Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

TradingView varmasti ihan hyvä. Interactive Brokersissa voi leikkiä ihan oikeilla työkalulla. Binance taitaa rajoittua kryptoihin, mutta jos juuri niitä aiot treidata, niin miksipä ei.

2 tykkäystä

Lisäetuna IBn “Paper” tilin kautta treidatessa, että TWS alustan tullessa tutuksi myös näppituntuma säilyy kun/jos kokee järkeväksi lähteä oikealla rahalla tekemään.

Tämä edelleen rampauttaa allekirjoittanutta. Tein treidausta suht pitkän aikaa Saxo Trader alustalla (vaikka onkin Mandatumin päällebrändäämä), ja nyt Interactive Brokersin TWS:llä tuntuu “hitaammalta” tehdä ja muokata toimeksiantoja kun vielä totuttelee käyttöliittymään (parin kuukauden jälkeen).

1 tykkäys

Joo tämä on hyvä. Itselläni meni viikkoja totutella kun aikaisemmin harjoittelin Trading View:lla. TWS on jopa Chartin liikuttelu niin erillaista. Lisäksi esim bracket orderissa muutama killeri ettei voi stop lossia nostaa yli ostohinnan .

Näettekö samaa että Smart Eye:lla trendin muutos lähellä ? Uusi kanava muodostumassa .

Daily chartista pitäisi vielä päästä tuon supply zone ohi

Välillä itse otan avuksi ihan normaalin chartin jolla saa erillaisen näkymän

Tässä voisi kuvitella että 200Sek kohdalla olisi myös supply area. Eli jos tämä puhkotaan uskotteko jäädään 200-220 välille hetkeksi ?
Lähinnä ajattelin että jos meinaan tankata pitäisikö näitä seurata ettei hintaa karkaa.

1 tykkäys

Eikös se stoploss laukeaisi välittömästi, jos se olisi yli ostohinnan? Vai enkö vain ymmärrä jotain eksoottista käyttötapausta?

Minun mielestä se sulkee position kokonaan. Eli sitä ei voi siirtää targettien täyttyessä. Minun mielestä tuo olisi looginen tapa. Itse niin alussa tämän kanssa että vaikeata löytää oikeata riskien hallintaa. Nyt menen suoraan 2R AON. Kun mentaali puoli kestäisi paremmin ottamaan esim 1R ja sitten katsoa BBB ( bar by bar ). Tämä eksyy nyt aiheesta voi siirtää sinne osastoon minne kuuluu.

1 tykkäys

Piirrän trendikanavan hieman eri tavalla päivän päätöskursseista eli 1D kynttilöiden runkojen päistä. Tällä tavalla piirtäen SEYE on murtautui kaksi päivää sitten laskutrendikanavasta. Nousutrendiin pääseminen edellyttää 205.6 tason murtamista. Kannattaa ottaa avuksi jokin toinenkin indikaattori. Vaikkapa RSI näyttää hienoista divergenssiä, mikä indikoi trendikäännettä. Volyymi on matala, mikä heikentää käännettä. EMA20 (punainen) lähestyy MA50 (sininen) alapuolelta. Ylitys olisi jälleen yksi käänteen signaali erityisesti, jos molemmat olisivat nousevia.

7 tykkäystä

Juu itselläni oli tuollein välillä. Yritän välttää lisä indikaattoreita oppiakseni enemmän itse kynttilöistä. Normaalisti vain VWAP,EMA ja volyymi . Pivot luvut toki välillä. Trendikäännökseen minulla riittää 2 HH ja 2 HL ja sitten MA9. ( nämähän ei vielä ole toteutuneet)
EDIT: Eli lähes oikeinhan minä sitten tulkitsin. Mahdollinen Suply vielä 200sek jälkeen , mutta todennäköisesti seuraava jo 220 tienoilla. Volyymia toki tarvitsee puhkomiseen.


