Taaleri sijoituskohteena

Pörssit ovat nousseet niin paljon että rahaa on selvästi alkanut virrata myös heikompiinkin lappuihin. Laitoin omat omistukset laitaan, koska koen että aliarvostus on purkautunut riittävästi näinkin lyhyessä ajassa ja mielestäni markkinoilta löytyy parempia kohteita pikavoitoille. Sinänsähän Taalerilla on syklisenä yhtiönä nousuvaraa talouden elpymisen ja pörssin ylävireen jatkuessa, sekä yritysjärjestelyt/Garantia-optio ovat vielä voimassa. Hyvää onnea kaikille Taalerissa pidempään istuville! Toivottavasti saatte nuo huimat Garantia-lottovoitot.

1 tykkäys

Ihan mielenkiinnosta, mitkä näet parempina pikavoittokohteina?

Itse näkisin että aika helpolla tämä ammutaan kasin pintaan jos ei tule laajempaa pörssilaskua

4 tykkäystä

Sama asia kiinnostaa minua. Taalerilla on vastutustaso 6,50€, joka on minusta tiukempi Mount Sauli eli Inderesin suositus. Monet ankkuroieet tuohon. Kun tuosta mentiin läpi 10 pinnaa tuli helposti. Seuraava vastustustaso 7€, jossa aika pitkäaikanen pohja. Tuosta mentiin jo nyt aika kevyesti läpi. Sama kävi mount Saulissa ihan pari päivää sitten. Siinä voi katsella noita kuvia yläpuolella. Mikäli seiskasta mennään läpi niin 10 pinnaa mennään helposti, mennäänkö ihhan kasiin vain pysähdytäänkö 7,70€ tasolla tai 200 päivän liukuvaan keskiarvoon on minusta se pieni kysymysmerkki. Minusta 7,70€ Taaleri ei edelleenkään ole kallis ja pieni valistunut arvaus, mitä pörssille on tapahtunut sitten edellisen kerran, kun puhuttu osien summasta tai Taalerin tuotoista ja miten ne vaikuttaa Taaleriin. Yhtiötulosvaroitti, veti ohjesituksen poissa. Voisiko siellä käydä kuten Sammolla, että ei tule hirveän hyvää, mutta kerrotaan sijoitustuotoista. Pankkien Q1 esimerkkinä on saaneet nousua, vaikka hirveän lupauksia herättäävää ei annettu.

1 tykkäys

Sijoitusneuvontahan on foorumin säännöissä kielletty, mutta sijoitusideana esimerkiksi varainhoitoalalta United Bankersin lähiaikoina tuleva erikoistilanne tarjoaa mielestäni mielekiintoisen mahdollisuuden pikavoittoihin. Voin avata tuosta oman langan ja tehdä hieman pidemmän postauksen missä avaan tätä rohkeaa(?) väitettä.

Minua kiinnostaisi kuulla taas vastavuoroisesti miksi koet osakkeen nousevan tuonne 8 € pintaan? Uskon tämän tapahtuvan seuraavan 6kk sisällä mikäli markkinakehitys on neutraalia, mutta fundapohjaisesti tähän pitää nykytilanteessa kuitenkin tämän vuoden osalta hieman hinnoitella riskiä sillä Amerikka palaa, pörssit ovat verrattaen korkealla ja talouden elpymiselle voi tulla haasteita.

Toki Taalerissa on vielä lotto-optiot voimassa, mutta riskit mörnimiselle ovat paljon korkeammat kuin vaikkapa kurssitasolla 6 € - 6,2 €, josta on vain muutama viikko. En ole momentum-sijoittaja, joten en yhtään osaa sanoa kannatteleeko ilmiö kurssin nousua nykyistä korkeammalle. Hieman toisenlaisen salkkuprofiilin ja strategian omaavalle henkilölle osake voi olla ihan mielekäs holdauskohde.

3 tykkäystä

Ihan puhtaasti momentumiin ja tulevaan Inderesin päivitykseen jossa todetaan sijoitusten kehittyneen erittäin hyvin sitten viime kerran ja että tilanne näyttää paremmalta. Garantia-divestointi tapahtuu ennemmin tai myöhemmin ja se vapauttaa huomattavasti pääomia esim. osinkoihin. Pitkään myörittiin 6.2 tasoilla eikä päästy nousuun mukaan, tarvitaan pieni tönäisy oikeaan suuntaan ja mattimyöhäset iskee kiinni lappuihin jotka ei ole vielä noussut.

