Kirjoitin tämän jutun Kauppalehden roorumille koska siellä oli kyllä ihan hyviä pointteja, että miksi alan jätit ei tätä tee tai osta Tamturboa. No se miksi ei osta niin sitä ei voida tietää, ei voi tietää onko tullut tarjouksia mutta mahdollisesti sanottu kiitos ei jos hintalappu ei ole ollut riittävä. En minä ainakaan myisi saadakseni 100 euron pikavoiton jos tietäisin että ois mahdollista saada 1000 euroa kun vähän kypsyttelee, mutta niin kuin kirjoitin tuo on täysin spekulaatiota niin Tamturbon kuin minkä muun tahansa yhtiön kohdalla. Jos ei ole julkista ostotarjousta niin kukaan ei tiedä….
Ja nyt pitää huomioida että alan jätti Atlas Copco on kehittänyt ja julkistanut vastaavan teknologian jos 2011, mutta miksi eivät sitä rajusti myy? Voisiko syynä olla erittäin kannattava huoltoliiketoiminta mitä tarvitaan paljon vanhan teknologian kanssa ja uuden ei juuri ollenkaan. Tähän melkein voisi verrata että jos joku taho kehittäisi lähes huoltovapaan hissin ja KONE olisi sen myös kehittänyt, niin alkaisiko ne sitä isosti myymään ja tuhoaisivat samalla erittäin kannattavaa huoltoliiketoimintaansa? Niinpä….
Ja Tamturbohan sai keväällä tiimiinsä neuvonantajaksi Atlas Copcon entisen öljyttömien kompressorien divisioonan johtaja Chris Lybaertin. Chrisin johdolla alan ylivoimainen markkinajohtaja kehitti tämän käytännössä saman suurnopeusteknologian, jota kukaan muu kuin Atlas Copco ja Tamturbo eivät ole onnistuneet kehittämään. Chris sanoi yhtiökokouksessa esitellessään itsensä, että on aina uskonut tämän teknologian tulevaisuuteen ja on siksi innolla mukana Tamturbon tiimissä.
Ja Tamturbon kumppanina on Sulzer joka Sveitsistä ja alan miljardiluokan jätti. Sulze myy Tamturbon tuotteita omalla brändillään omallle asiakaskunnalleen. Sulzer on jo myynyt suurnopeusteknologiaa matalammalla painealueella.
Tamturbolla on asiakkainaan maailman suurin panimoyhtiö ja sitten esim. Metsä Board. Kumpikaan ei todellakaan anna julkistaa nimeään asiakkaana enennkuin ovat aivan täysin varmoja laitteiden ja teknologian toimivuudesta.
Ja itse olen ainakin vain tyytyväin, ettei Tamturboa ole esim. Atlas Copco ostanut ja haudannut pöytälaatikkoon pitääkseen yllä kukoistavan huoltoliiketoimintansa.
Olen aina ollut sitä mieltä, että Tamturbo etenee kuten juna, ei kuten raketti ja tähän on mielestäni kaksi syytä. a) teknologiamurros, eli tämä uusi teknologia ja se vastaan jättien huoltoliiketoiminnan merkitys b) uusi toimija periferia Suomesta alan isojen jättien kanssa, vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä ja pilotointia että saa näytöt ja jalan oven väliin. Aikaisemmin vertaus oli Kone ja hissien huolto ja tässä kohtaa ehkä enemmän kotimainen yhtiö Bittium isojen jättien kanssa hääräämässä maanpuolutus sektorilla. Listaus First Nothiin jo sinällään toisi ison annoksen katu-uskottavuutta.
Ja en ole tänne ennen kirjoittanut mitään, niin Tamturbon kohdalta WS rahastosta asti ollut mukana ja osallistun tähän antiin. Muuten kokemus on rahastoja jostain vuodesta 2001 kun pankin täti suositteli asuntolainan maksun rinnalla ja sitten n. vuodesta 2006 suoria osakesijoituksia.