Tecnotree sijoituskohteena

[quote=“DoHo, post:2349, topic:3192”]

Ylemmässä pörssitiedotteessa on 19.8.2021 mainittu että sopimuksen arvo on $4M:

“The deal is worth approximately $4M and will enable faster time-to-market using agile processes and reusable services increased stakeholder satisfaction with the enhanced customer experience and new revenue streams, operational excellence with built-in quality, and cost optimization for the operator by using industry best practices.”

Tecnotr :eyes:een kotimaan sivuilla asia on ilmaistu suomeksi näin…
Kait firma on pitänyt huolen, että informaatio suomeksi ilmaistunakin on oikeaa? Vai mitä Joonas ?

… 19.-8.2021: Tecnotree, maailmanlaajuinen telealan liiketoiminnan tukijärjestelmien toimittaja, ilmoitti tänään, että yksi Lähi-idän ja Afrikan alueen suurimmista matkapuhelinoperaattoreista on valinnut Tecnotreen toteuttamaan huippuluokan DevOps-ratkaisun. perustuu digitaalisten palveluiden toimituskykyyn laajentaakseen edelleen sen liiketoiminnan tukijärjestelmiä. Sopimuksen arvo on noin 4 miljoonaa dollaria vuodessa, ja se mahdollistaa nopeamman markkinoille tulon ketterillä prosesseilla ja uudelleenkäytettävillä palveluilla, mikä lisää sidosryhmien tyytyväisyyttä parantuneeseen asiakaskokemukseen ja uusiin tulovirtoihin, toiminnan erinomaisuutta sisäänrakennetulla laadulla ja kustannusten optimointia operaattorille. käyttämällä alan parhaita käytäntöjä…

40 tykkäystä

Moro DoHo!

Ei osaa kyllä meikäläinen satavarmasti sanoa, että miten päin tämä menee. Lähtökohtaisestihan yhtiön omilta sivuilta pitäisi löytyä aina oikeat tiedot, mutta toisaalta näiden samojen tietojen pitäisi sitten liikkua pörssi- ja lehdistötiedotteiden kautta maailmalle. Toki tähän kyseiseen pohdintaasi oman mausteensa tuo vielä tuo Topstockin mainitsema käännöskukkanen. Yleisesti ottaen Tecnotreen BSS-sopimuksista on hyvä muistaa, että ne muodostuvat ratkaisun projektinomaisesta käyttöönotosta ja siihen liitännäisistä palveluista sekä varsinaisesta lisenssimyynnistä.

19 tykkäystä

Kysytään sitten toisin päin tämä:
Oletko ottanut liikevaihtoennusteissa kyseisen kaupan huomioon yksittäisenä tilauksena, vai jatkuvalaskutteisena? 2023 liikevaihtoennusteeseenhan tällä on ~4% merkitys kuitenkin.

3 tykkäystä

Olen huomioinut tämän samalla logiikalla kuin muutkin BSS-toimitukset eli mukana on sekä kertaluontoinen että jatkuva osa. Mielestäni yhtiön kannalta yksittäisten sopimusten tulovirtojen eksakteja rakenteita tärkeämpää on aina arvioida uusien sopimusten strategisia merkityksiä. Esimerkkinä vaikka tuo DSC:n kanssa lokakuun alussa solmittu yhteistyö, joka ei vielä lyhyellä aikavälillä todennäköisesti tuo yhtiölle oleellista määrää hyvää, mutta voi pitkällä aikavälillä olla oikeinkin arvokas uusi kasvulähtö.

43 tykkäystä

Kiitoksia vastauksesta. Samaa mieltä olen DSC Moments kaupasta. Vaikuttaa todella lupaavalta, jos saadaan alustalle paljon liikevaihtoa.

9 tykkäystä

Vielä vähän Joonas …

Tecnotreen kotimaan kotisivuilta kaapattu kuvajainen…
Lienee totta mitä kirjuuttelevat?

1 tykkäys

Terve PikkuElli!

Tokkopa Tecnotree lorujakaan verkkosivuilleen lurittelee. Nuo käännökset tosin on välillä vähän kömpelöhköjä, kuten laittamassasi kuvassa tuo “… rikkoo jälleen uuden DevOps-kaupan” -kohta tietää kertoa. Onneksi nämä tällaiset kauneusvirheet eivät itse liiketoimintaan ainakaan suoralta kädeltä vaikuta.

