Tecnotree sijoituskohteena

Jos joku huomaa ettei annettu informaatio pidä paikkaansa on se syytä tuoda esille. Oletko huomannut tällaista informaatiota? Mikä menee mielestäsi konspiraatioteorian puolelle?

Itse kun ajattelen että on tuotu esille informaatiota, jota yritys ei itse ole kertonut. Eli mielestäni keskustelu on ollut melko faktapohjaista. Mutta tosiaan edelleen on aukkoja ja täyttä varmuutta ei ole, kunnes asianomaiset eli yritys itse avaa asioita enemmän. Ja tosiaan mikäli täällä jaossa oleva informaatio ei pidä paikkaansa, niin rohkeasti vaan on syytä se tuoda esille.

45 tykkäystä

Voisi melkein kieli poskella kysyä mitä osaketta tarkoitat. Kyllä Tecnotreen osakkeen kurssi heijastelee tosiasioita, ei foorumin huhuja. Uskon että pörssiyhtiötä ei mitkään tornarit heiluttele. Ja jos on heilutellut niin silloin on oston paikka, eikö?

22 tykkäystä

Paras hetki ostaa, kun jotain kurssia poljetaan virheellisten väittämien takia. Rekyyli on taattu, kun asioiden oikea laita tulee ilmi. Jos siis uskoo että 1) täällä kirjoitettu ei pidä paikkaansa ja 2) kurssilasku johtuu täällä kirjoitetusta, niin mielestäni pitäisi olla tyytyväinen kurssilaskun tuomaan mahdollisuuteen. :slight_smile:

En ole näkemäni perusteella varma, että Tecnotreestä tänne kirjoitettu on virheellistä, joten en uskalla ostaa. Ja vaikka osa on todennäköisesti enemmän tai vähemmän totta sellaisenaan mitä tänne on kirjoitettu, niin joka tapauksessa monta mahdollista epäselvyyttä johtaa minun silmissäni siihen, että jossain on jotain vialla.

9 tykkäystä

Millä tavalla sitten positiiviset seikat perustuvat faktoihin, kun mennyt ei ole tae tulevaisuudesta? Kaikki tulevaisuuden diilit, yrityskaupat yms., tuloskasvu pohjautuu ennustuksiin ja mutuiluun. Eiköhän laiteta foorumi kiinni ja keskitytään vain tulosjulkaisuiden faktalukuihin :wink:

9 tykkäystä

Toivottavasti näitä toteutuu. Toivon niin vilpittömästi koska omistan edelleen pienen siivun. En tosin näe mitenkään realistiseksi isoa diiliä eturivin NAM operaattoreiden kanssa. Tuotekehityksen skaala ei riitä eikä TT:n taseella päästä ensimmäisen supplier auditin läpi jossa arvioidaan toimittajan taloudellinen kunto.

HCL partnership on minun kannaltani business as usual. HCL:n kaltaiset firmat solmivat näitä mahdollisimman monen kanssa, joten en itse näe sitä mitenkään merkittävänä avauksena. Aika näyttää ja varmaan TT raportoi heti jotain konkreettista jos sellaista tulee.

Kyllä se on ihan Tecnotree ja yrityksen ympärillä jatkuvasti sattuvat hähmäilyt, jonka sen hallan tekee.

34 tykkäystä

Se on vähän katsojastakin kiinni että kenelle tämä tekee hallaa. Toisille tämä on ostopaikka ja varmasti myös niille jotka niin kovasti uskovat yritykseen…

Itse pidän sitä hyvänä että tietoa kaivetaan ja asioilla spekuloidaan… Markkina kyllä yleensä korjaa selvät hinnoitteluvirheet jos sellaisia on.

Kun kurssi laskee niin monesti ne joilla vähänkin isompaa possaa yrityksessä ovat niitä joiden mukaan tietoa on väärin kaivettu…

Ei tämä ainoa yritys ole jonka ympärillä keskustelua käydään niin hyvässä kuin pahassa… Se että kaivettu tieto ei miellytä niin voithan itse kaivaa niitä ruusunpunaisia spekulaatioita jos sellaisia löydät ja niihin uskot. Tämä on mielestäni foorumin suola että asioista keskustellaan, mutta sijoituspäätökset tekee jokainen itse.
Jos itse listaisin tähän n. 35v sijoitusuralta niitä firmoja joiden kurssit on heilunut suuntaan jos toiseen huhujen tai muun hähmäisen informaation takia niin pitkä lista tulisi… Itse kuitenkin painelen niitä osta-myy nappeja tai jätän painamatta.

