Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Ensinnäkin, unohda kaikki pikatreidit. Tähän taisin jo kommentoidakin.

Toisekseen, unohda kaikki ns. commidities sijoitukset, optiot, futuurit yms. Et tule tekemään mitään muuta kuin täyttä tuhoa, usko minua. Sinulla pitää ensin olla täydellinen käsitys niiden sisäänrakennetusta toiminnallisuudesta - eihän mikään instituutio tarjoa sinulle voittokertoimia ilman, että ne on laskettu heidän kannaltaan voitollisiksi. Toisaalta esim. öljy elää niin paljon reaalimaailman liikkeiden mukaan, että päivän yli treidit ovat aina vedonlyöntiä.

Siinä vaiheessa, kun ymmärrät riittävästi makrotaloutta, erilaisia korrelaatioita osakekursseihin, voit aloittaa näihin tutustumisen. Ja silloinkin mielellään ns. paper trading menetelmällä. Älä usko mihinkään muiden bloggaajien tarinoihin. Mikään ei ole niin helppoa, kuin menettää rahansa.

3 tykkäystä

Tässä ollaan jo asian ytimessä. Unohda päivänsisäiset skalping treidit, ne vaatii ammattilaisen taitoja. Se vie muutaman vuoden opetella asiaa. Kannustan tähän ehdottomasti, koska sinänsä skalping tai swing trade perustuu samoihin TA:n tekniikoihin. Kyse on vain aikajänteestä ja reagointikyvystä/nopeudesta!

Yleinen virhekäsitys on, että TA soveltuu vain päiväkaupankäyntiin. Siinä on kuitenkin kyseessä puhtaasti entry/exit ajoituksesta ja sen hyödyntämisestä. Aikajänne on lopulta sivujuonne. Väittäisin, että 20/80 sääntö pätee tässäkin - vain 20% sijoittajista tekee mitään suunnitelmaa. TA:n avulla se on tehtävissä, jollain lailla järkevästi. Buy and Hold for ever - silloin ei tarvitse mitään suunnitelmaa, näinhän se on.

1 tykkäys

Itsekin haen aina lähtökohtaisesti swing-treidiä, mutta on vain monesti tilanteita, etten halua pitää sijoitusta kuin esim. 15min. Koska tiedän, että kyseessä on vain hetkellinen kurssimuutos (ylös tai alas, moni unohtaa shorttauksen merkityksen päiväkaupankäynnissä), niin haen väliaikaista toppia tietyn kaavan mukaan. Jos myyn liian aikaisin, mutta saan ennakoidun voiton, en todellakaan jää miettimään menetettyä rahaa. Tärkeintä on saada voitot kotiutettua suunnitelman mukaan. Kukaan ei voi tietää, mihin saakka jokin yksittäinen pomppu tai dippi menee.

Stoploss pitää aina hakea edellisen higher low:n alapuolelta. Kyse on vain sitten marginaalista, jonka sen alle jättää. Se pitää itse aina päättää, sitä ei voi mitenkään ohjeistaa. Jos itse haen vaikka 3 päivän treidiä ja risk/reward suhde on 1/3, niin silloin katson, että minkä verran tappiota minä olen valmis ottamaan tuon 1:sen osalta. Hienosäätö löytyy työkalujen avulla sekä päättelemällä, missä hinnat on aikaisemmin vaikka käyneet useamman kerran tms. TA on paljon pohdintaa, se ei ole mitään suoraviivaista matematiikkaa (usein kuulee kommenttia, ettei TA ole tiedettä. Silloin kommentoija ei itse tiedä, mihin tällä viittaa, koska ei kukaan ole varmaan sellaista missään väittänytkään).

Stoploss on lopulta kaikkein tärkein asia ja tästä pitäisi keskustella paljon ja lisää, koska sijoittajat eivät yksinkertaisesti halua hyväksyä, että sijoituksilla on suunnitelma, jossa myös tappio on ennalta määritelty asia, eikä yhdessä hetkessä x päätetty juttu.