Kasissa luovun mielelläni osakkeista itsekkin tosin.

EDIT: UB:sta kuulisin kernaasti lisää.

4 tykkäystä

Oma metaennusteeni (ennusteen ennuste) Taalerista asettuu alemmas sijoitustuottojen parantumisesta huolimatta. Sauli on vuosikausia puhunut osien summassa piilevästä arvostuksesta, joka ei ole toteutunut eikä markkina ole suostunut hyväksymään tällä tavoin laskettua arvostusta. Siksi uskon että ennuste on konservatiivisemmin lähempänä 7€ kuin 7,5€. Pitääpi jatkaa Taalerin seurantaa ja saatan siirtyä ostolaidalle tulevaisudessa jos yhtiötä saa taas fundaperusteisesti selkeällä aliarvostuksella.

Ohessa linkki UB-ketjuun

Tavallaan huolestuttavaa että toukokuussa top20:ssä vain yksi lisääjä, tosin myös vain yksi vähentäjäkin. Voisi kuvitella että suurimmat omistajat haluisivat vähän vauhtia koneeseen uudelta toimarilta.

1 tykkäys

Kirjoittelen Keisarille vastausta tässä omasta ulkomuistista niin tuleepa korjattua, jos itsellä jotain virheellistä tietoa. Mutta

Taalerin poikkeuslupa vakaavaraiduste päättyy vuoden loppuun. Taaleri on parannettava vakaavaraisuuttaan tai uusittava lupa, jos mahdollista.

Kymmenestä suurimmasta omistajasta kuulu useampi mielestäni sisäpiiriin. Taalerilla voi olla menossa jo tuon vakaavaraisuuden järjestely menossa, joka estää mahdollisesti sisäpiiriläisten kaupankäynnin. Yksi mahdollisuus vakaavaaraisuuden parantamiseen on anti, joka luonollisesti syö suurien omistajien intoa lisätä ja säästelevät hillonsa antiin. (En usko tätä kovin todennäköisenä skenaariona, ennemmin yritetään uusia lupa.)

Kymmenestä suurimmasta omistajasta Swiss Life, Petri Lampinen ja Berling Capital on mahdolisesti irtaantumassa omistuksestaan. Lampinen on jättänyt yhtiön ja kaksi muutaa olleet mukaana pitkään ja vähentäneet omistustaan jo pidemmän aikaa.
Edit: Lampinen on nykyään Taaleri Energian hallituksessa.

Oma sijoitus caseni perustuu osittain tähän. Yhtiössä sen likvidettiin nähden hurja myyntipaine, joka aiheuttaa yhtiöön aliarvostuksen. Minusta tässä sellainen positiivinen vallan vaihto menossa. Taalerin alkutaivalta rahoittaaneet suuret intsikat, Berling Capital, Capercaillie ja Swiss Life on irtaantumassa ja tilalle on tulleet kasvolliset omistajat Veikko Laine ja OyHermitageAb. Lisäksi suurissa on paljon johtoporrasta. Minusta tässä ns. skinacame eli nyt johdolla ja mainituilla suurimilla omistajilla on sellainen omistus, että he häviävät merkittävästi, jos menee huonosti. Sisäpiiri on kuitenkin vuoden jänteellä ollut tankilla. No nyt sitten lisääminen, kun mahdollisuus annista olemassa, kun valmiiksi suuri omistus on vähän haastavampaa.

Itse näen tässä lapussa arvosijoituksen katalyyttinä jonkun vähän isomman kiinnostumisen lapusta, jotta saadaan likvideettiä. Likviditeetti on se suuri ongelma. Jopa anti voi ratkaista sen likviditeetin. Mutta noin niinkluin Taalerin oman Arvomarkan on todennäköisesti hankala ostaa lappua tällä hetkellä(Voi olla, että joku regulaatio kieltää tämän). Arvo Markka ei ole suuren suuri. Mutta, jos itten näiden isompien kivijalkojen joku rahasto ostaa Taaleria niin se lähtee todennäköisesti aika rivakkaan ylös. Sitten uskon alkavan tapahtua. Joku toinen rahasto voi samoin kiinnostua, Swiss Re ja Berling Capital laittavat Laaksosen kera laput kiertoon ja likviditeetti ongelma helpottaa ja Taalerin kiinnostus sijoituskohteena nousee mekittävästi. Tässä itse asiassa mielestäni jollakin rahastolla hyvä paikka tehdä tiliä, he eivät vain ole vielä huomanneet tätä tilannetta.

