Tecnotree sijoituskohteena

Eikä mielestäni sovi unohtaa hypeä mikä tämän ympärillä oli pitkään. Itse ainakin olen mielumin väärässä tekemättä hätiköidyn päätöksen kuin väärässä ja jumissa jossain kyntävässä firmassa, ei tämä ainoa osake markkinoilla ole ja tälläisen uutisen jälkeen ehdottomasti katsoo tovin missä mennään, tämä valuaatio ole kuitenkaan ilmainen vaikka ollaankin hyvin kasvavasta puhuttu.

5 tykkäystä

Paitsi jos markkina-arvo kasvaa osakeantien kautta. Tällöin optio-ohjelmat toteutuu ja sijoittajat ottaa pataan.

4 tykkäystä

Halpahan tämä on. Perustele miksi ei?

1 tykkäys

Juuri näin. Yleisöanti olisi herättänyt tarpeettoman juupas-eikäs -väittelyn. Nyt on kerralla selvä peli ja spekuloinnit pois. Onnea vaan antiin suostuneille ja samalla kaikille muillekin. Tietenkin tässä kuten kaikessa muussakin on riskinsä ja jos aina kaikki ajattelisivat samalla tavalla, ei pörssissä tapahtuisi kauppaa lainkaan.

4 tykkäystä

Omia ajatuksia:

  • Iso asia päästä yrityssaneeraussopasta pois!
  • Rahaa saadaan kerättyä helpolla ja nopealla tavalla kassaan, sillä sitä tullaan kuitenkin tarvitsemaan kovassa kasvussa.
  • Laajentuminen uusille markkinoille erittäin positiivinen asia toteutuessa.
  • Tällä tavoin saadaan rahaa varmasti kerättyä, omistaja on tiedossa ja epäselvyyksiä tuskin tulee, siis helppoa, nopeaa ja vaivatonta
  • Yksityissijoittajalle ei tietysti niin mieluinen asia, vai onko sittenkin, kun katsoo asian positiivisa puolia :thinking:
  • Mannisen kommentissa pointtinsa, että yhtäkkiä tällainen toimenpide: harvinaista, sijoittajalla ei vaikutusta, tapahtuu näin isossa mittakaavassa
  • Tiivistettynä: vähän kaksijakoinen fiilis varmasti monella. Nyt täytyy punnita voittavatko positiiviset mahdollisuudet tilanteen negatiivisemmat puolet (aika paljon sitä posia löytää, kun miettii, varsinkin pitkällä aikavälillä), vai olisiko tässä jokin koira vielä haudattuna :man_shrugging:t2:
26 tykkäystä

halpa mihin verrattuna? itse näen tässä hyvin paljon spekulaatiota tulevaisuudesta jollain 0.9 - 1 hinnalla.
Halpa on mielestäni jotain aivan muuta kuin se että arvo on tulevaisuudessa ehkä tapahtuvia asioita.
Sitten myydään naurettavan halvalla pois, kyllähän siitä ensimäiseksi tulee mieleen että ehkäpä se valuaatio ei ollut kovin hyvä, se ostajakin kuka halvalla ostaa halunee siitä tuottoa, joten miten se saadaan se tuotto, no otetaan se spekulointi pois. Ostiko kakkonen osaketta sillä oletuksella että hän saa miljoonia osakkeita yhtiöstä joka ehkä tekee rahaa, en oikein pysty niin ajattelemaan. Ei ole hänellä kiinni satasia siinä ostossa.
En väitä olevani oikeassa, enkä missään nimessä toivo että kukaan penniäkään menettää tämän firman takia. Jokasen täytyyy itse loppuviimein keksiä se mikä näyttää itselle oikealta. :heart:

1 tykkäys

Pitäiskö sun katsoa ihan perus tunnusluvut ja kasvuvauhti? :smiley: kerro stadin pörssistä halvempi kasvu pliis

6 tykkäystä

sinä siis tiedät paljon se kasvaa loppuvuonna? Minä en tiedä, käytän sitä tietoa mitä minulla on.
Olen useampaan kertaan jo tämän kvartaalin aikana omistukseni myynyt, nyt ei ollut kuin seurantapositio ja sekin läksi, vielä silti plussalla. toivottavasti tiedät paremmin kuin minä ja saat tästä mahtavan omaisuuden.

1 tykkäys

Moni on varmasti närkästynyt annin hinnalle, mutta kun jätetään perisuomalainen kateus pois niin onhan tämä hyvä juttu yhtiölle.

