Tavoitteesi sijoittamisella?

Maailma muuttuu kun aikaa kuluu ja prioriteetit, sekä fokusalueet muuttuvat jatkuvasti elämässämme. Ne tavoitteet mitä asettamme itsellemme tänään, voivat olla jo huomenna historiaa. Ilman tavoitteita ei kuitenkaan tapahdu kehitystä ja tästä syystä on tärkeää asettaa itsellensä tavoitteita, mitä ikinä onkaan tekemässä.

Luin todella mielenkiinnolla tämän ketjun näkemyksiä läpi ja oli mielenkiintoista lukea erillaisista tavoitteista. Kiitos!


Itse olen myös aloittanut sijoittamisen tavoitteet näistä “milestoneista”, 10k € → 30k € → 50k € → 75k € – > 100k € jne. Välillä kun markkina on riepotellut oikeen kunnolla, tavoitteena on päästä edes omilleen sijoituksissa. Välillä kun ollaan menty ylöspäin, niin on tullut maalattua itsestä kuvaa seuraavana Warren Buffettina. On haaveiltu Lamborghinista, luksus huviloita ja erilaisesta turhasta krääsästä kun taas välillä mietitty, että mitä omaisuutta voisi realisoida ja mistä voisi luopua.

Kun tästä tunteiden vuoristoradasta olen myöhemmin saanut niskalenkin, niin tavoitteet ovat sen jälkeen keskittyneet siihen, että pystyisin turvaamaan itselleni “eläkkeen” sijoituksillani ja ostamaan lisää vapaa-aikaa.

Tämä taas on täysin suhteellinen määritelmä, sillä jollekkin meistä riittää se 50k kun taas joku toinen voi tarvia eläkkeeseensä sen 1M tai vielä enemmän. Tästä oli myös palstalla hyvää keskustelua. Itse näen asian myös siten, että kyse ei ole vain ainoastaan minusta vaan myös lapsistani, tulevista lapsenlapsistani, sekä muista itselleni läheisistä ihmisistä.

Haluan myös katkaista sukuani jo useamman sukupolvenajan vaivanneen “minä itse” ajattelutavan. Kyse ei ole vain varallisuudesta, vaan miten sitä hoidetaan ja miten sitä käytetään. En halua enää lapsieni kituuttavan vanhoille päiville, säästäen rahaa pankkitililleen kun sitä ei voi käyttää mihinkään ja heidän perikunnan tappelevan näistä sitten myöhemmin oikeudessa.

Olen määrätietoisesti pyrkinyt myös vähentämään sijoituksieni seurantaa arvonnousun & laskujen osalta ja keskittymään siihen, että onko yrityksen tarina menossa oikeaan suuntaan. Tämä on välillä vähän haastavaa, sillä se on mukava päivittäin katsella kurssi graafeja, mutta parannusta on tapahtunut siirtymisessä numeroiden seuraamisesta itse fundamentteihin.

Omat tavoitteet rahallisista “milestoneista” on muuttunut siihen suuntaan, että olen oikeassa näkemyksissäni useammin kuin väärässä. Rahasta on tullut itselleni eräänlainen “työväline”, joka mahdollistaa kannan ottamisen sijoituksissa. Kun rahaa ei mieti rahana vaan työvälineenä, niin olen ainakin itse saanut nukuttua yöuneni paremmin. Eikä se rahanmäärä enää itselle tuo juurikaan lisä-arvoa, sillä itsellä on kaikki mitä elämässäni tarvitsen. Sijoittamisesta on muodostunut itselleni eräänlainen “peli” ja peleissä on keskimäärin mukavampi voittaa kuin hävitä.

Jossain vaiheessa kun lapset ovat lähteneet pois kotoa, niin “end goal” voisi olla se, että rakennuttaisin jonkin mökin keskelle korpea tai jonkun vesistön viereen. Paikka joka voisi toimia talviasuttavana kesäpaikkana itselleni ja lapsilleni ja jossa olisi pieni puuhastelupalsta, sekä pieni työpaja, jossa harrastaa ropellihattuilua. Nukun yöni levollisesti, sillä tiedän pystyväni toteuttamaan nämä haaveet vaikka samantien, mutta aika ei ole vielä oikea tämän haaveen toteuttamiselle.

