Tavoitteesi sijoittamisella?

Täytyy lisätä tuohon edelliseen että suraavaan isoon laskuun olen päättänyt ottaa sijoituslainaa jonkin verran salkkua vastaan, menee siihen sitten 1 vuosi tai 5 tai 10 vuotta. Nyt olen fiksu ja jätän sen johonkin myöhempään kun on paras potentiaali tuotolle taas uudestaan. Osakesijoittaminen on mulle omasta mielestäni luontevaa ja tavallaan koen sen mun tyyppiselle ihmiselle helpoksi. En ole ajan myötä ostanut/myynyt yhtään omistusta tappioksi koko aikana (no verottaja muistaa lähetellä kiitoskirjeitä :smiley:).

3 tykkäystä

No saa jos saa. Se ei oo ihan niin yksinkertaista.

Eilen salkun arvo ylitti 125k€ rajan, joten tästä rajapyykistä on helppo piirtää suuntaviivat tuleville tavoitteille. 125k€ kohdalla tarvitaan nimittäin tasan 3 salkun arvon tuplaantumista ja olen done.

125k → 250k
250k → 500k
500k → 1000k

Kehitys on ollut viime aikoina kyllä sanalla sanoen hurjaa. Kaikki suurimmat omistukseni ylittävät jatkuvasti ennusteita ja kurssit kaahaavat koilliseen. Luonnollisestikaan meno ei tuollaisena tule loputtomiin jatkumaan, mutta nautitaan nyt näistä nousuista. Omissa laskelmissani olen käyttänyt 10% vuosituottoa työlukuna, joskaan en pistä vastaan, että alkuvuonna tuottoa on kertynyt jo 15%. Ajattelen asian niin, että kaikki yli 10% tuoton päälle vuosittain tuleva on pelkkää bonusta. Viime vuoden 103% tuotto saattaa jäädä koko sijoitushistoriani parhaaksi, vaikka ikää on vasta 27 vuotta.

Tavoitteenani on aiemmin ollut taloudellisen riippumattomuuden saavuttaminen 50 ikävuoteen mennessä. Tosin viime ajat ovat aikaistaneet tätä tavoitetta jonkin verran ja onkin jopa jossain määrin realistista olettaa, että seuraavan 10 vuoden aikana salkkuni on tuplaantunut pari kertaa eli nostanut arvoaan tuonne puolen miljoonan tuntumaan. Tällä hetkellä salkkuni suurimmat omistukset ovat kasvuyhtiöitä ja kasvu onkin ollut hurjaa. Jännä tilanne siinä mielessä, että samaan aikaan kun pörssin arvostukset ovat korkealla, on oma luottamukseni oman salkun yhtiöitä ja niiden liiketoimintoja kohtaan korkeampaa kuin koskaan. En usko, että mahdollinen kurssilasku ja salkun arvon aleneminen aiheutuisi omistamieni yritysten liiketoiminnan sakkaamisesta, vaan koko markkinan laskusta, joka väistämättä jossain vaiheessa on edessä. Omaan strategiaani kuuluukin näiden laadukkaiden yhtiöiden omistusten lisääminen markkinatilanteesta riippumatta. Ei ole tarvinnut katua, että tuli lisättyä Qt:ta vielä 60€ hintaan tai Remedyä 30€ hintaan, vaikka arvostusten piti olla jo tapissa.

Mitä taloudellinen riippumattomuus sitten itselleni merkitsee? En tiedä on lyhyt vastaus. Ehkä lopetan päivätöissä käymisen tai sitten en. Ennustaminen on vaikeaa, etenkin tulevaisuuden. Pääpointtina on sen vapauden tunteen saavuttaminen, ettei ole pakko. Lisäksi, mikäli mieleni hamuaa jotain tavaraa tai palvelua, joka aidosti parantaa elämänlaatuani, pystyn sen ostamaan sen kummemmin senttejä laskematta. Tai lähtemään reissuille tai mitä ikinä. En osaa sanoa mikä sitten on se euromääräinen raja taloudelliselle riippumattomuudelle. Olenkin ottanut tavoitteekseni tuon miljoonan euron arvoisen osakesalkun. Mikään pakkomielle se ei itselleni ole, mutta sopivan pyöreä sekä huomattavasti loogisempi luku tavoitteena kuin esimerkiksi 847 658€. Se miljoona olisi jonain päivänä mukava nähdä digitaaleina omalla ruudulla.

