Telia Company - Ketju

Olisko ollut vain yleistä laskua?
En huomannut mitään muuta uutista kuin, että CFO lähti. Voi sekin toki vaikuttaa. Ostin ja myin jo.

2 tykkäystä

CFO/CEO vaihdos tuskin oli mikään uutinen. Sillä lähdin kyselemään, että Telia on historiaan peilaten siitä tylsä kohde, että sehän ei nimenomaan hirveästi heilu volatiliteetin seurauksena, joten noin iso droppi kiinnitti huomiota. Itsellä on positio kaukaa historiasta ja seuranta passiivista em. seikasta johtuen. Jos vertaa vaikka Elisaan, niin sen high/low ero oli 2%, kun Telialla 7%. Droppi osui tarkalleen viikkotason supporttiin, josta pomppasi ylös.

2 tykkäystä

Kiinnitin samaan huomiota. Voi olla, että valjun tuloksen jälkeen osake on volatiilisempi, ainakin jonkin aikaa. Telia seurasi Tukholman indeksin tippumista ylimyydyksi NYSEn perässä ja Trumpin hallinnon Kiina-uutisten vanavedessä. Ei kai tuohon parempaa selitystä ole.

OMX Stockholm 30 RSI

image

4 tykkäystä

Ihan puhtaasti myös intuitiolla ja arvostuskertoimia, sekä kurssihistoriaa arvioituani ostin siivun salkkuun. Pelkästään osingot antaa jo kivasti tukea. Niin pienistä summista kyse, että hävettää tällaisia edes kirjoitella. Ajattelin kuitenkin hajautuksen näkökulmasta asiaa laajemmin ja saatan tehdä lisäostojakin tulevaisuudessa, kun omistaa tätä niin ehkä oppii ymmärtämään tämän liikehdintää paremmin.

Inderesillä tällä hetkellä myös lisää suositus ja tavoitehinta 3,6€ paikkeilla.

5 tykkäystä

Olen vähän hämmästellyt Telian alavirettä viime päivinä. Osa on toki ansaittuakin, mutta itse käytin tilaisuuden hyväksi ja lisäsin position kokoa suunnittelemaani maksimiin. Nyt sitten jännäämään kuinka tässä arvonnassa käy.

TV-business ja etenkin urheilun loppuminen painoi Teliaa, mutta itselläni on sellainen kutina, että se ongelma jää hyvinkin väliaikaiseksi. Odotan jonkinlaista “korkki-ilmiötä”. Kun korkin painaa veden alle ja päästää siitä irti, se pyrkii pinnalle ja hetkeksi jopa pinnan yläpuolelle.

Saksassa korkki-ilmiö oli jo nähtävissä TV-urheilussa.

Media website DWDL.de reported that Sky had 3.68 million viewers for the first day back, more than double the usual audience for Saturday fixtures, and a market share of more than 60 per cent among 14 to 49-year-olds.

11 tykkäystä

Samat ajatukset ja toimet. Viime viikolla positio tuli vedettyä täyteen.

Nyt vaan pitäisi saada se sisältö, eli urheilutapahtumat käyntiin ilman yleisöä. Meidän kotimaan jalkapallo ei liene isossa roolissa, mutta toisin on jääkiekko, kv jalkapallo, formula ja yleisurheilu. Tosin ainakin jääkiekkoa ja formuloita joutuu vielä hetken odottelemaan.

Sijoituksen mahdollisuus/riski -suhde tuntuu jo todella houkuttelevalta. Olen itse yllättynyt että näin alas kurssi on painettu.

6 tykkäystä

Pyydän anteeksi, että näin tiedustelen, mutta selasin hitusen yläspäin ja sainkin kuvan, että mahdollisesti bonnier ostos ja koronan jäädyttämät urheilutolisivat ehkä telian kurssilaskun syynä?