Lapsieni harrastukset, oman työni ja vapaa-ajan projektieni tarjoamat haasteet & mahdollisuudet pitävät itseni kiireellisenä nykyisessä oravanpyörässäni.

37 tykkäystä

21 vuotias miehen alku vai miten se meni :grin: noh tavoitteet on päästä joskus taloudelliseen riippumattomuuteen ja omistaa jotain että kehitellä jotain isoa siinä ohella kuten sijoitusyritys/joku muu yritys jotta pääsisin pois ¨nine to five¨ työstä ja saisin olla itseni herra jos niin voisi sanoa.

Aloteltiin tuossa hyvän kaverin kanssa kummatkin sijoittamaan puolisen vuotta sitten ja edelleen kiinostus sen kun kasvaa kummallakin. Paljon on videoita, analyysejä sekä oppimista discordissa tai kaverinluona ja edelleen samalla kaavalla mennään. Riskit tiedossa ja järki mukana.

21 tykkäystä

Haen sijoittamisella taloudellista turvaa ja yhteistä aikaa perheen kanssa.

Tavoitteenani on, että en olisi tilanteessa, jossa olisin riippuvainen yhteiskunnan tuista tai jossain määrin edes palkkatuloista. En halua lopettaa työntekoa, mutta haluan valinnanvapautta voida tehdä työelämään liittyviä päätöksiä ilman huolta rahasta. Bonustavoite on, jos maksan tulevat, epäilemättä hulppeat pääomatuloveroni mukisematta.

Olen vielä vähän aikaa alle 30 ja sijoitukseni vielä - toivottavasti - vähän aikaa alle 25 k. Seuraavana ajankohtaisena tavoitteena on saavuttaa tilanne, jossa vähennettäessä perheen kokonaisvarallisuudesta velat jäljelle jäisi plusmerkkinen luku. Näillä näkymin se saavutetaan tämän vuoden lopulla. Tilanne ei kuitenkaan ole pysyvä. Muutaman vuoden sisään tavoitteena on, että muksuille olisi oma takapiha.

Sitä haluaa lisää aikaa perheen kanssa ja lisää rahaa, jotta se olisi mahdollista. Jonain päivänä haluan voida maksaa yhteisen loman kokonaan vaikka osinkotuotoilla. Sen otan myös tavoitteeksi, siinä konkretisoituu taloudellinen turva ja yhteinen aika. Muutaman tuhannen euron osinkotulot vuodessa ei tunnu kaukaiselta tavoitteelta. Katsotaan askel kerrallaan.

Raha on hyvä renki, mutta huono isäntä. Kunhan onnistun pitämään palvelussuhteen oikean suuntaisena. Jos alan palvelemaan rahaa, siinä menee se vapaus, jota lähdin hakemaan.

33 tykkäystä

Omassa duunissa on hulinaa, niin etten ole inderesissä käynyt pariin viikkoon edes otsikoita lukemassa. Tietysti elämä kohtelee kuten kohtelee ja terveysmurheet kasaantuvat tietysti juuri silloin kun menee hyvin. Kaikki mahdollinen on kuitenkin tehty jo vuosien ajan, mutta vääjäämätön tulee vastaan sitä nopeammin, mitä enemmän tuntuu olevan kesken.

Teen varmaan moniin nähden poikkeuksen, etten enää aio elää tulevaisuutta varten. Tulevaisuus voi loppua viidessä päivässä, tai se voi kestää 25 vuotta. Sijoituksissa nostan riskitasoa, jahka ehdin markkinoille palata syksyllä. Kiire on poissa, voi vain voittaa. Voitot laitetaan haisemaan. Tappioita ei jäädä suremaan.

Elämä on ollut hyvä. Saappaat jalassa saa kaatua, eikä ole tarvinnut kituuttaa aikoihin. Kituuttaminenkin on kivaa ja askellusta kohti parempaa, olivat ne askeleet miten lyhyitä tahansa. Orjuus on kamalaa paskaa. Siitä kannattaa yrittää keinoin millä tahansa pois. Sijoittaminen itsessään on jo vapautta ainakin yrittää rimpuilla irti käskyvallasta. Siinä ei myöskään koskaan lopu haasteet.

