Inderesin analyysien lisäksi voimme hyödyntää yhteisön voimaa maailman kaikkien yhtiöiden seulontaan. @Heikki_Keskivali esitti 18.5.2022 blogissaan “Täydellisen yhtiön ominaisuudet” Täydellisen yhtiön ominaisuudet | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus 19 kriteeriä täydelliselle yhtiölle.
Kriteeristö on laaja ja täydellisten yhtiöiden löytäminen vaatii paljon aikaa ja vaivaa. Tämähän voisi olla sopiva tehtävä jaettavaksi Inderesin foorumille. Yhdessä voisimme analysoida läpi yhtiöitä salkuissamme. Mikä tahansa yhtiö kelpaa analysoitavaksi. Jokaisesta täytetystä kriteeristä saa pisteen eli 19 on suurin pistemäärä.
Avasin tämän ketjun idean jalostamiseksi. Jos idea ottaa tuulta alleen ja saadaan kriteeristö sovittua, voi tähän ketjuun ryhtyä lisäämään analyyseja.
Alla Heikki Keskivälin esittämä kriteeristö. Kriteerin 1. marginaalit olisi sovittava. Kriteeri 15 on ehkä liian subjektiivinen.
-
Täydellinen yritys toimii alalla, jolla on korkeat marginaalit. Se kestää pari osumaa ja tuottaa silti tervettä voittoa operatiivisten kulujen ja tarvittavien investointien jälkeen. Esimerkiksi Visan myyntikate on 80 %, käyttökate 70 %, nettokate 50 % ja vapaa kassavirta jopa 60 % liikevaihdosta.
-
Täydellistä yritystä johtaa sen perustaja. Tutkimukset osoittavat, että he tekevät rohkeita investointeja, ovat innovatiivisempia ja tuottavat parempia tuloksia – heillä on oma lehmä ojassa ja yrityksen paras mielessä. Esimerkiksi 38-vuotiaalla Mark Zuckerbergilla on yhä 58% enemmistöpäätösvalta Metasta.
-
Täydellinen yritys skaalautuu hyvin. Kun se kasvaa, sen kulut eivät juurikaan hievahda, mikä johtaa jatkuvasti kasvavaan kannattavuuteen.
-
Täydellinen yritys nauttii erinomaisen tuotteensa ansiosta valtavasta markkinaosuudesta. Esimerkiksi Googlella on yli 90 % markkinaosuus maailmanlaajuisista hakukonemarkkinoista.
-
Täydellisellä yrityksellä on luonnollinen monopoli alalla, jolla päällekkäinen toiminta ei ole kovinkaan järkevää. Esimerkiksi rautatieyhtiöt, kuten Union Pacific ja Kansas City Southern, toimivat rautatieverkoissa, jotka pitävät kilpailun kurissa.
-
Täydellisellä yrityksellä on rehellinen ja luotettava johto. He puhuvat totta, kohtelevat osakkeenomistajia kunnioittavasti ja opettavat heitä aina tarvittaessa. Tällä tavalla Berkshire Hathaway varoitti vuonna 1996 omien osakkeidensa mahdollisesta yliarvostuksesta.
-
Täydellinen yhtiö keskittyy pitkäaikaisiin kassavirtoihin lyhytaikaisten kirjanpitoteknisten pikavoittojen sijaan. Elävä esimerkki tästä periaatteesta on Amazon ja sen ajattelutapa alusta asti. Se on kauniisti muotoiltu osakkaille lähetetyissä kirjeissä, joista ensimmäinen on vuodelta 1997.
-
Täydellisellä yrityksellä on rautainen tase. Edes koko talouden pysäyttäminen, kuten koronakriisissä vuonna 2020, ei pysty horjuttamaan yhtiön taloudellista tilannetta. Otetaan esimerkiksi Apple, jonka nettokassa oli vuonna 2020 lähes $100 miljardia, ja joka tuotti $70 miljardia lisää vapaata kassavirtaa vuoden aikana.