Miten mielestänne tuo arvostus nyt, jos putsataan se urheilu siitä pois, niin riittääkö muut tulot hoitelemaan osinkoa ja velkaa? Eli olisiko ostopaikka teistä Teliassa. Olen muutamia vuosia vältellyt operaattoreita, mutta nyt voisi kiinnostaa!

4 tykkäystä

Etkä ole ollut ainoa. Teleoperaattorit erityisesti Euroopassa eivät ole olleet viime vuosina suosituimpien sijoitusten listalla - pikemminkin päinvastoin. Niitä on karteltu laajasti. Tosin Elisa on kulkenut vastavirtaan ja tehnyt esimerkillistä tulosta.

TV-urheilun loppuminen kuin seinään teki odotetusti lovea Telian tuloihin. Tulos oli kuitenkin perus telco-busineksen osalta vakaa, kuten pitääkin olla. Kokonaisuudessaan tulos oli pettymys, mikä heijastuu tähän hetkeen, kyntävän kurssin muodossa.

Teliasta saisi hyvällä johtamisella maailmanluokan teleoperaattorin myös tuloksellisesti. Homma on ollut melkoista säätöä viime vuodet. En välttämättä suosittelisi Teliaa sukulaisille … ja kaikki heistä ovat ihan mukavia. :slight_smile: Itse olen nyt mukana mielestäni liian alas vajonneen arvostuksen takia ja pitkäjänteisellä otteella. En sanoisi, että halvalla saa hyvää, mutta halvalla saa jotain, missä on oikeissa käsissä potentiaalia paljon parempaan. Mielestäni edes Pohjoismaiden tasolla potentiaalia ei ole osattu hyödyntää, vaan kaikki maaorganisaatiot puuhastelevat omiansa.

Katsotaan, mihin uusi CEO tulee kesästä lähtien Teliaa luotsaamaan.

14 tykkäystä


Yksi pitkän salkkuni murheenkryyni, “slow fading master”. TA:n näkökulmasta tasaisessa päivätason laskussa. Yritin hakea vähän tuollaista falling wedgeä, mutta on aika loiva, minkä vuoksi laskuvaraa löytyy vielä pitkään. Viikkotasolla helmi-maaliskuun dipistä ei ole käytännössä toivuttu kuin hieman.

Eiköhän tämä kieli tosiaan siitä, että joku on todella pahasti pielessä, kun ei löydetä kassavirran kasvua. Liiketoiminnan kehitysideat on vähissä. Itse en lisäile kuin vasta uuden low:n synnyttyä 2.8e alle.

21 tykkäystä

Samaa mieltä tuosta Telian johtamisesta. Kotimainen verrokki Elisa on keskittynyt yhteen maahan ja trimmanut toiminnat huippuunsa. Tellussa sen sijaan jatkuva keskinkertainen suoritus kertoo että joku mättää. On itseasiassa mättänyt jo vuosikausia kun tulee mieleen Euraasian seikkailut. Mutta tällä kertaa tosiaan tuo olosuhteista johtuva “urheilupuoli” rokottaa Telian tulosta. Paremmin aikojen toivossa tankkaillaan nyt sitten lisää tätä puotia (lue: lisää roskaa salkkuun)

2 tykkäystä

Mullakin on usko tähän ja onkin salkussa reilusti. Kunhan saavat kunnon tjn Suomesta ja trimmaavat turhan läskin pois niin hyvin nousee.

1 tykkäys

Onhan tässä paljon jossiteltavaa, mutta pelkkä perusbusiness on mielestäni reilusti arvokkaampi, kuin miltä kurssi näyttää.

En kovin usein lyö vetoa sentimenttiä vastaan tällä tavalla. Olisi ehkä pitänyt jättää pari ostoerää vielä alemmas, mutta mennään nyt näillä. Jossittelua Telian kohdalla riittää muutenkin.

