Laitetaan nyt tännekkin, menee tuohon kiina regulaatio aalto sektoriin, saa siirtää jos olen väärässä paikassa.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-03/beijing-s-city-government-seeks-to-take-didi-under-state-control
Beijning kaupunki aikoo huhujen mukaan ostaa DiDistä siivun.
En rehellisesti sanottuna tiedä mitä ajatella huhusta, koska vain päivä sitten käskettiin korjaamaan kuskien kohtelua? → Miksi käsket korjaamaan kohtelua jos olet itse pian hallituksessa? (Bloomberg - Are you a robot?)
Didi myös kiistää minkään tälläisen tapahtuman olevan meneillään:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-04/didi-denies-report-of-government-arranged-equity-investment
Saapuva informaatio on täysin erilaista ja epäselvää. On ollut jo useamman viikon ajan.
Tuntuu että joku pelaa omaan pussiin syytämällä markkinoille pelkoa.
Ota ja tiedä, ehkä Kiinan kommunikaatio on vain oikeasti niin epäselvää.
Misery loves company, Ja mikään ei tuhoa markkinoita niin kuin pelko.
Jos Beijing kaupunki yritykseen ostaa itsensä sisälle, tärkein kysymys on hinta.
Jos hinta ei korreloi yhtään tai on huomattavasti alle markkinahinnan, olettaisin että näemme pakoa kiinan tech sektorilta. Jos osakkeista maksettaisiin ns fair tai markkinahinta. Olisi tilanne päinvastainen ja rauhoittava.
Tässä tulee ajateltua päivästä toiseen että “uutinen ei vaikuta omistamani yrityksen fundamentteihin”
“Omistan yritystä, en osaketta” (Toki ADR tapauksessa voi joku sanoa että en omista yhtään mitään.
Oli vaikutus fundamentteihin mikä tahansa, tämä sekoilu markkinoilla alkaa käydä jo omalle pääkopalle.
Peter lynchin sanoin markkinoilla tärkein elin ei ole aina aivot, vaan vatsa. Ja mennään sillä, tai ainakin yritetään.
Kyseinen tapaus on saanut kyllä miettimään omaa riskinsietokykyä, ja sitä minkälaisia riskejä on valmis hyväksymään. Eli jos jotakin, niin ainakin sijoittajana on tullut “kasvettua.”
Tapaus on myös korostanut että Kiinassa on TÄYSIN MAHDOLLISTA MENETTÄÄ KOKO PÄÄOMA
ja suosittelen jokaiselle näihin yrityksiin tai Kiinalaisiin yrityksiin sijoittavan tukimaan asiaa tarkkaan ennen kuin tekee sijoituspäätöksensä.
Olen yhä sitä mieltä että oma sijoitusteesini on kunnossa, ja näiden vaikutus omiin yrityksiin jää pitkällä aikavälillä kohtuulliseksi (lievästi pienempi kasvu, increased cost of capital, isompi “tax rate”).
Eikä esim Tencentin liiketoiminta tuhoutuisi nykyisestä regulaatiosta.
Itselläni on positio sekä Alibabassa ja Tencentissä, Olen nuori ja paikoin riskinsietokykyinen.
Fiilis atm on kuitenkin se, että tekis mieli vetää pipo päähän 6kk, laittaa napeista tulemaan popedaa.
Ja palata silloin katsomaan missä ollaan.