Ja uskon että piensijoittajakin on hetken pureskelun jälkeen tyytyväinen siitä että yrityssaneerauksesta päästään eroon mahdollisimman pian ja voidaan keskittyä kasvuun ja kannattavuuteen.

Mielenkiinnolla odotan @Joonas_Korkiakoski kommenttia.

19 tykkäystä

Ehdottomasti tässä on myös potiviista mainitsemiesi asioiden takia. Aivan toinen asia kuinka laskea sitten arvo sille että A markkinoita avautuu kun ei edes tiedossa minne yritetään, muun vaiukutuksen tietysti voi laskea muttei se oli mielestäni +6% kymmenen prosentin laskusta pelkälle laimentumiselle.

3 tykkäystä

Ei kai se ole kateutta kun kysellään perään oikeutta ostaa paperia samalla hinnalla. Ihan normaalia omaisuudenhoitoa ja kapitalismia se on. Tässä käytännössä myydään minun omaisuutta ulos alennushintaan.

Yhtiö varmasti hyötyy pääomaruiskeesta mutta se pitäisi hoitaa siten että nykyiset osakkeenomistajat huomioidaan.

Kateuskortin (vieläpä perisuomalaisen) ottaminen tähän keskusteluun on hämmästyttävä veto.

33 tykkäystä

Kattavimman katsauksen yhtiöön saanee Inderesin laajasta raportista. 2021 ennusteilla P/E 14 ja kasvua odotetaan 17%. Vaikea on löytää vastaavasti hinnoiteltua yhtiötä kotipörssistä. Omassa tutkassa näillä tunnusluvuilla melko edullisesti hinnoiteltua?

Lainaus toukokuun lopun raportista:

Ennusteidemme mukaiset P/E-luvut vuosille 2021 ja 2022 ovat 14x ja 12x, kun taas vastaavat EV/EBIT-kertoimet ovat 10x ja 8x. Nämä tasot ovat absoluuttisesti matalia, eivätkä ne mielestämme riittävällä tavalla huomioi yhtiön tämänhetkistä suoritustasoa ja pidemmän aikavälin potentiaalia. Maltillisesta arvostuksesta kielivät myös DCF- mallimme indikoima arvo, lähivuosien tuloskasvuodotuksiimme suhteutettu 0,9x PEG-kerroin sekä kapeasta verrokkiryhmästä saatava viitekehys. Arvostuskertoimien nousuvarasta ja odottamastamme tuloskasvusta muodostuva tuotto-odotus on mielestämme edelleen miltei kaksinkertainen suhteessa oman pääoman tuottovaatimukseen. Täten myös tuotto/riski-suhde säilyy erittäin houkuttelevana.

Hyvä että karhuillaan myös :clap: mutta kaipaisin teiltä mesikämmeniltä argumentointiin hieman petrausta. Vähän tunnepohjaista mutuilua tällä hetkellä nimittäin. Tuntuu että tärkein argumentti on, että luottamus meni koska blokki meni institutionaalisille sijoittajille nykyiseen kurssihintaan tuntuvalla alennuksella? Huomioikaa: Jos kauppaa ja rahankeruuta on hierottu hyvä tovi, niin ei alennus ole 180 päivän keskiarvosta kovin kaukana. Näin katsoen muutaman prosentin alennus.

@Winston:lla hyviä mietteitä!

41 tykkäystä

Heitetään nyt omakin kommentti tänne: Alkuun vaikutti todella ikävältä uutiselta ja katkeruus iski mutta hetken sulateltua kun tajusi että kassan kolminkertaistuu ja myös johdon jättiomistukset dilutoituu piensijoittajien mukana, ei uutinen olekaan ehkä ”kaikki laitaan”. Saneerauksesta päästään ja kasvu vauhdittuu, ikävästi dilutoituu mutta vaikea uskoa että johto sumuttaisi sijoittajia ja itseään ellei rahoille olisi arvoa luovaa käyttöä.

6 tykkäystä

Käytetty toimintamalli on moraalisesti hyvin kyseenalainen, piensijoittajia syrjivä. Joku voisi kutsua myös puhallukseksi!

