Talenom - Automatisoiduilla prosesseilla tehokkaammaksi

Itse en usko, että esim. Talenom tuo maaseudun pienehköille yrityksille ainakaan isoja kustannussäästöjä(varmaan voi olla kalliimpikin) kirjanpidossa, koska mun käsityksen mukaan maaseudulla kirjanpito on ollut aika halpaa.

Itse en ole vielä aivan vakuuttunut tästä automaatiosta kirjanpidossa.

Esimerkiksi olen nähnyt sellaista, että siellä on laitettu joku kuukausittainen kirjaus menemään automaattisesti ja väärinhän se meni ja yritys maksoi koko vuoden aikana kymmeniä tuhansia liikaa arvonlisäveroa. Tuon olisi huomannut, jos joku edes kirjanpidon perusteet omaava henkilö olisi vilkaissut kirjanpitoa 15 minuuttia. Mutta tehoja täytyy saada ja varmaan joka kuukausi yrityksen kirjanpitoa tekee eri henkilö, niin kukaan ei ole kärryillä mitä tapahtuu.

Tehojahan tällä automaatiolla saadaan kirjanpitäjistä, mutta ei ne sitten kyllä välttämättä tiedä paljoakaan siitä yrityksen toiminnasta tai mitä siellä kirjanpidossa tapahtuu. Ja kun kukaan ei välttämättä katso yhtään perään näitä automaatiolla meneviä kirjauksia, niin joku virhe voi toistua pitkäänkin.

Näistä kommenteista huolimatta itse kyllä uskon, että näihin sähköisiin järjestelmiin ja lisääntyvään automaatioon mennään, mutta ei se automaatio välttämättä vielä ole siinä mallissa, mitä meille halutaan uskotella. Tai no voi se olla ihan hyvässä mallissa, jos kirjanpidon laadulla ei ole väliä.

Lisätään se vielä, että kyllä sitä ilman automaatiotakin saadaan isoja virheitä tehtyä.

4 tykkäystä

Loppuhuomiosta plussaa. Turha mun mielestä ajatella että koko toimialan digitalisoimisessa olisi ongelmia, jos jotkut toimijat ei osaa tehdä asioitaan oikein. Tuskin tilanne johtuu digitalisoimisesta - vaikka tehtäis paperilla niin samat toopet siellä silti säätäis.

Ite en toistaseksi kyllä kovin vakuuttunut ole ollut talenomin softasta. Ainakaan verrattuna Netvisoriin. Mutta toisaalta, mä olen ollut vähän pöydän molemmin puolin - jos hinnoittelu on kunnossa ”tuotteelle ja tekijälle”, niin miksi ei. Ja voin olla totaalisen väärässä softan laadustakin. Ja sitäpaitsi se lienee semi toissijainen juttu firman liiketoiminnan kannalta.

Huh, ymmärtäisin tuon kurssinousun jos olisi tullut posari tai muu myönteinen tiedote. Onkohan kulisseissa tapahtumassa jotain?

Ensi vuoden ennusteelle pe näköjään reilut 26, ei se nyt tietysti vielä täysin mahdoton ole. Odotukset ens vuodelle toki kasvaa samaa vauhtia kuin kurssi. Markkinan luotto yhtiötä kohtaan on tällä hetkellä kunnossa. Mutta otan tämän mielihyvin, osakkeen hinta menee nyt oikeaan suuntaan :slightly_smiling_face::santa::beers:

6 tykkäystä

Täähän lentelee kuin UFO uhmaten fysiikan lakeja. Markkina-arvo on kohta 300M€. Ajattelin osakkeen ollessa 30€ pinnassa, että en viitsi enää ostaa, kun kohta se sakkaa kumminkin. Sen sijaan olen näköjään viikko viikolta enemmän väärässä. Ei oteta (ainakaan omistajilta) mitään pois. Hieno nousu. :slight_smile:

