Talenom - Automatisoiduilla prosesseilla tehokkaammaksi

40 EUR sanoi poks :hugs:

9 tykkäystä

Just olin samaa tulossa sanomaan :money_mouth_face:

4 tykkäystä

Nyt alkaa olemaan jo vähän yliarvostusta osakkeessa, tekisi mieli myydä omistus tähän väliin ja ostaa edes tirauksen matalemmalta, mutta tuleeko siihen mahdollisuutta? Siinä vasta kysymys…:roll_eyes:

2 tykkäystä

ENS - ENS 1,3milj. vaihto juuri @40,00

3 tykkäystä

Sama on käynyt mielessä jo useamman kerran. Onneksi ei ole missään vaiheessa tullut myytyä, koska kyytihän on ollut koko ajan vain ylöspäin. Suunnitelmissa pysyä mukana alkuperäisellä positiolla, ja ostaa lisää jos hinta laskee ilman kunnon perusteltua syytä.

8 tykkäystä

Kun tasalukuja paukkuu tänään myös Talenomissa niin piti oikein kurkata kertoimia. Pelkkä nousu kun ei tahdo kertoa osakkeen hinnasta vielä mitään. Ens vuoden p/e näköjään 25 ja osinko% ruhtinaalliset 1,8%. Kertoimet ovat kyllä päässet vähän venähtämäään. Osakkeeseen on hyvin hinnoiteltu tulevaisuuden kasvua, mutta siitä huolimatta ajattelin jatkaa tämän kyydissä roikkumista, bisnes kun vaikuttaa kehittyvän erinomaisesti. Kohonneet kertoimet vain tuppaavat laskemaan aina tulevaisuuden tuotto-odotusta. Aivan ilmaiseksi ei tässä casessa kasvua saa, suuri osa osakkeen hinnasta on oikeastaan pelkkää kasvuodotusta, “ilmaa”. Niinkuin myös Reveniossakin, mutta siltikin menin ostamaan sitä tuossa hiljattain. =-)

6 tykkäystä

Come on pitäähän sitä hintaa ollakin, joku vika olis tullu jos p/E olis 15

2 tykkäystä

image

11 tykkäystä

oho :slight_smile: menikö jo 42? Ette usko miten verottaja iloitsisi jos spekulatiivisesti treidaisi :wink: kerran kyllä möin talenomia piti melkein heti ostaa 3x posio monta euroa kalliimmalla.

Oon minä pieniä muutaman satasen voittoja ottanut toisella arvo-osuustililläni…

Ps. jos siis verottajalla olisi tunteet.

1 tykkäys

Itse kun mietiskelin 38€ kohdalla että ostaakko qt lisää vai aloittaako position talenomissa. Totesin, että enköhän saa talenomia samaan hintaan myöhemminkin. Wrong again :nerd_face:

2 tykkäystä

Ostat sitten parin vuoden päästä 38 eurolla splitin jälkeen.

15 tykkäystä

Eikö tässä kohta katota jo 2021 lukuja. Noin 20x 2021E tulos. Onko se nyt vieläkään niin paha?

2 tykkäystä

Kai se 2020H1 olisi ainakin hyvä katsoa ensin alta, ennen kuin siirtää katsetta 2021:een. :slight_smile: Mutta kovaa nousua. Toivottavasti Q4 on mennyt hyvin, ettei tartte korjailla alaspäin.

1 tykkäys

Kyttäsin 2017 että saisin ostaa Forward P/E 19 arvostukseen. Talenomin kasvaneen koon, parantuneen trackin yms. johdosta luulen että niitä ostoja joutuu nyt tekemään sinne eteenpäin katsottaessa n. 20 ja yli P/E arvostuksiin.

1 tykkäys

Häh?

Mikäli tämä oli minulle osoitettu niin tarkoitin että:
Kun vuosi vaihtuu niin markkina varmaan alkaa nyt hinnoittelemaan ensi vuoden arvostustasoa. Keväällä vahvistuu vuoden 2019 tulos, jos katsotaan 2020 ennustettua tulosta niin Forward P/E:ksi tulee n. 26.

Kun odottelin ostopaikkaa vuonna 2017 syksyllä, seuraavan vuoden ennustetulla tuloksella eteenpäin katsova P/E oli n. 20. Suomen Teollisuussijoituksen myynnit painoivat silloin kurssin hetkellisesti alle 12 eur, mistä aloitin ostot.

Tarkoitin siis sitä että Talenomin seuraavan vuoden tulostasoa katsova hinnoittelu on noussut parissa vuodessa p/e 20 → p/e 26 tasolle. Nämä vähän elävät kun kurssit liikkuvat mutta ei Talenom tulospohjaisesti ollut älyttömän halpa enää tuolla 12e tasossa vuonna 2017. Tosin kirjanpitolinjan potentiaalista alkoi olla jo näyttöjä ja yhtiön riskitaso oli mielestäni potentiaaliin nähden houkutteleva.

Mutta siis: Talenomiin on hinnoiteltu kasvua jo pitemmän aikaa, arvostus on kallistunut mutta näyttöjäkin on enemmän niiden vastineeksi.

7 tykkäystä

Kieltämättä aika kallis alkaa olemaan, mutta niin kauan kun yhtiö jatkaa näin hyvää kehitystä eikä hinta lähde aivan käsistä (>30% yli oman arvostukseni) niin en ole myymässä. Muuten olisi liian suuri riski, että jäisin paitsi mahdollisesti vuosia kestävästä hyvästä kehityksestä koska yritin optimoida 15%:n ylihinnoittelua ja jäin junasta. Lisäksi on tietysti parempi pitää verotuksellista syistä.

2 tykkäystä

Moikka @greenhornet

minkä laisen arvon saat talenomille ja millä menetelmällä?

1 tykkäys

Ei minulla ole mitään erityistä metodologiaa arvostukseen muihin verrattuna ja se onkin se pointtini. Joka tapauksessa, katson esim. PE/PEG:tä, osinkotuottoa, EV/EBITDA ja DCF:ää sekä analyytikoiden suosituksia. Näiden perusteella yritän saada hyvän suuntaa antavan käsityksen reilusta arvostuksesta joka esim. Talenomin kohdalla voisi olla 38 euroa.

Arvostuskertoimissa on kuitenkin monia ongelmia. Ne joko kertovat tämän päivän tilanteesta tai ovat erittäin herkkiä oletusten muutoksille (DCF). Lisäksi ne ovat kaikkien tiedossa. Joten en tee sijoituspäätöksiä niiden perusteella ellei minulla ole suurta virhemarginaalia kuten >30%. Paljon tärkeämpää on se miten näen kyseisen yhtiön liiketoiminnan kehittyvän. Minkälaisia kilpailuetuja yhtiöllä ja mihin suuntaan markkinat ovat kehittymässä.

13 tykkäystä

Viimeinen lause olikin se johon ja jossa salkussani kiinnitän huomiota holdien osalta; Talenom ja sen pysyvä kilpailuetu. Onko se pysyvä ja miten pelikenttä muuttuu ja mistä syistä se muuttuisi?

Muutoin todella hyvä eka kappale siinä mielessä ja taas toiseen suuntaan eli on hyvin häilyvää mitä kertoimia ja miten sallitaan yhtiöille tyyliin Revenio tai Talenom.