Osakesijoittaminen

Tamturbo- Uusi listautuja First Northiin?

Turboja voi pian ehkä ostaa myös osakemuodossa! Tamturbo Oyj kertoo että suunnittelevat entryä First Northille:

Pakko sanoa, että ajoituksen puolesta yhtiöllä riittää pokkaa. Vilkaisin läpi ja itseltä menee ohi, koska:

  1. Yhtiö ei tuota voittoa (vastoin omaa suunnitelmaa).
  2. Tällä hetkellä pidän rahani paljon mielummin toisissa yhtiöissä.

Onko foorumilla yhtiön edellisiin anteihin (2017 ja 2019) osallistuneita? Erehdyin lukemaan Kauppalehden palstalta sen aikaisia näkemyksiä yhtiöstä, joten olisi hyvä saada täältä myös näkemyksiä.

17 tykkäystä

Huoltovapaa ja öljytön kompura. Näin äkkiseltään vois kuvitella että jotakin saumaa olisi kasvun suhteen.

Finderin perusteella 2018 ja 2019 liikevaihdon kasvu ollut 250 % ja 280 %, mutta ilmeisesti hyvin nuori firma.

Panostuksia näköjään tehty kun 2019 liikevaihto n. 2 milj. € ja tulos - 3 milj.€ :smiley:

3 tykkäystä

Mielenkiintoinen tulokas, kun tekee mieli jorista jotain itsestään selvää jo etukäteen.

Rahaa palaa peräpeilianalyysilla huolella, joten luonnollisesti kiinnostaa johdon näkymä listautumisannin rahojen käytöstä ja tulevasta burn ratesta per vuosi. Korona-aikana investointeja lykätään ja uuden tekniikan käyttöönotto ei ole teollisuudessa se helpoimmin myytävä asia. Miten tämä taklataan?

Plus as-a-service-mallissa (jos ymmärrän heidän toteutuksensa oikein) myynti tuo kestävää kassavirtaa, mutta myynnin kasvaessa nopeasti pääoman riittävyys joutuu koetukselle. Jos vanha liikevaihdon kasvutavoite on voimassa, pitää annissa kerätä aimo potti rahaa, eli ei ole tulossa halpa anti perinteisen kerroinjumpan kautta käytynä.

Ja se peruskysymys - miksi pörssiraha? Iso raha etsii tällaisia ostokohteita lihotettaviksi ja listattaviksi. Pörssisijoittajan näkökulmasta hillotolppa näyttäisi olevan kaukana tulevaisuudessa.

Tällaisia tamturboja pörssi kaipaa ja peukutan rohkeutta, mutta saap nähdä osallistunko tähän itse. Syynään kuitenkin listautumismatskun, kun se aikanaan julkaistaan.

4 tykkäystä

Jos teknologia on ylivertaista ja kilpailijoihin on vuosien etumatka, niin miksi Atlas Copcon kaltainen peluri ei olisi ostanut teknologiaa salkkuunsa?

3 tykkäystä

Tämä ei täytä omia kriteerejäni edes tarkastella enempää, koska nykyliiketoiminta ei ole kannattavaa.

Lähtökohtaisesti en lisäksi osallistu IPOihin pitkällä tähtäimellä, koska ensiannin jälkeisinä vuosina yhtiöt keskimäärin alisuoriutuvat. Näin käy silloin, jos antiarvostus perustuu vahvasti kasvuodotuksiin eikä nykyiseen liiketoimintaan, koska analyytikoiden vuosia eteenpäin tehdyt kasvuennusteet eivät lähtökohtaisesti koskaan toteudu. Ennusteet pitää pohjata paremman puutteessa yhtiön julkaisemaan tietoon, ja antia varten se on täyteen puffattua.

Pikavoitot ylimerkinnästä asia erikseen.

5 tykkäystä

Yhtiön nettisivuilta löytyy kätevä tietopaketti tuotteesta ja sen tuomista hyödyistä :+1:t2:

Pientä epäilyä herättää sijoittajaosiossa maininta siitä, että tuotteen pienet kustannukset perustuvat yhtiön omaan näkemykseen :thinking: Eli onko noiden värkkien hyödyt todettu vasta paperilla…?

Mielenkiintoinen myös tuo Air-as-a-service (Aaas :smiley:) konsepti.