Itse olen funda ja TA risteytys eli uskon molempien voimaan. Mutta price action on tärkein määräävä tekijä. Siinä on kuitenkin markkinoiden data ja näkemys ja viikkotason näkymä ei koskaan ole väärässä. Ei koskaan!

Sitten jos puhutaan yksittäisistä kohteista, niihin pitää paneutua. Tutkia käyttäytymiset, korrelaatiot, tulosjulkistuspäivät, osinkoajankohdat (± 5pv) jne. Nokia on täydellinen esimerkki siitä, miten paljon makrotalous siihen vaikuttaa. Ollaan luomassa tulevaisuutta, mutta - jos talouskehitys hidastuu, se on täysin selvää, että investoinnit pienenee. Minkä verran - se näkyy kurssihinnoittelussa ja trendissä. Kun katsot viikkotasoa, näet aina, mihin suuntaan markkinat uskoo kyseisen yhtiön menevän. Jos itse uskot toisin, niin osta. Muuten kannattaa odottaa, kunnes suunta kääntyy. Trend is your friend.
Ihmisillä on tapana kiirehtiä - laittaa rahat johonkin, jotta saisi korkoa. Niin - mutta jos osakkeen arvo laskee 20% ja osinkoa saa tuolta ajalta 5%, niin oliko hyvä ajoitus? Oli, jos tiedät, että arvo nousee ennalleen tai yli ostoarvon, mutta missä ajassa?

7 tykkäystä

Oton kommentit on yleisesti ottaen erittäin hyviä ja noita kannattaa tutkia ja miettiä muidenkin. Niissä on jo kokemusta takana. Suurin virhe monella on, että haetaan sitä pohjahintaa. Laskevassa trendissä. Vaikka laittaisin tästä Inderesin etusivulle joka tunti muistutuksen, siitä huolimatta se neuvo sivuutetaan.
Koska ihmiset tykkää ostaa halvalla (Sulo Vilen, loistavasti kiteytti tämän teesin, kun sain niin halvalla).

Todellisuudessa nousevaan trendiin ostaminen on lähes aina voitollista, ellei nyt sieltä huipulta, jossa ollaan oltu pari kuukautta, osta. Jos TA:sta ymmärtäisi edes 1%, tämänkin voisi ennaltaehkäistä. Paras hetki on kuitenkin ostaa siitä käännöksestä - se on puhtaasti riskinottokyvystä ja sijoituksen hallinnasta kiinni, tekeekö päätökset 1min vai 1kuukausi aikajänteen perusteella.

Tätä hoen tuttavilleni usein, ettei TA ole päiväkaupankäyntiä - se on ainut oikea menetelmä ostaa ja myydä osakkeita optimaalisesti. Tämän vuoksi täällä olen tästä yrittänyt puhua - fundamentit vain “valitsee” ne parhaat kohteet. Molempi parempi.

6 tykkäystä

En ole varma, osasinko pikaisesti vastata kaikkeen, kysykää lisää. Sattui tosi kiireinen viikko, olen pahoillani!

2 tykkäystä

Tämä on se suurin muutos omassa sijoittamisessa. Nykyisin aina ennen sijoituspäätöstä mietin paljon olen valmis häviämään :smiley:

Miten muuten valitset kohteet?
Itselläni on muutama mitä seuraan, mutta monia on mennyt myös ohi. Välillä poikkean niistä tutuista ja turvallisista mutta tuntuu että joka kerta ajoitus on täysin väärä. :slightly_smiling_face:

Etsin ja tutkin chartteja, loputtomasti. Periaatteessa TA:n näkökulmasta, on täysin sama, mikä on itse yhtiö/osake, jos chartti kertoo hyvästä osto(long)/myyntipaikasta(short). NYSE:ssä on niin paljon kohteita, että vie paljon aikaa, löytää aina hetkellisesti parhaat. OMXH on helpompi, kun kohteita vähän, ne on niin helppo oppia tuntemaan myös fundan kautta. Sijoittaminen on ennen kaikkea taustatyön tekemistä!
Koska esim. OMXH25 on pitkään ollut laskevassa trendissä, en mielelläni hae kovin pitkiä treidejä longina, koska kuitenkin olen koko ajan vastavirrassa vähänkään pidemmässä aikajänteessä. Moniko osake on vuodenvaihteen tason yläpuolella?

