Tamturbo- Uusi listautuja First Northiin?

Esitin tämän päivän Webinaarissa tämän kysymyksen … mutta,mutta jostain syystä kysymys ei ole Toimarille esitetty. Olisi ollut kiva saada tähän kommentin. My question in today’s Webinar, was unfortunatelly ignonred …

“Osallistuin edelliseen osakeantiin. Splitin jälkeen osakehinta oli 4,2 eur/osake plus merkintäkulut; yhteensä 4,37 euroa per osake. Nyt hintapyyntö on 3 euroa/osake. Yrityksen johdon evaluaatio oli ilmeisesti 40 % väärin aikaisemmin. Onko uusi evalulaatio nyt uskottava vai voivatko uudet sijoittajat myös kenties kokea samankaltaisen 40 %: n kymäiskun kun kaupankäynti alkaa?”

“I participated in the previous share issue. After the split, the share price was EUR 4.2 per share plus subscription costs; a total of EUR 4.37 per share. Now the price request is 3 euros / share. The evaluation of the company’s management was apparently 40% wrong in the past. Is the new evaluation now credible or can new investors perhaps also experience a similar 40% blow when trading begins?”

3 tykkäystä

Vähän samankaltainen kysymys kysyttiin siitä miksi liikevaihto on kasvanut aikaisemmin luvattua hitaammin ja miksi nyt olisi toisin. Johto vastasi suurinpiirtein “ennustamme parhaitten arvioiden mukaan ja olemme oppineet paljon. Uskomme että pääsemme näihin tavoitteisin emmekä enää anna lyhyen aikavälin ennusteita.”

Something a bit similiar was asked today though. They asked why revenue has not grown as preditcted. CEO answered (paraphrasing) “All our esimates are using the best available information and we have learned a lot from the past. We believe that we will reach these goals and we wont give out short term predictions anymore”

1 tykkäys

Hyvä että erehdyksistä sentään oppii, sijoittajana minäkin olen oppinut pysyä jatkossa kaukana tästä yrityksestä / Well it’s positive that the management has learned from their mistakes; also I as an investor have learned from my mistake and will stay away from this company by all means.

2 tykkäystä

Seurannut muutaman vuoden Tamturboa, ja osallistuin Springvestin kautta aiempaan kierrokseen. Nyt en aio antiin osallistua, ja todennäköisesti myyn olemassa olevat osakkeet jos edes 3e paikkeilla pääsee eroon.
Kasvu ennusteet näissä Springvest ym kierroksissa järkeään korkeita, mutta Tamturbo jää niin pahasti ennusteista että ei ole enää luottoa.

3 tykkäystä

Tai sitten Atlas-Copcolle Tamturbon nappaminen josdain vaiheessa antaa mahdollisuuden uusia asiakkaittensa kompuroita uskottavammin tätä kautta…

Osallistutko Tamturbon listautumisantiin? Vastanneiden käyttäjänimet eivät näy tuloksissa.

  • Kyllä
  • En

0 voters

11 tykkäystä

Itse olen kyllä tälläiseen kehittämättömyyteen törmännyt. Eli syy miksei esim. erään komponentin luotettavuutta parannettu pienellä vaivalla & rahalla, oli se että tämä olisi juurikin vaikuttanut paljon kannattavampaan service toimintaan negatiivisesti, kuin uuslaite myynti on. Näitä tämäntyyppisiä esimerkkejä on tullut vastaan työskennellessäni projektisuunnittelussa ja tuotekehitykssä, eri firmoissa.

En ole magneetti laakeroitujen kompressorien asiantuntija, mutta käsittääkseni juuri tuo säätö / välyksien hallinta on se vaikea asia missä muut valmistajat eivät ole vielä onnistuneet. Yksittäistä tieteellistä “läpimurtoa” ei kaiketi ole tehty, vaan juurikin kokonaisuuden hanskaaminen on hallussa.

Taloudelliset saavutukset, se on valitettavasti eri asia.

“Osallistuin edelliseen osakeantiin. Splitin jälkeen osakehinta oli 4,2 eur/osake plus merkintäkulut; yhteensä 4,37 euroa per osake. Nyt hintapyyntö on 3 euroa/osake. Yrityksen johdon evaluaatio oli ilmeisesti 40 % väärin aikaisemmin. Onko uusi evalulaatio nyt uskottava vai voivatko uudet sijoittajat myös kenties kokea samankaltaisen 40 %: n kymäiskun kun kaupankäynti alkaa?”

Hieman epäilyttää tämä anti… Onko track-recordia onnistumisista?