Jos joka kerta harmittaisi hirveästi että osa porukkaa on omistamistani firmoista eri mieltä kuin itse niin kannattaa miettiä sijoittamista ylipäätänsä tai sijoittaa indekseihin. Saatika sitten analyytikoiden eriävät mielipiteet/suositukset. Ne vasta harmittaakin🤣

21 tykkäystä

Itsekin omistan pikkuisen, mutta en ole mökötellyt WhoopWhoop ja kumppaneiden hienosta salapoliisityöstä vaikka kurssi on oikeutetusti ottanut osumaa. Se mitä viime viikkoina tällä palstalla on tuotu esiin, niin minusta se on ollut kaukana kurssin sumuttamisesta vaan nostetut epäselvyydet ovat sellaisia jotka ovat aihetta yhtiön toimesta selvittää. Enemmän näyttää siltä että alihankkija ja ostaja ovat olleet samaa jengiä jolloin alihankkijalle ollaan maksettu anteliaasti verrattuna siihen mitä on ehkä saatu. Ja kun näyttäisi siltä, että alihankkijan tulot ovat olleet Tecnon omistajan tuloja, niin niillä on ostettu sitten Teknon osakkeita jotka ovat näyttäytyneet positiivisena sisäpiiriostoina. Itseni on tosi vaikeata tätä yhteenvetoa lähteä muuttamaan jos yhtiön oma viestintä on mitä on ja eivätkä oikaise tai esitä muuta vastausta ilmitulleisiin kysymyksiin. @WhoopWhoop keep up the good work.

48 tykkäystä

Olen ollut yhteydessä Tecnotreehen suoraan muutaman kertaan tässä vuosien aikana. He eivät suostu antamaan tarkentavia tietoja suoraan (pien)sijoittajille eivätkä näköjään tule tälle julkiselle foorumille keskustelemaan.

@Roni_Peuranheimo, asetamme toivomme sinuun. Olet meille ainoa ihminen maailmassa, jolla on suora keskusteluyhteys käytettävissä. Nyt on menossa 6. pörssipäivä ilman selventäviä vastauksia foorumilla esitettyihin kysymyksiin ja kurssi on pudonnut 26%. Lienee aivan selvää, ettei kurssipudotus johdu Q2-raportista. Olisi korkea aika saada vastauksia Tecnotreeltä.

Kumpi on Inderesille tärkeämpi: yhtiöasiakas vai yhteisö eli foorumi. Roni, haluaisitko, että täällä foorumilla koostettaisiin lista kysymyksistä, joihin Tecnotreen toivotaan vastaavan.

66 tykkäystä

Moi @MoneyWalker

Ymmärrän hyvin kipuilun tilanteen ympärillä, kun yhtiöltä eikä meiltä ole hetkeen kuulunut mitään. Tilanne on ollut kyllä aktiivisesti työn alla eikä tilannetta olla pyritty millään lailla lakaista maton alle. Kuten mainitsin tuossa edellisessä viestissäni, olen itsekin lähettänyt yhtiölle jatkotiedustelua. Kesti hieman, että yhtiö oli minuun yhteydessä, mutta käytiin asian tiimoilta dialogia juuri hetki sitten. Suoraan en saanut kysymyksiini vastauksia eli nykyhetkessä yksinkertainen vastaus on, ettei meillä ole foorumilla esitettyihin kysymyksiin ja epäilyihin vielä vastausta. Yhtiöllä on halu kuitenkin selventää tilannetta ja heidän puolelta todettiin, että hallituksen puheenjohtaja olisi oikea taho vastaamaan avoinna oleviin kysymyksiin (mm. kauppaan liittyvät mahdolliset lähipiirikytkökset). Myös luonnollisesti corporate governance -teemoja voidaan hänen kanssaan käydä vielä tarkemmin läpi. Eli sen tiimoilta on tiedossa ensi viikolla vielä haastattelu aiheesta. Tarkkaa päivä ei vielä lukittu, mutta se lukittaneen varsin pian.