2 tykkäystä

Lomalta palattu sorvin ja pörssin ääreen. Kiitoksia vastauksista! Pitää lueskella ajatuksella muutamaan kertaan ja koittaa sisäistää sanomasi. Paljon oli hyvää settiä. Tässä herää ajatus että se oma sijoitusstrategia pitäisi ehkä olla vahvempi hybridi laatu/arvosijoittamista ja toisaalta paremmalla kaupankäyntitekniikalla kuorrutettua aktiivista näkemyksen ottoa priceactioniin. Funda ajaa hyvien yhtiöiden tuloksen ja voitonjaon kasvua pitkällä aikavälillä kun taas hyvä kaupankäyntitekniikka yhdistettynä “oletettavasti” solideihin kohteisiin suojaa täydelliseltä pääoman tuhoamiselta ja mahdollistaa fundasta irrallaan olevan hinnanmuutoksen hyödyntämistä.

Edelleen kiitän vastauksista. Itse omaan asenteen jossa maailma ei ole niukkojen resurssien paikka ja kaikki tällainen tiedon ja opin jakaminen kasvattaa kaikkien kakkua. Thanks! :+1:

3 tykkäystä

Tuon tapainen ajattelumalli on minusta peruslähtökohta sijoitustoiminnalle. Se jakaantuu sitten lyhyempiin ja pidempiin treideihin sen mukaan, miten olosuhteet (makro/sentimentti) käyttäytyy, miten yksittäinen toimiala ja sen kautta yksittäinen kohde käyttäytyy. Olisi hyvä oppia tunnistamaan erilaisia korrelaatioita.

Jos fundan kautta opit tuntemaan yhtiön tuloskyvyn edes vuoden jänteellä, se on minusta paljon. Kun eteenpäin mennään kvartaali kerrallaan, se vuosi siirtyy aina askeleen eteenpäin. Jos oston ajoitukset on hyvät, se antaa paljon enemmän henkistä liikkumavaraa myös stoplossille (huom! SL on myös työkalu voiton kotiutukseen). Sen vuoksi tietysti voi ajatella, että sijoittaminen on pitkän tähtäimen toimintaa, mutta itse olen siirtynyt enemmänkin ajattelemaan, että siinä se pitkätähtäin on oman tiedon ja osaamisen kartoittaminen. On ihan eri asia pohtia asioita, jos niitä on seurannut 10 vuotta kuin vuoden.

Sinänsä fundasta irrallaan olevan hintamuutos on kaksiteräinen miekka. Pääsääntöisesti markkinat osaa kyllä aika tarkasti tehdä hintakorjauksia, sitä ei vain itse huomaa kuin jälkikäteen. Mutta ylilyönnit monessakin mielessä on niitä pikarahastuksen paikkoja.

Mitä dynaamisempi ja aktiivisempi olet, suojaat paremmin sijoituspääomaasi ja olet valmistautunut siirtymään käteiseen, kun katsot sen parhaaksi. Ylipäätään voittojen kotiutus on aina järkevää, mikäli ei tiedä, mitä pitäisi tehdä tai mihin suuntaan ollaan menossa. Itse ainakin näen, että nuo kaupankäyntikulut ei saa ohjata toimintaa. Mikäli kohteita alkaa hakemaan Suomen lisäksi vaikka ensin Ruotsista ja siitä pikku hiljaa vähän laajemmin, niistä ei ole koskaan pulaa. Aina jokin toimiala tai osake pärjää.

Olen sen verran kiireinen erilaisten juttujen vuoksi, että kirjoittelu on tällä hetkellä tällaista yksittäistä heittelyä muutamassa minuutissa.