Millä valuaatioilla 2017 ja 2019 annit lopulta toteutuivat? Miten näiden hinnat suhteutuvat 2020 antiin?

Aika kylmää kyytiä tulossa Tamturbolle ainakin tän foorumin osalta.

Ei mitään ihmeellistä. Meinasin aikoinani osallistua tän antiin, mutta onneksi kulut oli niin järkyttävät, että jätin väliin. Katsokaa noita menneitä lupauksia ja mitä oikeasti saatu aikaan. Tää firma on täyttä roskaa ja konkurssi tulee, kun uusia sijoittajia ei ole enää työntämään rahaa tähän kankkulan kaivoon.

1 tykkäys

Juuri näin. Minustakin tuo, että Atlas Copcolla on jo tekniikka valmiina, on ääreishuono uutinen Tamturbon sijoittajien kannalta. Jos Tamturbosta tulisi heille pienikin uhka, he voisivat tappaa hinnoittelulla Tamturbon aika helposti. Ja toisaalta arveluttaa, miksi yhtiön kasvu ei ole ollut lähelläkään tavoitteita, jos tekniikka olisi asiakkaan kannalta ylivertaista. En ole nähnyt laskelmaa, jossa yhtiö kertoisi asiakkaan kannalta hintaedun, jota Tamturbon tekniikka asiakkaalle toisi. Ympäristöarvo on hyvä bonus, mutta tarvitaan myös taloudellinen järkisyy asiakkaalle valita Tamturbo. Lisäksi olisi hyvä tietää, onko referenssikohteet myyty ns normaalilla katteella, vai annettu todella halpaan hintaan asiakkaalle, joka on käytännössä saanut ilmaiset kompurat nimeä vastaan. Todella paljon on kysymyksiä tässä, joihin ei ole oikein hyviä vastauksia. Kun Koronatilanteen tuoma epävarmuus lisätään päälle, niin iso riski on, että antirahat menevät vuoden kahden sisällä operatiiviseen pyörittämiseen, ja sitten on homma ohi. Myös se, ettei tekniikkaa ole patentoitu, on iso iso riski.

2 tykkäystä

En ole aivan varma, mutta käsittääkseni Atlaksella ei ole aivan vastaavaa tuotetta valmiina.
Siis juurikin “samalla” tekniikalla toteutettua, samaan kokoluokkaan.
Sen verran olen asiakasrajapinnassa touhunnut, että ei ole aivan helppoa vakuuttaa asiakasta
ostamaan 30% kalliimmalla tuotetta, jonka luvataan sitten pitkässä juoksussa kuitenkin olevan kokonaiskustannuksissa vaikkapa 30% edullisempi. Tässä tapauksessa vielä kyseessä on uusi tuote, josta ei ole referenssejä (no,nyt muutama on Tamturbolla). Tamturbo aika pieni yhtiö, sekin puoltanee varovaisuutta asiakkaan osto henkilökunnassa. (toimitusvarmuus, huollon saatavuus jos sellaista ilmenee jne jne)

Kaiken kaikkiaan hankala tulla markkinoille, siinä varmaan yksi syy miksi tavoitteet jääneet saavuttamatta.

Muistaakseni nyt myydyt laitteet eivät ole olleet mitenkään erikoisen halpoja.
Mutta toisaalta mitä väliä muutaman laitteen hinnalla on kokonaisuutta ajatellen, vaikka olisi annettu ilmaiseksi?
Lienee tärkeämpää jollakin tavalla vain saada ne toimivat referenssit, jotta myynti saadaan kunnolla käyntiin.

Ja kyllä, olen osallistunut edelliseen antiin.

Samaa mieltä, että alalla tuntemattomana ei ole helppoa myydä elinkaarikustannusedun perusteella. Mä todella toivon, että saisivat homman toimimaan Tamturbossa, ja siitä kasvaisi iso yhtiö. Se olisi kaikkien etu, vaikkei omistaisikaan osakkeita ko. yhtiöstä. Referenssikohteiden myynnin tieto olisi mielenkiintoinen sen vuoksi, että ovatko saaneet vakuutettua ison asiakkaan laadulla, vai sillä että olisivat antaneet “puoli-ilmaiseksi” laitteet heille. Ensimmäisellä olisi arvoa nimenomaan siinä, että muutkin asiakkaat uskoisivat elinkaarikustannussäästöihin hiukan helpommin. Mutta eihän tuo tieto maailman tärkein ole, mutta sellainen nice to know tieto siitä, ovatko oikeasti saaneet vakuutettua ison asiakkaan elinkaarieduista. Onnea kovasti Tamturbon väelle, varmaan sielläkin tätä palstaa luetaan. Toivomme kovasti teidän kaupallista onnistumista!

