Suomi Natossa

Pienet juhlat tänään sopivasti kun on perjantai ja viikonloppu ja isot juhlat sitten kun on jäsen. No mutta en halua edistää että juodaan paljon alkoholia. Voi myös juoda kahvia tai vaikka mennä elokuviin tai tehdä muuta hauskaa. Jo mutta kyllä se on juhlan maku jo nyt ja kyllä minulle maistuisi yksi olut.

10 tykkäystä

Kyllä sen skumppa pullon voisi avata tuossa 17:00 jälkeen kun unkarin ratifiointi kirje on saapunut yhdysvaltoihin. Pää juhlat sitten kun ollaa jäseniä

1 tykkäys

Tämä homma ratkesi siihen kun Erdogan kutsui Saulin juhlalliseen tapaamiseen. Sen jälkeen kyse on vain muodollisuuksista. Päätös oli tehty, enkä usko että sen jälkeen Erdogan hidastelee asiaa.

10 tykkäystä

Kaikkonen kuittaa historiallisen NATO-hetken suomalaismiehen aikaa kestävällä tyylillä.

52 tykkäystä

Teki tuosta vaalimainoksen.

1 tykkäys

Sanoisin, että ihan onnistunut vähäeleinen mainos, vaikken Keskustaa äänestäkään. Lisäksi arvostan mainoksia, joissa ei keskitytä haukkumaan muita. Naton suhteen Kaikkonen lienee kuitenkin yksi tärkeimmistä osatekijöistä ja edesauttajista kun mietitään valtionjohtoa. PM, UM ja pressa ne muut tärkeät jotka ansaitsevat osansa kiitoksista.

25 tykkäystä

Mikähän on Ahvenanmaan rooli Natoon liittymisen jälkeen? Ahvenanmaahan on demilitarisoitu, mutta eikös se kannattaisi linnoittaa kun on aika keskeinen väylä merenkulun kannalta.

Vai voisiko Suomi lopultakin ilmoittaa että demilitarisointi ei enää päde ja jatkossa Ahvenanmaalle voidaan perustaa lopultakin kansainvälinen NATO-tukikohta? Samalla myös ilmoitettaisiin, että siellä sijaitseva Venäjän konsulaatti suljetaan.

15 tykkäystä

Turkki ja Unkari saavat nyt alkaa painua sinne takavasemmalle ja pinkan pohjalle niin Suomen kuin koko Naton pöydällä. Vielä kehtaavat hetken pullikoida Ruotsin kohdalla, pidetään vielä hetki naama peruslukemilla. Sen jälkeen saavat itse osoitaa kuuluvansa joukkoon. Tuollaisia arvaamattomia wanna-be diktaattoreita ei Euroopassa pidä hyvällä katsella. Selkeä tuki oppositioille, kunnes aito demokratia on saavutettu ja öyhöttäminen sisään ja ulospäin päättynyt. Mutta oikealle oppositiolle, ei vaihtoehto-rosvoille.

11 tykkäystä

Näin Unkari on toimittanut ratifiointipaperit USA:aan:

36 tykkäystä

32 tykkäystä

Haavisto kertoo puhuneensa viime yönä Turkin ulkoministeri Mevlüt Çavuşoğlun kanssa.

– Hän soitti heti puolenyön jälkeen ja sanoi, että Turkki pyrkii prosessoimaan tämän nopeasti. Hän mainitsi siinä yhteydessä maanantain, mutta ymmärsin, että he vielä katsovat tarvittavia allekirjoituksia ja prosessoivat asiaa omalla tavallaan. Ministeri kuitenkin sanoi, että he pyrkivät nopeaan käsittelyyn omassa päässään, Haavisto sanoo.

Haaviston mukaan Turkin ulkoministerin puheista kävi ilmi, että Turkilla ei ole mitään tarkoitusta pitkittää prosessia.

11 tykkäystä

”Ei mitään tarkoitusta pitkittää prosessia.” Nyt ei ole aika tälle, mutta voi h***vata. Ei tällanen puolustusliitto voi jatkaa. Oli vuosi aikaa olla viivyttämättä prosessia. Kiitos, mutta ehkä palataan asiaan. Toivon niin.

Pääasia on, että putler näkee uurastuksensa tuloksen. Nato laajenee. Kiitos Kreml.

6 tykkäystä

Eli Erdogan on kuitannut Suomen Nato-hakemuksen, ja se on julkaistu virallisessa lehdessä.

Finland’s NATO membership in the Official Gazette

The law on the approval of Finland’s membership to NATO was published in the Official Gazette.

News 01.04.2023 - 03:34

The bill on the approval of Finland 's NATO membership was accepted at the General Assembly of the Parliament the previous day.

The law, approved by President Recep Tayyip Erdoğan, was published in the Official Gazette and entered into force. Thus, Finland’s NATO membership process was completed by Turkey . Finland, which had previously received the approval of 29 NATO members, will become the 31st member of NATO with the approval of Turkey.

https://www.ntv.com.tr/turkiye/finlandiyanin-natoya-uyeligi-resmi-gazetede,42ZfCStFb0eH0U7e__sTVg

35 tykkäystä

Kerrankin kotimaan lehdistö ei ole pari päivää jäljessä tapahtumista.

25 tykkäystä

Vieläköhän Putin ja Erdogan ovat ystäviä,taisi erkku valita lopullisesti puolensa tällä päätöksellä vaikka ei ehkä olisi niin halunnutkaan,saahan hän vielä julkisuutta Ruotsia kiusaamalla.

1 tykkäys

Mistäs Natoon liittyvästä asiasta lehdistö on ollut päiviä myöhässä?

5 tykkäystä

Huvudstadsbladet, Yle ja ehkä muita ajan tasalla. Iltasanomat nukkuu nyt lauantaina ainakin toistaiseksi ei ole mitään tietoa että Erdogan on allekirjoittanut iltasanomat sivuilla. Nyt on tietysti myös vaalit mikä vie huomiota.

Ota silmä käteen. Kyllä kertoi jo tunteja sitten:

1 tykkäys

Huvudstadsbladet kuitenkin parempaa tietoa kun toi:
Turkiska källor till HBL: Natoprocessen fullbordad senast på tisdag
Ainoa mikä tuossa on hieman epäselvää tarkoittaako ne Turkki toimittaa ne paperit USA viimeistään tistaina vai että toimitetaan maantaina ja tiistaina Suomesta tulee NATO jäsen. Minä luulen että Suomesta voi tulla NATO jäsen jo tiistaina.

Voi mennä myös iltaan kello 10.00 USA tiistai on kello 17.00 Suomi tiistai.

5 tykkäystä

Tuosta artikkelista ei selviä muuta kuin toiveita minun välttävällä ruotsinkielen taidollani. Toivon toki että mieluummin ennemmin kuin myöhemmin mutta tämä nyt on enää lillukanvarsia, muutama päivä sinne tänne, ei ainakaan minua stressaa. Toki 4.4. olisi henkilökohtaisesti kaunis päivä mutta minun toiveeni on tuuleen puhaltelua.

1 tykkäys