21 tykkäystä

Tuo otsake vaikuttaa ainakin vahvasti Google Translaten läpi käyneeltä ja näyttäisi siltä että myös itse tiedote on tullut samasta tuutista. Tästäkään ei siis voine päätellä millainen sopimus nyt lopulta on.

Täytynee laittaa Tecnotreelle avoin hakemus kääntäjäksi jos hommat on tällä tolalla, terveisin englannin kielen maisteri.

69 tykkäystä

Yhtiöt ostavat nettisivujen ylläpidon ulkoa. Tämä on johtanut ammattiylpeyden katoamiseen ja järisyttäviin mokiin sivustoilla (case Revenio). Jos myytäessä onkin ollut takuut laadusta, hankitaan halpatyövoimaa tekemään käytännön työ. Yleisesti ottaen oikeakielisyys katoaa kuin lehdet puusta syksyllä. Tuossa ei otsikkoa ole tarkistettu lainkaan ja teksti on muuten huonosti oikoluettu.
Terv perheestä, jossa on englannin kielen maisteri.

11 tykkäystä

4 miljoonaa dollaria vuodessa voi tarkoittaa(ainakin):

  • 4 miljoonaa yhden kerran
  • 4 miljoonaa joka vuosi
  • 4 miljoonaa ensimmäisenä vuonna ja sen jälkeen enemmän tai vähemmän

Uskoisin että näistä vaihtoehdoista viimeinen on lähimpänä totuutta tässä tapauksessa.

5 tykkäystä

Sillä onko kyseessä kokonaisuudessaan 4 mUSD arvoinen, vuoden aikana tuloutuva kauppa, vai jatkuva SaaS kauppa 4 mUSD/vuosi on huomattava ero. Jos kyseessä oikeasti on jälkimmäinen luulisin että yritys korostaisi tätä selkeämmin, koska jatkuva SaaS liikevaihto on huomattavasti korkeammin arvostettua. Mielellään näkisin että Tecnotreeta alettaisiin hinnoittelemaan skaalautuvan SaaS yhtiön kertoimilla. :slight_smile:

9 tykkäystä

Komppaan. Jos yhtiö haluaa olla ammattimaisesti toimiva yritys sijoittajien ja muidenkin sidosryhmien silmissä, yksityiskohtiin pitää kiinnittää huomiota. Viestintä ja viestinnän oikeakielisyys on tässä keskeistä. Tuollaiset virheet antavat ainakin itselleni yhtiöstä lepsun kuvan.

16 tykkäystä

Minkälaisia mietteitä porukalla on mahdollisista yritysostoista? Onko tecnotreellä mahdollisuuksia hankkia kilpailijoita/laajentaa toimintaa, kun kassatilanne on alkanut parantua. Entä tecnotree ostokohteena isommille yrityksille?

1 tykkäys

Ainakin tästä päättelisin että orgaaniseen kasvuun panostetaan ensisijaisesti. Ostokohteena pidän melko potentiaalisena, etenkin jos joku isompi länsimainen, teollinen tai ei teollinen sijoittaja saattuu tuonne katsomaan.

5 tykkäystä

Onhan tecnotree tällä hetkellä sellaisissa hinnoissakin, että olisi jollain oikea paikka tehdä ostotarjous. Tietysti montaa muuta toimijaa kiinnostaa varmasti tecnotree tuote, ja toiminta tapa kulttuuri yms kaikki millä pidetään kannattavuus kunnossa, ja saadaan ihmiset taloon, ja pysymään talossa. Hyvin mielenkiintoinen toimija tämä tecnotree monessakin mielessä.

