Tecnotree sijoituskohteena

72 biljoonaa nairaa on n. 79 miljoonaa euroa? Aikamoinen summa. Suunnitelmissa olikin velkojen poismaksu, joka on TTn puolesta hyvä asia.

13 tykkäystä

Kyösti Kakkosen kommentit ovat luettavissa Nordnetissa Tecnotreen uutisissa. Yllättävän positiivisesti suhtautuu firman tilanteeseen.

Kakkosen kommentit:

Aikoo toimia kuten Charlie Munger

66 tykkäystä

Lohdullisia sanoja KK:lta. Jotain samaa mitä olen mielen ja kurssin myllerryksessä yrittänyt itselle takoa päähän…osakkeen hinta pudonnut jo niin alas, että ei mitään mieltä myydä. Seuraavan kuukauden aikana tarkoitus lisätä vielä isompi erä ja sitten katsotaan ja toivotaan parempia vuosia.
Eiköhän se siitä vaikka kulunut vuosi on varmasti vaatinut hermojen kiristelyä itse kullakin.

11 tykkäystä

Ei kannata liikaa innostua siitä että näistä rahoista TT:lle riittäisi. Velkaa ei vähennetä vaan velan keskimääräistä kustannusta. Rahat kuluu liiketoiminnan pyörittämiseen. Ja jos uusi laina 16% korolla on halvempi kuin vanhat, niin ei mikään ihme jos tämä asiakas ei oikein pysty maksamaan saataviaan, mahtaa olla aikamoiset kulut nykyään.

Short-term working : capital The CP issuance aligns with MTN Nigeria’s strategy to continue diversifying its funding sources and reducing its average cost of debt. The proceeds will be applied towards short-term working capital requirements.

Ei näytä muutenkaan kovin putkeen heillä juuri nyt menevän kun tulos hieman tipahtanut:

MTN Nigeria Communications Plc recorded a year-on-year decline of 75.7% in its profit before tax to N32.08 billion in Q3 2023, as compared to N132.04 billion in Q3 2022.

8 tykkäystä

Toivotaan että 250 miljardin nairapotista riittää jotain myös TT:lle. Tuskin Nigerian MTN:n velka kuitenkaan TT:n saamisista montaa miljoonaa dollaria on joten ei se ratkaisevasti muuta tilannetta. TT on arvioinut seuraavasti: “Käteisvarojen kotiutustavoitetta on tarkistettu siten, että se kasvaa 12–14 % vuoteen 2022 verrattuna (aiempi ohjeistus 12–18 %)”. Eli hieman parempi kuin vuonna 2022. Toivotaan että tilauksia saadaan enenevässä määrin Euroopassa ja Aasiassa. Afrikka on vaikea manner. Q4:n aikana ei ole tullut tiedotteita uusista kaupoista. Tilanne vaikeutuu nyt joka puolella kun talous viilenee.

4 tykkäystä

Ehkä tämä on vähän turha irroitus ja Kyösti puhuu omasta kokemuksestaan, mutta Suomessa avioliitoista n. 50% päätyy eroon. Ei järin vakuuttava vertailukohta, jos haluaa luoda luottamusta yhtiön liikesuhteisiin. Tai ehkä Kyösti kertoi siinä totuuden kierrellen ja etsii irroittautumispaikkoja ennen kuin paska lävähää tuulettimeen?

Sinänsä tämä firma on kuin tekosairas lapsi. Sitä rakastaa, mutta haluaisi lukea oortelin ja paukuttaa pakarat, jotta lopettaisi ne hölmöilyt ja roskan puhumisen.

10 tykkäystä

Kyöstin jutut kannattaa ottaa varauksella kun hänellä tuntuu olevan taipumusta välillä hieman vedättää myyntien alla kuten Revenio kanssa muutama vuosi sitten. Tosin hänen myyntinsä jälkeen kurssi tuplasi joten ei se silloinkaan ihan osunut.

