Suuri IPO / kaupankäynnin ketju: tekniset kysymykset

Ei. Tuli OP:lle päivää ennen kaupankäynnin avautumista ja kaikki pelasi ihan normaalisti. Myös Inde toimi nyt hyvin OP:n kautta. Toki sähköpostivahvistus jäi toistaiseksi tulematta, mutta muuten ongelmitta läpi.

Olenko ainut, jolle ei tullut “vahvistusviesti” Evliltä sähköpostiin merkinnän tekemisen jälkeen, vaikka sivulla luki että olisi pitänyt tulla? Ja onko sillä mitään merkitystä? Ei näy roskapostissakaan

Nyt näyttäisi taas Inden merkintä jumittavan OP:lla… Onko muilla samaa? OP näyttää että läpi menee, mutta sitten maksu epäonnistuu ja tulee virheviesti.

Harmillista, että tähän aikaan vaikea mihinkään soitellakaan että asiat saisi kuntoon… Täytyy kokeilla yöllä uudelleen kun päivällä ei ehdi merkkailla ja nyt ei pelitä. Toivottavasti saisin merkattua huomisen puolella tai myöhään tänään.

Joku siitä taisikin jo avautua, mutta onhan se nyt aika ihmeellistä että pankit eivät saa järjestelmiään toimimaan. Ei pitäisi tulla enää yllätyksiä esim. suurista osallistumismääristä anteihin.

Meni nyt vähän avautumiseksi. Siirtäkää modet vaikka kahvihuoneeseen jos turhaa spämmiä tänne.

Hei! Kysymys johon en löytänyt varmaa vastausta tästä ketjusta.

Huomasin, että modulightin kohdalla useimmat saivat merkkausmäärästä riippumatta IPOssa tuon 70 osaketta. Onko tämä vakiintunut toimintatapa ylimerkkauksen kohdalla riippumatta listautujasta? Vai vaikuttaako merkkauttanut määrä suhteessa lopulliseen saatuun määrään osakkeita? Eli merkittyäni 100kpl inderesiä olen samalla loppuviivalla 20 kpl merkanneen kanssa jos tulee ylimerkintä? Pahoittelut epäselvästä kysymyksestä.

1 tykkäys

Listautuja päättää, miten osakkeet jaetaan. Lähtökohtaisesti listautumisesitteessä annetaan yleensä arvio, miten pyritään toimimaan. Inderes ei ole ottanut tähän kantaa, jos muistan oikein.

Suomessa yleensä kaikki saavat saman verran tai sitten määrään x asti kaikki merkinnät hyväksytään ja sen ylittäviltä osilta saa y % osakkeita. Ruotsissa viime aikoina on moni jäänyt ilman osakkeita.

1 tykkäys

Tähän ei olla vielä vastattu… joskus merkattu määrä vaikuttaa siihen paljonko sinulle myönnetään

Ja kun ei ole, niin ei varmasti vastata ennenkuin anti on ohi ja tiedetään mitä päättivät tehdä. Eiköhän tämä kerrota siinä vaiheessa kun tiedetään paljonko kukin sai (tai jos ei, sen voi yrittää laskea määristä mitä saatiin, jos ei mitään erityistä systeemiä käytetty)

2 tykkäystä

Yleensä on ollut että merkinnät N osakkeeseen asti kokonaan ja sen yli olevista x%.

Tosi suosituissa anneissa ei jää muuta jaettavaa kuin tuo N osakkeeseen asti kokonaan jollain pienellä N arvolla.

Ruotsissa olen jäänyt joissain anneissa ilman osakkeita ja joissain saanut osakkeita vaikka joku muu on jäänyt kokonaan ilman.

4 tykkäystä

Spekulaatio on tietysti turhaa, mutta kun kyseessä on yhteisöanti, niin olisin todella yllättänyt, jos osakkeita ei jaettaisi kaikille yhtä paljoa. Se olisi loogisesti kuitenkin se tapa, jolla saadaan laajin yhteisöomistus.

8 tykkäystä

Itse ainakin sain juuri kuuden maissa OP:lla tehtyä merkinnän ilman ongelmia. Vahvistusviestikin tuli sähköpostiin.

Onko kukaan merkinnyt Inderesiä yritykselle? En löydä mistään tietoa onko väliä kuinka vanha kaupparekisteriote on vai täytyykö tätä varten ostaa erikseen?

Jotenkin luulisi, että viimeisin ote yleensä kelpaa Suomessa, mutta en päässyt itse tuohon asti, koska matka katkesi jo siihen, että firman pankkitili on Holvilla, josta ei pääse maksamaan samalla lailla heti kuin isoista pankeista. (Päädyin merkitsemään ne nyt itselleni ja pistin mietintään pankin vaihtamisen)

Rekisteriote sähköisenä maksaa 3,22e, jos haluaa ottaa varman päälle. virre.fi

1 tykkäys

Avopuoliso sattui tekemään tunnukset foorumille 10 minuuttia sitten.
Listautumisannin etusivulle lukee ”Yleisöantiin voivat osallistua sijoittajat, joilla on merkintäajan alkaessa ja päättyessä voimassa oleva free- tai premium-käyttäjätili palvelussa…”
Onko avopuolisoni oikeutettu tekemään merkinnän?

1 tykkäys

Vakiintunut käytäntö on että max 3kk vanha kaupparekisteriote kelpaa.

1 tykkäys

Nyt onnistui täälläkin. Kolme peräkkäistä yritystä täsmälleen samoilla tiedoilla n. klo 22.15. Sähköpostikin kilahti. Ensimmäinen tai toinen ei mennyt läpi, kolmas viimeinkin meni ja vei rahat. Olipa taistelu saada merkattua ja maksettua.

Etusivulla on JA-sana ehtojen välissä. Anti alkanut tänään aamulla, joten en usko, että merkinnän tekeminen onnistuu, koska ensimmäinen ehto (merkintäajan alkaessa) ei täyty. Kokeilemallahan se selviää!

1 tykkäys

Kyllä onnistui merkintä, vaikka itse tein tunnukset Inderesiin vasta 4.10. klo 23.

Niin kyllä merkintä teknisesti onnistuu, mutta hyväksytäänkö merkintäsi merkintäajan päätyttyä… 2 eri asiaa. Ehdoissa luki, että ennen osakkeiden jakamista tarkistetaan, että kuka on niihin oikeutettu ja kuka ehkä ei. Luultavasti merkintääsi ei hylätä, mutta 100% varmasti näet asian vasta kun osakkeet on jaettu.

7 tykkäystä

Rahat näytti lähteneen mun Nordean tililtä, mutta s-postia ei ole tullut. Nordnetin aot käytössä.

2 tykkäystä

Saattaahan se näinkin olla, että merkintääni ei huomioida. Toisaalta olen kyllä Inderes Premiumin jäsen automaattisesti Nordnetin Private Bankingin kautta ollut jo ikuisuuden mutta kun ei ollut harmainta aavistusta mitkä olisi tunnukset tänne, niin piti avata uusi free jäsenyys.