3 tykkäystä

Hmm kannattaa kyllä odotella tarkempia tietoja annista. Mihin asettavat esimerkiksi firman valuaation? Tähän on vuodesta 2012 haettu rahaa mitä erilaisimmin keinoin, sielä taitaa olla pari joukkorahoituskierrostakin takana. Ja vuosikausia rahaa on poltettu enemmän kuin on saatu liikevaihtoa kasaan, ilmeisesti johdon palkkiot ovat ainakin kohdallaan firmassa joka ei koskaan ole tuottanut voittoa liki kymmenen vuotisella taipaleella. Suhtautuisin ainakin varauksella näihin markkinointipuheisiin, liikevaihto on nyt Q1 kasvanut jo 2500%, enpä tiedä, jos tuote on noin ylivoimainen ja kasvua tulee KANNATTAVASTI tuota tahtia niin miksi tätä tarvitsee pörssiin viedä, luulisi että teollisia ostajia olisi jonoksi asti.

6 tykkäystä

Skaalautuva ja joustava liiketoimintamalli
Air-as-a-Service -palvelumalli mahdollistaa Yhtiön asiakkaille paineilman ostamisen palveluna helposti ja luotettavasti ilman investointeja paineilmakompressoriin. Joustava myynti- ja toimitusketju mahdollistaa Tamturbon liiketoiminnan tehokkaan skaalaamisen. Yhtiön nykyisillä asiakkailla on tehtaissaan arviolta 1 500 eri valmistajan kompressoria sadoissa eri tehtaissaan, mikä merkitsee Yhtiölle merkittävää myyntipotentiaalia.

aaS-konseptit häiritsevät itseäni valtavasti. Nykyään sijoittajille yritetään myydä mitä vain skaalautuvana lisäämällä siihen aaS-pääte perään.

Mieleen tulee välittömästi Fondian Legal department-as-a-Service (LaaS), joka on käytännössä tuntilaskutuksella tapahtuvan asiantuntijatyön myymistä kuitenkin. Ei sen tuotanto skaalaudu, eli tuotanto kasvaa lähinnä sitä myöten kun kasvatetaan tuotantokustannuksia samassa suhteessa.

Sama paineilman kanssa. Tässä yritetään ilmeisesti myydä hyödykettä palveluna. Ennustettavuutta palvelumalli kyllä lisää, mutta ei se skaalautuvuutta juurikaan. Toimitusketjulla tietysti voi toimittaa kasvavaa kapasiteettia johonkin pisteeseen ilman lisäkuluja, mutta ennen pitkää sitä joutuu laajentamaan,

Nyt menin tutustumaan tähän kuitenkin, ja se on teidän syytä. :smiley:

17 tykkäystä

Tämä palvelumalli kuulostaa omaan korvaan eräänlaiselta leasing-mallilta. Ja joka sellaisena, voisi olla sopivan rahoituskumppanin kanssa Tamturbon hoidettavissa. Rahoituskumppani ottaisi oman siivunsa, mutta veisi Tamturbolta kamat pois taseesta.

Tai siis toi bisnes voitaisiin hyvin tehdä normaalina leasinginä, jossa asiakas hankkii laitteen leasingfirman rahoittamana. En tiedä yritetäänkö tästä nyt vaan tehdä jotenkin seksikästä vai onko tässä jotain oikeata innovaatiota. Epäilen ensimmäistä, tietämättä asiasta kuitenkaan mitään. Ehkä olen skeptinen luonnostani. :slight_smile:

EDIT: Ja siis mielestäni yksinkertainen on kaunista. Jos jokin asia toimii jo, niin ei tarvi lähteä pyörää keksimään uudestaan, jos pyörän keksiminen ei kuulu liiketoiminnan coreen tai sillä ei saavuteta jotain poikkeuksellista etua. Ei siis liisaus olisi häpeäksi, jos asiakkaat investointiin rahoitusta tarvitsevat.

3 tykkäystä

Nyt kun sanoit, ei ole itsellenikään selvää, miten tämä poikkeaa tavanomaisesta vuokra+huoltosopimuksesta. Tai vaikka myisivät laitteen ja siihen päälle huoltosopimuksen.

Malli ei ole huono, jos teknologia on hyvää ja siitä on kilpailueduksi pitkäaikaisten asiakassuhteiden muodostamiseen. Koneen liiketoimintamalli on samantapainen, mutta ei se erityisen skaalautuva ole.

Miksihän listautuvat nyt? Pahoin pelkään, että ensi vuonna ei olisi enää yhtä kovia liikevaihto- ja kasvulukemia esiteltävänä, joten on pakko painaa kaasua nyt. Toinen vaihtoehto on akuutti kassakriisi, mutta en löydä tasetta mistään.