3 tykkäystä

Joskus kuulee ihan fiksuilta pitämieni ihmisten suusta, että treidaaminen ei ole sijoittamista tai että tekninen analyysi on huuhaata.
Sitten samat ihmiset kommentoivat vaikka Nokian Renkaita, että nyt on halpaa kun kurssi tippunut vuodessa 30% ja PE on sitä tai tätä.
Noh, tässähän on harjoitettu eräänlaista teknistä analyysiä kun on katsottu kurssikäyrää, tosin menneisyyteen.

Itse en esimerkiksi näkisi huonompaa hetkeä sijoittaa Nokian Renkaisiin kuin nyt. Markkinoilla on epävarmuutta yhtiön näkymistä ja mikä lisää epävarmuutta, no kurssilasku.

1 tykkäys

Minä olen nok renkaissa sisällä ja tällä erää tappiolla, periaatteessa lisääminen voisi kiinnostaa, mutta holdailen tuossa ja katselen, että jos halvemmalla saisi.
Voitto verottajalta oli minusta hyvä osingon maksukyvyn kannalta ja isojen investointien valmistumista odotellessa?
Ei ole mielestäni mikään kiire lisätä, jos ei olisi mitään kiinni, niin avauspositio saattaisi kyllä maistua.


Ei TA:n näkökulmasta ole houkutteleva, descending wedge:n alareunassa viikkotasolla.

Olisin saattanut ostaakin ainakin lyhyellä jänteellä, mutta rikkoi tuon aikaisemman tuplapohjan, joten viikkotasolla seuraava support vasta 22.50
Fundauutiset oli vähän vaikea lukea, mitä se Venäjä ja isot varastot lopulta tarkoittaa.
Tuntitasolla olen odotellut, että tekisi higher low:n, jotta näkisi, onko nousuyritys pysyvämpi vai ei.

5 tykkäystä

Epävarmuus tuo tyypillisesti myös hyviä ostopaikkoja. Itse omistan ko osaketta ja ostan lisää jos putoaa alle 23.

3 tykkäystä

Joo täysin samaa mieltä.

Kyse on omalla kohdalla enemmän siitä missä se ostopaikka on. En hae niitä pohjia vaan odotan kursissa käännettä, jos meinaan ostaa.

Vaikka nämä large capit eivät todellakaan ole vahvuuttani,
oma näkemys Renkaista on, että yhtiötä hinnoiteltiin pitkään parempana toimijana kilpailijoihin nähden. Sitten tämä usko alkoi rapistua kun osarit alkoivat heikentyä.

Nyt kun rengasmarkkinakin heikkenee eikä preemiota ylivertaisuudesta ole kurssi voi vajota yllättävänkin alas.

Jos taas oma näkemys on toisenlainen tämä on hyvä ostopaikka. Itse kun en tiedä, seuraan mitä mieltä mr. Markkina on ja toimin mahdollisesti sen mukaan.


Koko päivä SPX laskussa ja sitten Trumpilta tweetti :slight_smile:

9 tykkäystä

Wou. Trump taitaa tehdä TA:sta vähän vähemmän ennustettavaa :man_red_haired: :smile:

3 tykkäystä


Olipa Nokialta ruma päivä siinä mielessä, että iso gap down ja rikkoi päivätason nousutrendin ikävästi, vaikka lopulta päivätason kynttilä onkin bullish hammer. Toivotaan, että käyttäytyy huomenna toisin kuin mitä tämä yleensä kertoo - päivähän oli synkkä kautta linjan Euroopassa.