Omat treidit ovat menneet tappiolla koko kesän, koska olen ollut indekseihin shorttina. Osallistuin kuitenkin Puuilon antiin ja ne myyn, jos ehdin, lähipäivinä. Spinnovaan laitoin myös roponi ja sen ajattelin holdata mahdollisena multibaggerina. Jouduin myös lainaamaan korotta rahaa yritykseeni treidikassasta.

Hupaisaa on, että lämpöpumput vetävät kuin viimeistä päivää ja meidänkin kasvu on luokkaa 60% ja tähän päivään mennessä myynti on sama kuin koko viime vuonna. Ongelmaksi muodostuu se, että asiakkaiden laskutus on niin kaukana, että tukkurit eivät voi odottaa saataviaan. Toisaalta ei uskalla myydä sellaisia tuotteita, joita ei maahantuojilla ole, kun ei tiedetä koska niitä saa.

Voittotavoitteeksi treidikassalle ensi kaudelle asetan yli 100%. Tämän vuoden tuotto on ylikin. Onhan se vähän yli indeksin. Mutta toisaalta aion käyttää voitot astetta parempiin matkoihin, etten enää kasvata pääomaa.

Eläkää reilusti. Eläkää vaikka päivä vähemmän.

30 tykkäystä

Mikäli yritys ei mene nurin korkojen takia, niin lainalle kannattaa määrittää korko. Tietysti mikäli yritys on toiminimi, niin sitä ei voi tehdä. Lainan pääomalle ja korkojen maksulle voi sitten määritellä itse yritykselle sopivan aikataulun.

Toki näin. En halua pitää firmaa tiukilla, vaan mieluummin sellaisena, että se pärjää ja on jopa myyntikelpoinen. Nyt se sitä onkin. Tällä tahdilla jopa ihan voittokelpoinenkin jo nyt. Nyt on vielä tämä korona, joten täytyy pitää jäät hatussa. Firma ei myöskään tuota isompaa voittoa, joten oma pääomavero olisi isompi.

On sitäkin tullut tässä mietittyä, että firma menee nurin liian ison myynnin takia. Mutta koska olen itse suurin velkoja, niin vaikea on nähdä, ettei luottolimiittejä löydy.

Kiroan varmaan itseni sanomalla tämän ääneen ja huomenna romahtaa, mutta siitäkin huolimatta. Salkun koko alkaa olla sitä luokkaa, että sen voi kohta antaa elää omaa elämäänsä ilman säännöllisiä ostoja palkkasäästöillä. Suhteellinen osuus mitä pystyn palkasta säästämään on koko ajan pienempi salkkuun verrattuna ja sen käyttäminen elämiseen on koko ajan järkevämpää.

Teoriassahan voisi unelmoida loputtomiin mitä tekee sitten joskus, kun on laittanut kaiken osakkeisiin korkoa korolle-periaatteella ja elämän ollessa ohi vanhana on vain paljon numeroita pankissa eikä mahdollisuutta käyttää niitä. Tätä päätöstä ennenaikaisti parilla vuodella nykyiset arvostukset ja nihkeät tuotot uusille sijoituksille, mutta olisi tullut eteen ennemmin tai myöhemmin. Jos suurempi kuoppa tulee, saatan jotain laittaa sisään, mutta ei jatkuvasti enää.

15 tykkäystä

Tämä on mielenkiintoinen pointti, jota itsekin olen miettinyt. Mitä pidätte tällaisena lukuna, jos suhteutetaan vaikka kk-säästösumma vs. salkun koko. (esim. 100e/kk ja 100k salkku, niin 0,1%)? Tässä on aika iso painoarvo salkun koolla. Eli varmaa se, myös että on helpompi antaa elää elämää salkun jonka koko on 1 000 000 kun 10 000 vaikka prosenttiluku olisi sama.

Rahaet menee isolta osin mätkyjen maksuun. Ei ole mieltä laittaa salkkuun uutta rahaa mikäli ne menee kuitenkin kohta verojen maksuun

Siitähän se riippuu paljon ylimääräistä jää palkkatuloista menojen jälkeen. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän

Sijoitus on kuukaudesta riippuen prosentista kolmeen prosenttia salkun arvosta. Kyllä salkku tuolla sijoitustahdilla vielä kasvaa silminnähden eli motivaatio säilyy. Varsinkin kun sijoitusstrategiani on sellainen, etten luovu mistään hankinnasta tai elintasostani sijoitusten vuoksi, vaan siihen käytettävä raha on ihan oikeasti ylimääräistä eikä mistään säästettyä tai niistettyä.

1 tykkäys

Vähän sama tilanne täällä. Palkasta säästäminen toki onnistuisi, mutta tiukalla kulukuurilla ja säästämisellä salkun kokonaisarvo kasvaisi säästämisen avulla vuositasolla noin 2,5 %. Toki pitkällä aikavälillä tämä kumuloituisi, mutta elämässä ei kuitenkaan tarkoituksena ole saada mahdollisimman isoa osakesalkkua. Itse olen ainakin vähentänyt säästämistä ja alkanut käyttää rahaa hieman rennommin.

Säästämistä tapahtuu toki asuntolainan maksun myötä, mutta rahaa en enää palkastani siirrä suoraan osakesalkkuun, poikkeuksena mahdolliset bonukset ja lomarahat.

2 tykkäystä

Tuollainen suhde on kyllä pieni, lähinnä tulee mieleen, että potentiaalisesti pienet tulot ja salkku saatu perintönä tai vastaavaa. 100k salkku tuottaa verojen jälkeen n. 440€/kk kasvua joten… no, onhan se 100€/kk kuitenkin viidesosa “kasvusta”.

Omalla kohdallani panostus vs. salkun koko on satakertainen tuohon esimerkkiin verrattuna kun vasta olen touhun aloittanut ja melkein all in -tyylillä mennään. :smiley: Siis salkun koko kasvaa 10-20%/kk lisätyllä omalla rahalla. :rofl: (osuus tietysti laskee kokoajan)

Korkoa korolle käyristä pohtimalla selvinnee missän kukin saavuttaa järkevän tason salkku vs. omat lisäykset.

4 tykkäystä

Minulla kaikki liikenevät palkkatulot säästämällä saisin ehkä 1/3 enemmän kasvua kuin mitä salkku kasvaa itsekseen normaalimarkkinoilla ja paljon vähemmän näillä härkä-. Joten en vaivaudu erityisesti säästämään nyt - ehkä kerran kaksi vuodessa kaadan ylimääräiset rahat johonkin ja maksan mätkyjä jos ja kun niitä tulee mutta noin muuten ansiotuloista säästöprosenttini on tippunut kuin lehmän häntä. Se taisi olla joskus 60-70% ja nyt ehkä 20-25.

Mieluummin matkustan kun se on mahdollista, ajan ja asun mukavasti yms.

2 tykkäystä

Tuohon säästääkö lisää rahaa salkkuun vaikuttanee varmasti paljon se, että mikä on lopulta tavoitteena. Jos tavoittelee sitä, että jäisi aikaisin pois töistä ja eläisi pelkkien pääomatulojen varassa, niin säästämisen lopettaminen ja elinkustannusten kasvu on riski. Kun tottuu leveämpään elämään, niin kysyisten menojen kattamiseen tarvitaan entistä isompi salkku ja säästämisen lopettaminen myös hidastaa tavoitteen saavuttamista.

Aikaista eläköitymistä tavoittelevalla säästäminen tietysti loppuu jossain vaiheessa, mutta minusta tämän pitäisi olla siinä kohtaa, kun heittäytyy salkun varaan. Toki jos on mahdollista ja tarkoitus tehdä siirtymä asteittain työtä vähentämällä, niin silloin säästäminen loppuu aiemmin.

Se on toki totta, että jossain vaiheessa vuotuiset mätkyt pääomatuloista alkavat olla sitä luokkaa, että palkasta tehtävät säästöt menevät niihin. Se on sitten makuasia, että haluaako käyttää ne välillä salkussa ja nostaa sitten mätkyjen/lisäennakon maksun yhteydessä pois.

Itselläni on varsin vaatimattomat kulutustottumukset, enkä näe, että ne muuttuisivat merkittävästi missään tilanteessa. Siksi taloudellinen riippumattomuus on käytännössä väistämätöntä, kun kokoajan jää säästöön ja sijoitukset tuottavat itsessään lisää pääomaa, johon ei kosketa. Eläkkeelle heittäytyessä täytyy, ehkä hieman seurata, että lisääntynyt vapaa-aika ei johda menojen kasvuun, jos sitä ei ole budjetoinut. Pitäisin todennäköisempänä, että siinä vaiheessa miettisin ennemmin kulujen karsintaa, esim autosta luopumista. Tähän toki vaikuttaa paljon se, että missä vaiheessa ne työt jättää. Hieman houkuttelisi eläköityä joitain vuosia aiemmin pienemmällä salkulla ja toivoa, että säästeliäästi elämällä ja salkunhoitoon täysipäiväisesti keskittymällä saisi salkun kasvamaan mittoihin, joilla omat tarpeet täyttyy leikiten.