Allison Kirkby on hyvin ruotsalaistyylinen johtaja. Käsittääkseni hän on asunutkin Ruotsissa perheineen jo pitkään. Mutta toisaalta TDC:ssä toteutettiin hyvin suoraviivaisiakin toimenpiteitä ja yksi hänen perusperiaatteitaan (ihan oikeasti) tuntuu olevan asiakaslähtöisyys. Hyvä ymmärrys media-alasta on tässä tilanteessa varmasti arvokasta. Itse odotan näkyvämpiä tuloksia vuoden lopussa, mutta pettyisin, ellei korjausliikkeitä nähtäisi jo sen kuuluisan 100 päivän sisällä.

8 tykkäystä

Isot on odotukset Kirkbyssä. Eräs suomalainen patruuna totesi aikoinaan, että siinä vaiheessa kun kuvitellaan yhtiössä olevan kaikki hyvin, ollaan jo tuhoon tuomittuja. Jotain vähän isompaa ideointia kaipaisin, jotain muuta kuin ugrilaisten teleyhtiöiden kaappausyrityksiä jatkossa :smiling_face_with_three_hearts:

4 tykkäystä

Omistan Teliaa, mutta olen ollut viime vuosina ainoastaan Elisan asiakas. Olen muutellut työn perässä kahden vuoden sisään useasti, ja arvostanut sitä, että olen saanut Elisalta kiinteän verkon ilman määräaikaisuuksia - usein tarjoushintaan parillakympillä kuussa. On ollut helppo tehdä sopimus ja katkaista se ilman yhteydenottoja aspaan. Tyytyväinen asiakas siis, ja vielä tyytyväisempi jos olisi osakkeenomistaja.

Telian puolelta kokemukset ovat tyssänneet siihen, kun on vertaillut laajakaistatarjontaa. Pelkkiä hybridiliittymiä määräaikaisuudella, hinta alkaen 40€/kk.

Istunkohan väärässä junassa…? :thinking:

2 tykkäystä

Hyviä pointteja. En ole Elisa-fani, mutta en myöskään sulje silmiäni siltä, että Elisa on huomattavasti parempi sekä asiakaslähtöisyydessä että omistaja-arvon tuottamisessa Suomessa. Toisaalta, en usko Elisan pystyvän merkittävästi parantamaan ilman ulkopuolista apua ja osake on mielestäni hinnoiteltu korkealle. Telia sen sijaan on halpa ja parantamisen varaa on busineksen laajuudelta.

Intuitiota olen Telian kanssa seurannut. Kirkby:llä on pitkä kokemus kuluttajaliiketoiminnasta mm. piiiitkä pätkä Procter&Gamblella. Siihen kun lisää pitkän kokemuksen telco- että mediapuolelta niin ei Telian tilanne kai huonommaksi voi mennä? :slight_smile: Niin, no voihan se, mutta tuskin ugrilampaisiin kruunut enää katoavat.

2 tykkäystä

Telia on tosiaan maksanut osinkoja ihan jees ja osakkeen arvo on melkoista makkaraa jo vuosien ajan (onko sitten hyvä vai huono juttu), mutta jotenkin asiakaskokemus on tosiaan jäänyt jälkeen kilpailijoista. Mm. itse olen päätynyt ihan muiden firmojen nettiliittymiin, koska Telialta ei joko saanut minkäänlaista(!) kiinteää yhteyttä tai hinta oli lähes tuplat kilpailijoihin. Samoin puhelinliittymä vaihtui 19 vuoden asiakkuuden jälkeen toiseen, koska eivät millään taipuneet tarjoushintaan, joka olisi ollut edes sinnepäin kilpailijoiden kanssa. En siis puhu mistään alle 5 euron säästöstä.

Mitä Elisaan tulee, niin Teliaan verrattuna markkina on Elisalla jo varmasti aika tappiin viritetty, sillä käsittääkseni Elisa ei ole edes suunnitellut ulkomaille laajentumista? (E: Virossa toimintaa, mutta enemmän tarkoitin pohjoismaita/saksankielisiä maita). Suomesta tuskin enää kasvua löytyy paljoakaan, joten siinä suhteessa Telialla on pullat paremmin uunissa.