2 tykkäystä

Koitan itsekin noita indikaattoreita ymmärtää ihan aloittelijana niiden suhteen. Kirjoitin tuonne Kamux-keskustelualueelle alla olevan viestin. Täältä löytyy varmaan noita viisaampia kommentoimaan mitä johtopäätöksiä teidän mielestä noiden indikaattoreiden mukaan voisi tehdä Kamuxin osakkeesta. Tässä siis se kirjoittamani teksti: Vaikeeta tämä sijoittaminen. Ensin Kamuxin kurssi pysyi pitkään paikallaan vitosessa ja nyt sitten pari päivää heitelly edes takaisin. Onhan tuo eilisiltapäivästä näyttäny vähän laskusuuntaiselta ja nyt taas nousi vähän. Ainakin tähän menee ihan liikaa multa aikaa, kun tulee koko ajan katsottua, että missä nyt menee ja mitä tapahtuu. Ehkä pitäs ostaa vaan vakavaraisia yhtiöitä ja katsoa vaikka kerran viikossa, eikä tunnin välein niitä kursseja. RSI -indikaattorin mukaan toissapäivänä käytiin jo yliostetun puolella (>70) ja Ema-indikaattorin mukaan ollaan nytkin tukitason yläpuolella (pari edellistä päivää selvemminkin). MACD -indikaattori myöskin näyttäs vähän laskuun päin. Nuo indikaattorit voisivat siis puoltaa myymistä, mutta eipä parin indikaattorin perusteella ainoastaan kannata päätöksiä tehdä. Riippuu toki myös, että treidaako osaketta, vai sijoittaako pitemmällä tähäimellä. Nuo indikaattorien aikavälit, joita käytin olivat hyvin lyhyitä ja siksi sopivat ehkä enemmän treidaamiseen.
Korostan, etten ole mikään asiantuntija noiden indikaattoreidenkaan kanssa. Nordnetin treidauskurssilta vaan oppinut niistä. Joku viisaampi voi kommentoida lisää jos haluaa mitä tulkintoja hän tekisi indikaattoreista ja Kamuxin osakkeen tilanteesta.

1 tykkäys

Olennaisimpana puutteena minusta sinun sijoituksessa tai treidissä (miltä se näyttää kirjoituksen perusteella) on ehkä se, että siltä puuttui suunnitelma. Ostitko pitkällä aikavälillä, sijoituksena >1 vuosi vai lyhyempänä muutaman päivän tai viikon treidinä? Mihin tappioon olit varautunut, jos ei nousekaan tuosta 5e tasosta? Ja mikä oli voittotavoitteesi?
Jos olit alunperin epävarma kohteesta ja hait vain pientä voittoa, niin minusta toimintasi oli ok (vaikka ennaltatehty suunnitelma puuttuikin). Aina on tärkeintä varmistaa voitto, eikö niin?
Tuollaisen swing-treidin osalla itse olisin (kokiessani epävarmuutta) myynyt puolet pois, kun laski vwapin alapuolelle (noin 5.38 taso eilen). Sitten olisin laittanut stop sell orderin esim. 5.20 tai 5.22 ja antanut lopulle osalle mahdollisuuden nousta lisää.

Muuten sinun perusindikaattorien seurannat tuntui ihan hyvänoloiselta, mutta olisi hyvä tarkentaa, mitä aikajännettä tarkoitit (tai käytät) ja mitä ema-käyrää. Tämän enempää en osaa ottaa kantaa kuvauksesi perusteella.

3 tykkäystä

Kiitos viisaista neuvoista. Joo, ei ole kovin suunnitelmallista. Tarkoitus tehdä voittoa muutaman viikon aikajänteellä. Ostin tuota 5:en tasolta ja nyt on 5,34m joten siihen nähden ihan hyvä. Tuota vwappia en tiedäkään, mutta varmasti olis ollu järkevää osa myydä. Aikajänteenä käytin kolmea päivää, jolloin nämä varsinaiset muutokset kurssissa on tapahtunu. Ema-käyränä käytin Investing.comin Ema-cross käyrää. En ole siis mitään vielä myynyt. Ajattelin antaa mahdollisuuden, mikäli ei laske alle 5.2. En ole käyttänyt noita mainitsemiasi stop ordereita, vaan seurannut aktiivisesti, liian aktiivisesti :slight_smile: