Telia Company - Ketju

Telia menee itselläni sarjaan ‘kriisin jälkeen toivottavasti vähän heiluvat, mutta tasaisesti osinkoa maksavat yritykset’. Q1 raportissa loppuvuoden ennusteen avaaminen, sen sijaan että pidetään ohjeistus piilossa kuten monet firmat tekevät, on minusta positiivinen merkki ja sijoitan näinä epävarmoina aikoina mieluummin defensiivisiin yhtiöihin.

En ole kertaakaan osunut lyhyen sijoitustaipaleeni aikana pohjille, mutta kärsivällisesti ajallisesti hajauttaen toivon päätyväni jonnekin käyvän arvon ja pohjien välimaastoon. Laskeviin kursseihin on kivempi ostella, jos näkee kohdeyrityksessä potentiaalia, tai tässä tapauksessa toivottavasti turvallista ~5% vuosittaista tuottoa :sweat_smile:

Ja ei siis ole iso positio kyseessä, mutta pientä hajautusta. Kivijalat on muissa kotimaisissa arvosijoituksissa.

1 tykkäys

Olen vähän samaa mieltä. Osinko laskee vuosi vuodelta, joten jos sama trendi jatkuu, niin Telia on kaukana turvallisesta 5% tuotosta. Äkkiä voi kurssi olla nykyhetkeen -20% ja osinko tippunut 3,5%.

En näe oikein mikä kurssia suuremmin voisi nostaa lähiaikoina. Telia on silti vielä salkussa, mutta liipasimella.

Kehnoa tuuria tämän koronan suhteen, jos koronarajoitukset olisivat olleet kovimmillaan tätä luokkaa mitä ne nyt helpotusten jälkeen eli 500 henkeä katsomoon ja sarja olisi pelattu loppuun, olisi kanavapaketit käyneet kaupaksi.

Operaattoribisnestä olen isossa kuvassa ajatellut lankapuhelinajoista lähtien siten, että tiedonsiirtoyhteyksille on aina tarvetta ja aina joku tekee ja ylläpitää sitä varten infraa. Alalle tulemisen kynnys on aina ollut suuri mikä tuo turvaa alan yhtiöille. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta luultavimmin ihan heti millään uudella halvalla tekniikalla ei saada nykyisenkaltaisia aukottomia verkkoja rakennettua ja otettu laajaan käyttöön.

Nämä uudet tekniikat ja vähäisten kilpailjoiden huomattava markkinaosuuden kasvattaminen ja sitä vastaan puolustaminen lienevät niitä suurimpia uhkia. Alalla markkinatalous toimii ilmeisen tehokkaasti, nämä kolme toimijaa kenellä suomessa on maan kattava verkosto kun voisivat herrasmies sopimuksin pitää hintatasoa nykyistä suurempana. Harva niitä liittymiä alkaisi irtisanomaan tai käyttöä merkittävästi vähentämään vaikka hintoja pikkuhiljaa nostettaisiin esim. 50%.

6 tykkäystä

Yleisesti Teliaan liittyen niin ovat selvästi lähteneet hintakilpailuun. Nyt saa 24kk sopparilla 19,90e/kk 150M kaikinpuolin rajatonta liittymää.

3 tykkäystä

Minkä tason rikkoutumisesta voisi tulkita Telian kurssin kääntyneen ylöspäin?

Itselläni päivätason laskevan trendin (alkaen 02/2020) katto on tänään noin SEK 32,10. Tosiaan tämä taso laskee päivittäin.

Toki vastuksia on muitakin mutta itse ainakin otan tämän trendin rikkoutumisen myönteisesti vastaan kun se aikanaan tapahtuu.

Edit: Tästä vielä kuvana tuo oman trendin katto. Siksi kommentoin SEK -määräisenä kun hinnoittelu tapahtuu Ruotsissa.

image

6 tykkäystä

Oma tekninen näkökulma Teliasta.

Näkisin, että laskevassa tunnelissa mennään, ja aina kun osuttu Bollinger Bandin keskiarvoon (Sinisen alueen keskellä menevä kapea punainen lanka) on lähdetty laskuun. 2 alinta indikaattoria RSI ja MACD kertovat tiivistettynä sen, että aika paikallaan on poljettu voluumin suhteen.

Odottaisin itse ainakin tämän tunnelin sekä Bollingerin keskinauhan rikkomista. Tästä voisi seurata break out ylöspäin ja Telia voisi päästä kokeilemaan 50 päivän liukuvaa keskiarvoa (sininen paksumpi viiva) vastustustasona.

14 tykkäystä

Mitäs eroa muuten suomen ja ruotsin osakkeella on? Oon huomannut että monet puhuu SEK hinnoista ja indereskin seuraa ruotsalaista arvoa.

Ja nyt tämä tapahtui avauksessa (oma laskutrendin katto tänään 31,93 SEK). Päätös päälle olisi vielä kiva ettei jää piikiksi. :grinning:

1 tykkäys

Samaa yhtiötä samoilla oikeuksilla saa omistukseen riippumatta kummasta ostaa. Suomessa on rinnakkaislistaus. Itse ostan Suomesta mutta tarkistan teknistä näkökulmaa Ruotsista.

Ruotsissa päivittäinen keskivolyymi on noin 20 M kun Suomessa noin 1/10 siitä. Hinnoittelu tulee siis määräytyvästi Ruotsista.

2 tykkäystä

Ja osingot maksetaan käsittääkseni myös kruunuissa vaikka näkyykin Suomessa rinnakkaislistattuna.

Pitää paikkaansa. Luonnollisesti EUR tilille maksettaessa pankki tekee konversion. :+1:

Joo, näkyy näin:

1 tykkäys

Onko jollain tietoa Ruotsin 5G tilanteen kehityksestä noin yleensä, minkälaisessa asemassa Telia on kilpailussa?

Tätä ei taidettu vielä viestiä tänne:

"Press Release
May 24, 2020

Telia Sweden’s first major 5G network up and running in Stockholm
Tomorrow, Telia Sweden inaugurates its first major commercial 5G network in Stockholm. The
network has been up and running for a number of weeks already. 15 base stations are already in
place, and during July a further 60+ will be built. The 5G network will cover most of central Stockholm
by Midsummer. Expansion of the network is underway in a further 12 cities including Gothenburg
and Malmö, where it will be launched later this year."

3 tykkäystä

Keksiikö joku hyvän selityksen miksi Telia on pörssissä? Viimeiset 20 vuotta osakekurssi on laskenut. Omistaja-arvoa ei ole kyetty luomaan. Nyt on ostettu vielä Mtv3 ja kallis Liigasopimus, jotka eivät milloinkaan tule tuottamaan euron euroa tuottoa. Kertokaa nyt fiksummat mihin se pihvi on piilotettu? Vai onko nyt kaikkien aikojen ostonpaikka?

4 tykkäystä

Siksi koska osake on ns. osinkosijoittajan suosima, joskin surkea paperi.

2 tykkäystä

Jäi vielä varsinainen kuningasajatus lisäämättä: ostolaidalla ei ole vielä herätty…

1 tykkäys

En tiedä, mitä käyrää katselet, mutta ei se kurssi suinkaan pysyvästi laskeva ole ollut. :slight_smile: Vaihteluahan on ollut ihan mukavasti vuosien saatossa.

Telian kurssi on nyt vuoden 2004 tasolla, mitä itse pidän varsin kohtuullisena. Ei Teliaan kannata sijoittaa, jos tykkää vaikka Suomalaisista pienistä ja keskisuurista yhtiöistä nousuineen ja laskuineen, mutta vakaana osingonmaksajana Telia sopii tiettyihin tarkoituksiin. Itse olen edelleen vankasti sitä mieltä, että tuottoa sijoittajalle voisi tulla nykytasolta ilman osinkojakin, jos malttaa mielensä. Riskit näen tällä tasolla hyvin maltillisina.

7 tykkäystä

Mitäköhän tai kenen käyrää olet katsellut, jos tuollaista väität? Et ainakaan Telian kurssikäyrää.

Joo, Telia on tuota 2007-2008 piikki-dippiä lukuunottamatta ollut suht suoraa viivaa: