle, samasta puusta veistettyjä kun ovat. Vapaavuoren persoona vain on mielestäni sen verran hankala että vaikea häntä on potentiaalisena kärkiehdokkaana nähdä.

Kenestäjään ihmisestä ei saisi näin ilkeästi sanoa, ei vaikka olisi kenties itse otaksuttua syytäkin sanoa. Ikävää, kun ei kritisoida tekoja, vaan persoonaa.

Ravanheitto ei sovi Suomeen. Kansalaisyhteiskunta muk. luk. Inderesin foorumi laittaa kyllä ravanheittäjät kuriin. Eikö myös sinun mielestäsi pitäisi?

4 tykkäystä

Minusta suhteellisen vahva tylytys kuuluu kyllä suomalaiseen kulttuuriin hyvinkin lähtemättömästi. Tällä palstalla sellaista ei kuitenkaan katsota hyvällä, ihan kuten sanot. Korjasin viestini vähemmän tylyyn muotoon. Vapaavuoresta siis ajattelen, että hän on aina suoritunut töistään hyvin ja on varmasti pätevä virkoihinsa. Siitä huolimatta hän ei ole ollut Kokoomuksen suurimpia tähtiä ja se liittyy minusta suoraan hänen persoonaansa.

1 tykkäys

Vapaavuorta itse olisin täysin varmasti jättänyt äänestämättä rikostaustan johdosta, mun vaikutelman mukaan hän on suhtaunut tekoihinsa varsin välinpitämättömästi.

Tämä myytti ei muutu todeksi toistelemalla sitä aina tilaisuuden tullen. Se lienee vihreiden tai sellaiseksi itsensä tuntevien kaupunkilaisten ainoa peruste valinnalleen, koska mitään tuon järkevämpää perustelua en ole kuullut. Sellaista ei taida olla?

1 tykkäys