Taboola on vapaan netin mainonta- ja markkinointialusta, jonka toiminta perustuu käyttäjäanalytiikkaan normaalin seurannan ja käyttäjädatan keräämisen sijaan, kuten isoilla toimijoilla enemmän tai vähemmän suljetuissa ympäristöissä, Amazon, Google, Facebook jne.
Taboolan motto, “sisältö, josta saatat pitää”, kuvaa paljon sen liiketoiminnan periaatetta. Eli mainokset, joissa näkyy Suositeltu sinulle tms, on usein Taboolan tai kilpailijan Outbrainin tuottamia.
Käyttäjälle siis tuodaan esille asioita ja sisältöä, joista hän todennäköisesti on kiinnostunut. Toisin päin kuin esim Googlen kautta hakemalla tiettyä asiaa. Käänteinen hakukone tavallaan.
Lisäksi merkittävää on käytettävä teknologia. Käytössä ei ole cookieita, jotka nykyisellään tuottavat ongelmia ja jatkossa todennäköisesti poistuvat tai niiden toimintaa rajoitetaan merkittävästi. Taboolan toiminta perustuu koneoppimiseen ja jatkossa vielä enemmän syväoppimiseen:
Four years ago we evolved our technology from Machine Learning to Deep Learning. In simple terms, Machine Learning looks at known parameters to try to predict user behaviors and needs. While effective, it depends on us knowing exactly what the right parameters were to predict behaviors. Deep Learning is more advanced in that it figures out what the parameters are, making behavioral predictions much more accurate, self-learned, and independent of our intervention. We believe this puts us far ahead of our competitors and our significant experience makes it harder for them to catch up.
Asiakkaita ja referenssejä
Globaalisti useita mediataloja, joille tärkeää saada kävijät pysymään sivuilla. Sisältömarkkinointi olennaista ja tässä kohtaa Taboolan algoritmit auttavat kävijöitä saamaan kiinnostavaa sisältöä.
SPAC merger
Taboola on listautumassa SPAC mergerinä 2021 / Q2 aikana tai Q3 alussa. ION Acquisition Corp. toimii sulautumisen kohteena ja treidaa tikkerilla $IACA. Mergerin jälkeen tikkerinä $TBLA.
Sitovan sopimuksen julkaisun aikaan Taboolasta oli paljon puhetta ja kurssi kävi 17$:ssa ja hyvänä kohteena piti hyvää kurssitasoa 13$ tuntumassa. Kasvuosakkeiden ja erityisesti SPACien markkinan sulamisen takia kurssi tällä hetkellä NAV-tasolla. Valuaatio on kuitenkin tällä tasolla edullinen ja yhdistymisen jälkeen myös monet instituutiot voivat ostaa, kun ostorajoitukset poistuvat. deSPACien kurssiliikkeet ovat olleet vahtelevia, joten tämänkin kanssa volatiliteettia on odotettavissa.
Sijoittajamateriaali, tammikuu 2021.
Muuta suositeltavaa lukumateriaalia
Investopedia - Taboola: How “Content You May Like” Makes Money
Erittäin hyvä Seeking Alphan artikkeli, jossa avattu toimintaa, riskejä sekä potentiaalia:
Q1 raportin yhteydessä CEO:n ja perustajan Adam Singolda kommentit. Avaa hyvin yrityksen toimintaa lisää:
https://sec.report/Document/0001140361-21-017575/
Muutamia poimintoja artikkeleista:
Bisnesmalli - mistä raha tulee
How Content Marketing Business Works
- The content contributors (advertisers) who wish to drive traffic to their sites and are willing to pay for it in the role of advertisers.
- The publishers (bloggers/site owners) who put a Taboola widget on their site and get paid for displaying the links.
- The interface (Taboola) which connects the contributors and publishers and facilitates the functioning of the marketplace.
Adblockerit on riskinä, eli jos mainoksia ei näytetä tuotto jää tulematta. Serverin kautta sivuille tuotettuna paremmin näkyvissä ja adblockerit ei ota kiinni niin helposti.
Although Taboola is at risk of revenue loss from adblockers, unlike many other advertisers they do not make use of any third-party cookies. Third-party cookies are already blocked in some web browsers such as Safari and Firefox, and will soon be blocked in Chrome. This makes Taboola a little more resilient than some other adtech platforms. The rise of adblockers however will likely continue to be a threat to Taboola’s business model.
Mainoksia näkyy paljon muuallakin kuin selaimissa. Verkkokaupat, pelit, sovellukset, TV:t jne.
Over the next 10 years I see Taboola growing to power recommendations for anything, such as eCommerce, games, applications, and I see those recommendations everywhere, on every device. They will live on our connected TVs at home, recommending shows people love, as well as in people’s cars surfacing content they love, podcasts, and text-to-audio from the open web. – Adam Singolda, Founder and CEO of Taboola
Kilpailijat
Outbrain toimii hyvin vastaavalla tavalla. Taboolan kanssa 80% markkinaosuus esim. UK:ssa (lähde aiempi seeking alphan artikkeli) vapaan verkon mainoksissa
Isot verkkomainostajat: Google, Facebook jne. - Nämä kuitenkin pääasiassa omissa ympäristöissä. Google toki paljon muutenkin.
Pienemmät niche -toimijat
Talous ja liiketoiminta
Listautumisen yhteydessä valuaatio 2612M$ ja liikevaihto (ex-TAC) 2020 379M$, 2021E 445M$.
ex-TAC on siis luku, jossa bruttotuloista on vähennetty mainostajille palautettava osuus. Vertaa bisnesmalliin, jossa rahan liikkeet selitetty.
Kassaan jää yhdistymisen jälkeen 582M$, jota on tarkoitus käyttää kasvun kiihdyttämiseen.
Taboola on monista SPACeista poiketen valmiiksi kannattava, vapaa kassavirta positiivinen ja kasvuluvut hyvällä mallilla. Valuaatio sijoittajamateriaalien pohjalta edullinen 10$ oletushinnalla:
2021E: P/S ~5 ja P/E ~16
2022E: P/S ~4 ja P/E ~14
2021 Q1 ylitti arviot, ja Q2 sekä FY2021 ennusteita nostettu, joten edellä olevat muuntuvat vielä edullisemmaksi.
2021 Q1 raportti ja uudet näkymät:
https://sec.report/Document/0001140361-21-017574/
Disclaimer: tätä kirjoitettaessa reilu positio salkussa - ainakin osa positiosta tarkoitus olla pidemmässä pidossa