4 tykkäystä

Kirjanpidon automaatiota on ollut erppeihin (esim. SAP) sisäänrakennettuna jo vuosikymmeniä. Ja kyllä erpeillä tosiaan saa virheitä aikaan. Oriolalla on Kauppalehden mukaan Ruotsissa vaihto-omaisuuskirjanpidosssa virhe, jonka vuoksi Oriola joutui antamaan viime viikolla tulosvaroituksen. Näistä uutisoidaan monesti aika raflaavasti. Välttämättä vika ei ole järjestelmässa. Vika voi olla myös ihmisessä. Automaatio sitten vaan tosiaan voi toistaa virhettä jopa vuosia, ennen kuin virhe huomataan.

Itse en näe Netvisoria, Procountoria ja Talenomia suurten ja keskisuurten yrityksien järjestelminä vielä. Niille on sopivampi markkina pienyrityksissä, joilla ei ole varaa pitää edes yhtä kirjanpitäjää palkkalistoilla, vaan käyttävät mm. sen vuoksi tilitoimistopalveluita.

Maaseudulla kirjanpitotyö on tuntihinnaltaan halvempaa kuin kasvukeskuksissa. Mutta mikään ei estä kirjanpitäjää ja asiakasta käyttämästä näitä nettipohjaisia järjestelmiä. Näiden kanssa Talenom kilpailee omalla konseptillaan, jossa Talenom tarjoaa sekä kirjanpitäjän että nettipalvelun.

Itseäni tosiaan kiinnostaa Talenomin todellinen potentiaali tässä markkinassa, jossa kilpailu on jo aika kovaa, kun vastassa on Visma ja Accountor. Näistä Accountrorilla on aika samankaltainen konsepti ja kokoluokka.

2 tykkäystä

“To err is human. To really foul things up you need a computer.”

:sweat:

1 tykkäys

Tietokone toimii aina täsmälleen kuten käsketään. Eri asia riittääkö ymmärrys käskeä tietokonetta kuten oikeasti halutaan.

2 tykkäystä

Nimenomaan. Ne emämunaukset tarvitsevat työkalua jonka voi käskeä tekemään enemmän väärin kuin mitä muuten yksi ihminen ehtisi… :slight_smile:

1 tykkäys

Pahoittelut, tämä kysymys oli jäänyt huomaamatta.

Fortnox on Ruotsissa erittäin vahva, ja uskon Talenomin tämän kyllä tunnistavan. Varmasti yksi asia, mikä Talenomin Ruotsiin laajentumista määrittää, on kyky tarjota lisäarvoa Fortnoxin päälle. Oletettavasti Talenom uskoo, että Ruotsista löytyy iso markkina joka haluaa laajempaa palvelua hyvän softan päälle. Se on sitten spekulaatiota, miten tämä nykyinen yhteistyö muokkautuu tulevaisuudessa.

Periaatteessa lienee mahdollista, että Fortnox olisi jatkossakin asiakasrajapinnassa (“front end”) ja Talenom hiljalleen toisi omaa teknologiaansa “konepellin alle” eli vahvistaisi automaatiota tätä kautta. Fortnox itse kehui Talenomin teknologiaa, kuten täälläkin on puhuttu. Olettaen että rajapinnat on kunnossa, tämä tuskin olisi suuri hidaste teknologian kannalta. Tietysti silloin Fortnox ottaisi oman osansa kassavirrasta, mikä pienentäisi Talenomin ansaintaa tai nostaisi asiakkaan hintaa. Samalla tämä kuitenkin helpottaisi asiakkaiden imigraatiota.

Tuo Ruotsin tilanne elää vielä varmasti monta vaihetta, ja vaikea sanoa, mikä lopullinen muoto on. Selvää on, että Talenom on markkinalla haastajan asemassa. Katsotaan ensimmäiseksi saako yhtiö siellä muun liiketoimintakonseptin toimimaan ja lähteekö myynti vetämään. Sen jälkeen on helpompi miettiä teknologiaratkaisuja.