13 tykkäystä

"Onko palstalla nyt vahvan pörssin kehityksen myötä kukaan ottanut tai ottamassa irtioton työelämästä? "

Kokemuksen kautta helppo vastata. Jäin 2003 pois työelämästä. Täytyy vaan laittaa menot kuriin ja ostaa vain mitä ilman ei tule toimeen, tosin ei saa kittuuttaa kuitenkaan. Meillä isoimmat rahareiät täyttää lomat & autoilu vaikka näitäkin ilman tulee toimeen. Tärkeintä on löytää puoliso, joka paljon nuorempi ja innokas jonka palkalla voi rahoittaa arjen menot. Muistakaa kuitenkin seurata kulupuolta. Meidän viimeisen 12 kk:n kumuloitu arjen kulutaso riittäisi jo omaisuuden realisoitaessa 100 vuoden elämisen kuluihin sillä oletuksella, että tuotto on inflaation verran. Pitää varmaan kysyä vaimolta haluaako hän jo pois työelämästä vai tuplataanko kulutusta kun oletusarvo on etten elä 150 vuotiaaksi.

11 tykkäystä

Jännä juttu, toiset eivät pidä 100ke minään. Minä pidän sitä jo sellaisena salkkuna, että siinä voi minä päivänä tahansa todeta töissä, että tämä oli nyt tässä. Itse asiassa siihen riittää hyvin 50ke.

Ei missään nimessä anna mahdollisuutta jättäytyä pois työelämästä, mutta antaa mahdollisuuden olla sietämättä kaikkea paskaa. Tilanne on aivan eri kuin sen ihmisen, jonka arki pyörii kulutusluottojen, osamaksujen ja luottokorttien ympärillä, jolloin et voi ikinä äänestää jaloillasi.

26 tykkäystä

Tämä on mielestäni sijoittajan tärkein aihe. Omat henkilökohtaiset tavoitteet määrittelevät hyvin pitkälti oman sijoitusstrategian. Tämän vuoksi olen hyvin paljon pohtinut kyseistä aihetta viimeisen vuoden ajan.

Itse olen lähestynyt asiaa siltä kantilta, että en missään nimessä halua viedä hautaan mahdollisimman paljon rahaa. Vastaavasti en missään nimessä halua elää “kädestä suuhun” ilman varapuskuria ja sijoituksia, joissa korkoa korolle tekee minusta elämäni aikana vauraan. Tasapainottellu näiden kahden välillä on siis selviö.

Toistaiseksi 25v opiskelijana vietän perhe-elämää 2,5-vuotiaan lapseni ja aviopuolison kanssa. Kaikki opintolainat nostetaan, joista osa menee sijoituksiin, mutta osa menee myös jo nyt leveämmän elämän mahdollistamiseen. Käytännössä voitaisiin elää pienemmällä budjetilla jo nyt (mikä lisäisi säästöastetta), mutta en koe tuon olevan järkevää, koska se lisäarvo mitä salkkuuni toisi, ei antaisi elämäni aikana yhtään mitään lisäarvoa nykyiseen strategiaan nähden.

Sijoitussalkun arvo ylittää tänä vuonna hyvin todennäköisesti 100 000e. Valmistun parin vuoden päästä haaveammattiini (lääkäri) ja minulla on ansiotulot sitä myöten erittäin suurella todennäköisyydellä varmistettua loppuelämäksi huomioiden työllisyystilanteen ja palkkatason. Itseasiassa olen allekirjoittanut työsopimuksenkin jo valmistumiseni jälkeen, joka tuo minulle 9100e/kk bruttotulot. Suhteellisen kunnianhimoisena ihmisenä luulen että palkkakin nousee ajallaan viisinumeroisiin bruttotuloihin. Lisäksi omistan asunnon (kolmio) yliopistokaupungista paraatipaikalta, velkaa tuosta vähän reilu 100k.

Näistä lähtökohdista tavoitteisiin, jotka liittyvät vahvasti siihen mitä haluan tehdä elämässäni:

  • Kouluttautua mahdollisimman paljon. Varmasti tulen väittelemään itseni tohtoriksi, kun aika on kypsä, tieteellinen tutkimus kiinnostaa. Lisäksi sijoittamisesta on tullut niin kiinnostava harrastus ja “kakkosala”, että olen haaveillut taloustieteidenkin lukemisesta yliopistossa ja siten maisterin papereista tuossakin. Tämän hetki on varmasti siinä vaiheessa, kun voin kevyin mielin vähentää töiden tekoa sijoitussalkkuni mahdollistaessa mukavan elämisen.
  • Haluan muuttaa pois kaupungin melskeestä rauhallisemmalle paikalle “maalle”, johon rakennutan haaveideni omakotitalon. Tämä on investointi, joka ei ole taloudellisesti järkevää (= iso omakotitalo “syrjäseudulta”), mutta silti se on juuri minulle järkevää.
  • Kassaa pitää olla sen verran, että voin huoletta matkustella 45-70 vuotiaana ihan miten lystää.
  • Varallisuutta pitää olla sen verran, että pystyn tukemaan jälkikasvua mitä ikinä elämä tuokaan eteensä. Lapsen talouskasvatus myös korkealla prioriteettilistalla kun sen aika tulee :slight_smile:

Näin olen lähtenyt mahdollistamaan tätä:

  • Velkavipua: kaikki opintolaina otetaan puolison kanssa mitä saadaan. Noita maksellaan näillä näkymin kaikessa rauhassa, ei ole kiirettä valmistumisen jälkeen maksaa takaisin kun takaisin maksuaikaa on 20 vuotta ja opintolainojen korot atm 0,000 % :slight_smile: Asuntolaina tuo myös mukavaa velkavipua varallisuuden kasvattamiseen. Sijoitussalkkuuni aktivoin velkavivun mahdollisuuden isompien romahduksien varalta heti, kun työelämään pääsen päivittäin.
  • Joka kuukausi säästän edes jonkin verran lisää rahaa säästöön. Tässä elämänlaatu on nyt näiden 2v aikana kuitenkin keskeisempi.
  • Sijoitan osan varallisuudesta asuntoihin (oma asunto nyt, tulevaisuudessa sijoitusasuntoja tarkoitus ostaa 1-5 kpl tuomaan hajautusta salkkuun. Lisäksi pienen osuuden (alle 1 %) salkusta olen tänä talvella ohjannut kryptovaroihin (Ethereum, Bitcoin).
  • Sijoitan osan varallisuudesta ETF-rahastoihin (CleanEnergy, digitalisaatio, robotiikka ja automatisaatio, kehittyvät markkinat ja nasdaq100) tuomaan “varmaa” tuloa yli ajan.
  • Sijoitan suurimman osan varallisuudesta yksittäisiin pörssiosakkeisiin, joihin olen tehnyt (ja teen jatkossakin) työni huolella: Harvia, Kamux, Qt, EVO, Smart Eye, Marimekko, Revenio, Scanfil jne… Viimeisen vuoden aikana töitä on tehty paljon osakepoiminnan suhteen ja tietoa on kyllä tullut imettyä valtavasti. Iso kiitos siitä myös Inderesin väelle sekä kanssakeskustelijoille!
  • En yritä liikaa ajoittaa markkinoita, paitsi nyt opiskelija-aikana on pakko pitää vähän käteistäkin, koska mahdollisen romahduksen tullessa en pysty saamaan opiskelijastatuksen kanssa velkavipua ja palkkatöistä ei tule isoja summia kuukausittain lisää rahaa salkkuun. Kun työelämä koittaa, menen 100 % painolla ja romahdusten koittaessa aktivoin vain vipua, tauotan asuntolainoja jne.

Mukava koota ajatuksia vähän ylös :slight_smile:

64 tykkäystä

Numenomaan näin. Miettikääpä se 100k on yhtäkuin 833€´/kuukausi 10 vuoden ajan, tai noin 400€/kk 20 vuoden ajan. Jos eläke on ok ja asuntolaina maksettu niin moni elää tolla lisäsummalla paremmin kuin on koskaan elänyt ennen sitä. Miettikääpä tilannetta että on peruslaskut + pelkkä yhtiövastike ja saa käyttää eläkkeen ja 400€ kuukaudessa siihen päälle. Johan se on 2-3 ulkomaan reissua vuosittain siinä. Kyllä mulle kelpais! Vai onko täällä joku suunnitellut suurinpiirtein oman helikopterin hankkimista (on varmasti)? :smile:

8 tykkäystä

Elämäni paras päätös. Voiku olisi joskus saanut tehdä 40 tunnin viikkoja niin en tiedä olisiko tilanne ollut eri. 90 tuntisia viikkoja painettiin ja vuositasolla tunnit pyöri noin 3400 tuntia + kotona paperihommia, jota ei jaksanut työpaikalla tehdä. Koskaan ei ollut kesällä lomaa, joten kyllä sitä alussa nautti vapaudesta. Taisin keritä normi työläisen työhistorian tunnit tekeen, joten tältäkään osalta en koe omantunnon tuskia koti-isänä olosta vaikka tätä ei kaveripiiri (entinen) ymmärrä. Sanovat että tulen kalliiksi yhteiskunnalle, ei auta vaikka maksan enemmän veroja kuin he. Ei ne ymmärrä.

32 tykkäystä

Se on hauska kuvio kun nuorena on aikaa ja energiaa, muttei rahaa, keski-ikäisenä on rahaa ja energiaa, muttei aikaa ja lopulta vanhana on aikaa ja rahaa, muttei energiaa :smiley:

20 tykkäystä

Mainio kirjoitus! Hyvin oot saanut kerättyä varallisuutta tuohon ikään mennessä, mutta mietinkin, että mistä oot saanu pääomaa?
Lähtenyt pienillä summilla sijoittamaan, perintönä vai ootko painanu duunia opiskelun ohella vai miten jos saa udella. Pakko ei tietenkään ole vastata.

Täytyy muistaa sitten, että vaikka ei saisi maksettua lainan pois, niin sitä saattaa tulevaisuudessa muuttaa uudempaan ja kalliimpaan asuntoon, josta tulee sitten uutta velkaa, koskaan ei tiedä (ainakaan näin alle 30v).

Lisäksi on myös hyvä varautua suurempiin kunnossapitokuluihin jossain vaiheessa, jos vaikka joutuu kattoa laittamaan tai sattuu muuta vahinkoa.

1 tykkäys

Hyviä kirjoituksia.

Aloitin sijoittamisen vuonna 2013 tietämättä yhtään mitään sijoittamisesta ja laittamalla all in talvivaaraan. Toki kysyin pankissa asiantutijalta neuvoa että ponsse vai talvivaara mutta ei hän kuulemma voi sitä sanoa ja yhtiöissäkään ei oikeastaan ole isoja eroja riskitasolla. Eipä niin… Viikko ja talvivaara oli yrityssaneerauksessa ja siitä antiin ja 4000euroa kaput. No sehän meni vahvasti. siitä säikähtäneenä jätin monta silloista herkkua poimimatta kun totesin etten enää sen tappion jälkeen sijoita osakkeisiin.

Lähtökohdat on perusduunari ja ikää nyt 33v. Koko elämäni tehnyt niskalimassa töitä peruspalkalla ja kaikki mahdolliset ylityöt.

