Osakesijoittaminen

Taboola - Adtech for OpenWeb - verkkomainonnan vaihtoehto

Taboola on vapaan netin mainonta- ja markkinointialusta, jonka toiminta perustuu käyttäjäanalytiikkaan normaalin seurannan ja käyttäjädatan keräämisen sijaan, kuten isoilla toimijoilla enemmän tai vähemmän suljetuissa ympäristöissä, Amazon, Google, Facebook jne.

Taboolan motto, “sisältö, josta saatat pitää”, kuvaa paljon sen liiketoiminnan periaatetta. Eli mainokset, joissa näkyy Suositeltu sinulle tms, on usein Taboolan tai kilpailijan Outbrainin tuottamia.

Käyttäjälle siis tuodaan esille asioita ja sisältöä, joista hän todennäköisesti on kiinnostunut. Toisin päin kuin esim Googlen kautta hakemalla tiettyä asiaa. Käänteinen hakukone tavallaan.

image

Lisäksi merkittävää on käytettävä teknologia. Käytössä ei ole cookieita, jotka nykyisellään tuottavat ongelmia ja jatkossa todennäköisesti poistuvat tai niiden toimintaa rajoitetaan merkittävästi. Taboolan toiminta perustuu koneoppimiseen ja jatkossa vielä enemmän syväoppimiseen:

Four years ago we evolved our technology from Machine Learning to Deep Learning. In simple terms, Machine Learning looks at known parameters to try to predict user behaviors and needs. While effective, it depends on us knowing exactly what the right parameters were to predict behaviors. Deep Learning is more advanced in that it figures out what the parameters are, making behavioral predictions much more accurate, self-learned, and independent of our intervention. We believe this puts us far ahead of our competitors and our significant experience makes it harder for them to catch up.

Asiakkaita ja referenssejä

Globaalisti useita mediataloja, joille tärkeää saada kävijät pysymään sivuilla. Sisältömarkkinointi olennaista ja tässä kohtaa Taboolan algoritmit auttavat kävijöitä saamaan kiinnostavaa sisältöä.

SPAC merger

Taboola on listautumassa SPAC mergerinä 2021 / Q2 aikana tai Q3 alussa. ION Acquisition Corp. toimii sulautumisen kohteena ja treidaa tikkerilla $IACA. Mergerin jälkeen tikkerinä $TBLA.

Sitovan sopimuksen julkaisun aikaan Taboolasta oli paljon puhetta ja kurssi kävi 17$:ssa ja hyvänä kohteena piti hyvää kurssitasoa 13$ tuntumassa. Kasvuosakkeiden ja erityisesti SPACien markkinan sulamisen takia kurssi tällä hetkellä NAV-tasolla. Valuaatio on kuitenkin tällä tasolla edullinen ja yhdistymisen jälkeen myös monet instituutiot voivat ostaa, kun ostorajoitukset poistuvat. deSPACien kurssiliikkeet ovat olleet vahtelevia, joten tämänkin kanssa volatiliteettia on odotettavissa.

Sijoittajamateriaali, tammikuu 2021.

Muuta suositeltavaa lukumateriaalia

Investopedia - Taboola: How “Content You May Like” Makes Money

Erittäin hyvä Seeking Alphan artikkeli, jossa avattu toimintaa, riskejä sekä potentiaalia:

Q1 raportin yhteydessä CEO:n ja perustajan Adam Singolda kommentit. Avaa hyvin yrityksen toimintaa lisää:
https://sec.report/Document/0001140361-21-017575/

Muutamia poimintoja artikkeleista:

Bisnesmalli - mistä raha tulee

How Content Marketing Business Works

  • The content contributors (advertisers) who wish to drive traffic to their sites and are willing to pay for it in the role of advertisers.
  • The publishers (bloggers/site owners) who put a Taboola widget on their site and get paid for displaying the links.
  • The interface (Taboola) which connects the contributors and publishers and facilitates the functioning of the marketplace.

Adblockerit on riskinä, eli jos mainoksia ei näytetä tuotto jää tulematta. Serverin kautta sivuille tuotettuna paremmin näkyvissä ja adblockerit ei ota kiinni niin helposti.

Although Taboola is at risk of revenue loss from adblockers, unlike many other advertisers they do not make use of any third-party cookies. Third-party cookies are already blocked in some web browsers such as Safari and Firefox, and will soon be blocked in Chrome. This makes Taboola a little more resilient than some other adtech platforms. The rise of adblockers however will likely continue to be a threat to Taboola’s business model.