22 tykkäystä

Sisäpiirin myyntejä. Ei ainakaan lisää luottamusta :thinking:

20 tykkäystä

Minä tätä kanssa kävin juurikin ihmettelemässä :joy:

Toisaaltaan, onhan tämä vähän herkullinen tilanne, kun tuntuu markkinoilta usko kadonneen firmaan (ja ihan kyllä syystäkin). Niin mitä seuraillut mm. Savosolaria, valoeta, lehtoa jne. Niin liikut näissä pikkujutuissa saattaa sitten olla ylöspäinkin aika rajuja.

Tällä hetkellä tämä firma tuntuu paljon riskisemmältä sijoitukselta, kuin aikanaan Sijoitussepon kirjoitusten perusteella hypätessäni kyytiin. Ja silloin oltiin velkasaneerauksessa.

Periaatteessa kaiken pitäisi olla nyt toisin, mutta aika näyttää. Toisaaltaan jos firma eteneekin markkinoiden odotusten vastaisesti, niin onhan tässä aika herkullinen tilanne silloin.

Ja epäilen, että KK ihan pariin seuraavaan kuukauteen lappuja laitaan lyö. Liekö siinä jo alkais olemaan pientä mainehaittaa siihen nähden, että miten markkinat ottaisivat sanonnat.

Se taas, että tilanne muuttuu 8kk sisään siitä, mitä on sanonut, on mielestäni ymmärrettävää. Niin se mieli monesti muuttui palstalaisillakin ja pitkään pitoon tarkoitetut laput menevätkin vaihtoon. Jopa itselläni :rofl:

edit. Typot

2 tykkäystä

Näistä maksuajoista. Itse siirryin täällä ihan Suomessa taas yrittäjäksi. Vituttaa taas ku yritykset maksaa mulle 1-12kk viiveellä. Keskiviive yli 3kk. Isoilla firmoilla Keskiviive yli 6kk ja osin tämän takia olen osan kanssa kieltäytynyt yhteistyöstä. Että kyllä ne isot firmat joka puolella pientä kusettaa. Ei mulla oo mitää mahkui ruveta vittuilee maksamattomista laskuista. Oon ennenkin toiminut alalla yrittäjänä ja huomannut että kyllä ne maksaa. Joskus vaan jopa yli 1,5v mennyt…

31 tykkäystä

Ilmeisesti HR-väkeä? Onkohan pikkurahan puutetta? Tällä hinnalla ei luulisi monen johtoportaan väen myyvän, jos ei ole pakko.

3 tykkäystä

Täällä on yrittäjänä odoteltu 1-1.5 vuotta isompia laskuja ja et voi sinänsä tehdä muuta kuin kieltäytyä jatkoyhteistyöstä. Perintä on tehonton keino ja velkoomustuomiokin on vaan nimi paperissa.

Ja myynteihin kommenttina aika ison position myi ihan pilkkahintaan. Vähän alkoi jännittää, että mitähän HR tietää :sweat_smile:

4 tykkäystä

Savitha aloittaa keittiörempan. Vaihtaa tasot, kaapit, ovet ja hanat. Siitä on myynnit tehty ja ei kannata panikoida. Ihan rauhassa vaan :smile:

11 tykkäystä

Kassavirta [ja tulos] jää edelleen laihaksi, eivätkä ne riitä perustelemaan edes nykyistä arvostusta, jos uskotaan vain, että saatavat kotiutuu, mutta aktivoinnit alaskirjataan (tai toisin päin):

Vasta kun uskotaan saataviin JA investointeihin, niin sijoittajatarinasta tulee positiivinen.

Keskiarvo noista neljästä skenaariosta (eli sijoittaja antaa yhtäläisen painoarvon kaikille) on myöskin -27% eli sangen heikko.

