Nooooo…
En muista mitä siinä haastattelussa varsinaisesti sanoin taustoitukseksi, mutta selvennetään nyt mitä tässä haettiin haastona. Eli Talenomin ydinliiketoimintahan on selkeää, eikä tuossa ylätason visiossa tai strategiassa ole tapahtunut mitään ihmeellistä. Samaa hyvää ja selkeää settiä koko ajan.
Mutta sitten sen ytimen ympärillä on tapahtunut kaikenlaista ja kansainvälistymisen kulmiakin on ollut monia. Eli jos menette vähän pidemmälle historiaan niin Talenom on mm. suunnitellut “yrittäjän tavarataloa”, josta asiakkaat voisivat hankkia tarvitsemiaan työvälineitä (kuten tietokoneita ja puhelimia) volyymialennuksella ja Talenom saisi siivun. Ekosysteemin kannaltahan tuo oli mielestäni erittäin hyvä idea ja siihen saatiin muistaakseni Gigantti-kumppaniksi, niin paperilla näytti hyvältä - mutta ei siitä koskaan mitään tullut. Sitten oli henkilöstövuokrausta samoihin aikoihin, joka näytti hetken aikaa kasvavankin - mutta lopulta supistettiin ja tiputettiin esityksistä pois. Sitten oli rahoituspalveluita, joita on edelleen, mutta aika hitaasti se on edennyt vaikka välillä on ollut isojakin puheita.
Itselle konkreettisin on ollut TiliJaska, joka tuli ryminällä yli kaksi vuotta sitten, mutta on mielestäni jäänyt aikalailla keskeneräiseksi tuotteeksi. Suomalaiset IBAN-tilit ovat tulossa, mutta ne ovat olleet tulossa pitkään - taitaa olla kohta kaksi vuotta kulunut siitä, kun itse odotin sitä ensimmäisen kerran. On ollut itselle pettymys tuo palvelu, enkä ole täällä Foorumilla ollut yksin ajatukseni kanssa. TiliJaskasta puhuttiin myös aikoinaan kansainvälistymisen kärkeä, koska kevyempi ohjelmisto, helpompi ottaa käyttöön ja mahdollisuus suuriin asiakasmassoihin. No sekään ei nyt varsinaisesti tapahtunut, Ruotsissa on omat perinteiset järjestelmät tulossa, Espanjassa on / oli eri alusta ja Italiasta ei ole vielä tietoa. Eri alustojen ja ohjelmistojen kehittäminen on kallista ja hankalaa, minkä takia itse olin hyvin tyytyväinen uudesta strategiasta ohjelmistojen puolella. Vaikka tämä brändi- ja tuoteratkaisujen yhtenäistämisen (mitä pidän erittäin järkevinä) esitettiin suoraviivaisena evoluutiona, ainakaan minulle tämä ei ole aiemmin esittäytynyt selkeänä - mikä voi olla kiinni analyytikon rajallisesta älyllisestä kapasiteetistakin. Sitä on kyllä kerrottu, että pohja on kaikissa sama.
Talenom on mielestäni erinomainen yhtiö, eikä tätä mielestäni himmennä se, että yhtiö kokeilee uusia juttuja ja välillä epäonnistuu. Kaikki hyvät yhtiöt tekee niin. Ja jos esimerkiksi kansainvälistymiseen saadaan uutta tietoa ja opitaan, niin tottakai sitä kärkeä kannattaa muuttaa. Sehän on selvä, että laadukas yhtiö reagoi uuteen tietoon ja muuttaa tarvittaessa suuntaa. Kommunikaatiossa minusta olisi mukavampi, jos sanottaisiin selvästi että tätä kokeiltiin mutta ei toiminut - siirrytään eteenpäin tai tehdään tämmöisiä muutoksia. Nyt on välillä tuntunut, että hankkeet haudataan jos lopputulos ei ole hyvä. Mutta kun uutta yritetään niin kaikki ei onnistu - ei siinä mitään. Kukaan täällä ei ole aina oikeassa eikä kukaan ole kritiikin yläpuolella.
Kunnianhimoa Talenomilta ei ole puuttunut eikä puutu vieläkään, mikä on mielestäni mahtava juttu. Ei Eurooppaa valloiteta ilman isoja visioita. Silti ydinliiketoiminnan ulkopuolella say/do-suhde on minun mielestäni ollut toistaiseksi varsin heikko, ja yhtiön menestys on perustunut ydinliiketoiminnan erinmaiseen kehitykseen. Vielä ei ole saatu rakennettua sellaista ekosysteemiä palvelun ympärille, mistä on puhuttu pitkään - ja mikä mielestäni on ollut paperilla erittäin hyvä ajatus. Tämä ei tee Talenomista huonoa yhtiötä eikä huonoa sijoituskohdetta, mutta kuka tahansa historiaan tutustuva voi katsoa, ettei kaikki suunnitelmat ole menneet maaliin ihan odotetusti.
Ymmärrän sinänsä hyvin, että tuo haastattelun otsikoksi päätynyt nosto herätti kritiikkiä. Strategiahan ei varsinaisesti ole poukkoillut, vaikka sen sisällä on tapahtunut kaikenlaista. Minä en noita haastattelujen otsikoita päätä, mutta käsi ylös virheen merkiksi
Toivottavasti tämä selkeytti omia ajatuksiani, jos ne eivät haastiksessa tulleet läpi.
PS. Se on muuten terveen firman merkki, että haastoon osataan vastata eikä kiskaista hernettä nokkaan. Toimitusjohtaja hoiti kysymyksen mielestäni hyvin - tämmöinen mielikuva on jäänyt, vaikken nyt ruvennut haastattelua kelailemaan.