On tullut elettyä hyvä nuoruus harrastusten ja ystävien parissa ja matkusteltua ympäri maailmaa hyvässä seurassa ja nämä on ehdottomasti olleet paras ja eniten mielihyvää tuottanut sijoitus.

Mutta takaisin sijoittamiseen. Olen täysin itseoppinut ja voisi sanoa että niin kantapään kautta kun mahdollista. Kukaan suvussa ei ole koskaan sijoittanut mihinkään ja kotoa tuli ohjeet että osakkeet ne on vain rikkaita varten.

En kuitenkaan uskonut näitä neuvoja ja sijoitin talvivaaraan ja kun olin aikani nuollut haavoja totesin että ompahan kunnon tappiomonttu pohjalla mitä lähteä nyt sitten poimimaan viisaammillta valinnoilla. Oikeastaan 6 vuotta menikin sitten aikalailla vaakalentoa mutta tappiot kuittasin osingoilla ja keräsin oppia sijoittamisen perusteista. Nyt koronadippiin olin saanut jo viisautta, pääomaa ja rohkeutta ja latasin perus hex osakkeisiin all in.

Kuluneella viikolla meni 100k rikki ja olen kyllä läpsinyt monesti itseäni poskelle että aika hyvin tehty perusduunarilta, omalla työllä ja kaikista karikoista huolimatta.

Tänä vuonna on luvassa noin 5000euron osingot ja työpaikan vaihdosta johtuen tulotasonkin pitäisi parantua nykyiseen merkittävästi. Asuntolainaakin vain 40k jäljellä joten 33v, 100k salkku ja pikkuhiljaa nettovelaton asunto on mielestäni hyvä suoritus.

Edit!

Niin ja se tavoite sijoittamisella oli alunperin vain kuitata tehty moka. Nyt en enää tiedä mitä tavoittelen. Varmaan 500kiloa ja parempia eläkepäiviä.

58 tykkäystä

Olen pitkään jo lukenut foorumia, mutta omia ajatuksia en ole täällä ennen jakanut. Tämä aihe on kuitenkin pyörinyt paljon päässä viime kuukausina, joten tämä lienee hyvä ketju aloittaa omat kirjoitukset ja samalla myös sanoittaa omat ajatukset. Taustatietona, ikää löytyy 25 vuotta ja opinnot ovat loppusuoralla. Sijoittamaan aloitin jo teini-ikäisenä kesätyörahoista, joten kokemusta on jo jonkin verran kertynyt.

Minulla on pitkään ollut tavoitteena saavuttaa taloudellinen riippumattomuus. Nyt viime vuosina ja etenkin viime kuukausina se on kuitenkin muuttanut hieman muotoaan. En enää ajattele, että teen töitä seuraavat 10-20 vuotta, tienaan mahdollisimman paljon, elän säästeliäisesti ja sijoitan ja sitten joku päivä minun ei tarvitse enää tehdä töitä.

Haluan elää jo tässä hetkessä mahdollisimman omanlaista elämää, koska ikinä ei voi olla varma milloin täältä lähdetään. Sijoitusvarallisuuteni turvin uskallan tehdä niitä valintoja, jotka eivät tuota minulle maksimaalista määrää euroja, mutta joiden uskon olevan minulle oikeita valintoja ja vastaavat arvojani ja sitä mitä haluan elämältä jo nyt eikä sitten joskus. Lyhyesti sanottuna, tavoitteeni on sijoittamalla kasvattaa varallisuutta (ja tuloja), jotta voin elää enemmän sellaista elämää kuin itse haluan enkä ole pakotettu oravanpyörään. Tämä omanlainen elämä sisältää myös työntekoa, mutta enemmän omilla ehdoilla.