3 tykkäystä

Jos Tampereen turbomiehet aikovat olla listalla kesäkuun loppuun mennessä, annin järjestäjänkin täytyy olla jo tiedossa…

1 tykkäys

Juuri näin yleensä toimitaan vastaavissa toteutuksissa. Asiakkailta tulee usein halu saada toteutus palveluna, jolloin saadaan järjestelyt pois omista leasing -soppareista sekä varsinkin taseesta. Jos koko paketti tulee yhdeltä toimijalta, niin helpompi toteuttaa ja hankkia. Yleensä samaan pakettiin niputetaan vielä huolto- ja ylläpito - tosin näissähän sitä huoltoa ei tarvita :grin:

https://tamturbo.com/investors/lehdistotiedote-11-05-2020/ ->
Augment Partners AB toimii Yhtiön taloudellisena neuvonantajana ja Nasdaq First North Growth Market Rulebook -sääntöjen mukaisena hyväksyttynä neuvonantajana listautumisen toteutuessa. Nordnet Bank AB toimii suunnitellun Listautumisannin merkintäpaikkana. Smartius Oy toimii suunnitellussa Listautumisannissa Yhtiön oikeudellisena neuvonantajana.

3 tykkäystä

Ajankohta ihmetyttää myös itseäni ja keksin saman skenaarion kuin mitä esität. Eli nyt on possulla huulipunat ja botoxit kohdallaan, joten pitää lähteä tansseihin, kun peili ei vielä hajoa naaman edessä. Mutta korrrostan, kyseessä on vasta epäily…

Myös toinen pointtisi eli as a service -rimpsun liittäminen sijoitustarinoihin eri etuliitteillä on minustakin jo ärsyttävää. Sijoittajalle voi tulla stoorin myötä tippa silmään, mutta varomattomalle pisarassa voi olla vieno urean sivumaku.

4 tykkäystä

Olen seurannut piensijoittajana Tamturboa muutaman vuoden, joten uskoisi tietäväni firmasta jotain.

Listautumisen syy on mielestäni tällä kertaa harvinaisen selkeä. Yhtiö hakee kasvuun rahoitusta, koska kasvutavoitteet ovat kovat.
Vanhojen omistajien rahastus ei ole tällä kertaa annissa kyseessä.
Yhtiö on kasvanut jo tähän mennessä, mutta tavoitteet on tulla globaaliksi teknologiayhtiöksi.
Kasvu on vaatinut jo tähän mennessä isoja pääomia ja yhtiö on tehnyt ja tulee tekemään merkittäviä tappioita. On mielestäni selvää ettei yhtiö pysty rahoittamaan kasvua tulorahoituksella haastaessaan isoja toimijoita.
Tähän mennessä firman ongelma on ollut että kehitystä on kokoajan tapahtunut, mutta kasvu ei ole tullut niin nopeasti kuin on suunniteltu.
Tamturbo on saanut referensseillä jalan oven väliin isoille asiakkaille ja kasvattanut myyntiä sekä organisaatiota vastaamaan isompaan kysyntään.
Taseesta tuskin löytyy syitä sijoittaa firmaan, syyt sijoitukseen haetaan puhtaasti kasvupotentiaalista.
Syy miksi alan isot toimijat eivät ole satsanneet turbokompressoreihin on että tekniikka tuhoaa niiden kannattavan huoltobisneksen.
Muskeleita Tamturbolle antaa yhteistyö Sulzerin kanssa.

Air-as-a-Service -palvelumallin tärkein tehtävä on mielestäni nopeuttaa ja helpottaa asiakkaan ostopäätöstä.

Monet tulevat varmasti pelästymään firman historiallisia tunnuslukuja, mutta mielestäni on positiivistä ja todella harvinaista että saadaan todellinen kasvuyhtiö listautumaan.

5 tykkäystä

Sijoitustiedon puolelta copy-paste viime vuodelta (ei siis omaa tekstiäni enkä ole lukuja tarkastanut).

Ei tuo 2019 LV-tavoite 5MEUR ainakaan toteutunut, taisi jäädä alle puoleen (2,1MEUR). Liekö nyt parempi kristallipallo tarjolla tai vanhaan vaihdettu patterit.

3 tykkäystä

Kiinnostavia näkökulmia. Hyvä saada yhtiötä pidemmän aikaa seurannen näkemyksiä palstalle. Sijoititko yhtiöön missään vaiheessa? Saanko kysyä että miksi sijoitit tai jätit sijoittamatta?

