Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

Alertithan synkkautuu mobiilin ja deskarin välillä. Itsellänikin Applen vehkeet ja on kyllä melkoisen kätevää kun alerteista tulee notifikaatiot kelloon niin ei mene tilanteet ohi vaikka ei olisikaan ruudun ääressä. Itselläni ainakin toiminut ihan 100%sesti.

4 tykkäystä

Mitä mieltä olette minun Fibonacci revearsal hausta? Opiskelin eilen sitä jonkun jenkki traderin opetusvideolta ja sen innoittamana testasin ihan tradingview:ssä ilman rahaa illan aikana. No huonostihan siinä kävi ja olisin kiinnostunut teinkö jotain väärin heti alussa vai eikö nyt vaan tällä kertaa sattunut osumaan kuten videon mukaan tällä tavalla todennäköisemmin yleensä toimii.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Eli vielä kuva avattuna noista harakanvarpaista.
Uptrend yritys

A: kaksi pohjaa ja sieltä 100% linja => FB revearsal “ehto” täyttyy (tuplapohjat tai viisi osumaa pohjaan, nyt kuvittelin tämän olevan tuplapohjat)
B: huippu toimii 0% tasona
C: siellä tehdään entry
D: tuolla olisi tehty exit, mutta nyt ei osunut

15min timeframella tuo näytti lähtevän nousuun, jöi kuitenkin pomppimaan siihen 38% tason päälle, kävi jo lähellä 0% vastustustasoa, mutta päätyi lopulta selvään laskuun.

Ja vielä selvennyksenä kenties muillekin, että entry päätöksen tein 15min ja 5min graafien perusteella heti kun sain kaksi HH kynttilää laskun B->C päättymisen jälkeen. Olinko liian hätäinen siinä kohtaa?

2 tykkäystä

Mä olisin treidannut tuon tuplapohjana eli entry siinä kun ylittää keskiosan huipun.

Helppo sanoa kun olisi toiminut :joy:

4 tykkäystä

Niin mäkin, mutta lähdin tutkimaan tätä vasta tuossa vaiheessa oltiin tulossa B->C paikkeilla. :wink:

Ja kuten sanottua testasin ihan puhtaasti miten FB toimii käytännössä. En ole sitä koskaan aiemmin käyttänyt.

Se video minkä innoittamana lähdin testaamaan oli muuten tämä. Ei mitään käsitystä mikä tämä kaveri on miehiään, joten en suosittele sen kummemmin.

1 tykkäys

Wesleyn juttuja olen kattonut paljon.
Hän aina painottaa lukemaan vasemmalta myöskin kynttilöitä joita TA tukee tai ei.

3 tykkäystä

Lue Lepikön tekemä opas: https://www.nordnet.fi/fi/opi-uutta/treidaa-kuin-ammattilainen-e-kirja

Lue tämä ketju.

Lue alla oleva näyttötyö:

Lue jotain muuta kirjallisuutta aiheesta.

Katso videoita YouTubesta.

10 tykkäystä

Mielestäni täällä on aika hyvä paketti lyhyesti alkuun: http://www.investime.fi/Analysointi_0.htm

Kun lueskelee kaikki ylhäällä olevat otsakkeet niin saa vähän käsitystä. Fibonacci oikeastaan mielestäni puuttuu ja sitten riskien hallinnasta ei ole muutenkuin eräkoko. Mutta jos eräkoon miettii oikein kohdilleen ja sitten miten voi treidata niin alkaa olla pitkällä. Jos sitten tekee vielä tuon EVA:n eli valitsee osakkeet tietyllä perusteella niin aletaan olla varmalla puolella.

4 tykkäystä

Fibonacci on tosi hyvä työkalu, mutta siinä mielessä aloittelijalle haasteellisempi, että se pitää osata itse piirtää oikein. Liukuvat keskiarvot on mielestäni siinä mielessä helppo työkalu, että ne piirtyy itse ja on siten helpommin tulkittavissa ja jotain perus 20/50/100/200-komboa on helppo hyödyntää melkein jokaisessa instrumentissa ja jokaisella timeframella. Kannattaa ylipäätään aluksi keskittyä vain ihan 1-3 indikaattoriin ja opetella niiden toimivuutta käytännössä ennemminkin kuin alkaa haalimaan isoa arsenaalia eri indikaattoreita (se, että liukuvat keskiarvot on “aloittelijaystävällisempiä” ei muuten tee niistä yhtään sen huonompaa indikaattoria!)