1 tykkäys

Mulla on Telialta sekä puhelinliittymä että kiinteä laajakaista, joista jälkimmäinen määräaikaisella sopimuksella. Muuttaessa määräaikaisen sopimuksen pystyi siirtämään uuteen osoitteeseen ja ymmärtääkseni sopimus olisi irtisanottu, jos uudessa osoitteessa ei olisi pystytty tarjoamaan samaa palvelua.

Olen päätynyt Teliaan puhtaasti hintasyistä ja omien kokemuksieni mukaan Telia on aina ollut hinnaltaan kilpailukykyisempi kuin Elisa. Määräaikaisuuden loppuessa laajakaista on kuitenkin vaihtumassa DNA:han, kun uudessa taloyhtiössä saa sitä kautta edullisen sopimuksen.

Telia on houkuttelevasti hinnoiteltu. Noussut pahimmasta dipistä vain 3%, kun Elisa on samaan aikaan noussut 28%. Miten näette Telian suhteessa kilpailijoihin?

Juuri parhaillaan koitin vaihtaa puhelinliittymää, koska Elisa nostaa taas hintoja. Itsellä halvin perusliittymä (ei puhelu- tms pakettia, vain hidas netti ilman rajakattoa), jolla olen viimeiset 15 vuotta hyvin selvinnyt 1 megan netistä huolimatta. 15 vuotta sitten kiinteä hinta 0 e/kk, siitä tasaisesti ylöspäin, nyt nostavat hintaan 10 e/kk. Tsekkasin kilpailijat läpi, eikä keneltäkään löydy edullisempaa. Moin 6 euron simmin olisin ottanut, mutta 4 Gt/kk datakatto ei riitä mihinkään.

Kotona meillä on Telian valokuitu vakiona, joka on kuitenkin sen verran hidas, ettei sitä käytetä lainkaan. Korotus nopeampaan on vedetty härskisti kipukynnyksen yli, joten tuli puolet halvemmaksi ottaa Elisalta erillinen mokkula about vastaavalla nopeudella.

Elisa aina korottaa määräaikaisuuden jälkeen mokkulan hintaa härskisti, eivätkä suostu tarjoamaan halvempaa ennen kuin on kilpailijan tarjous, jolla laskea hintaa. Tämä on aiheuttanut aivan järkyttävää v#tutusta ja lisätyötä. Ollaan sitten aina vaihdettu Teliaan ja samana/seuraavana päivänä sitten saatu naurettavan halpa vastatarjous Elisalta (luokkaa 80 % pois “normaalista määräaikaisuuden jälkeisestä hinnasta”). Sama päti puolison puhelinliittymään.

Kaikki talouden liittymät siis Elisaa. Sekä Elisa että Telia ottavat päähän tasapuolisesti, joten olisi hienoa, jos markkinoille tulisi pelaaja, jonka kanssa ei tarvitsisi jatkuvasti pelleillä. Isoin sääli tällä alalla näyttää olevan se, ettei pitkää asiakassuhdetta arvosteta lainkaan. Nimim. yli 15 v Elisan asiakas.

Itsellä salkussa vain Teliaa, koska edullinen hinta ja tasainen osinko sekä defensiivinen ja vakaa perusbisnes. Jollei olisi koronan luomaa epävarmuutta, heivaisin tämän kyllä lopullisesti mäkeen ja keskittyisin hyviin bisneksiin, jotka eivät tuota jatuvasti pelkkiä pettymyksiä.

5 tykkäystä

Kyllähän kaikki operaattorit harrastavat tätä, kyseessä ns. winback-tarjous. Eiköhän se ole laskettu, että suuri osa ihmisistä hyväksyy hinnan korotuksen, eli ei ole kannattavaa tarjota suuria alennuksia suoraan. Usein kysymällä voi saada pari euroa pois listahinnasta tms.

Puhelinliittymien osalta halvin vaihtoehto taitaa tälläkin hetkellä olla vaihto Elisalta Moille ja sitä kautta halvan liittymän saaminen winback-tarjouksena.

3 tykkäystä