En usko, että raha tai ulkoiset puitteet tarjoavat pysyvää tyydytystä elämääni, vaikka tiettyyn pisteeseen saakka niihinkin täytyy panostaa ja myös haluan panostaa. Olen ollut kiitollisessa asemassa senkin suhteen, että jo melko nuorella iällä olen päässyt kiinni suht isoihin summiin. Olen kuitenkin huomannut, että salkun ylittäessä tietyn rajan koen kyllä iloa ja mielihyvää, mutta yllättävän nopeasti se tunne kuitenki haihtuu ja tilanteeseen tottuu. Sama tapahtuu tavaroiden kanssa. Pysyvämpi onni löytyy aivan muista asioista ja niihin haluan ja aion panostaa :slight_smile:

21 tykkäystä

Jos joku puhuu 50k salkun riittävyydestä, niin siitä tulee lähinnä mieleen joku pieni sähkötön rantamökin rähjä, jota lämmittää tontilta saadulla puustolla ja ruoka tulee pääasiassa verkkokalastamalla(järvikala on muuten hiivatin ruotoista). Tämäkin erakko-elämäntyyli edellyttää vähintään kohtalaista fysiikkaa ja terveyttä.

Itselläni pelkkä perintövero voi olla 400k, mitä on mahdoton maksaa Kelan työmarkkinatuella+vammaistuella, eli salkkutavoite on yli miljoonassa ja siitä ollaan aika hemmetin kaukana. Niin ja muita tulevia kuluja on kiinteistöjen korjaukset 200k ja lääkehoidot ehkä 150k.

1 tykkäys

Eikait täällä kukaan ole sanonut jättäytyvänsä pois työelämästä 50k salkulla vaan lähinnä sitä että se helpottaa elämää ja valintojen tekemistä.
Hyvä jos salkkutavoite on miljoonassa ja ylikin ja kai sekin on hyvä jos pelkkä perintövero voi olla 400k. Kaikilla meillä varmasti eri tavoitteet. Jotkut vapaaherraksi haluavat… toisille riittää jos elämänlaatu paranee.

16 tykkäystä

Kiitos kysymästä. Nykyinen pääomani koostuu pitkälti ansiotulojen (lukioikäisestä asti kävin kaupalla säännöllisesti töissä) säästöistä sekä pienestä perinnöstä. Perinnöstä tosin on sanottava, että vaikka se summa sinällään oli ikäiselleni merkittäväkin, niin äidin traaginen ja yllättävä kuolema oli nuorelle pojalle henkisesti sen verran kova isku että tuo hidasti näiden sijoitusjuttujen alkamista parilla vuodella. Pienestä maatilakodista kun olen kotoisin niin perintö ei ihan samaa kokoluokkaa ole kuin monilla muilla + äiti oli suhteellisen nuori vielä joten omaisuuttakaan ei juuri ollut kertynyt. Niin ja 2 veljeäkin oli jakamassa tuota. Hyvä huomioida muutenkin, että salkustani jo merkittävä osa on arvonnousuakin.

Tiukasti elämällä olisin päässyt jo helposti kuusinumeroiseen osakesalkkuun, mutta kuten aikaisemmassa viestissä sanoin, niin elämänlaadusta en ole halunnut tinkiä liikaa tämänkään ikäisenä.

39 tykkäystä

Voisi listata ne omatkin tavoitteet. Neljää kymppiä lähestyvä perheellinen mies, joka heräsi kartuttamaan varallisuutta kunnolla noin vuosi sitten.

  1. 10ke oman pääoman salkku. Ihan siksi että se on kiva tasaluku. Periaatteessa tuon saan toteutettua halutessani vaikka välittömästi, toisaalta rahalle on vielä paljon muitakin käyttökohteita, joten kaikkea säästyvää rahaa ei voi kohdistaa osakkeisiin. Pihan laatoitus, asfaltointi, sähköinen portti, kotikuntosali, terassin lasitus, ulkovarasto yms mukavaa. Lisäksi haluan, että taloustililtä löytyisi 10ke puskuria yllätyksiä varten.

  2. 25ke. Tavoite saada tämä kasaan neljän vuoden aikana. Hätätapauksessa tällä kattaa pienemmät remontit yms. Riittää jo itselläni siihen, että ei ihan kaikkea tarvitse töissä niellä. Tässä vaiheessa alan harkita sitä, että vaihdan mahdollisuuksien mukaan kaikki lomarahat vapaaksi.

  3. 50ke. Viimeistään tässä vaiheessa kaikki lomarahat otetaan vapaana, jos työnantaja sen sallii. Harkitaan myös palkattomia vapaita esim viikko vuoteen, jos siltä tuntuu.

  4. 100ke. Tässä vaiheessa säästösummaa ei enää kasvateta, vaan annetaan “vapaan rahan” määrän kasvaa. Sillä ostetaan sitten vapaa-aikaa, elämyksiä tai mitä mieleen tulee. Tavoite kuitenkin, että salkku kasvaisi keskimäärin vähintään 10ke vuodessa.

  5. Viimeistään 60-vuotiaana eläkkeelle. En osaa tarkkaa summaa määrittää, mutta jos talo on maksettu, niin eiköhän 200-300k riitä mainiosti tähän ennenaikaiseen eläköitymiseen velattomassa taloudessa.

14 tykkäystä

Mielestäni tässä kiteytyy hyvin se, mitä taloudellinen riippumattomuus itselle merkitsee! Toki se on iso + ja salkun koko mahdollistaa vapaaherraksi ryhtymisen, mutta sitäkin tärkeämpää on se että oravanpyörästä on mahdollista jättäytyä pois, ilman että se ajaa taloudelliseen ahdinkoon.

5 tykkäystä

Kirjoittelin joskus viime vuoden lopulla tavoitteitani, en edes tarkasti muista mitä silloin raapustelin. Joka tapauksessa maalailin Exceliin seuraavan 10 vuoden sijoitustavoitteen, minkä lopputulemana olisi yli miljoonan salkku ja taloudellinen vapaus alle 60 vuoden iässä

Suunnitelman mukainen tavoite v. 2021 loppuun oli n. 320k euron salkku. Hurjan alkuvuoden ansiosta tuo tavoite on jo ylittynyt. Jis sama meno jatkuu edes jonkin aikaa, pari vahvaa kasvuyhtiötä nostavat salkun arvon ennakoitua nopeammin yli puolen miljoonan.

Ymmärrän toki sen, ettei tämä meno ja riskitason ylläpitäminen voi jatkua ikuisuuksiin. Toivottavasti pääsen yli puolen miljoonan nopeastikin, sen jälkeen salkun rakenne muuttunee vähemmän riskiseksi.

Ja taustatiedot vielä: Ikää vajaat 50 v, salkkujen arvo nyt n. 345k €. Vuosituottotavoite 10%, lisäykset salkkuun maltillisesti mutta tasaisesti kuukausittain.

Miltä tavoitteeni kuulostaa?

8 tykkäystä

Siis sulle on ongelmana se että saat 400k perintöä joskus ja kiinteistöjen hoitokulut ihan tapissa + lääkehoidot 150k? Mun tavoite on pysyä erossa tämmöisitä kuluista koko elinikäni. Siihen riittää huomattavasti pienempikin possa. Onneksi meillä ei ole samoja ongelmia… Mulla on sähköllinen mökki ilmalämpöpumpulla josta on upea näkymä koko järvelle ja tykkään kalastaa verkoilla, tulee paljon isoa kuhaa meidän mökkirannasta, ei oo ruotoja. Hyvää savustettuna.

5 tykkäystä

Kun sitten eläke alkaa sinulla juoksemaan, niin millin sijoitussalkun tuottojen kanssa kokonaistulosi ovat aika korkeat. Tarvitsetko noin isot tulot eläkkeellä sen sijaan, että vähän aikaistaisit vapaaherraksi siirtymistä pienemmällä kassalla? Toki olet jo edellä suunnitelmaasi. Oli miten oli, perikunta kiittää, jos sinulta jää jälkeen euroja 7-figs. :wink:

1 tykkäys