Tecnotree sijoituskohteena

Tekemällä DCF-mallissa skenaariotarkastelua (hieman yksinkertaistettuna), pääsee hyvin kiinni siihen, minkälaista kasvua ja kannattavuutta yrityksen pitäisi pidemmällä aikavälillä ylläpitää, jotta päästäisi tietyille kurssitasoille.

Tarkastelin itse muutamia skenaarioita, jotka olen esittänyt alla. En ole ihan varma, että salliiko foorumin säännöt esittää näiden laskelmien perusteella saamiani osakekursseja, joten jätän ne tässä kohtaa pois taulukosta. Voin ne lisätä, jos joku (@Verneri_Pulkkinen) osaa kertoa, että onko tämä sallittua.

2019-Q2’22 välillä yritys on palkannut keskimäärin 17 työntekijää/kvartaali (yht. 234 työntekijää 14 kvartaalin aikana). Olen ottanut vertailuksi myös heikomman ja vahvemman tapauksen, jossa yrityksen rekry vauhti hidastuu 10 henkilöön tai kiihtyy 22 henkilöön kvartaalia kohden. Liikevaihto on ollut aiemmin keskimäärin n. 7000€/työntekijä/kk, vuonna 2021 oli tosin 7600. Tänä vuonna on ollut kuitenkin taas alle 7000. EBIT-marginaalia olen veivannut 25-35 % välillä. Investoinnit ovat olleet 2019-Q2’22 välillä koko luokkaa 10 % liikevaihdosta, joten olen käyttänyt sitä keskiarvona omissa laskelmissa. Voi toki olla, että aiempien vuosien investointitahtia ei tarvitse jatkaa ja tuotteet on jo hiottu huippuunsa. Tätä voi itse kukin pohtia. Poistojen voidaan ajatella olevan luokkaa 70 % edellisvuoden investoinneista, sillä näihin sisältyy melko paljon tuotekehitystä. Tappiovarauksia olen huomioinut keskimäärin 1 % liikevaihdosta. Veroissa on hyvä huomioida yrityksen riski lähdeverorasituksille, mutta olen päätynyt ko. veroprosenttiin huomioimalla yhtiöllä olevat 80 M€ verovähennyskelpoiset tuotekehitysmenot.

Jokainen voi itse arvioida, että millaiseen/millaisiin skenaarioihin uskoo, mutta mielestäni tämä on ihan hyvä lähestymistapa hinnan haarukointiin. Sanotaan näin, että omien tarkastelujeni perusteella nykyinen kurssitaso on alihinnoiteltu vain, mikäli yhtiö pystyy kasvattamaan rekryvauhtia aiempia vuosia nopeammaksi ja palauttamaan kannattavuuden vuosien '20/'21 tasolle.

14 tykkäystä

Tuo työntekijöiden/tekijämäärän kasvun kautta liiketoiminnan kasvun ennustaminen on kenties vähån harmaalla alueella. Etenkin nyt kun ensimmäisiä suuria toimituksia tehdään ja toimitukset sitovat paljon työntekijöitä. Entäs sitten kun liikevaihtoa tuleekin transaktio/SaaS pohjaisesta mallista?

Ihan mielenkiintoinen lähestymistapa muttei sovi Tecnotreen arviointiin mielestäni kovin hyvin.

7 tykkäystä

Kiitos nostosta, tämä on tärkeä huomio. Tosiaan unohtui tarkentaa, että tässä lähestymistavassa on lähdetty olettamuksesta, että Tecnotree jää enemmän projektitaloksi. En ole siis huomioinut optiota yrityksen muuntautumisesta tuotetaloksi, jolloin laskutus tosiaan olisi enemmän jatkuvalaskutteista transaktio/SaaS pohjaista ja liikevaihto/työntekijä ei olisi enää toimiva mittari. Yrityksen ylläpito- ja palveluosuuksien liikevaihto on ollut laskutrendissä viime vuodet kun taas projektitoimistusten liikevaihto on kasvanut selvästi, kuten olen jossain aiemmassa postauksessani esittänyt. Ei ole siis näyttöä siitä, että yritys tähän (muuntautumiseen) vielä kykenee.

Mikäli muuntautuminen onnistuu, näen tässä hyvää potentiaalia. Jokaisen pitää kuitenkin itse arvioida, kuinka todennäköistä muuntautumisen onnistuminen tuotetaloksi on.

2 tykkäystä

Linkataan vielä uutinen jos ihmiset haluaa aiheeseen tutustua enemmän:

17 tykkäystä

Tiedote maksuttomasta osakeannista.

11 tykkäystä

Melkoinen mälli osakkeita, luovuttajana Fitzroy Investment, liittyneekö TJn ostolupaukseen…?