EDIT: Tosiaan, kuten myös aiemmin kirjoitin, negatiivinen suosituksemme osakkeelle on edelleen voimassa.

125 tykkäystä

Tecnotreen liikevaihto / henkilöstöllä oli vuosina 2017-2020 välillä 75 000-80 000. Vuosina 2021-2023 vastaava luku pomppasi välille 85 000-90 000. Epäilen, että Tecnotree ilmoittaa henkilöstön luvuissa myös alihankkijoiden työntekijät.
Alihankinnan ja ostetut ammatilliset palveluiden kulut olivat yhteensä vuosien 2017-2020 välillä keskimäärin 2,8 miljoonaa euroa vuodessa. Vuosina 2021 - 2023 kulut olivat keskimäärin 5,5 miljoonaa vuodessa. Alihankinnan kulut ovat kasvaneet yhteensä vuosina 2021-2023 8 miljoonaa euroa. Tuotot ovat kasvaneet suhteutettuna henkilöstömäärän kasvuun 24 miljoonaa euroa samalla ajanjaksolla. Selvä pomppu ylös, johon myös Periciuksen kanssa toiminnan aloittaminen osuu.
On vaikea uskoa, että tuottavuuden parantuminen tai tuotteesta saatava korvaus olisi yksistään syy näin selvään kasvuun per capita vuonna 2021-2023. Arvonlisä on oletettavasti muodostunut osaltaan alihankinnasta. Summa summarum. Jos yrityksestä haluaa " pumpata " rahaa ulos, niin lähestulkoon ainoa keino on luoda tekaistuja ostoja, alihankintaa tms. Tällöin sen pitäisi heikentää yrityksen tuottavuutta, eikä päinvastoin parantaa. En löydä siis reittiä, miten Padma olisi tekaistujen palveluiden avulla siirtänyt rahaa lähipiirilleen.

20 tykkäystä

Tavoitehinta kuitenkin inderesillä 5.50€, minkä moni piensijoittaja tulkitsee ostosuositukseksi hinnan laskiessa. (“Inderes suositteli vähentämään, kun kurssi oli 5€, mutta nyt se onkin enää 3.5€ ja inderesin mielestä tavoitehinta on 5.50€, joten ostan.”) Eikö tavoitehintaa pitäisi laskea, tai vaihtoehtoisesti ottaa seuranta hetkellisesti kokonaan pois käytöstä yrityksen osalta epäselvyyksien välttämiseksi? Tällä hetkellähän käyttämänne arvostusmalli ei huomio mitenkään sitä mahdollisuutta, että täällä ketjussa esiintuodut ongelmat olisivatkin oikeita, jolloin koko yhtiön elinkelpoisuutta pitäisi tarkastella aivan eri tavalla.

4 tykkäystä

Tai yhtiöstä löytyy ihan järkevät perustelut epäilyille. Tämä on myös vaihtoehto.

7 tykkäystä

Jos nyt vähän rauhoituttaisiin.

En tunne Indereksen sopimuspapereita - seuranta on kuitenkin se oleellinen osa Tecnotreen ja Indereksen välistä sopimusta, jossa Tecnotree on asiakas ja Inderes palveluntuottaja. Nähtävästi vaadit nyt tuon sopimuksen irtisanomista Indereksen osakkeenomistajana? Toistaiseksi kaikki epäilyt ovat vielä ansioituneiden nettitalousetsivien havaintojen varassa. Tecnotreen lähes koko elinkaari on ollut Padman aikana tiedotuspolitiikkansa kanssa hyvin arveluttavaa eli ei tässä nyt mitään sinällään yllättävää ole. Kukaan ei ole syyttänyt rikoksesta Tecnotreen johtoa, kysymys on lähinnä onko toiminnassa moraalisesti yrityselämään pörssiyhtiönä liittyviä kyseenalaistettavia asioita.