Mainoksia näkyy paljon muuallakin kuin selaimissa. Verkkokaupat, pelit, sovellukset, TV:t jne.

Over the next 10 years I see Taboola growing to power recommendations for anything, such as eCommerce, games, applications, and I see those recommendations everywhere, on every device. They will live on our connected TVs at home, recommending shows people love, as well as in people’s cars surfacing content they love, podcasts, and text-to-audio from the open web. – Adam Singolda, Founder and CEO of Taboola

Kilpailijat

Outbrain toimii hyvin vastaavalla tavalla. Taboolan kanssa 80% markkinaosuus esim. UK:ssa (lähde aiempi seeking alphan artikkeli) vapaan verkon mainoksissa
Isot verkkomainostajat: Google, Facebook jne. - Nämä kuitenkin pääasiassa omissa ympäristöissä. Google toki paljon muutenkin.
Pienemmät niche -toimijat

Talous ja liiketoiminta

Listautumisen yhteydessä valuaatio 2612M$ ja liikevaihto (ex-TAC) 2020 379M$, 2021E 445M$.
ex-TAC on siis luku, jossa bruttotuloista on vähennetty mainostajille palautettava osuus. Vertaa bisnesmalliin, jossa rahan liikkeet selitetty.

Kassaan jää yhdistymisen jälkeen 582M$, jota on tarkoitus käyttää kasvun kiihdyttämiseen.

Taboola on monista SPACeista poiketen valmiiksi kannattava, vapaa kassavirta positiivinen ja kasvuluvut hyvällä mallilla. Valuaatio sijoittajamateriaalien pohjalta edullinen 10$ oletushinnalla:
2021E: P/S ~5 ja P/E ~16
2022E: P/S ~4 ja P/E ~14

2021 Q1 ylitti arviot, ja Q2 sekä FY2021 ennusteita nostettu, joten edellä olevat muuntuvat vielä edullisemmaksi.

2021 Q1 raportti ja uudet näkymät:
https://sec.report/Document/0001140361-21-017574/

Disclaimer: tätä kirjoitettaessa reilu positio salkussa - ainakin osa positiosta tarkoitus olla pidemmässä pidossa

16 tykkäystä

Uhhhh,tässä olisikin tarjolla varsinainen internetmainostamisen Kamux :slight_smile:

Ei ole pitkään aikaan Taboolat koneella näkynyt, mutta nämä “Sponsored by Taboola” -linkithän olivat aikoinaan melkein jokaisella uutissivulla siellä sivun pohjalla artikkelin jälkeen ja johtivat todella mielenkiintoisiin juttuihin, kuten “Tämä kotiäiti teke 500 euroa päivässä työskentelemällä kotona” tai “Et usko näitä rajuja vuotokuvia julkkiksesta” tai “Kolme tapaa miten harjaat hampaasi väärin”. Näistä on sittemmin moni sivusto hankkiutunut sittemmin eroon, koska vähemmän yllättäen kolmannen osapuolen roskakontentin spammaaminen on arvoa tuhoavaa. Ehkä taso on noussut viime aikoina, mutta tätä en voine varmistaa, koska adblockit blokkaa nyt ja tulevaisuudessa kaiken tuohon firmaan liittyvän.

Edit: Kokeilin unblokata hetkeksi. Onhan tuo mainosten taso noussut paljon siitä mitä ne pahimmillaan olivat, vaikka eipä noita kyllä kovin paljoa huvita klikata :smiley:

12 tykkäystä

Aivan loistava analogia, lainaan tämän ketjun uudelleenotsikointiin. Mutta yhtälailla vihattu toimiala, jolla huono tai ainakin vähintään heikompi maine historiasta. Mainokset ärsyttävät ja adblockit ihan syystä laajentavat käyttäjäkuntaa - niin toki itselläkin jo vuosia. Siitä huolimatta liiketoiminta kasvaa ja on tuottavaa, eli jostain sitä rahaa kuitenkin taloon tulee.

Mainosten ja sisältösuositusten laatuun on kuitenkin tehty jo parannuksia ja kehitetään jatkossa.
SA:n artikkelissa riskeissä mainittukin. Lihavoinnit omia tässä

Taboola has a very mixed reputation online. Some people love it, others apparently hate it. Taboola has been accused of spreading fake news. Others claim that Taboola show junk ads or clickbait. Another aspect is that the company is Israeli and is to be listed on the US stock market. Israel is not without its controversies, which likely will do no favors for Taboola’s reputation. Because of Taboola’s mixed reputation investors may not place a high premium on Taboola’s stock.