EDIT: Liittyyhän se, tiedote tuli heti perään:

Ilmoitusvelvollinen
Nimi: FITZROY INVESTMENTS LIMITED
Asema: Lähipiiriin kuuluva henkilö
(X) Oikeushenkilö

(1):Liikkeeseenlaskijassa johtotehtävissä toimiva henkilö
Nimi: NEIL DONALD JOHN MACLEOD
Asema: Hallituksen jäsen/varajäsen

Liikkeeseenlaskija: Tecnotree Oyj
LEI: 743700MRPVYI7ASHCX38
Ilmoituksen luonne: ENSIMMÄINEN ILMOITUS
Viitenumero: 19252/5/4


Liiketoimen päivämäärä: 2022-09-06
Kauppapaikka ei sovellu
Instrumenttityyppi: OSAKE
ISIN: FI0009010227
Liiketoimen luonne: LUOVUTUS

Liiketoimien yksityiskohtaiset tiedot
(1): Volyymi: 7500000 Yksikköhinta: 0.74 EUR

Liiketoimien yhdistetyt tiedot
(1): Volyymi: 7500000 Keskihinta: 0.74 EUR

17 tykkäystä

Siihempä juuri.

Perässä tuli ilmoitus Padman ostosta

40 tykkäystä

Toimari osteli yli 30% nykyhintaa kalliimmalla. Ei taida olla viimeisen 10pv liukuva keskihinta. Minulle passaa! Vielä olisi toinen samankokoinen mälli ostettavana.

47 tykkäystä

Tätä just tarkoitin ja kyselin, miten hinta määräytyy. Se oli tiedotteen antopäivästä keskarit 10 päivää tai jotain sellaista…ei nykykurssi…uskoa firmaan on ja huvikseen ei oteta 74 sentillä

54 tykkäystä

Tämä ilmoitus annettiin viime kesäkuun alussa.

16 tykkäystä

Noniin, sielä tais mennä Tecnolta “lainassa” olevia rahoja parempaan käyttöön.

No niin, lähtiköhän nonnerot peesailemaan kun uutinen tuli julki? Voi olla syytä, sillä TJ ei huvikseen osta omia osakkeitaan 30% preemiolla. Olisiko tämä Imperiumin vastaisku loputtomaan turskailuun?
kuva

52 tykkäystä

Itselle on jäänyt vahvasti se käsitys että tämä osakekauppa on/oli omistuksen siirtelyä kahden tuttavaperheen kesken. Perheiden yhteiden omistus pysyy siis diilin jälkeen edelleen samana.

Ehkä Inderesin analyytikko olisi voinut kysyä näistä ostoista ja niiden taustoista haastatteluissa vähän tarkemmin :slightly_smiling_face:

35 tykkäystä

no jos olisit itse padma, niin ostaisitko sit yli 10 millillä osakkeita hintaan 74 senttiä. Jos nyt olisit sit tuttava toiselle ? :joy: laittaisitko rahat likoon ihan vain huvikseen ilman jotain odotusarvoa?

11 tykkäystä

Ohhoh tuolla puhutaankin vähän eri aikarajoista ja kauppahinnan määräytymisestä. Hämärää. Ja miksi.

3 tykkäystä

Itse en kyllä rehellisesti usko n. 10miljoonan euron ”siirtelyihin tuttavaperheiden kesken”. Tai en nää siinä järin mitään järkeä. Jos kerran olisivat ”tuttavaperheitä” niin tuskin sekään sitten olisi haitannut, että osakkeet ovat Fitzroylla? Onko tämä täyttä spekulaatiota vai perustuuko johonkin?

8 tykkäystä

Olisi myös mielenkiintoinen kuulla mihin tämä perustuu? Tiedotteissa ei ainakaan puhuta mitään tuttavien välisistä omistusjärjestelyistä.

“Olen iloinen siitä, että tämä kauppa vahvistaa sitoutuneisuuttani Tecnotreen pitkän aikavälin visioon”, sanoo Tecnotreen toimitusjohtaja Padma Ravichander

^ On kyllä hieman harhaanjohtavaa tekstiä mikäli kyseessä vain perheiden välistä omistuksen siirtelyä. Mielenkiinnolla kuulen jos @Arimatti_Alhanko on jotain tarkempaa tietoa?

12 tykkäystä

Taisi sopimuksen hinta kohdata pientä tunea vs. alkuperäinen ilmoitus kun osakkeen hinta pörssissä valui niin alas. Siitä en sitten tiedä miksi toinen puolisko siirtyi myöhemmäksi.

1 tykkäys

Jos tämä sinun käsitys pitäisi paikkansa niin eikö se vaan vahvistaisi sitä kuinka sitoutunut toimitusjohtaja on yritykselle? Näkisin tämän vain hyvänä asiana.

3 tykkäystä

Ihme salaliittoteorioita. Mistä tälläistä tulee edes mieleen??

Kaikessa nähdään aina vaan negaa.

Minusta loistavaa että toimari ostaa 0,74€ osaketta kun pörssissä saa 0,60€ eli luotto on kovaa.

25 tykkäystä