-
Täydellisellä yrityksellä on verkostovaikutuksia, joita on vaikea jäljitellä yhdessä yössä. Otetaan esimerkiksi Mastercard (MA), jolla on kestävä suhde asiakkaisiinsa ja kauppiaisiinsa. Sen kortteja tai laitteita voi käyttää lähes 500 000 myyntipaikassa.
-
Täydellinen yritys ei tarvitse omistajiltaan paljoa tai ollenkaan pääomia, vaan sen liiketoimintamalli rahoittaa toiminnan. Se pystyy toimimaan alan termein pienellä tai jopa negatiivisella käyttöpääomalla kuten Walmart (WMT). Se saa rahaa asiakkailtaan, ennen kuin se maksaa toimittajilleen.
-
Täydellinen yritys voi kasvaa pitkään, ennen kuin se saavuttaa markkinan rajat. Blogissaan Bill Gurley arvioi, että Uberin kokonaismarkkinan arvo olisi 450–1 300 miljardia dollaria. Tämä tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia jatkaa uuteen liiketoimintaan investoimista.
-
Täydellisen yrityksen liiketoimintamallilla on pitoa, eikä siitä ole helppo vaihtaa pois. Ääniohjaustekniikan toimittaja Cerence on syvällä mukana auton alkuperäislaitteiden valmistusprosesseissa pitkien myyntisyklien ja integrointitöiden kautta. Kilpailijoiden on vaikea ajaa yritys pois markkinoilta.
-
Täydellinen yritys on epäsuosiossa tai sitä jopa inhotaan. Se ei ole kenenkään kaveri ja vain harvojen tuttu. Matala seuranta tarjoaa sijoittajille houkuttelevia mahdollisuuksia löytää se ennen muita. Esimerkkinä autoihin pinnoitteita valmistava XPEL, joka tarjosi sijoittajille yli 100 prosentin keskimääräisen vuosituoton vuosikymmeneksi.
-
Täydellisellä yrityksellä on vahva patenttivalikoima, jonka se voi kaupallistaa ja estää kilpailijoita pääsemästä markkinoille samalla tekniikalla. Esimerkiksi automaattisesti himmentyvien taustapeilien valmistavalla Gentexillä oli yli 1 300 patenttia ja vaikuttava 93 prosentin markkinaosuus.
-
Täydellisellä yrityksellä on tuotteita, jotka tunnen tai käytän itse. Näin voin seurata tuotekehitystä ja mahdollisia haasteita hyvissä ajoin ennen muita. Altistun töissä esimerkiksi Trimblen suunnitteluohjelmistolle, joten voin arvioida sen etuja toimialueen asiantuntijoille.
-
Täydellinen yritys on kroonisesti hyväksyttävästi tai houkuttelevasti arvostettu. Näin varmistetaan, että sijoittajalla tai yhtiöllä on runsaasti mahdollisuuksia ostaa osakkeita tarjouslaarista. Otetaan esimerkiksi AutoZone, joka vuosina 2000-2018 osti yli 80 % omista osakkeistaan, joista suurimman osa 8–12 EV/EBIT-kertoimella.
-
Täydellisellä yrityksellä on visio, johon voin samaistua. Se ei ole arvomaailmani vastainen ja sitä on mukava omistaa. Esimerkiksi ruotsalainen Mips on kehittänyt kypärätekniikkaa. Kuka nyt ei haluaisi pelastaa ihmishenkiä sijoittamalla?
-
Täydellinen yritys pystyy luomaan itsensä uudelleen tuote- ja palvelusukupolvi toisensa jälkeen. Tämä ylläpitää kasvua ja pitää yrityksen relevanttina. Esimerkkinä McDonald’s…
1968: Big Mac
-73: McMuffin
-79: Happy Meal
-80: McNuggets
-97: McFlurry
2021: McPlant -
Täydellinen yhtiö myy liiketoimintakriittisiä tuotteita ja palveluja. Esimerkiksi erittäin vaativien lentokoneosien toimittaja TransDigm on ainoa toimittaja noin 80 prosentille yhtiön liikevaihdosta. Yhtiö myy halpoja osia, joiden keskihinta on 1 000 dollaria ja joista 90 prosenttia maksaa alle 5 000 dollaria.