Tavoitteesi sijoittamisella?

Tavoitteeni on saada passiivinen tulo ja elämän perus kulut tasapainoon, mielellään niin että tulo ylittäisi kulut.

9 tykkäystä

Ehkä tähän voisi vielä täydentää sen verran, että nyt osingot vastaa noin 5kk päivätyöstäni saamaa palkkaa, eli teoriassa voisin 5kk lomailla samalla elintasolla. On myös mahdollista karsia kuluja, joten tämä tulo riittäisi melkein elämiseen kokonaan ilman päivätyötä. Varsinkin jos huomioi vielä osakkeiden arvonnousun, niin puuttuvan osuuden voi rahoittaa jonkun verran nousseita osakkeita myymällä.

Koen kuitenkin että vielä kun on intoa ja kiinnostusta työelämää kohtaa tallella jatkan siinä toistaiseksi ja tuleehan samalla veroja maksettu ja sitä kauttaa yhteiskuntaa tuettu. Kulutuskäyttäytymisessä olen kuitenkin luopunut turhista ostoksista ja korvannut monet materian hankinnat palveluilla.

8 tykkäystä

Tavoitteena on elämän leppoistaminen jossain sopivassa kohdassa, eli töiden vähentäminen. Taloudellinen puskuri tuo ylipäänsä mielenrauhaa ihan jo tähän perusarkeenkin.

Salkku on nyt sen kokoinen, että jos sijoittaisin keskittyen vain osinkotykkeihin, sillä tienaisi jo “perusduunarin” vuosipalkan verran. Kulut ovat itsellä pienet, joten teoriassa jo nyt olisi mahdollisuus heittäytyä sohvalle makoilemaan.

Toisaalta työelämä on vielä liian houkuttelevaa ja ehkä jotain haluan vielä sielläkin saavuttaa, olenhan vasta keski-ikäistyvä herrasmies. Työelämän kurjimmat puolet kaikkosivat koronan myötä kun homma meni lähes 100% etätyöksi ja ne ikävät lieveilmiöt kuten töihin ajaminen ja liian aikaiset herätykset ovat poissa. :slight_smile:

19 tykkäystä

Itse jo eläkeläisenä sanoisin, että minimi on se, että säästää/sijoittaa sellaisen summan, mistä voi käyttää jonkin verran pienen eläkkeen lisäksi, eikä yllättävät rahanmenot aiheuta ongelmaa. Sijoituspääomaa ei kuitenkaan pitäisi syödä ainakaan liian pieneksi, koska silloin myös tuotot pienenevät. Omaisuudesta eläkeikäisenä ei pitäisi olla liian paljon kiinteässä omaisuudessa, vaan sopivasti käteistä ja helposti rahaksi muutettavia arvopapereita.
Jos olet nuori ja sijoitat liikenevät varat, olet oikealla tiellä, itse aloitin sijoittamisen aivan liian myöhään, eikä korkoa korolle ilmiö ole ehtinyt purra kunnolla.

11 tykkäystä

Oma tavoite on tehdä tästä elanto ja eläke. Pistän jossain kohtaa sijoitusyhtiön pystyyn ja pyöritän sitä palkkatyön rinnalla. Sitten jossain kohtaa, kun perse vettä kestää, niin siirrän elannon sijoitusyhtiön puolelle.

Oma sijoitustyyli kun on melko tylsä, niin tähän tavoitteeseen ei välttämättä aika riitä kuitenkaan.

Kunhan nyt ensiksi saa salkun sillä lailla ojennukseen, että voi ruveta tuota yhtiötä konkretian kautta toteuttamaan.

Tavoitteen toteutumiseen ensimmäinen askel on asuntolainan pois hoitaminen.

4 tykkäystä

Mä alan olemaan kalkkiviivoilla. Laskin että perhe elää mukavasti vuosiosingoilla X.

Olen nyt kohdassa 0,9X ja taattuja tulovirtoja loppuvuodelle on siten että pääsen tasolle 1,05X.

Tarkoitus painaa vielä siihen asti että kasassa on 1.2X jolloin on mielestäni riittävä puskuri kun kämppä on siinä vaiheessa velaton ja käteiskassaa 0,6X. Tämä tapahtuu vuonna 2025.

Tavallaan taloudellinen riippumattomuus on jo nyt totta, ollaan niin lähellä että melkein väkisin menee maaliin. Fuck you money kasassa. Aika hyvä fiilis. Seurantaexcelissäni merkinnät alkaa vuodesta 2008 joten pitkään tätä on tehtykin.

64 tykkäystä

Voisin vielä tähän täydentää että kaunis ajatus oli minulla aikoinaan se, että pyrin elämään puolella palkalla ja sijoittaa toinen puolikas. Sitä kaavaa oli ajatus jatkaa niin pitkään, kunnes sijoituksista tuleva passiivinen tulo vastaa puolikasta palkasta. Kun näin tapahtuu, niin voi lopettaa rahan takia työskentelyn, koska on jo tottunut pärjäämään puolella palkalla ja se sama summa tulee passiivisena tulona.

Ihan kirjaimmellisesti tämä ei ole näin mennyt, mutta kutakuinkin tehtävissä 20 vuodessa :slight_smile:

12 tykkäystä