Tavoitteesi sijoittamisella?

Juuri tätä tarkoitin. Kuinka moni sitten nostaa osinkotuloja ja lisää esim. “Henkistä pääomaa” vai onko kaikki sitä tyyppiä että kaikki osingot pumpataan takaisin markkinoille.

Kun ikää tulee tarpeeksi, ei rahan säästäminen ole mikään hyve ainakaan minulle. Olen hyvin röyhkeä ja kun jään eläkkeelle, niin siihen mennessä kaikki omaisuuteni on kadonnut maan alle, eikä tilillä ole kuin sinne tuleva eläke. Terveyteni ei kestä viralliseen eläkeikään asti työtä ja hyvä jos edes elän niin pitkään. Eläke jää pieneksi, joten sukanvarsirahaa pitää vähän olla, ettei ihan näkkileivän syömiseksi mene.

4 tykkäystä

Periaatteessa ensimmäinen vaihtoehtoinen tavoite voisi olla jos saisi 300k salkun kasaaN.

300k salkulla 10% vuosituotto toisi jo kivat 30k ylimääräistä rahaa vuodessa (21k puhtaana) mikä olisi jo kiva lisä palkan päälle tai miksei vaikka jo varhaiseläkkeenä jos asuntovelat ja muut on maksettuna.

Toinen vaihtoehto (miksei jopa molemmat) on päästä varmasti eläkkeelle 50-60v haarukassa (itsellä vasta ikää n. 26 vuotta), joten ei tässä mikään kiire ole.

2 tykkäystä

Tunnistan tästä erään tuntemani savolaisen Erkin, oletko se sinä :smiley:

Itse en ole kotiutellut, kun ei ole ollut tarve ja toisaalta antaa nyt tovin mennä korkoa korolle… Mutta kunhan laukku on paisunut niin varmasti otan niistä myös ilon irti. Salkun tuotto ollut myös viime aikoina niin hyvää, että en ole uusia pääomia laittanut koko viime vuonna vaan laittanut elämiseen nekin.

Kerran täällä eletään ja koskas sitä tietää milloin mennään saappaat edellä. Liian tuttua juttua vaikka ikää vasta 40

T. Leskimies

9 tykkäystä

Aluksi tavoitteena oli mahdollistaa nykyisen ammatin harjoittaminen ilman kohtuutonta ja jatkuvaa huolta omasta taloudesta. Pidän työstäni ja koen sen tärkeänä. Sittemmin talousmaailma on vienyt mukanaan ja muutaman vuoden aikana kypsynyt ajatus uudesta ammatista toi keväällä paperit jotka vahvistivat oikeuden käyttää kauppatieteiden ylioppilasta opiskelutittelinä.
Tällä hetkellä tavoitteenani sijoittamisella on kasvattaa salkkua taloudellisen turvan luomiseksi ja yllättävien menojen ja mielihalujen kattamiseksi.

4 tykkäystä

Toistaiseksi pumpataan korkoa korolle kun salkun koko on vasta puolen vuoden nettopalkkaa vastaava summa.

Elämää ei kurjisteta sillä, että sijoitetaan kaikki mikä jää yli asumis- ja ruokamenoista. Mutta laitan mieluummin ylimääräiset rahat osakkeisiin kuin kiikutan 15 k€ autokauppaan kolmen vuoden välein. Toisin sanoen käyttöautolla on ikää 14v ja myyntiarvoa ehkä 1400€. Perheen lomamatkat hoidetaan S-Pankkiin kertyvillä bonuksilla ja pienellä kuukausittaisella säästösummalla. Kun viime vuonna ei päästy kunnolla reissuun, niin sinne nyt nelisen tonnia kertynyt matkakassaa.

Vapun tienoilla alittaa asuntolaina 100 k€ tason (josta oma osuus siis 50%) ja pikkuhiljaa voi ruveta kasvattamaan sijoituksiin sijoitettavaa osuutta. Avasin tosiaan viime vuoden lopussa sen Nordnetin OST:n ja ostin sinne ensimmäiset senttiosakkeet. Eilen myin pois AOT:lle heinäkuussa ostetut Leaddeskit n. 150% voitolla ja nyt mietitään mitä rahoilla ostaisi OST:lle. Vaimokin haluaa oman OST:n ja varmaan se täytyy viikonlopun aikana avata.

6 tykkäystä

Minä ajattelen voitoksi myös sijoitusten nykytilanteen ilman myyntejä. Mulle ei ole väliä myynkö voitollista, tappiollista vai omillaan olevaa osaketta. Osakkeen arvostus on se mikä määrittelee myytävän kohteen. En ajattele sitä niinkään voittojen kotiutuksena vaan pelkästään rahansiirtona salkusta pois, oli sitten voittoa tai ei. Myyn osaketta tai paria jos rahalle on tarvetta.

Tarkoitus on kasvattaa omaisuutta, joten vakityössä ollessa ei kuitenkaan kummosemmin tarvitse kotiutella. Sen olen huomannut, että elektroniikassa ja tietokoneen käytön ergonomiahankinnoissa on tullut panostettua laatuun enemmän. Samoin ruokaostoksissa. Jos viime vuosi olisi ollut tappiollinen niin en olisi tehnyt samoja hankintoja eli hieman pitää nauttiakin tuotoista.

Firetyksessä on hyvä tavoite ja on hienoa kun nuoremmat innostuvat sijoittamisesta ja säästämisestä. Silti omaan korvaan tuollainen raivopäinen säästäminen ja lompakon kiristäminen kuulostaa sairaalta touhulta. En pidä kovin järkevänä elää parhaita vuosiaan köyhän elämää sijoittamisen takia. Sitten kun firetyksen saattaa aloittaa sellainenkin kaveri, joka ei ole mikään ammattilainen. Kiva hoksata joskus 15v päästä, että koko sijoitustoiminta on mennyt tyyliin nollatuotolla eikä pelkkä firetys-elämäntyyli ollutkaan oikotie onneen. Sama pätee toki velkavipuun.

Sijoituksessa en ole toistaiseksi kiinnostunut yhtään osinkotuotoista. Osinko on vain tuottoa siinä missä arvonnousukin. Myynneistä ja osingoista tulevia tuottoja kohtelen ihan samalla tavalla. Yleensä sijoitan kaikki mitä tulee.

Joskus iän myötä (nyt 34v) uskoisin siirtyväni jonkin verran kasvuyhtiöistä osinkoyhtiöihin ja rahastoihin. Siltikään en lähde siihen ajatteluun, että esim miljoonalla saa 4% osinkotuotolla 40k vuodessa. Ei minulle tuota vaikeuksia myydä kasvuyhtiöitä, joiden tuotto tullee jatkossakin olemaan ihan toista luokkaa noihin kytysiin osinkofirmoihin verrattuna. Toki se on sellaista varman päälle ottamista, mutta mielestäni hajautus ajaa samaa asiaa kasvuyhtiösalkussa.

Taktiikoita ja tavoitteita on varmasti yhtä paljon kuin sijoittajiakin. Eri tyylit sopii erilaisille sijoittajille. Suurimmalla osalla aikaisempi eläke lienee tavoitteena. Sen saavuttaminen hyvällä elintasolla, ilman velkavipua ja vieläpä keskivertopalkalla kestää todella kauan. Minäkin kuulun siihen porukkaan, joka haluaa aikaistaa tavoitetta entisestään. Olen todennut velkavivun (varsinkin alkuvaiheessa) olevan olennainen työväline oman tavoitteen saavuttamiseksi. Joillekkin sopii paremmin firetys, jossa on myös sama tavoite. Otan mieluummin enemmän riskiä kuin tingin elintasosta.

Toivotaan, että mahdollisimman monen sijoitusura onnistuu! Toivottavasti viime vuosi ei laittanut tavoitteita liian korkealle :slight_smile:

4 tykkäystä

Firetys tulee sanoista “financial independence retire early”. Itse firetän vain tuossa lyhenteen merkityksessä enkä ole edes koskaan katsonut onko sillä jotain tarkempaa määritelmää kuinka se pitäisi saavuttaa. Lopputulos on tärkemäpi kuin keinot.

3 tykkäystä

Pitääkin heti myöntää, että luulin firettämisen tarkoittavan nimenomaan sitä äärimmilleen vietyä säästöprosenttia. Olen ollut tietämättäni firettäjä. :slight_smile: Taloudellista riippumattomuuttahan tässä on tarkoitus tavoitella.

2 tykkäystä

Omalta osalta sijoittamisen tavoiteena on tuoda elämään lisää mahdollisuuksia ja lisätä riippumattomuutta yhteiskunnan rakenteista (esim. eläkejärjestelmä), sekä opettaa omia lapsia olemaan fiksumpi kuin itse olen ollut. Sijoittajan ura vasta aluillaan, vaikka ikää onkin jo 31 v. Katsotaan miten käy.