Alussa ei tarvitse oikeastaan yhtään indikaattoria, se jopa helpottaisi. Kunhan opettelisi sen, mitä suunnanvaihto tarkoittaa TA:ssa. Ja mikä aikajänne lukitsee ylemmän higher lown tai alemman lower highn.

Kuvassa tehtiin daily lower high (suhteessa edelliseen 221) 205.6, jonka jälkeen pudottiin takaisin daily down trendiin, kun tehtiin higher low 180, lower high 190.4 ja higher low (lower low suhteessa edelliseen) 177.4. Sen jälkeen jokainen daily candle on higher low. Jotta siirrytään daily up trendiin, tarvitaan LH/HL/LH ketju. Tuo ensimmäinen LH/lower high syntyy, kun lähdetään alaspäin ja tehdään hourly trend change, down trendiin. (edit: korjasin tuon koodiketjun termit)

Trend change ketju kulkee 1min, 2min, 5min, 15min, 1H, 4H, 1D, 1W, 1M lähtökohtaisesti. 1min muuttaa 5min TC:n (joko up tai down), 2min 15min, 15min 4H jne.
Kun esim. 1min tekee trend changen up trendiin, sanotaan, että 5min HL on vahvistettu/tehty. Kun asiaa opettelee, voi merkata tämän esim. horisontaalisella viivalla ja kirjoittaa siihen tekstinä 5min HL.
Kun tätä ketjutusta seuraa ja opettelee sen merkkaamista, alkaa jossain kohtaa oivaltaa yhden tärkeimmistä asioista TA:ssa. Ilman ensimmäistäkään indikaattoria.

Jos kohde on daily up trendissä, esimerkki sen merkityksestä: kun konsolidoituminen alkaa ja tehdään 1H TC (trend change) down trendiin ja kohteen RSI putoaa <30 (oversold), sen vaikutus on hyvin erilainen kuin kohteella, joka on daily down trendissä. Miksi näin? Mietintäpähkinä pohdittavaksi.

23 tykkäystä

Kiitos taas mainiosta opastuksesta. Mitenkäs sitten supply ja demandien käyttö ? Nythän se on selkeästi tuossa 200 tienoilla. Tämän hetkinen hintahan on pienellä volyymillä kuitenkin alueen aivan yläpäässä ( onko tällä väliä ) S&D on verrattavissa kuitenkin ihan vastus ja tukeen eikö ?
Eihän noita alueitakaan tarvitse merkitä kun ei niitten “teho” kuitenkaan kestä montaa kertaa. Eli harjoittaa niitten löytämisen myös jotta on selkeä chartti.

2 tykkäystä


Esimerkki: 1H higher low 177.4 vahvistui oheisessa tilanteessa vasta, kun double top 180.8. teki breakoutin ylöspäin. Tässä on mielenkiintoinen poikkeustilanne, koska double bottom eliminoi TC: yrityksen aikaisemmin. Samoin kävi double topin kanssa.

Tuon poikkeustilanteen vuoksi, samalla vahvistui daily HL, koska siinä tehtiin myös 1H TC up trendiin.

5 tykkäystä

Itselleni on tuollainen termi kuin supply/demand vieras. Ymmärrän kyllä, mitä sillä haetaan. Ajattelen asiaa niin, että missä on vahvat vastus- tai tukialueet. Mitä useammin lähiaikoina on kuljettu jonkin tason läpi, se kertoo siitä, että sillä on ollut vaikutusta (usein jos fundaa kaivaa, esim. analyytikoiden target price tai laskennallinen P/E-taso tai jokin muu uutinen). Siinä yhteydessä pitäisi samalla tutkia, kuinka suurta sen alueen vaihtomäärä on ollut. Jos vaihtomäärä on ollut pientä, alueen vaikutus voi olla lopulta pieni. Silloin tyypillisesti siinä näkyy vain wick. Jos alueella on tehty vaihtoa isolla volumella pitkiä aikoja, se kertoo hinnan merkityksestä paljon enemmän. Vahvan vaihtoalueen läpimenon vaikutus on yleensä iso, mutta myös toisaalta kontraajat näkee saman asian - eli shorttaajat on vastassa.
Mitä kauempana ajallisesti (sillä aikajänteellä, millä haet kauppaa) tuo on tapahtunut, sen pienempi vaikutus yleensä.