Oma salkkuni kasvaa säästöillä nykyään noin 0,5% kuukaudessa. Minusta se on hyvinkin merkittävä kasvu. Ajattelen asiaa myös sen kautta, että vuoden säästösumma vastaa noin yhden vuoden menoja, eli olemalla vuoden töissä saan varat yhden vuoden vapaaseen, vaikka ei huomioisi tuottoja. Säästöasteeni on siis pyörinyt jo vuosia noin 50% hujakoilla ja eläkkeellä ollessa olisi tarkoitus pitää sama elintaso. Jos pudotan säästöasteen nollaan ja kaksinkertaistan menoni, niin tavoite karkaa kauas tulevaisuuteen, kun nykymenolla se on maltillisellakin tuotolla saavutettavissa alle vuosikymmenessä.

14 tykkäystä

Lyhyen aika aikavälin tavoite kasvattaa salkkua suuremmaksi noin 1%/kk tahtia sekä samalla elää pikkulapsiarkea liikaa mistään tinkimättä ja mahdollistaa lapsen hoitamisen kotona näin ensimmäisinä vuosina.

Tuosta seuraava piste äippä 6h työpäiville (omasta halustaan) ja toivottavasti pieni säästöasteen kiihtyminen. Lapselle nuokin on jo 8h päiviä, ellei itse ehdi aiemmin hakemaan.

Unelmana sama kuin @superg eli lyödä hyvissä ajoin hanskat tiskiin ja nauttia elämästä. Työkuviot mahdollisine uraportaineen on sen verran mielenkiintoiset, että periaatteessa eihän tuo ole kuin miehestä kiinni vaikka tuskin miljonääriksi päädynkään.

Toisaalta mieleen hiipii ajatus siitäkin, että kiinnostaako teini-ikäistä lasta tippaakaan viettää aikaa isänsä kanssa ja onko seuraavaksi ongelmana se, että millä sen vapaa-ajan täyttää :thinking: Ei punttia, kalastusta yms loputtomiin jaksa itsekseen puuhastella. Tästä syystä samaan aikaan koetetaan nauttia elämästä jo nyt, eikä vedetä säästämistä överiksi.

17 tykkäystä

0,5% salkun arvosta on vielä ihan motivoiva luku, että ei tunnu turhalta. Itsellä on jo niinkin alhaalla kuin välillä 0,1 ja 0,2 kuukaudessa.

Asiaa voi myös ajatella niin, että lisää vain kertamenoja eikä pysyviä. Jos maltti kestää, voi palata vaatimattovampaan elämään käyttötulojen laskiessa. Niillä, jotka eivät suunnittele jäävän eläkkeelle kertarysäyksellä.

2 tykkäystä

Ikää 25 ja sijoituksissa on kiinni vähän alle 2 miljoonaa. Tällä hetkellä puolet pörssissä ja puolet kryptoissa. Melkein nollasta sain tuon potin kasaan kun laitoin kaikki kiinni kryptoihin eikä minulla ollut aikaisempaa varallisuutta. Oma tavoitteeni noin 5 vuotta sitten kun aloitin sijoittamisen oli se että riskiä ottamalla pääsisin irti oravanpyörästä mahdollisimman aikaisin ja kiitos kryptojen se olisi nyt mahdollista.

Kryptojen kanssa leikkiminen kuitenkin pilasi rahan minulta, oma salkku heilui välillä yli 200k päivässä joten nyt työssä käyminen tuntuu todella turhalta koska sillä 2000e kuussa ei ole juuri mitään merkitystä mihinkään. Myöskään se aikasemmin haaveissa ollut työn lopettaminen ei tunnu enää kovinkaan fiksulta koska olen tullut siihen tulokseen että toimettomana oleminen ei ole kovin hyvä itselle.

