Tecnotree sijoituskohteena

Olen pääosin samaa mieltä Karibun kanssa.

Tässä nyt tulee hieman epämääräinen selitys, mutta toivottavasti saa kii ajatuksesta:
Se, että minkälaiseen arvostustason markkina on valmis osakkeelta hyväksymään näkee hinnasta.
Inderesin analyysin mukainen tavoitehinta ensin melkein triplaantuu ja sitten siitä lähtee puolet alle 1.5 vuoden sisällä. Niin tavallaan, jos sijoittaja näkee riskin osakkeesta esim. nousevan koron takia, niin se näkyy heti hinnoissa. Itseäni kiinnostaisi enemmän 3 vaihtoehtoa:

1. Tavoitehinta ja taloudelliset luvut 1: Maailman tilanne ei muutu → sama korkotaso, sama sota Ukrainassa, sama tilanne muuten, kun yrityksessä. Siitä saan kuvan siitä, mitkä ovat yrityksen omat suunnitelmat ja kehitystavoitteet. Liikevaihdon kasvu, tuoton kasvu, lisää asiakkaita, lisää työntekijöitä, yritysostot jne jne.
  2. Tavoitehinta ja taloudelliset luvut 2: Tilanne maailmassa kääntyy positiivisempaan suuntaan. Ukrainassa sota päättyy tavalla tai toisella. Inflaatio hiljenee ja kääntyy laskuun. → Siitä saan sitten tietoa, että miten yleistilanteen paraneminen vaikuttaa yritykseen ja sen talousluvuihin. Inflaation kasvaessa kasvaa korkean riskiprofiilin yrityksen tuottovaatimus ja sitä kautta tulee hintavaikutusta. Se, että analyytikko arvioi jotain, voidaan kirjata mielipiteisiin. Itse näkisin enemmän tarvetta matemaattiselle tulokselle, niin kuin @Karibu mainitsi.
  3. Tavoitehinta ja taloudelliset luvut 3: Mitä käy, jos tilanne huononee. Mitkä alat vastaavissa tilanteissa kärsii eniten ja mitkä ovat potentiaaliset vaikutukset alaan ja sitä kautta yritykseen.

Tämäntyyppistä osaamista kaipaan enemmän analyytikolta, että osaa katsoa tulevaisuuteen eri skenaarioilla, eikä Inderesin tapaista hinta on X ja se korjataan sitä mukaan, ku markkinahinta muuttuu sanomalla että " . Tavoitehintaan vaikuttaa myös markkinan arvostustaso ja analyytikon arvio siitä, minkälaisen arvostustason markkina on valmis osakkeelta hyväksymään." mikä suomeksi tarkoittaa vaan “Tavoitehintaa muokkaillaan sitä mukaan, ku hinta muuttuu”.

Toki on sellaisia analyytikoita, jotka todellakin osaavat hommansa, mutta tässä tapauksessa kaikki näkyy korostettuna.

Ja jos jotakuta tämän viestin jälkeen alkaa kiinnostaa, mitä teen täällä, jos olen niin negatiivinen Inderesin analyysien sisältöön ja arvoon, niin täällä on minulle tärkeintä foorumin asukkaat, jotka tuovat paljon erilaisia näkemyksiä tilanteeseen ja tietoa tiivistettynä, joka auttaa minua paljon.

12 tykkäystä