Lisäksi hyvä huomioida se että tietty osa operatiivisesta tuloksesta hävitään aina valuuttakurssimuutoksiin tai valuuttasuojauksiin, kun liiketoimintaa tehdään kehittyvissä maissa joissa inflaatio on korkeammalla. Vuositasolla tässä voi toki olla heittelyä, mutta yli ajan odotusarvo jää pakkaselle.

Hellpohan se on sanoa kun itse omistaa niitä sanottuja optioita :smiley:

8 tykkäystä

Kassavirran pitää todellakin kehittyä positiivisesti. Lienee paras mittari seurata on yhtiön oma ohjeistus? Investointien osalta, olisi mielenkiintoista tietää millä tasolla ne ovat verrokkeihin nähden? Sijoittajille ei taida olla ” hyväksyttävää” tasoa investoinneille, joten olisi järkevää tehdä se verrokkien kautta. Mitä optioita Kakkonen omistaa?

1 tykkäys

Vincit kertoi negarissaan aloittavansa myyntisaamisten alaskirjauspolitiikan. Miten mahtaaa Tecnotree toimia noiden kanssa?

7 tykkäystä

Nyt on tällä henkilöllä jotakin sellaista tietoa mitä minulla yhtiön melko tiiviinä seuraajana ei ole. Oma käsitykseni on että viimeksi Kakkonen sijoitti yhtiöön merkittävästi elokuussa 2021 kun oli auttamassa Tecnotreetä ulos saneerauksesta ostaen 27.800.000 osaketta hintaan 0.72e. Tässä uusimmassa VVK kuviossa hän ei ole mukana ollenkaan. Huolestuttavaa jos tämä yleisistä somealustoista tuttu mutuilu rantautuu tällekin palstalle.

26 tykkäystä

Helppo vetää mutkat suoriksi ja ajatella, että Tecnotreellä kävisi tässä “Vincitit”. Nykyiset myyntisaamiset pohjautuvat Afrikan suurimpiin teleoperaattoreihin, minkä takia alaskirjauksen todennäköisyys on mielestäni pieni ellei sitten asiakas vain oikeasti sano ettei aio maksaa tuotteesta tai että se ei ole täyttänyt toimituksen ehtoja. Joka tapauksessa keissit ovat minun päässäni täysin erilaiset ja yksi yhteen vertaaminen on aivan liian suoraviivaista.

Eiköhän Vincitin tapauksessa ole joku puulaaki mennyt USA:ssa nurin, joka johtanut alaskirjaukseen.

Toistaiseksi itse siis otan tällaiset heitot suolan kanssa.

5 tykkäystä


Tästä voi seurata ehkä parhaiten saatavien laadun kehitystä. Varmaan tuolla vanhimmassa päässä tulee jossain vaiheessa jotain alaskirjattavaa.

9 tykkäystä

Toisaalta tuolta vanhimmastakin päästä on saatavia pystytty kotiuttamaan.

  • Q2 olleita 271-365 ja yli 365 saatavia oli 7,5M€.

  • Q3 näitä samoja oli enää 6,1M€ (koska 271-365 käytännössä rullanneet tuonne yli 365 ryhmään)

  • Eli Q2 olleita yli 271 päivän saatavia kotiutettu 1,4M€

  • Q2 olleista 91-270 saatavista on Q3 rapsassa rullanut 271-365 ryhmään 2,5M€

  • Q3 91-270 saatavia on 5,7M€, mutta tuohon kuuluu myös Q2 olleet 1-90 saatavat 2,6M€ jotka on vielä jäljellä

  • Eli Q2 olleita 1-270 päivän saatavia kotiutettu 2,9M€

Yhteensä Q2 erääntyvistä saatavista 18,6M€ kotiutettu siis 4,3M€ eli ~23%. Ei kait tuo ihan huono ole kunhan sama suunta jatkuu. Osaako joku selittää mitä nämä ”erääntymättömät saatavat” on?

12 tykkäystä