5 tykkäystä

Morjensta foorumilaiset. Tässä vuoden päivät seuraillut näitä foorumeita ja sillä tavalla löytyi itsellä tie sijoittamisen ihmeelliseen maailmaan… heh. Omat tavoitteet on hyvin vaatimattomat:

  1. omhx25 voittaminen (pitkä aikaväli)
  2. Osingoista tasaista tuloa sitten eläkkeelle siirtyessä
  3. Joustoa omaan talouteen

Laittelin Ost:n pystyyn 2020 Tammikuussa,ensimmäiset ostot sitten maaliskuun puolivälissä, pitää sanoa että ei kaduta mutta eihän mennyttä vuotta voikkaan pitää mitenkään normaalina :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

50 vuotiaana vapaaherra.

6 tykkäystä

Vaikka salkkuni on 7-numeroinen en ole juurikaan säästänyt “vyötä kiristäen”. Ja nyt kun olisi varaa ostaa sitä sun tätä niin oikeasti halua ostaa mitään. Kesämökki, vene, moottorikelkka, moottoripyötä tahi matkailuauto kaikki aiheuttaisivat minulle vain stressiä, laskien elämänlaatuani. Elämänlaatuni nousee siitä että tiedän voivani halutessani kävellä huomenna kauppaan ja ostaa Lamborghinin käteisellä. Jahka Koronapandemia hellittää niin perheen kanssa matkailuun voin kuvitella käyttäväni ~30 000 euroa vuodessa.

44 tykkäystä

Olisi hauska kuulla vähän tarkemminkin tällaisen herran kokemuksista, joka on jo saavuttanut sen 7-numeroisen salkun!

  • Mitä ikä luokkaa olet? 30, 40, 50. tms.
  • Milloin aloitit sijoittamisen?
  • Minkälaisella pääomalla aloitit? Saitko jonkun potin, perintö tms.?
  • Sijoititko/Sijoitatko säännöllisesti kuukausittain?
  • Oletko töissä? Jos et, milloin jäit töistä pois? Miltä se tuntui? Minkäikäisenä jäit tai aiot jäädä töistä pois?
  • Käykö mahdollinen vaimosi/miehesi töissä?
  • Miltä tuntui kun miljoona meni rikki salkussasi?
  • Onko salkkusi nykyisin osinkoihin keskittynyt? Vai sekasikiö?
  • Yleensäkin; Mitä 7-numeroisen salkun omistajan arkeen kuuluu?
    Jnejne.

Tietenkään kaikkiin kysymyksiin et varmasti halua vastata, mutta joihinkin? Kiitos.

20 tykkäystä

Minä voin vastata vaikka vasta puolimatkassa miljoonaan (salkut tänään 0,633M€).

Ikä 44v.
Aloitettu n. 38-vuotiaana
Omia säästöjä, sijoituslaina (ei enää) velattomia kiinteistöjä vastaan ja kk-säästämistä hiukan.
En sijoita enää kuukausittain toistaiseksi.
En ole töissä juuri nyt, olen palkattomalla vapaalla vuoden 2021 ja puntaroin mitä sitä alkaisi tekemään 2022.
Vaimo käy töissä varmaan eläkeikään asti, tykkää työstään, mutta on paljon lomalla.
Lapsia on, kouluikäisiä.

Arkeen kuuluu elämästä nauttimista ja asioiden tekemistä siten, kun itselle parhaalta tuntuu. En ole koskaan ollut mitenkään pihi tai säästäväinen vaan tykkään esimerkiksi kaikenlaisista kulkupeleistä. Vapaan kannalta korona hiukan harmillinen, kun ei pääse ulkomaille. Mutta kevät menee täällä Lapissa mökillä, ehkäpä vielä loppuvuonna sitten palmun allekin päästään.

Minun sijoitusstrategiani oli ns. käänteinen eli aika huoleton elämä vajaa nelikymppiseksi ja sitten herätystä ja kaikki säästöt töihin. Hyvissä palkkatöissä ehdin olla n. 20 vuotta ja hankin kaiken mitä halusin, kävin kaikkialla missä halusin, myöskin halusin perheen ja jälkikasvua.

Alkupääomaa ei kotoa tullut eikä perintöjä, mutta ikäryhmäni ehti elää esimerkiksi sen ajan, kun jokainen kiinteistö käytännössä tuplasi arvonsa eli merkittävä tekijä pääoman keräämisen tiellä.

Tämä vuosi näyttää mitä tuleman pitää. Luulen etten ole 45-vuotiaana vielä valmis ”eläkkeelle” vaan jotain yrityskuvioita / kevyttä työtä suunnitteilla. Mutta oravanpyörään en halua lähteä 100%. Kavereita on jo poistunut tuonpuoleiseen ja sukulaismiehiä kuollut reilussa 50-v. iässä ja jälkikasvukin vielä asuu kotona eli nyt satsataan elämänlaatuun. Koskaan ei tiedä tuleeko niitä eläkepäiviä sitten edes nähtyä.

39 tykkäystä

Sopiiko kysyä miten hoidat yhtälön lapset koulussa itse mökillä? Kovin pitkiä ulkomaanmatkoja on vapaaherrana hankala tehdä myös kun lapsien täytyy koulukin hoitaa?

No kunnia lankeaa tästä vaimolle :blush: Jonkin verran on ”pidennettyjä” koulujen lomia ja vaimo voi tehdä etätöitä. Ja hänellä tosiaan on vapaita töistä luokkaa 20 vkoa vuodessa…

2 tykkäystä

Kunnioitettavan nopea nousu. Toki jos taustalla on velaton asunto ja yhtenäinen työura, niin pohjat ovat ainakin kunnossa ja kulurakenne hyvällä tasolla :slight_smile:

Millaista vuosituottoa olet salkulle saanut, löysitkö raketteja vai millä strategialla olet sijoittanut?

2 tykkäystä

Toki korjaan sen verran, että tottahan kiinteistöjen hankinta on myös sijoittamista, vaikken koskaan ole vuokrannut mitään. Niiden arvonnousu ja vipuvaikutus on ollut vaan niin suuri.

Osakesijoittamisessa olen aika noviisi, käytännössä 2020 tuplasi pääomat, sitä ennen mentiin maltillisesti, toki muutamia onnellisia sattumia matkan varrella. Nöyränä tähän vuoteen, ehkä hieman kevyemmin ajatuksin, ei tuo 2020 ollut lainkaan helppo vaikka jälkikäteen siltä näyttääkin.

5 tykkäystä

2020 alussa käytännössä.

2020 olen sijoittanut noin 1,2 miljoonaa euroa, salkun arvo nyt noin 1,5 miljoonaa. Rahat on ihan itse hankittu omasta osakeyhtiöstä vuoden 2020 aikana. Tai tarkemmin rahat on täysin omistamani firman taseessa, voin nostella osinkoja 7,5% huojennetulla verotuksella tarpeen mukaan.

Sijoitin 2020 toukokuusta eteenpäin puolen vuoden ajan. En sijoita nyt palkasta vaikka siitä jääkin yli 5 000 euroa kuussa käteen. Laskelmieni mukaan saan ensi vuonna noin puolen miljoonan euron kertaerän joka on tarkoitus sijoittaa. Sitten ehkä riittää…?

Palkkatöissä, 5-numeroisella kuukausipalkalla. Mielenkiintoiset työtehtävät, etätyö eikä liikaa stressiä niin mikäs tässä. Lisäksi on viiden vuoden optio-ohjelma jonka arvo on 6-numeroinen.

Ajattelen myös miltä se näyttää jälkikasvulle jos isi makaa päivät sohvalla. Tai no en olisi tekemättä mitään, omia yritysideoita joita voisi toteuttaa on pitkä lista.

Lisäksi monet tuttuni pitävät yritykseni (onnekkaan?) menestyksen ansiosta minua jonain puolijumalana jonka kosketus muuttaa kaiken kullaksi ja jonottavat perustamaan kanssani uuden yrityksen jahka kyllästyn palkkatyöhön. Itseäni tämä vaihtoehto ei liiemmälti kiinnosta.

Vaimo käy töissä, alle 4 000 euron kk-palkalla.

Ei valitettavasti oikein miltään. Ollessani vuosikymmeniä keskituloinen ajattelin aina että miljonääreillä on varmaan ihan oma elämänsä - tarjoilija tuo aamulla kuoharia ja mansikoita sänkyyn yms :smile:. Mutta jo ennen tätä rajapyykkiä laskeskelin ettei yksi miljoona riitä siihen että nukkuisin yöni vailla huolen häivää jos jään pois töistä. Ehkä 2 miljoonaa riittää, mutta tuntuu että maali siirtyy koko ajan kauemmas.

Osinkoyhtiöitä valtaosa, ensi vuoden osinkoennuste yli 60 000 euroa. Koen ettei minun tarvitse tavoitella suuria tuottoja riskillä. Kun pelin on jo kerran voittanut tuntuisi typerältä hävitä se nyt.

Ihan tässä töissä käydään päivittäin. Tulen työläisperheestä niin varmaan siksi henkisesti vaikeaa jäädä töistä pois. Moni tuttavani ei ole huomannut elämässäni mitää eroa - ja hyvä niin. Autonikin on teini-ikäinen.

65 tykkäystä