14 tykkäystä

Mielestäni tässä on sen verran teknistä heikkoutta ja yleistä rotaatiota nähtävissä, että uskon kurssin vielä laskevan nykyisestä tasostaan jonkin verran. Puhumattakaan isommasta korjauksesta ja sen todennäköisyyden kasvaessa kokoajan, mutta näiden ennustaminen on jo hyvin vaikeaa ja sitä odottamalla olisi voinut istua käteisen päällä koronakuopasta tähän päivään :slight_smile: Markkinoilla on nyt vasta alettu nähdä enemmän tätä ilmojen puhaltamista vaikka tämä riippuu mitä yhtiötä katsoo. Hype firmat tietty erikseen joista osa on laskenut pidemmän aikaa. Tecnotree nyt on kaukana hype firmoista. Itse mietin lähinnä mitä markkinalla yleisesti tapahtuu ja olisinko tällä hetkellä valmis laittamaan rahaa tecnotreehin näillä hinnoilla ja tässä trendissä. Minulle markkinan epävarmuus on tällä hetkellä liikaa. Mitä tulee ostotarjouksiin niin en usko että tässä markkinasentimentissä vielä ostotarjouksia tehdään näin lyhyillä näytöillä, mutta kaikki on toki mahdollista. Näiden odottaminen on minulle vähän sama kuin sen korjauksen odottaminen :slight_smile: Vakuuttavaahan eteneminen on tecnolla ollut ja hyppään mielelläni taas uudemman kerran mukaan kun päästään “oikeammalle” tasolle. Nykyinen arvostus ei paljoa pettymyksiäkään siedä. Meneekö tämä postaus nyt sitten karhuilun puolelle niin ehkä, mutta näistä syistä myin aikaisemmin omanikin pois koska mielestäni laskuvaraa tecnossa ja koko sektorissa tuolloin oli ja on edelleen. Aika karhuna mennään mutta kai se vaihtelu virkistää täälläkin :smiley:

5 tykkäystä

Nyt on pakko kysyä minkä numeroiden perusteella tecnotree on kovin kiereä arvostukseltaan ja mikä olisi se ”oikea” kurssitaso näin nopeasti kasvavalle ja hyvin kannattavalle firmalle?

Tecnotree kun on itselleni ollut se ainoa firma mihin olen toistaiseksi tässä laskussa laittanut rahaa kiinni koska uskon että vaikka indeksit laskisivatkin niin tecnotree kasvaa sen verran nopeasti ja kannattavasti ettei alaspäin ole kovin paljon laskunvaraa.

Sehän kyllä olisi suunnilleen parasta jos tecnotreen kurssi vaikka puolittuisi, ostaisin enemmän kuin mielellään tälläistä firmaa p/e 8 kertoimilla taskut täyteen :sweat_smile:

88 tykkäystä

Hyvä kommentti ja hienoa että tulee vastakkaista näkemystä! Arvioin itse että tuo laskutrendi jatkuu jonkin matkaa tuonne 1,2 tasolle, jossa osake vähän aikaa sitten kävikin (ja tämänkin alle). Markkinakin odottanee mitä tässä tapahtuu, koska sillekin lienee syynsä miksi tämä ei sitten sijoittajille kelpaa tällä hinnalla, joka on kuitenkin ollut tarjolla pidemmänkin aikaa vuoden sisään :slight_smile: Tätä perustelen itse rotaatiolla (markkinan näkemys kasvuosakkeista) ja riskien minimoimisella, joka mielestäni inderesin foorumillakin näkyy monen kasvattaessa käteispositiota. Tämäkin on subjektiivista, mutta itse olen aistivinani nyt varovaisuutta markkinoilla ja otan varovaisemman position mihin sijoittaisin tällä hetkellä. En siis sijoita puhtaasti fundaan ja kommentit nyt liittyvät paljolti tähän, vaan myös trendeihin ja sentimentteihin. Hyppään mielläni kyytiin mutta en vielä. Toistaiseksi sijoitustapani on toiminut erittäin hyvin, mutta tottakai matkalle sattuu epäonnistumisia :slight_smile: Jos tecnotree tulee alas 50 % niin me asumme perheen kanssa metsässä koska taloa myöten on kaikki laitettu tecnoon ja talven kylmässä sanotaan vain “stonk” ja “all in” :smiley:

8 tykkäystä

Mitenköhän Tecnotree sopisi Nokialle? Nokiahan osti aikoinaan Comptelin. Comptelille Tecnotree olisi voinut sopia.

11 tykkäystä

Katsoin itse uteliaisuutta tilannetta, kun ollaan taas valuttu 1.3€ tasoille. MSE myynyt tällä kertaa yli 1.1miljoonaa lappua, mutta NON on kyllä ostanut urakalla lähes 1.5 miljoonaa lappua. :face_with_monocle: :hushed:

Kännykällä tihrustettu niin toinen laita pahoittelut ei kokonaan näy.

28 tykkäystä