6 tykkäystä

Kiitos mietteistä Fyffelle.

Arvo Markka ei varmasti saa omistaa Taaleria kuten ei muutkaan Taalerin rahastot, tämä on selvä.

Jos isot ovat poistumassa Taalerista niin heidän on vaikea saada omistuksensa ulos ilman blokkikauppoja, normi kaupankäynnissä kestää ikuisuus saada laput ulos ja kurssi sukeltaa.

Antiin en usko hetkeäkään, se olisi märkä rätti kaikille omistajille. Tai no, merkkarianti hyvillä ehdoilla tietysti otettaisiin ilolla vastaan. Näen Garantian myynnin ykkösvaihtoehtona mutta markkinatilanne voi estää tämän eli kunnon hintaa ei saada. Olen listausta miettinyt mutta onko se mahdollista? Helpommin menisi jonkun ison finanssitalon salkkuun jossa se ei kuormita yhtä paljon kuin Taalerissa.

3 tykkäystä

Kaupparekisterin mukaan Petri Lampinen on edelleen mukana yhtiön hallituksissa.

Lainaus tuolta: “Lampinen jättää yhtiön välittömästi.”

Kyllä, kyllä. Kaupparekisterin mukaan Petri Lampinen on rekisteröity Taaleri Energian hallitukseen 12.12.2019. Tämä on siis vajaa vuosi sen jälkeen minkä tiedotteen laitoit. Uskoisin rekisterin tiedon olevan ajantasalla.

Markkinoiden elpymisen myötä Saulilla on nyt odotetusti menossa tuo varainhoitajien päivityskierros (yhtiöraportit). Näköjään nyt tuli EVLI ulos, ja se varmistaa sen mitä täällä on frontattukin.

Odottaisin myös Taaleriin yhtiöpäivitystä parin päivän sisällä (ensi viikolla), mutta katsotaan :wink:

6 tykkäystä

@Warren_Fyffet
Lampinen siis ei ole jättämässä yhtiötä. Mistä olet saanut käsityksen, että hän olisi myös tyhjentämässä salkkujaan?
Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku - J K Paasikivi

2 tykkäystä

Linkkasin uutisen mikä on lähteeni. Otetaan kuva jollei viesti selviä:

Hiukan tuon jälkeen Lampinen oli vähentänyt Taalerin vaihtoon nähden merkittävän määrän osakkeita. Olen itse vetänyt asiasta johto päätöksen, että voi olla mahdollista hän myy koko omistuksensa.

Minulla ei ole mitään tarvetta olla asiassa oikeassa tai väärässä. Voihan olla, että Lampinen palannut yhtiöön. Jos ja jollakin on esittää tästä faktaa niin hyvä. Kaupparekisterissä oli hallituspaikka Taalerissa ja se on varmasti oikein. Hän voi jatkaa Taalerin hallituksessa. Tai voi olla, että hän ei ole enää ehdolla jäseniä seuraavan kerran valittaessa.

Tämän hetkeinen kantani siis on, että hän ei välttämättä ole luopumassa kaikista osakkeistaan. Omasta puolesta en pidä häntä niin varmana vähentäjänä. En linkkamallasi tiedolla kyllä sulje pois mahdollisuutta, että hän jää pois hallituksesta ja myy koko omistuksensa. Se on edelleen minusta mahdollista.
Lampinen 2018

Tuossa 10 suurinta osakkeen omistajaa Taalerin toimintakerotuksesta 2018 ylhäällä ja toimintakertomuksesta 2019 alhaalla. Lampisella vähemmään osakkeita 2019. En onnistunut nopeasti tiedoitteita lukemaan. Ulkomuistista väittäisin hänen keventäneen enenmmän kuin tuo tuhat lappua. Lieneekö saanut jotain osakepalkkioita.

Ylempää ketjustahan tuo löytyi: Taaleri Oyj -ketju - #173 by SoSi4ever

1 tykkäys

Nyt suhteellisuuden tajua kehiin. Lampinen on myynyt 2.000 kpl Taaleria viimeisen 1,5v aikana ja hänen omistuksessaan on yli 505 000 osaketta. Tämä on oikea vertailukohta ja tästä sitten päättelet että hän haluaa tyhjentää salkkunsa? Nyt vetelet kyllä mutkia suoriksi. Osaketta on vaihtunut 1,5v aikana n 6.000.000 kpl josta siis Lampisen myynnit on 2.000 kpl?!! Osakkeen vähälikvidisyyskään ei puolla tätä väitettä.