Itsekin swing-treidaan 90%sesti vaan liukuvilla keskiarvoilla ja tuki/vastustasoilla ja noilla pääsee jo pitkälle kun yhdistää multitimeframea ja katsoo miten trendit menee eri aikajänteillä ja miten volyymi kehittyy.

13 tykkäystä

Uusi yritys samasta casesta. Nyt koitin asettaa fibonaccitasoja kauempaa ja yhdistin tähän hieman @T3r00 vinkkaamaa Wesleyn ideaa trendin käännöksestä.

Katsellaan lähipäivinä miten tässä nyt käy.

Mielipiteitä?

4 tykkäystä

Mielipiteitä fibon käytöstä, ei niinkään kohteestasi:

Ylipäätään kun fiboa käyttää, olisi hyvä tutkailla miten se ko. instrumentissa olisi aiemmin toiminut. Jos harva seuraa jotain Puulaaki OY AB:tä teknisessä mielessä, niin vielä harvempi käyttää hieman eksoottisempaa fiboa indikaattorina. Sitten taas toisena ääripäänä esim. Tesla, jossa hinta reagoi hyvinkin selvästi fiboon ja on perusteltua käyttää sitä.

Fibonacci on hyvä työkalu jos oikeasti sen käytön taitaa mutta vaatii selvästi enemmän taitoa, koska sen voi helposti laittaa “väärin”, ja pitää osata katsoa missä kohteissa se toimii/ei toimi.

Fibokin on vain yksi indikaattori monesta ja kuten aina treidatessa, olisi hyvä saada osto-/myyntisignaali mahdollisimman monesta indikaattorista, tai ainakin nyt kahdesta olisi toivottavaa (ei tarkoita etteikö yhden perusteella voisi tehdä kauppaa mutta on silloin enemmän riskiäkin.) Perinteisemmät tukitasot huipuista/pohjista, liukuvat keskiarvot, kynttilöiden luenta, volume, RSI on hyviä perustason indikaattoreita. Itse opiskelisin fiboa vasta kun nämä perinteisemmät on hyvin hallussa.

Btw. käytän itse fiboa hyvin vähän.

7 tykkäystä

Kiitos kommentista. Tuo kryptopari on tosiaan vaan satunnainen esimerkki minkä nappasin, en ole sitä aiemmin edes seurannut, joten halusinkin vaan mielipiteitä teknisesti.

Olen lukenutkin ja ymmärrän hyvin, ettei fiboa kannata käyttäänpikkuvaihtoisiin kohteisiin. Se taas sotii omaa sijoituskokemusta vastaan, joka on pääasiassa ruotsin pikkufirmoista. Jotenkin vaan innostuin tuosta fibosta kuten tapoihini kuuluu. Adhd tjsp.

Katson nyt tämän casen loppuun kun aloitin, mutta ehkä tosiaan kannattaa treenata perusasiat kuntoon ensin. On muuten pahuksennhyvä tämä foorumi kaikinpuolin.

2 tykkäystä

Piti vielä kysymäni onko tuo fibonacci asetettu raadin mielestä aivan perseelleen?

Henkilökohtainen mielipide on kryptoista, että kun arvo tippuu nollaan tai alle, niin on vasta ostosignaali seurantapositiolle.

mutta asiaan… noi kryptotkin on historiansaatossakin niin volatiilejä, että en välttämättä hirvesti ottaisi kantaa fibonaccilla. Taustat / fundamentaalipuoltakin olisi hyvä olla taustalla, että yhdistelee noita indikaattoreita. Fibonacci ja RSI:kin loppujen lopuksi kertoo hyvin paljon samaa. Pohjaa/huippua haarukoidessa käyttäisin ennemin omaa näkemystä aikaisemmista tilanteista kyseisellä kohde-etuudella…liukuvat keskiarvot, tukitasot ja vastustasot

Huom… varsinkin tämmöisellä kohde-etuudella kuin kryptot, jossa kaikki jollain tavalla seurailee Bitcoinia ja uutisia sen ympärillä.

2 tykkäystä

Ei oikein voi sanoa että totaalisen väärin, sillä kyllä hinta hieman näyttää reagoivan fibotasoihin kuvassasi. Sanotaan vaikka niin että itse olisin piirtänyt vähän eritavalla. Fibohan pitäisi piirtää tutkittavan aikavälin pohjista huippuihin, ja nyt sinulla on tuolla vasemmalla vielä syvempiä pohjia joista se olisi voinut lähteä. Välillä kannattaa katsoa isompaa timeframea, esim. weekly kuvaa jos se auttaa hahmottamaan tilannetta paremmin.

