Mielenkiintoinen ja tarpeellinen ketju!
Itse olen päivätöissä hieman liian lähellä teleoperaattorialaa, mutta tässä muutamia keskeisiä trendejä, jotka voivat olla merkittäviä ainakin lähitulevaisuudessa Suomessa ja Pohjoismaissa. Järjestys on sattumanvarainen, sen mukaan mitä tulee mieleen.
1. Mobiilimarkkinat ovat täynnä
Operaattoreiden päätuotteiden, eli mobiililiittymien, määrä ei enää juuri kasva. Pientä kasvua voi syntyä esimerkiksi maahanmuuton myötä, mutta Suomessa tämä näyttäisi kohdistuvan lähinnä prepaid-liittymiin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että liikevaihdon kasvu tulee lähinnä hinnankorotuksista ja 5G-päivityksistä. Viime vuosina kuluttajamarkkinoilla onkin nähty hintojen nousua.
Tänä vuonna tilanne voi kuitenkin muuttua, eikä merkittäviä hinnankorotuksia välttämättä enää ole odotettavissa. Mobiililiikevaihdon kasvu on siis yhä enemmän riippuvainen kilpailijoilta siirtyvistä asiakkaista.
2. Kuitu- ja IoT-markkinoilta kasvua
Volyymikasvua on kuitenkin erityisesti pientalojen kuituliittymissä Suomessa. Tällä hetkellä käynnissä on rakentamisbuumi, jota rahoitetaan suurella velkavivulla ja pääomasijoittajien varoilla.
Tässä kehityksessä on erikoista se, että operaattorit eivät ole olleet aktiivisimpia toimijoita, koska investointien suuruusluokka on suuri ja tuottoa joutuu odottamaan pitkään. Mobiililiittymien myynti on skaalautuvampaa ja tuottaa nopeammin tulosta. Ongelmana on kuitenkin se, että asiakkaat näyttävät suosivan kuitua 5G-yhteyksien sijaan.
Toinen haaste kuitubuumin kannalta on se, että operaattoreilla on edelleen vanhoja kupari- ja erityisesti kaapelilaajakaistaverkkoja alueilla, joille rakennetaan kuitua. Nämä vanhat verkot ovat operaattoreille jo aikapäiviä sitten rakennettuja rahalehmiä, joten niiden korvaaminen kuidulla – varsinkin kilpailijan rakentamalla – voi olla operaattoreille kallista.
Mielenkiintoista on nähdä, tapahtuuko tällä saralla jotain yrityskauppoja. Ruotsissa laajakaistamarkkina on Suomea kehittyneempi ja sen koko suhteessa väestöön on lähes kaksinkertainen Suomen markkinaan verrattuna – eli arvonluontipotentiaalia löytyy.
IoT-markkina kasvaa tällä hetkellä vauhdilla, sillä yhä useammat laitteet tarvitsevat mobiiliverkkoyhteyksiä. Operaattorit pystyvätkin kasvattamaan IoT-liittymien määrää kymmenillä prosenteilla vuosittain. Haasteena on kuitenkin se, että keskimääräinen liittymäkohtainen tuotto (ARPU) on matala. Jotta IoT:sta tulisi merkittävä osa operaattoriliiketoimintaa, joko ARPU:n on noustava tai volyymikasvun on jatkuttava yhtä vahvana.
3. Mihin investoida, kun mobiiliverkot ovat valmiit?
Operaattoreiden 5G-verkkojen kattavuus on jo lähes 100 % väestöstä Suomessa, vaikka 5G-liittymien osuus kokonaisliittymistä on vielä kaukana 50 %:sta. Tämä tarkoittaa, että operaattorit joutuvat miettimään uusia tuottavia investointikohteita.
Investointikohteita voi löytyä esimerkiksi kuituinfrastruktuurista, mutta vaihtoehtona on myös osinkojen kasvattaminen. Esimerkiksi Elisa on nostamassa osinkoaan tänä vuonna aiempia vuosia enemmän.
4. Tornien ja muun infrastruktuurin monetisointi
Operaattorit omistavat usein merkittäviä määriä arvokasta infrastruktuuria, joka ei välttämättä ole vielä täysin hyödynnetty taloudellisesti.
Ruotsissa monet operaattorit ovat jo eriyttäneet radiomastonsa omiksi yhtiöikseen ja ottaneet niihin ulkoisia sijoittajia. Suomessa näin on tehnyt Telia, ja Telenor (DNA) näyttäisi olevan prosessissa eriyttämässä mastoliiketoimintaansa.
Mastojen arvoa ei kannata aliarvioida – esimerkiksi Telian Suomen ja Norjan mastoliiketoiminta arvioitiin taannoin noin 1,5 miljardin euron arvoiseksi, mikä vastaa noin 12 % Telian nykyisestä markkina-arvosta.
Mastot eivät ole ainoa arvokas infrastruktuuriomaisuus. Esimerkiksi kattopaikat (rooftop-site:t) ja monet kiinteän verkon osat voivat myös tarjota uusia rahastusmahdollisuuksia tai ainakin ovat osittain vajaakäytöllä.
5. Vallihaudat ovat edelleen syvät
Operaattoribisnes on siinä mielessä houkutteleva, että se ei tällä hetkellä näytä olevan alttiina merkittäville disruptiivisille uhille. Yritykset ovat investoineet vuosikymmenten ajan jopa 15 % liikevaihdostaan vuosittain rakentaakseen verkkoja, joiden kilpailijoiden on vaikea haastaa. Lisäksi tuotteet ovat kuukausimaksullisia, mikä tekee liiketoiminnasta ennustettavaa – jo 5 %:n liikevaihdon lasku vuositasolla olisi harvinainen jopa huonossa markkinatilanteessa. Vastaavasti huippukasvua on harvoin odotettavissa, sillä operaattorit kasvavat tyypillisesti vain muutaman prosentin vuodessa.
Toki ajoittain nousee esiin teknologisia trendejä, jotka voivat haastaa operaattoreiden asemaa. Yksi tällainen voisi olla satelliitti-internet. Jää nähtäväksi, voisiko esimerkiksi Elon Muskin Starlink viedä markkinaosuutta perinteisiltä operaattoreilta.