3 tykkäystä

Menee taas vähän muistelun puolelle, mutta osa uusista tilauksista on nimenomaan tulleet aikaisemmin toimitettujen asiakkaiden muille tehtaille. Tässäkin on se “ongelma”, että kompressorin olisi pyörittävä useampi vuosi häiriöittä, ennenkuin asiakaslupaukset on tullut täytyttyä.
Eli nyt vasta voi alkaa kunnolla puhumaan “faktojen kanssa” todellisista kustannuksista uusille asiakkaille, vaikka ensimmäiset kompressorit on toimitettu muutama vuosi sitten.

Tätä referenssien toimivuutta sekä niiden luomaa jatkuvuutta asiakassuhteisiin olisi ollut ehkä syytä enemmän tuoda esille esiintymisissä.

1 tykkäys

Yrityksen valuaatio oli aika paljon enemmän väärin kuin 40%. Nyt kolmessa eurossakin se on ainakin kolminverroin liikaa.jos mittarina P/S ja verrokkina Atlas Copco.

Ei välttämättä lähde jyrkkään laskuun heti annista, mutta enpä ihmettelisi jos lähtee.

2 tykkäystä

Tamperelaisena sitä kovasti haluaisi sijoittaa paikalliseen yritykseen, mutta kuten tässä moni muukin on todennut, lupauksiin ei aiemmin ole päästy ja kovasti epävarmalta tämä tuntuu. Teollisuuden prosesseissa toimintavarmuus on ensisijaisen tärkeää ja uuden pienen toimijan valitseminen ison ja luotettavaksi todetun sijaan on myynnillisesti erittäin haastavaa. Lukaisin kuitenkin tuon esitteen läpi ja muistiin omia huomioita mitä nyt tuossa ei vielä ole nostettu.

Lainat: Jäljelle jäävät lainat pääosin hyvällä korolla (Nordea 6kk EURB + 2%, Business Finland tuotekehityslainat 1%, Optiolaina 2019 10% → Laina lunastetaan pois listautuessa).

Käyttöpääoma: ”Varovaisen liikevaihtoennusteen ja kuluarvion perusteella Yhtiö uskoo, että 3,1 miljoonaa euroa riittää kattamaan käyttöpääoman vajauksen vähintään mainittujen 12 kuukauden ajaksi tämän Esitteen ja FN-listautumisen päivämäärästä. Yhtiön tämänhetkinen käyttöpääoma riittää arviolta heinäkuun puoliväliin 2020 asti.” Listautuminen siis pakkorako ja rahat loppuvat ilman listautumista jos myyntiä yritetään yhtään saada tehtyä.

Sitten se mielenkiintoisin konsepti eli Air-as-a-service: ”Yhtiö on solminut asiakkaidensa kanssa toistaiseksi neljä (4) Air-as-a-Service-palvelusopimusta. Air-as-a-Service -palvelusopimusten irtisanomisaika on enintään kaksitoista (12) kuukautta. Yhtiö on myynyt viisi (5) Air-as-a-Service -palvelussa käytettävää turbokompressoria AppaRentals Oy:lle ja vuokrannut ne takaisin kymmenen (10) vuoden vuokrasopimuksella.”

”Yhtiö on joulukuussa 2019 toteutetulla kaupalla myynyt viisi (5) turbokompressoria AppaRentals Oy:lle yhtensä 932,0 tuhannen euron kauppahinnalla ja vuokrannut ne takaisin AppaRentals Oy:ltä kymmenen (10) vuoden vuokrasopimuksella käytettäväksi Air-as-a-Service -palvelussa. Neljä (4) edellä mainituista turbokompressoreista on Esitteen päivämääränä luovutettuna Tamturbon loppuasiakkaiden käyttöön Air-as-a-Service -palveluna ja viides luovutetaan lähiviikkoina. Turbokompressoreista AppaRentals Oy:lle maksettava vuokra on yhteensä 12,3 tuhatta euroa kuukaudessa. Tamturbolla on vastuu turbokompressoreiden toimivuudesta, huolloista ja niiden loppuasiakkaille mahdollisesti aiheuttamista vahingoista vuokrasopimuksen voimassaoloajan.”