Minun piirtämänä olisin laittanut näin weekly charttiin:

Mutta ei tämä välttämättä ole ainoa oikea tai paljoa parempi kuin omasi. Minulla on tosiaan aika vähän käyttökokemusta fibosta, joten varmasti joku muu voi osata kommentoida paremminkin. Pääpointtina kuitenkin että pohjista huippuihin, ja siten perustelen että fibo pitäisi piirtää kauempaa kuin mistä olet sen aloittanut.

E: Lyhemmän aikavälin tutkimisessa voisi piirtää esim. pelkästään tuon viimeisen pohja/huippumuodostelmasta näin:

En oikein keksi perusteita miksi piirtäisin fibon alkaman mistään muusta ns. random kohdasta.

Saa kommentoida kokeneet jos näkee ajatuksessani jotain hämärää.

3 tykkäystä

Se miten tuo ensimmäinen linkkaamani jenkkikaveri määritti fibo lähtötason oli hyvinkin tarkasti siinä videossa määritetty. Ei siis missään nimessä saanut aloittaa random kohdasta. En väitä, että se on oikein tai ylipäätään näin suoraviivaista.

Jokatapauksessa hänellä ehtoja oli kaksi. Joko min viisi osumaa pohjaan tai tuplapohjat uptrendissä. Downtrendissä sitten vastaavasti tietysti toppiin tai tuplahuiput.

Viikkograafissa tuo ehto täyttyisi, jos 100 taso aloitettaisiin kynttilästä, eikä hännästä.

Dailygraafissa taas löytyy laveasti tulkiten tuplapohjat, mutta olisiko siinäkin oikeasti piirrettävä lähtötaso punaisen ja vihreän kynttilän alalaitaan?

Ehkä hiustenhalkomista, mutta olisi kiva jos joku kokenut osaisi näihin detaljeihin antaa neuvoja.

1 tykkäys

En ole ikinä ennen kuullut tällaisia neuvoja fibon käyttöön. Ja olen TA:ta ihan kohtuupaljon kaaliini koittanut painaa…
Pitäisi vilkaista tuota videota kun/jos vaan ehtisi, niin ymmärtäisin mitä hän hakee tällä neuvolla. Nyt en ole varma ymmärränkö edes täysin.

3 tykkäystä

TV:ssa on myös automaatti joka piirtää fibot. Se piirtää ne tosin aina edellisten huippujen ja pohjien mukaan

Fiboja pystyy myös hakemaan eri tasoilta ja usein ne viivat vahvistuu joihin tulee osumia kun lähtee hakemaan eri tasoilta

5 tykkäystä

Esim

Automaatti

Pohja josta mun mielestä lähti. Sen voisi piirtää myös alemmas tai ylemäs tai kaikista näistä ja katsoa mitkä erottuu

1 tykkäys

Komppaa tähän kannattaa kokeilla autofiboja (pivot points ja fibo).
Toki tuokin on suuntaa-antava niinkuin kaikki TA, mutta pystyy vähän tarkkailemaan miten käyttäytyy eri TimeFrameilla.
Tässä ohessa Nassen tämä päivä.
(Huom. 3min ja 5min voi antaa sitten sellaista hevonkukkua päivästä ja suunnasta että menee lanttu vinoon ja pennoset Sveitsiin ihan ilmaiseksi)
Myös liukkarit vaikuttavat, ei voi käyttää pelkästään yhtä TA instrumenttia, mutta toisaalta ei liian montakaan.

Harvoin tulee tälläisiä päiviä että näin selvästi kimpoilee fibojen välillä. Jokaisen jos saisi kiinni……

3 tykkäystä

Itseasiassa se olikin kaverin toisessa videossa missä hän tästä puhuu fibon käytöstä. “You just cannot be middle of nowhere”. Kohdassa 6:50.

Toki itsekin piirtelee jatkossa ihan missä vaan ilman, että tuollainen esivaatimus täyttyy :slight_smile:

8:35 kohdassa puhuu kuitenkin itse reversalista, missä on nuo 4-5 hittiä tai tupla pohjat/top. Itse sekoitin aluksi nämäkin esivaatimuksiin.

1 tykkäys