Pakko varmaan perustaa joku oma puuhasteluyritys ja jatkaa elämää niinkuin tähänkin asti sijoituksia holdaten, tuntuu vaan jotenkin vieraalta ajatus että minun ei tarvitse enää tehdä muuta kuin holdata niin 10 miljoonaa menee rikki jossain kohtaa mutta en oikeasti edes tiedä mitä sillä rahalla/elämällä tekisin.

66 tykkäystä

Toisaalta tuolla minun 50% säästöasteella ei pääse sinun 0,1-0,2% kk-vauhtiin, koska siinä vaiheessa ollaan jo eläkkeellä. 0,33% kohdalla vuotuinen sääatöprosentti on 4% ja silloin neljän prosentin säännön mukaan voisi harkita eläkkeelle jäämistä. Turvallisuushakuisena hakisin itse varmaan hieman isompaa salkkua ja töitä voisi hyvin jatkaa 0,25%/kk asti. Silloin pitäisi olla uskallusta jättää työt, jos menot ja sääatämisaste ovat pysyneet entisellään.

Pienemmällä säästöasteella salkku kasvaa tietysti hitaammin. Siksi yritin sanoa, että tämä kysymys riippuu hyvin pitkälti siitä lopullisesta tavoitteesta ja siitä minkälaisia kompromisseja tekee sen säästön eteen. Jos tavoite ei ole elää salkulla, vaan sen tehtävä on luoda vain turvaa tai mahdollistaa leveämpi elämä, niin säästön voi huoletta lopettaa aiemmin.

Halusin vain varoittaa aikaista eläköitymistä tavoittelevia, että säästämisen lopettaminen tai vähentäminen saattaa hidastaa tavoitteen saavuttamista kahdella tapaa.

Se toki täytyy myöntää, että työtuntien astettainen vähentäminen ja sen myötä kk-säästön pienentäminen on oikein validi tapa ja monella tapaa järkevämpi kuin se, että hyppää suoraan täysistä työtunneista eläkkeelle. Eläntapamuutos ja taloudellinen riski on silloin pienempi.

1 tykkäys

Ihan mielenkiintoinen aihe. Ja näinhän se onkin - mitä suuremmaksi salkku kasvaa, sitä pienemmäksi uuden pääoman lisäämisen merkitys vähenee.

Oma salkku nyt reipas 86 kiloeuroa, ja ~1500€/kk säästötahdilla vielä varsin merkittävä vaikutus salkun kasvuun. Mutta kun salkku joskus huitelee esimerkiksi siellä +300 kiloeurossa, ja kasvaa periaatteessa aikalailla itsestään, en usko että näin tiukkaa säästöastetta pidän enää yllä, vaan ohjaan rahaa mielummin elämiseen tai vaikka työajan vähentämiseen. Ts. Jos 7% tuotolla 350ke salkku kasvaa ~25ke/v, ei ihan kauheasti ole enää merkitystä säästääkö sitä 600€ vai 900€/kk ansiotuloista.

Jos nyt lopettaisin uuden rahan säästämisen salkkuun kokonaan, ja saisin seuraavat 26v 7%/v tuottoa, pitäisi salkku olla tasan 50-vuotiaana +530ke. Ei huono sekään.

10 tykkäystä

Nähdäkseni eläkkeelle heittäytymistä relevantimpi tavoite on luoda itselleen mahdollisuus mielekkääseen työhön, niin sisällön kuin määränkin puolesta. Silloinkin voi tuntea olevansa vapaa oravanpyörästä, mutta voi kuitenkin kokea työn ja aikaansaamisen merkityksellisyyttä.

Olen nyt 25% päässä siitä salkusta, jonka aloittaessani laskin riittävän eläköitymiseen hillityllä elintasolla. Melkein siis jo tuntuu siltä, että oravanpyörä jäi taakse. Keskityn tässä samalla mieluummin pieniin voittoihin matkan varrella kuin isoon maaliin, josta ei tiedä tuottaisiko se sitten lopulta tyhjyyden vai tyydytyksen.

Otin muuten tavaksi ostaa hyvän pullon samppanjaa aina sadan kilon välein, suosittelen lämpimästi. Oma suosikki toistaiseksi Charles Heidsieck Vintage Brut 2012. Se oli ihan hyvä vuosi pörssissä ja erinomainen rypälepuskassa. :champagne:

42 tykkäystä