Olen samaa mieltä, että yrityksen tulisi antaa vastauksia osakkailleen, mutta Inderekseen tarttuminen on täysin turhaa.

Mitä tulee tavoitehintaan - on se kumma jos sijoitetaan näin riskialttiiseen ulkomaalaisten hallinnoimaan yritykseen ja ei tiedetä, että tavoitehinnat ovat puhdasta viihdettä kaikkien yritysten kohdalla. Pitää lukea tekstit ja heivata suositukset ja etenkin tavoitehinnat omaan koloonsa. Sijoittaja tekee itse sijoituspäätöksensä, jollet sitten ulkoista salkkuasi jollekin varainhoitajalle. Indereksellä ei tietääkseni tällaista palvelua ole?

Ja mikäli olet Tecnotreen osakas - jos pelkäät, että osake romahtaa…laput voi aina myydä ja ostaa ne halutessasi takaisin, jos tilanne selkiytyy. Vasta sitten olet jumissa osakkeiden kanssa, mikäli kaupankäynti keskeytetään. Inderes ei ole poliisi, joka voi rynniä pääkonttoriin, pistää pomoja putkaan ja vaatia vastauksia. Inderes ei voi myöskään heittää sijoittajalle pelastus rengasta - jokaisen pitää itse löytää se turvansa, tavalla tai toisella.

21 tykkäystä

Se nimenomaan on monen piensijoittajan vika, että he tuijottavat vain tavoitehintaa. Eikä sen tavoitehinnan perusteita. Ja aina ei edes katsota tavoitehinnan päivitysajankohtaa, joka toki tässä tapauksessa ei ole kovin kaukainen.

Nimenomaan tuon vuoksi kannattaa lukea niitä perusteita tavoitehinnoille. Ne perusteet voivat toki olla yhtiöiden kohdalla täyttä huuhaata tai fiksua asioiden ymmärtämistä. Mutta ei tavoitehinta ole “tämän hetken sää” -vauhdilla päivittyvä numerosarja.

Parhaatkin osakeanalyysit ovat vain omia sijoituspäätöksiä tukevia tai haastavia näkemyksiä. Jokainen tekee omat osakepoimintansa. Ja itse en toki tätä lappua poimi salkkuuni. Liian jännä lappu minulle.

13 tykkäystä

Kyllä lähtee laukalla ja kunnolla. Omistatko yhtiön osakkeita? Miten kävisi, jos aina huhujen mukaan laitettas asiat holdiin ja nyt vastailemaan nimimerkeillä esitettäviin kysymyksiin…kuka tahansa voi luoda ihan mitä tahansa skenejä ja salaliittoteorioita. Äkkiä voi myös tulla rikosvastuita, jos levittelee perättömiä huhuja ja skenejä ilman todisteita. Lisäksi tarinat vvk-lainoista ja dilutoinneista…vastineeksi tulee rahaa kassaan/taseeseen firman toiminnan kehittämiseksi. Eri asia, jos se poltetaan tappioina. Toivotaan, että rahat menee oikeaan paikkaan, kasvattaa tulosta/firmaa ja luodaan lisää omistaja-arvoa.

Mites Fortumin energiadiilit Venäjällä ja Uniper-kaupat…miten ne hoidettiin? Kuka teki ja mitä sekä poltti miljardeja yhtiön taseesta…nyt asia jo melkein unohtunut… Mistä yhtiöstä kaivetaan seuraavaksi erilaisia skenejä ja “epäselvyyksiä”? Kannattaa osallistua yhtiökokouksiin ja siellä esittää kysymyksiä. Näihin käytetään vaikka koko päivä, että asiat selviää sekä kannattaa lähettää kysymyksiä jo ennakkoon, että johdolla/hallituksen on aikaa selvitellä asioita ja vastineita. Omalla nimellä ja osakkaana vaan pyytää puheenvuoroa ja esittää rakentavasti kysymykset. Voi käyttää myös avustajaa, vaikkapa juristia. Ken on ollut toimarin hommissa (itse olen), niin firmassa on miljoona asiaa eikä aikaa seurata keskustelupalstoja ja vielä kv-yhtiönä suomen kielellä.