Taboola plans to use some of the funding “to start a moderation team to keep fake news and harmful content off the open web.” If Taboola can better fend off fake news, then this could help improve their reputation.

Ja adblockerien toimintaan on myös paremmat lähtökohdat kuin monilla muilla toimijoilla. Cookiet ei käytössä tai minimoitu. Lisäksi palvelinpuolen koodi auttaa tuomaan linkit näkyville. Cookiet tulevat poistumaan tai niiden käyttöä rajoitetaan merkittävästi. Apple on tämän jo aloittanut ja uskon muiden seuraavan perässä. Taboolalla on siis tässä jo etumatkaa.

Although Taboola is at risk of revenue loss from adblockers, unlike many other advertisers they do not make use of any third-party cookies. Third-party cookies are already blocked in some web browsers such as Safari and Firefox, and will soon be blocked in Chrome. This makes Taboola a little more resilient than some other adtech platforms. The rise of adblockers however will likely continue to be a threat to Taboola’s business model. I’m unaware of any plans by Taboola to counteract this threat.

Taboola has a slight technological advantage in combatting adblockers than other advertisers because Taboola runs a combination of client-side and server-side code. Adblockers work best at blocking ads generated by client-side code.

Mainokset ovat tietysti olennainen osa, mutta sisältömarkkinointi on toinen näkökulma. Kuvassa CNBC sivulta napattu osio, jossa sekä mainokset ja sisäiset sisältölinkit on Taboolan käsialaa. Tällä pidetään potentiaalisesti käyttäjä pidempään sivuilla lukemassa artikkeleita - ja näkemässä myös niitä mainoksia, joista tulee rahaa tehdä sitä sisältöä.

6 tykkäystä

Jos tulkitsen tuota linkkiä oikein, tämä on ollut kannattava Q1 2021, mutta ei esimerkiksi vuotta takaperin eli Q1 2020 ja yritys on olennaisesti kuitenkin sama kuin mitä silloin. Nyt Q1 2021 kohdalla TAC on laskenut samalla kun liikevaihto on kasvanut ja tämä on lisännyt bruttovoittoa niin paljon, että kvartaali pinnisti voitolle. Tämä ei varmastikaan ole kestävä kehityksen suunta kuitenkaan, eli liikevaihdon kasvattaminen lisää TACia.

Tämän perusteella ei oikeastaan voi sanoa, tuleeko yritys olemaan voitollinen SPACin jälkeen vai ei. Melko todennäköisesti arvioisin ei, koska kassan käyttö kasvupanostuksiin melkein koskaan ei tarkoita että alemmat tulosrivit paranevat samalla. Yhtiö suoraan kieltäytyi antamasta ennustetta muulle kuin oikaistulle EBITDAlle ja liikevaihtoluvuille.

Vapaa kassavirta Q1 2021 oli selvästi negatiivinen noiden materiaalienkin mukaan, joskin Q1 2020 positiivinen. Näiden perusteella todella kurja lähteä mitään ennustamaan. Tosin jos kassaa käytetään kasvuun, niin vapaan kassavirran suunta on tukevasti ulos yrityksestä. Useimmista muista SPACeista poiketen tällä on sentään mahdollisuus olla voitollinen.

Voisin muuttaa mieltäni jos näkisin pidemmältä aikaväliltä dataa, jonka perusteella ajatella muuta. En kuitenkaan löydä tuolta kuin Q1-lukuja tältä ja viime vuodelta + ohjeistus koskien Q2 2021 ja koko vuotta 2021 liikevaihdon ja oikaistun EBITDAn osalta.

4 tykkäystä

Kiitos @Helel, nimenomaan haastoa tämän ympärille kaipasin, mitä kaikkea jää itsellä huomaamatta ja pitää vielä ottaa huomioon.

Sijoittajamateriaalissa on tarkemmin lukuja. Adjusted EBITDA toki vain tässäkin.

Tuo Q1 FCF pitää vielä tutkia tarkemmin. Oli jo aiemmin työn alla, vielä ei ole ehtinyt Mutta ainakin taustalla on palvelinkapasiteetin lisäys tehokkaampien algojen kehittämistä varten.