1 tykkäys

Tottahan toki itsekkin olen lukenut analyysit, mutta pitäisi muistaa että analyytikotkin koittaa tietämänsä tiedon perusteella arvata mikä tulevaisuus on, minä teen samoin, ei sen sinun eikä muiden päätöksiin tarvitse vaikuttaa eikä pidäkkään. Olen toki pahoillani jos ei täällä omaa näkemystä sitten sovi sanoa.
Edit, analyysi ei kovin tuore muutenkaan taida olla. jutellaan vaikka lisää kun uusi saadaan. :upside_down_face:
Edit 2. Tuottoa minäkin haen kuten varmasti sinäkin, varmasti valitsit tämän yhtiön siksi koska se mielestäsi oli paras vaihtoehto. Niin tein minäkin kunnes arvo oli riittävän korkealla ja myin ja ostin uudelleen alempaa ja myin uudelleen, Viimeisin ostoistani oli todella korkealta ja nyt otin hyvin peinen määrän takkiin koska ei ollut kuin minimäärä itse osaketta ja kuka lie osti sitä takaisin miinus 4%.
Ehdottomasti tulen mukaan takasin kun se minulle valkenee että tässä on jotian mistä ottaa leivänpäälle jotain, mutta vaikea nähdä että se on yli tuon antihinnan.
Edit 3, tänään miinus 4%, varmaan likemmäs miinus 2% mitä ostohinnasta päästiin alas. :joy:

2 tykkäystä

Kun karhuilet osakkeen arvostuksesta toivoisin, että tuet sitä pohjautuen esimerkiksi markkinoilla olevaan tietoon tai analyysiin. Q2:sen lukuja tässä varmasti kaikki sijoittajat odottavat.

Signaaleja jotka tukevat hyvää kasvua Q1:sen jälkeen ovat mm:

  • Useat raportoidut uudet tilaukset. Raportointikäytännön mukaisesti Tecnotree tiedottaa vain kaupoista, joilla on vähintään 10% vaikutus edellisen vuoden liikevaihtoon.
  • Työpaikkailmoitusten määrä kasvussa.
  • Uudet lanseeratut tuotteet/palvelut mm. digital wallet.
  • Jos katsot uutisointia, niin projekteja/tilauksia on alettu toteuttaa täysin etänä.
  • Muistettava myös kehittyvien maiden markkinat, jossa teleoperaattorit investoivat isosti kasvuun.

Kerro ihmeessä oma näkemyksesi :clap: Rakenna se kuitenkin perustuen johonkin muuhun kuin “musta tuntuu” -tyyliseen argumentointiin.

33 tykkäystä

Inderesin analyysit ovat ainakin noin miljoona kertaa parempi tuki osto- ja myyntipäätöksille, kuin sinun nollatason kommentit kalliista osakkeesta ilman mitään perusteluita. Raportti on sitä paitsi melko tuore eikä yhtiössä ole tapahtunut sen jälkeen kuin positiivisia asioita.

11 tykkäystä

10% vaikutus on jo hinnoiteltu mielestäni sisään ennen kuin osaketta myytiin -26% hinnasta. En pysty parempaan, ohita minun nollatason viestit jos tuntuu ettei minulla ole mitään sanottavaa :slight_smile:
PS. noin miljoona kertaa parempi tuki on varmaan erittäin oikea arvio.

1 tykkäys

Ymmärrän täällä kritiikin yhtiötä kohtaan niin ilmoituksen kuin suunnatun annin osalta. Toisaalta, jos katsomme 2 vuotta taaksepäin, olisivat kaikki osakkeenomistajat ottaneet mielihyvin vastaan 22 miljoonaa euroa ja Kakkosen mukaan kuvioihin 0,75 e osakekohtaisella hinnalla. Tällöin kurssi oli siellä 0,07-0,08 e ja yritys oli pahasti kanveesissa, vaikka valoa näytti olevan horisontissa. Viking yritti aikanaan ostaa yhtiötä pilkkahintaa, mutta omistajat ja johto näkivät, että potentiaalia on, kunhan saneeraus onnistuu ja tuotteita saadaan myytyä. Kuten yllä on hyvin todettu, nyt on mahdollista saada saneeraus nopeutetusti päätökseen ja hakea kasvua uusilta markkinoilta. Jo yritys pystyy jatkamaan tuolla EBIT%-tasolla, tulee kurssin kehittymään erittäin suotuisasti. Senttisarjasta tullaan nopeasti ylös ja jossain vaiheessa käänteisellä splitillä saadaan osakkeiden määrää lasketuksi. Näin ollen koen, että tästä järjestelystä on enemmän hyötyä kuin haittaa, vaikka olen itsekin suhtautunut yhtiön viestintään yms. kriittisesti.

18 tykkäystä

Mä kävin noi liputukset läpi ja avaan nyt ketjun uudestaan. pidetään tää ketju asian argumentoinnissa ja vältetään asiattomia viestejä :slight_smile:

71 tykkäystä