Mistä löytyy yhtiö, joka selvittelee erilaisia huhuja keskustelupalstoilla? Eiköhän tehtävä ole tehdä bisnestä ja kannattavaa sellaista. Toki viestintävastaava voi kommentoida tarpeen mukaan. Tämä on erikoinen case, mut ei tästä sen enempää.

8 tykkäystä

Tässä on vielä kolmas skenaario, joka sopisi (ehkä parhaiten) Tecnotreelle.

  1. Kaikki on väärinkäsitystä, mutta Tecnotree ei osaa tuoda tätä selkeästi julki ja kurssi jatkaa mateluaan.

Mene ja tiedä, mutta viimeinen luottamus johdon kykyihin on ainakin tässä mennyt :face_with_diagonal_mouth:

5 tykkäystä

Oli väärinkäsitys tai ei niin siinä on selkeä eturistiriita että VVK jengille on eduksi jos kurssi on matalalla vs tavallinen sijoittaja. Liekö Padmalla kovin kovia hinkuja tilannetta korjata kun näillä tasoilla pääsee jo Fitzroyn kanssa melkeen 50% omistukseen. On ihan sama miltä kantilta tätä tarkastelee niin kauheen hyvältä ja luotettavalta tämä case ei näytä.

11 tykkäystä

Tähän vielä lisäys.
Vuonna 2016 Tecnotreen liikevaihto oli 60 miljoonaa. Palkkakulut 33,5 miljoonaa. Alihankinta ja muut ammatilliset palvelut 6,4 miljoonaa.
Vuonna 2023 liikevaihto 78 miljoonaa. Palkkakulut 24 miljoonaa. Alihankinta ja muut ammatilliset palvelut 7 miljoonaa.
Liikevaihto noussut 30% ja tuotantokulut laskeneet 25%.
Padman palkkiot ovat nousseet tasolta 0,5 miljoonaa tasolle 1 miljoona tällä välillä ( tosiaan suurin osa Padman ilmoitetuista palkkioista ovat osakepohjaisia sen päivän kurssilla. Hän ei ole yhtään myynyt osakkeita ja kurssihan on romahtanut parissa vuodessa)
Edit: kiinnostaisi kyllä tietää mitä erittelyssä muut kulut 6 miljoonaa pitää sisällään.

5 tykkäystä

Roni lupasi, että ensi viikolla tulee siis hallituksen puheenjohtajan haastattelu. Siinä on uusi tilaisuus selventää asioita.

VVK:t voi käyttää heti, jos TT ostettaisiin pois pörssistä. Mutta nyt VVK-haltijoilla on jo liian suuri osuus tulevista osakkeista.

VVK-jengin pitäisi vakuuttaa joku ulkopuolinen pääomasijoittaja, miksi pääomasijoittajan kannattaisi sijoittaa Tecnotreehen, vaikka saisi vain alle puolet omistuksesta eikä siis määräysvaltaa. Ei varmaan kelpaisi Capmanille.

Osakekurssi on valunut jo VVK-haltijoidenkin näkökulmasta liian alas, jos tavoitteena olisi yrityksen ostaminen pois pörssistä yhdessä pääomasijoittajan kanssa. Yksin ei heillä taida pakka kestää.

Hallituksen puheenjohtajalla on olemassa aito henkilökohtainen syy saada väärinkäytösepäilyt hälvennettyä. Hänellä on 200 VVK:ta (20 Meur) maksamatta, enkä usko hänen niitä pystyvän maksamaan. Ne on myytävä. Ostajan pitää uskoa, että sijoitus olisi hyvä. Voisin ostaa osan. Minut pitää vaan vakuuttaa, että sijoitus olisi hyvä. Voisin kyllä vielä odotella vuoden 2025 loppuun, jotta paine kasvaa myyjällä. Nytkin voisi olla aika hyvä hetki ostaa VVK:t.

Osakepalkkiot on annettu ilmaisella suunnatuilla anneilla ja siten liudentavat muiden osakkeiden osuutta yhtiöstä. Vaikka nuo osakepalkkiot eivät vähennä yhtiön kassaa, niin ne vähentävät muille osakkeenomistajille tulevia kassavirtoja.

12 tykkäystä