Yleensä tällaiset on toteutettu koijauksella missä sisäpiiri perustaa yrityksen mille nuo laitteet myydään ja tässäkin tapauksessa AppaRentals Oy on perustettu 2019 lopussa ja postiosoite menee tuon yhtiön oikeudellisen neuvonantajan Smartius Oy:n osoitteeseen Tampereella. Yrityksen päätöksentekijöissä ei kuitenkaan lyhyellä haulla tunnu olevan mitään yhteyttä Tamturbon päättäjien kanssa, joten tiedä sitten mikä kytkös noissa on. Pelkästään tätä varten tuo kuitenkin näyttää olevan perustettu ja Apparentals Oy:lle tuo vuokrasopimus tekee melko hyvää sisäistä korkoa kun 10v on varmaa tuloa olettaen, että Tamturbo pysyy pystyssä. Jos tuo kauppa toteutettiin kokonaisuutena viime vuoden puolella, niin se edustaa viime vuoden liikevaihdosta 44% ja on siten merkittävä osa koko viime vuoden myynnistä. Mielenkiintoista olisikin tietää minkälaista tuloa tuosta palvelusta voidaan asiakkaalta laskuttaa. Joku ehkä osaa tätä jopa laskea tai arvioida? Oletettavasti asiakkaat kuitenkin maksavat tuosta enemmän kun laitteista maksetaan vuokraa Apparentalsille.

34 tykkäystä

Mielenkiinnosta vilkaisin, mikä yhtiö tämä mahtaa olla. Nimestä saattoi arvata alan. Pinta puolisella lukemisella itselle jäi mielikuva, että ei taida valtava suksee tämä listautuminen. Vähän tulee mieleen, että taitaa olla viimeisiä kortteja tämä, että saisi edullista rahoitusta.

Pikaisella googlauksella öljyttömiä löytyi kyllä muitakin Atlas Copco. https://www.sarlin.com/tuotteet/kompressorit

Mikähän noiden öljyllisten ja öljyttömien hinta ero on? Siinä ei paljon huollot paina jos hinta ero merkittävä.

Toivottovasti olen väärässä ja yritys tulee menestymään niitä tänne Suomeen kaivataan.

1 tykkäys

Kroisos penniseltä huikean hyvä nosto listautusmisesitteessä mainituista yksityiskohdista :love_you_gesture:. Air-as-a-Servicen kannattavuudesta kyllä kysyttiin mm. Inderesin tekemässä haastattelussa, mutta toimitusjohtaja väisti kysymyksen. Apparentals kuviohan vaikuttaa hämärältä, mutta rahapulassa olevalle yritykselle se on varsin fiksu peliliike. Myyntitulot saadaan välittömästi ja hintana on pienentyneet tuotot AaaS-myynnista seuraavan kymmenen vuoden aikana. Sinänsä mielestäni ei haittaisi vaikka yritys ei tekisi palvelumyynnistä yhtään voittoa, koska yrityksen rahan tarve on niin suuri ja myyntivoitot dominoivat lähiaikojen tulevaa kassavirtaa.

2 tykkäystä

Hyvää infoa on taas jaettu… Itse hieman harkitsin että osallistuisiko lottolappu-mentaliteetilla, mutta suoraan sanoen tuo puliveivausfirman kautta tehty AaaS-kuvio haisee sen verran että ellei aiheesta tule lisätietoa niin “ei jatkoon”.

@Kroisos_Penninen Mielenkiintoinen huomio!

Kompressorit lähes miljoonalla eurolla ostaneen AppaRentalsin hpj on Tuomas Antero Lehtimäki, joka on Tamturbon oikeudellisen neuvonantajan Smartius Oy:n osakas. AppaRentalsin hallituksessa istuu muuten ohjelmistoyrittäjä Ilkka Henrikki Kaikuvuo, jonka tienasi v.2018 yli 3,7 miljoonaa euroa. Erikoinen kuvio, jota yhtiön olisi syytä itse avata, jos meinaavat saada rahaa sijoittajilta.

Toinen asia mikä pisti silmään on tuotekehitysmenojen aktivointi (joista olen räksyttänyt mm. Talenom-ketjussa). Eli Tamturbo on aktivoinut viimeisen kolmen vuoden aikana kuluja taseeseen 0,8 - 1,1 miljoonaa euroa vuodessa. Vastaavana aikana poistot ovat vain 0,3-0,4 miljoonaa. Tuloslaskelmaa on saatu kaunisteltua, vaikka hirveä se on joka tapauksessa. Taseessa on nyt 5,5 miljoonaa poistettavia kehitysmenoja.

Tämä firma ei tee voittoa pitkään aikaan, jos ikinä.

13 tykkäystä