FCF parilta vuodelta taaksepäin ja ennusteet. Tässä mainittu nuo investoinnit 2021, 30M$ yli normaalin

4 tykkäystä

En usko, että tuo vuoden 2020 FCF-taulukko tulee pitämään. Jos operatiivisen kassavirran positiivisuus peittoaisi investointikulut noin, eihän olisi tarvetta kerätä nettokassaa SPACilla ensinkään. Yleisesti ottaen en ole kovin tyytyväinen siihen, että ainoastaan liikevaihdon kasvu on hyvin määritelty. Standardikirjanpito on tärkeää, jotta ihmisillä ei ole omia viritelmiä.

Kyllähän tämä on ihan hyvä case, jos asiat menevät luvatulla tavalla. Mutta pitää olla luottoa pelkkään sanaan tässä vaiheessa.

Alright, nyt ehkä pihviä lisää. Luen nuo läpi.

1 tykkäys

Taboolan sijoittajasivuilta lisäinfoa, taseet jne. vähän enemmän avattuna

ja analyytikkopäivän materiaali, pitkälti vastaava kuin sijoittajamateriaali

2019 tehtiin strategisia investointeja valittujen toimijoiden kanssa - mitä sitten tarkoittaakaan, vaikutus kassaan ja tuloksiin nähtävissä kuitenkin myös tarkemmissa luvuissa.

4 tykkäystä

SEC filings, CEO:n kommentit

** Ethical responsibility**

We want to behave as a good corporate citizen. We stress the need for strong safeguards in order to combat hate and fake news poisoning the open web. At Taboola, we know that humans must be involved in solving a human-created problem, since AI is just a tool, not a solution. Through Q1, our moderation team reviewed about half a million ads every week before they made it to the open web. Content moderation is a top priority for us, and our entire management team spends significant time strategizing on this matter.

Eli moderointia tehdään jo nyt kattavasti. Osa kerätyistä pääomista tarkoitus osoittaa tämän osion kehittämiseen.

Pelkkä pääomien kerääminen ei ole aina tavoite. Toki 151M$ menee nykyisille Taboolan omistajille, mikä ei ole ihan vähän. Mutta iso osuus 77% jää edelleen haltuun. Verkostoituminen, lisäpanostukset kasvuun sekä mahdolliset yritysostot myös mukana kuvioissa.

We are pleased to have added two advertising and publishing veterans Deirdre Bigley and Lynda Clarizio to our Board. As part of our merger, Gilad Shany, the CEO of ION, our SPAC partner, will also be joining our Board. Details of these new Board members are the subject of a separate press release.

2 tykkäystä

Yhteistyötä Oraclen kanssa

Ensimmäinen vastaava yhteistyö molemmin puolin

“Advertisers deserve clear proof that their investments are paying off,” said Adam Singolda, CEO and founder, Taboola. “As we continue to innovate around formats and placements, bringing sophistication to the way we measure is equally as important. Oracle Moat is a clear leader in measurement and having their advanced analytics living side-by-side to our own measurement gives advertisers complete transparency. Advertisers get a clear picture of how Taboola video ads are mapping to their goals, whether more views, completions, or conversions. We are proud to team up with Oracle Moat on this exciting integration.”

Brasiliassa yhteistyötä Samsungin kanssa

The new service called Samsung News Feed brings news curation directly to the homepage of Samsung’s standard internet browser, Samsung Internet, offering a feed with news and content from well-known publishers such as: O Globo, Valor Econômico, Istoé, Época, Veja, Exame and R7 on Samsung cell phones.

2 tykkäystä

Ja isompaa kalaa verkkoon aiempien lisäksi: BBC asiakkaaksi

Taboola Feed, a seamlessly integrated feed that provides readers with personalised content for a more engaging experience, enabling monetisation of below-article placements, will be integrated into BBC.com - the home of BBC News and BBC Sport - in all markets outside the UK, where the publisher is commercially funded. Its aim is to drive revenue while keeping UX and the integrity of the brand intact, as well as to grow engagement and audiences across the site.

2 tykkäystä

Jatketaan yksinkeskustelua :sweat_smile:

Adam Singoldan haastattelu https://sec.report/Document/0001140361-21-018694/

3rd party cookiet on poistumassa vähitellen. Taboolalla on 1st party cookie käytössä, johon suositukset - sekä sisältö että mainokset - perustuu. Tähän perustuu myös palvelinkohtainen sisältö, jota mm. Adblockerit ei poista niin helposti.

