Tavoitteesi sijoittamisella?

Omat tavoitteeni sijoittamisessa ovat:

1. Taloudellisen mielenrauhan saavuttaminen.
  2. Taloudellinen riippumattomuus / miljonääri viisikymppisenä (tällä hetkellä 31v).

Ensiksi mainittu on enemmänkin abstrakti tavoite, ja mentaalista harjoitustyötä vaativa prosessi. Taloudelliseen mielenrauhaan ei tarvita valtavia pääomia vaan kyseessä on korvien välissä oleva asia. Itse olen lähtöisin perheestä jossa rahan puutetta aina valiteltiin ja jos rahaa joskus oli, sitä ei osattu käyttää järkevästi. Perheessämme ei sijoitettu eikä säästetty ja rahasta puhuttiin vain negatiiviseen sävyyn. Usein lähinnä tyyliin: “Sitten jos voittais lotossa…” tai “Jos ois NHL-pelaaja, niin sitten ois rahaa…” jne. Koskaan ei noussut esille, että omaan talouteen voisi vaikuttaa myös pienillä teoilla.

Tiedostin kyllä sijoittamisen tärkeyden jo hyvin nuorena, mutta oman talouden hallintaa en kotoani oppinut. Siis ihan arkipäiväisten kulujen tasapainottamista. Ajattelutapani oli vuosikausia, että “mitään ei kuitenkaan jää säästöön”, joten jos rahaa tuli niin sitä myös meni. Toisaalta halusin myös käyttää rahojani elämyksiin, joita en perheen kanssa koskaan kokenut, kuten matkusteluun. Olin mm. ensimmäistä kertaa lentokoneessa 20-vuotiaana.

Vuosikymmen mittaiseksi venynyt opiskeluaika (sisältäen kaksi maisterintutkintoa, puoli vuotta intissä ja useamman vuoden “haahuilua”) sekä huonot oman talouden hallinnan taidot olivat luonnolllisesti jättäneet jälkensä talouteeni. Valmistuin toisesta tutkinnostani 2018 lopussa ja samaan aikaan erosin pitkästä parisuhteesta sekä muutenkin resetoin elämäni. Aloitin säästämisen ja sijoittamisen tuolloin käytännössä tyhjästä, taustalla 0€ säästöjä ja yli 20000€ opintolainaa. Ensi töikseni avasin ASP-tilin ja aloitin opintolainan lyhentämisen.

Osakesijoittamisen aloitin 2020 alussa, joka ajoittui yhtä aikaa OST:n lanseeraukseen. Heti sijoitusuran alkuun sattui koronadippi ja olihan se hurjaa katsoa, kun parin kuukauden jälkeen salkku oli pahimmillaan 35% miinuksella :smiley: Pääomat olivat tietty tuossa vaiheessa hyvin pieniä. Samaan aikaan jatkoin ASP-tilille ja indeksirahastoihin säästämistä. Ostin ensimmäisen asuntoni nykyisen avopuolisoni kanssa kesän alussa. :slight_smile: Tämän jälkeen voikin keskittyä pelkästään sijoittamiseen kun asunnon hankkimisen “velvollisuus” on suoritettu.

Pahin virhe lyhyellä sijoitusurallani: ei ole ollut malttia kerätä käteispuskuria, vaan olen hypännyt suoraan syvään päätyyn eli osakepoimintaan. En ole joutunut OST:ltä vielä nostamaan senttiäkään, mutta käteisvarat ovat välillä olleet tiukoilla. Tällä hetkellä panostan erityisesti käteispuskurin kerryttämiseen. Takaraivossa jokin järjen ääni sanoo, että pitäisi myös enemmän panostaa indeksisijoittamiseen, mutta tähän asti osakepoiminta on vain ollut niin paljon enemmän inspiroivaa ja myös tuottoisampaa :smiley:

Taloudellista riippumattomuutta tavoittelen sen vuoksi, että en yksinkertaisesti luota yhteenkään työnantajaan. Vaikka olen ollut aikuisten töissä vasta muutaman vuoden, olen jo melko kyynistynyt työelämään ja omaksunut ajattelutavan, että joka hetki tulee olla valmis siihen, että kengänkuvaa tulee takamukseen. Sillä ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä, kuinka hyvin teet työsi, kuinka kauan olet ollut saman työnantajan palveluksessa tai miten mukava tyyppi olet.

Tuo mljoona euroa on sopivan konkreettinen tavoite, ja olen järkeillyt, että 50-vuotiaaksi mennessä se olisi saavutettavissa. Tästä tavoitteesta voin tietysti joustaa tarpeen mukaan. Pitemmällä aikajänteellä en halua olla yhdenkään työnantajan maksamien palkkojen enkä Kelan tukien varassa.

Tuli ehkä hieman synkkää tekstiä, mutta mielestäni sijoittaminen on pohjimmiltaan iloinen asia! Minulle sijoittaminen tuo elämään sellaista ammatillista sisältöä, mitä tämänhetkinen palkkatyö ei tuo. En ole varma haluanko lähteä asuntosijoittamiseen koskaan mukaan, kun nyt vasta hiljattain sain oman asunnlon hankittua, mutta kerään kuitenkin tietoa kaikista sijoittamisen muodoista mahdollisimman paljon. Ensimmäisen sijoitusvuoden aikana osakesalkku tuotti 30% ja tällä hetkellä vaikuttaa, että toiseltakin vuodelta päästään vastaaviin prosentteihin. Voi olla pitemmällä aikavälillä noin kova tuotto ei ole todennäköinen, mutta pidän silti tavoitteet korkealla. Täysin realistia minusta ei koskaan tulee, vaan ripaus idealismia ja innostusta pitää aina olla sijoittamisessa mukana! :muscle:t3:

39 tykkäystä