1 tykkäys

Sijoitin loppuvuodesta 2016 Tamturboon, sen jälkeen en ole yhtiöön sijoittanut.

Yhtiö tuossa vaiheessa oli start-up, jolla oli yksi kompressori toimitettuna.

Silloin(kin) yhtiöllä oli kovat kasvusuunnitelmat, jotka eivät ole toteutuneet aikataulussa.

Kasvutavoitteet ovat siirtyneet eteenpäin, ja rahaa on palanut luonnollisesti mahdollistamaan tulevaisuuden kasvusuunnitelmia.
En ole koskaan pettynyt sijoitukseen, koska en itse muista start-up firmaa joka olisi päässyt kaikkiin tavoitteisiinsa. :slightly_smiling_face:

Firman johto ja suurimmat omistajat ovat sitoutuneet yhtiöön ja olen jokseenkin luottavainen että isot kasvupanostukset kantavat myös joskus hedelmää.

3 tykkäystä

Voivat ollakin vilpittömin aikein liikkeellä ja pyrkimys kehittää liiketoimintaa. Markkinointipuheet kuuluvat asiaan, mutta puheet ovat puheita. Ei sanota omistajien aikeista vielä mitään. Sen näkee, kun kertovat montako uutta osaketta aikovat annissa laskea liikkeelle ja montako vanhaa osaketta omistajat myyvät. Operatiivinen johto ja hallitus omistavat reilun 10% nykyisestä osakekannasta, siitä kyllä miinus.

Pahoin pelkään, että on tulossa kallis anti silti. Osakekohtainen liikevaihto on vuoden 2019 lopulla ollut 0.33 euroa. Nythän siis osakkeita on sellainen reilu 6.4M ja liikevaihto se reilu 2M ollut.

Vuonna 2019 pre-money valuaatio 21 MEUR ja osakekohtainen hintapyynti 21 euroa. Se siis ennen splittiä, jolloin osakkeita oli annin jälkeen joku 1.28M. No nyt splitattuna viiteen peilaten osakekohtainen hintapyynti vuonna 2019 olisi 4.2 euroa.

En usko, että P/S luokkaa 13 tekee kauppaansa. Mutta jos hinta on oikea, niin melkein mitä vain kannattaa ostaa. Kyllä viime vuonna sanoivat, että tänä vuonna tulisi 40 MEUR liikevaihtoa, mutta jää nähtäväksi. No, Q1 liikevaihto oli 0.5 MEUR ja mehän tiedämme millaisia kvartaaleja sieltä on todennäköisesti tulossa.

Tosi systemaattisesti ovat muuten yliarvioineet liikevaihtopotentiaalin. Vuonna 2017 arvioitiin, että vuonna 2022 olisi 100MEUR. Jotenkin vuoden 2019 toukokuussa ajateltiin, että vuodelle 2019 saadaan 5MEUR. Lopulta 2MEUR tuli, näkyvyys kai huono. Ei se ihan tavoiteltua tahtia ole edennyt joka tapauksessa.

Anteja järjestävät kohtuullisen usein. Ainakin 2016 ja vuonna 2019 viimeksi. Vuonna 2016 saatiin lähes 5MEUR, vuonna 2019 vähintään 2.5MEUR ne rahat tietysti jo käytetty avainlukujen tahdilla.

En suosittele kenellekään.

No nyt olen tutustunut tähän jo helvetisti liikaa ja se on kyllä omaa syytäni tässä kohtaa.

15 tykkäystä

Listautumisen oikeudellinen neuvonantaja on näemmä vaihtunut matkan varrella. Melko paljon on muitakin kysymysmerkkejä sekä ristiriitaisuuksia yhtiön puheiden ja todellisuuden välillä.

3 tykkäystä

Kaiken edellämainitun lisäksi turbokompressorit eivät ole mikään uusi juttu. Noita valmistaa mm. Atlas Copco, joskin isommassa kokoluokassa ( https://www.atlascopco.com/en-uk/compressors/products/processairgasequipment/centrifgual-compressors ). Valmistaisivat varmaan pienempiäkin jos markkina vetäisi?

Eniten häiritsi että sivuilla verrataan päärynöitä omeniin (turbo- vs. ruuvikompressori), eikä sieltä löytynyt mainintaa selkeästä kilpailuedusta muihin valmistajiin verrattuna. Eli se kuuluisa vallihauta näyttäisi puuttuvan - ainakin näin pikaisella tutustumisella.

4 tykkäystä