Myös mm. Google on poistamassa 3rd party cookiet Chromesta 2022. Apple on tehnyt tätä jo nyt iOS:n osalta. Tarkoituksena on saada tietoturvaa parannettua verkossa yleisesti.


Types of cookies

Let’s run through definitions of first- and third-party cookies before taking a look at how they differ from one another.

First-party cookies

What are first-party cookies? A first-party cookie is created and stored by the website you are visiting directly. It allows site owners to collect customer analytics data, remember language settings, and carry out other useful functions that help provide a good user experience.

Third-party cookies

What is a third-party cookie? As the name implies, third-party cookies are created and placed by third parties other than the website you are visiting directly. Some common uses include:

  • Cross-site tracking: the practice of collecting browsing data from numerous sources (websites) that details your activity
  • Retargeting: using search activity to retarget visitors with visual or text ads based on the products and services for which they’ve shown interest
  • Ad-serving: making decisions regarding the ads that appear on a website, deciding when to serve these ads, and collecting data (and reporting said data including impressions and clicks) in an effort to educate advertisers on consumer insights and ad performance.

Here’s a table summarizing the key differences between first- and third-party cookies:

1st-party cookies 3rd-party cookies
Creation Originate from the main domain opened on users’ web browsers. Publishers set the cookies to their website using JavaScript code. Do not belong to the main domain opened on users’ browsers. They are loaded by third-party servers (such as ad servers) on publishers’ websites.
Accessibility Work on the main domain (publisher’s website) only. Accessible on any website that loads third-party server’s code.
Browser support Supported by all browsers. However, users are always free to block cookies from their browser settings. Historically supported by all browsers but many are now blocking them due to increasing privacy concerns. Also, in the case of incognito mode, browsers do not load third-party cookies.

Lähde: What is the difference between first and third party cookies?


Ja kaiken tämän vaikutus mainontaan tulee näkymään olennaisesti. Sisältömarkkinoinnilla tulee olemaan iso merkitys:

Walled gardens have direct access to their audiences and the means for easily securing consent for first-party data. Because of this, walled gardens will be one of the few areas where brands and agencies can leverage first-party data.

Eli isot toimijat (walled gardens) ja niiden datan käyttö omissa verkoissa vahvistuu. Openweb, yleinen netti sen sijaan on vapaata temmellyskenttää, jossa mm. Taboolalla on jo iso jalansija. Tämän voi olettaa vahvistuvan entisestään, kun verkon toimintarakenne muuttuu, First mower advantage jne. Kilpailua tulee varmasti lisää, mutta kakkua riittää myös jaettavaksi.

1 tykkäys

Cookiet tikun nokassa

1 tykkäys

Merger päivä julkaistu 28.6.2021

https://sec.report/Document/0001140361-21-020082/nt10019597x18_425.htm

DEF14 filing vielä julkaisematta ja hyväksymättä, jossa koko mergerin ehdot. Tulee kuitenkin oletettavasti aika pian, kun päivä on julkaistu.

Edit:
DEFM14A julkaistu
https://sec.report/Document/0001140361-21-020192/nt10019597x19_defm14a.htm

1 tykkäys

Israelin uudella pääministerillä Naftali Bennetillä suorat yhteydet sekä ilmeisesti reilusti omistusta Taboolassa

It recently became known that an investment Bennett made in Payoneer 13 years ago, before entering Israeli politics, is expected to yield him millions of dollars. The Israeli fintech unicorn plans to carry out an IPO through a merger with a SPAC named FTAC Olympus Acquisition Corp., at a value of more than $3 billion. Bennett is believed to have invested several hundreds of thousands of shekels in the company in its early days. Bennett has a long standing relationship with the company’s founder and President Yuval Tal, introducing him to Keren Levy, Payoneer’s current COO, who previously worked at Cyota.

1 tykkäys

Mergerin yhteydessä vaihtuu IACA:n nykyinen listaus NYSEstä Nasdaqiin.
https://sec.report/Document/0001213900-21-033069/

Uutta sopimusta taas kirjoitettu

Sliide itselle täysin uusi tuttavuus, mutta tekee sisältöä mm. operaattoreille ja puhelinvalmistajille
Mm. neljä US-operaattoria saatu asiakkaaksi
https://sliide.com/news/sliide-signs-fourth-operator-usa

1 tykkäys