15 tykkäystä

En vetele mutkia suoriksi. Hän ei ole enää yhtiön palveluksessa ja minusta erittäin todennäköistä, että hän sijoitusalaa tuntevana haluaa vähentää riskikeskittymäänsä Taalerissa ja hajauttaa omistuksiaan muualle. Niin ainakin itse tekisin. Hän ei vaan voi tehdä sitä sisäpiiriläisenä milloin vain. Mutta kun aika, hinta ja kysyntä kohtaavat niin on jopa erittäin todennäköistä mielestäni, että hän sen tekee. Tällä tarkoitan sitä, että sisäpiirimääräykset eivät estä häntä myymästä ja riittävän iso potti on myytävissä sopivaan hintaan.

Yhdistelmän totetuminen on hankalaa Lampisen kannalta, koska hän on mainitsemistani myyjistä ainoa, jota sisäpiiri säännöstö rajoittaa. Kaksi muuta intsikkaa haluavat tehdä saman ja eivät ole rajoitteisia.

Olen esittänyt edellä, miksi Taaleri on minulle kiinnostava case. Se siksi, että siinä myyntipaine. Olen pohtinut, voiko paine kestää pidempään kuin ajattelin ja siinä yhteydessä Lampinen nousi minulla esiiin. Toistan, minulla ei ole mitään tarvetta olla asiassa oikeassa, mikäli Lampinen ei vähennä, se positiivinen asia minun sijoituscaselle ja katalyytti tulee esille aiemmin. Itse olen varautunut siihen, että se tulee myöhemmin. Olen sitä mieltä, että katalyytti tulee, vähentää Lampinen tai ei vähennä.

Minua alkoi sinun kantasi Lampiseen hiukan kiinnostamaan. Miksi Lampisen pysyminen yhtiössä on iso asia? Osaatko kertoa miksi hänen pitää pysyä yhtiössä? Tuoko hän yhtiöön johtain korvaamatonta osaamista? Onko mielestäni todennäköistä, että hänen korvaaja on huonompi? mIksi näin? Eikö mitenkään voi olla mahdollista, että korvaaja on parempi? Lisäksis olen kiinnostunut miten itse näet tai ilmaiset mitä Lampinen on nyt tehnyt? Onko hän mielestäsi lähtenyt yhtiöstä? Oman näkymkseni mukaan hän ei enää tee ns. päivätyötä Taalerille ja osallistu pöivittäiseen operatiivisen työhön vaan tekee hallitustyötä ja antaa suunta viivoja yhtiön operatiiviselle johtoryhmälle. Esitän kysymyksen onko sinusta parempi, jos Lampinen on hallituksessa vai esimerkkinä hänen seuraajansa Antti Törmänen korvaisi hänet hallituksessa? Kerro miksi toinen on parempi kuin toinen? Itse olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että seuraaja Antti Törmänen olisi parempi, koska hänellä on työpaikkansa pelissä, jos yhtiöllä menee hyvin. Lampisella on pelissä oma suurehka osakeomistus, hyvä sekin. Mutta hän voi lähtökohtaisesti myydä omistuksesta suuren osan puhelinsoitolla ja tehdä ns. Lehdon Myllymäet.

3 tykkäystä

En ole sanonut että hän on iso asia yhtiölle Ja hänen pitäisi jäädä yhtiöön.
Oikaisin vain kaksi väitettä:
1.Hän olisi jättänyt yhtiön
2.Hän olisi vähentänyt omistustaan niin merkittävästi että sen perusteella siitä voisi päätellä jotain.

Pahoittelen sanamuotoani, olen itse käsittänyt, että häntä ei valittu uudestaan, koska hän ei esimerkkinä tässä tiedoitteessa ole valittujen hallituksen jäsenten joukossa.

https://tools.eurolandir.com/tools/Pressreleases/GetPressRelease/?ID=3766146&lang=fi-FI&companycode=sf-taalb&v=

En ole myöskään varma onko Taalerissa esimerkkinä Energialla oma hallitus ja voiko Lampinen olla siellä.