Tecnotree sijoituskohteena

Hei, tässä tulikin monta asiaa.

Ehkä ensin vastaan valmiista pöydästä syömiseen. Meillä on käytäntö, että uutisia etsitään ja niitä löytyy eri lähteistä, niitä siteerataan lähde mainiten ja etsitään mahdollisuuksien ja tarpeen mukaan uutta tietoa itse lisäksi. En ole ajatellut sitä muiden työn epäreiluna hyödyntämisenä vaan enemmänkin kunnianosoituksena sille, ja hyötyyhän siitä lähdekin, joka saa omalle työlleen entistä enemmän huomiota.

Olemme tehneet teidän työnne perusteella kaksi juttua lähde mainiten, oma aiempi kommenttini sekä Samin laajempi juttu. En ole nähnyt asiaa missään muualla noteeratun, joten en ole varma, onko juuri minun nöyrryttävä. Itse ajattelin alusta asti, että foorumi pitää laittaa mahdollisuuksien mukaan seurantaan ja tehdä mahdollisesti juttu, joka tehtiin.

Ei meillä varmastikaan olisi mahdollisuuksia perehtyä tällä tarkkuudella yksittäiseen pieneen Helsingin pörssin yhtiöön, eikä Pericius-kauppa todennäköisesti olisi tullut tietoomme ilman foorumia, ellei siitä sitten joku olisi suoraan toimitukseen vinkannut. Siinäkään tapauksessa emme olisi voineet uutisoida asiaa ihan sellaisenaan, vaan tapana on, että tiedot tarkistetaan mahdollisimman hyvin ja kohteelle annetaan ensin kohtuullinen mahdollisuus kertoa oma näkemyksensä. Olemme viime aikoina kirjoittaneet mm OmaSP:stä, Wetteristä, Cityconista, Nokiasta yms. Myös Tecnotreen rahoituskuvioita on aiemmin seurattu suht intensiivisesti ja kriittisesti. Minusta kaiveluun olisi hyvä olla vähän enemmänkin aikaa, mutta muutakin on syytä tehdä.

Mitä itse asiaan tulee, minustakin vielä on jatkokysymyksille aihetta. Ennen kaikkea Tecnotreen olisi ollut hyvä kertoa heti alkuunsa, että tällainen on ostettu. Varmasti hyvä olisi ollut kertoa sekin, että ostoksen taustalla on Neil Macleodin pitkäaikaisen yhteistyökumppanin ja toimitusjohtajan pojan startuphautomo.

Aiemmassa kommentissani oli ulkomuistista sellaisiakin lauseita kuin että ”foorumeilla tehty työ on ansiokasta” sekä että ”vähintään yhtä suuri ongelma on heikko sijoittajaviestintä”, sekä runsaasti moitteita Tecnotreelle. Siinä myös kritisoitiin sitä, että yksittäiset foorumikommentit aiheuttavat rajuja liikkeitä. Ymmärrän hyvin saamani palautteen. Ongelma on minusta enemmän tietojen tulkinnassa kuin niiden jakamisessa. Minusta olisi hyvä, että tietoa tulkittaisiin ja siihen suhtauduttaisiin lähdekriittisesti, ensimmäinen alustava tieto ei yleensä ole koko totuus. Alustavat tiedot ja väitteet tulkittiin tässä tapauksessa minusta aika nopeasti todistetuiksi ja tutkituiksi. En väitä tai edes ajattele, että tässä olisi kukaan ollut hyötymis- tai pahantekotarkoituksessa liikkeellä, mutta siihen jää mahdollisuus, jos ei ole kriittisyyttä. Olen aiemminkin nostanut foorumilla kaivettuja tietoja esiin, tosin aiemmin olen saanut palautetta lähinnä siitä, että näitä ei kannattaisi niin hehkutella, kun aina on kaikenlaista vedättäjää :woman_shrugging:. Mutta itse seuraan joka tapauksessa foorumia ja tätäkin ketjua mahdollisuuksien mukaan mielenkiinnolla, täällä on runsaasti hyvää keskustelua.

174 tykkäystä