9 tykkäystä

Jos puhutaan tilitoimistomarkkinasta yleensä, niin asiakasmäärällä mitattuna ollaan vielä alkutekijöissä. Suomessa Talenomin arvion mukaan 60-80% yrityksistä toimii vielä paperimallilla. Ruotsissa tilanne on vielä heikompi eli enemmän paperia kuin Suomessa. Tämä ei siis ole tarkkaa tietoa, vaan perustuu Talenomin todennäköisesti kohtuullisen hyvään arvioon asiasta.

Jos vedätään hieman mutkia suoriksi, niin isoilla yrityksillä nämä asiat ovat olleet jo vuosia kunnossa ja pienet yritykset vasta virittelevät asiaa. Tästä syystä iso massa yrityksiä on vielä digitalisoimatta. Voluumeissa mitattuna suhteet olisivat sitten erilaiset, mutta en osaa tätä tarkemmin arvioida.

8 tykkäystä

47 rikki. Vastahan olimme 37. :thinking:

10 tykkäystä

Ihan älytöntä. Arvostetaanko tässä jo vuotta 2025?

9 tykkäystä

Alkaa tuntua siltä… Kyllä jo hirvittää, mutta ei ole mitään järkeä hypätä pois kyydistäkään koska ylämäkeen kiipeäminen on vuoristoradassakin palkitsevin kohta?:thinking:

2 tykkäystä

Kinnunen on pakotettu vaihtamaan suosituksen välillä negatiiviseen, vaikka se sydämestään kouraiseekin :cry: :upside_down_face:

2 tykkäystä

Löytyykö tälle nousulle mitään erityistä syytä? Tekisi mieli hieman keventää, mutta toisaalta mitä hyötyä siitäkään olisi, kun kerta ovat pitkässä salkussa :man_shrugging:

2 tykkäystä

Alkaa jo pelottamaan tuo nousu, mutta mutta, en haluaisi toistaa samaa virhettä, kun tein Nesteen kanssa ja myin liian aikaisin. Vieläkö tulis +100% ens vuonna?

2 tykkäystä

Jos katotaan pelkästään seuraavan vuoden lukuja niin hintaan 47€ P/E olisi 2020e EPS luvuilla ~30x, samaan aikaan vuoden 2020 EPS kasvu-% on 31,9% (inderes ennuste). Joten eikös tuo lappu oo ihan turvallisella pohjalla jos uskotaan pelkästään ensivuoden ennusteita?

1 tykkäys

Ulkit ostavat pää märkänä. Osaketta hinnoitellaan selkeästi ulkomaisten verrokkien kanssa samoille hintatasoille eli korkealle

Taidan kyllä keventää hitusen ensimmäisen kerran kunhan tuo verovuosi vaihtuu. Samalla vähän katsella miten nuo uudet säästötilit vaikuttavat näihin pienempiin yhtiöihin

1 tykkäys

Ensi vuoden ennuste taitaa taas vaatia yhtiölle ennätysmäisiä kasvulukuja. Varoittelin jo kesällä, että sellaisen kasvun toteutuminen, josta yhtiöllä ei ole aiempaa näyttöä, on kaikkea muuta kuin itsestään selvyys. Ja loppuvuodesta Indekin totesi, että on ollut liian optimistinen yhtiön kasvukäyrän kanssa. Eipä se silti osakkeen hinnankehitystä suuremmin ole haitannut. :slightly_smiling_face:

En siis sano etteikö ennuste voi osua kohdalleen, tai kasvu mennä siitä ylikin, mutta ei se mikään saletti ole.

1 tykkäys

Onhan talenom myös softatalo, markkina vissiin peilaa tällä hetkellä talenomille arvostustasoa myös siltä sektorilta.

5 tykkäystä