2 tykkäystä

Aivan.Joo en itsekään noita aktiivisesti käytä. Huomioin ainoastaan jos usein käydään että sen vastus vähenee. Taas palataan siihen että sen näkee kynttilöistäkin miten niitten wickit. Hanginman tai hammer doji. Kuinka “floppy” .
Olen kuitenkin vasta alussa näitten kanssa. Kertoo jo että päivätreidiin otan vain 2 patternia joista yleisin on Buy setup ja toinen 3-4bar play. Nyt hieman kerään uskallusta nimenomaan breakouttien havaitsemiseen .

Mitä nämä ovat, kerro vähän tarkemmin.

3-4bar play on lähinnä bull/bear flag

Buy set up on lähinnä retracement pattern. Tähän en löytänyt parempaa kuvaa.

images

4 tykkäystä

Itse en tykkää tuosta 3/4 Bar setupista.
Tuo jälkimmäinen on trend changea ennakoiva, mikä taas on itselläkin käytössä. Tuossa voi asettaa tiukan stopparin Rev candlen alle jollain pienellä wickle roomilla tai sitten vähän löysempi tuonne aikaisemman higher low:n alle.
Trend change setupissa pitää kuitenkin nähdä isompi kuva, ollaanko pitkässä laskuputkessa tai jopa falling knife:ssa vai väliaikaisen lyhyemmän aikajänteen konsolidoitumisessa ja odotetaan nousutrendin jatkumista isommassa TF:ssä.
Varsinainen TC setup on vasta tuon lower high breakoutissa (mikä kuvassa nimellä New Highs).

6 tykkäystä

Tuossa “buy setupissa” lisäksi pitää mielestäni retracement laskea alueelle josta löytyy tukea aiemmasta huipusta, pelkkä retracement ei riitä.

Minulla on todella hyviä kokemuksia tuosta 3bar playstä. Ongelma on että kaikki tuolta näyttävät ei täytä kriteereitä, vaan pitää syntyä tuen/vastuksen/merkittävän liukuvan ka:n vaikutusalueelle ja ei saa olla liian extended tilanne. Toimii parhaiten (omalla kohdalla) 1-5min kynttilöillä nopeasti liikkuvassa kohteessa. Isommilla kynttilöillä helpompi sitten etsiä paikkaa johon ennakoi HL syntyvän mutta lyhyemmillä eriryisesti 1-2 min kynttilöillä ei oikein ehdi pohjaonkia

E: Ja nämä ovat siis Live Traders kanavan (Youtube) videoilta, Jared Wesley nimisen henkilön keksimiä nimityksiä ko. tilanteille. Ei löydy varmaan muualta samoilla nimillä.

9 tykkäystä

Laitoin itseni kieltoon parabolisen lasku treidiin.
Ja kuvan päiväkirjaan kun kävin treidejä läpi aamulla.


Suuremmaksi virheeksi tuli vielä kun en seurannut loppuun. Olisitteko itse ottaneet noita jälkimmäisiä ?
1 paikka 2R Buy 57,30 SL 57 target 57,80+
2 paikka 3R Buy 57,50 SL 57,20 Target 58,30

Todella kireät stopparit sulla, about 0,5%, saa olla todella tarkkana ja olen skeptinen pystyykö kukaan noin tarkkaan osumaan.

1 tykkäys

Juu, Mutta mielestäni kun katsot aikaisempia kynttilöitä niin niitten range on itse asiassa aika pienet. Ja muutaman sentin lisä vielä noitten wickien alle.
5min chartilla olis ollut näin. Mutta tuolloin ekassa huti treidissä olin 2 min chartilla siksi kirjasin nuo jälkimmäiset myös samalla. En siis ottanut niitä mutta todennäköisesti olisin .